Te-toimistosta tuli työtarjous ihan erilaisiin tehtäviin mitä olin hakenut...
Nimittäin asiakaspalveluun. Tuohon työhön on kuitenkin kai pakko hakea? Jos pääsen haastatteluun, voinko sanoa suoraan etten ole mitenkään asiakaspalveluhenkinen?
Kommentit (86)
En ihmettele, että ap on työtön, jos hän luulee, että TE-toimiston ilmoitus hänelle lähetetystä avoimesta työpaikasta on työtarjous.
Ei mulla muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainahan tarjottua työtä kannattaa kokeilla ja näin varsinkin jos sinulla ei ole nyt parempiakaan vaihtiehtoja.
Kyse ei ole työ tarjouksesta nimestä huolimatta vaan kehoituksesta hakea työtä jota sadat muutkin hakee.
Mutta se onko kyseinen kehoitus velvoittava vai ei, näkyy sivun alalaidasta. Jos se on velvoittava, on otettava yhteyttä työnantajaan ja jos ei sitä tee, tulee selvityspyyntö. Jos ei ole velvoittava, ei tarvitse ottaa yhteyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä voi ihminen oppia kaikenlaista, että avoimin mielin eteenpäin!
Oppia joo, mutta eikö se ole asiakkaille kurja jos mut laitettaisiin asiakaspalveluhommiin? Varmasti menettäisivät sitten asiakkaita.
Oletko niin tyhmä ettet osaa tervehtiä ? Etkä muutenkaan käyttäytyä asiallisesti ?
Osaan, mutta en osaa olla luonteva. En minä ainakaan astuisi jalallani liikkeeseen jossa olisi outo, pälyilevä epävarma asiakaspalvelija.
Mut kuitenkin todella monessa paikassa on ihan vakituisena työntekijänä pälyilevä ja korkeintaan murahdellen puhuva asiakaspalvelutyöntekijä.
Työnantajilla on kolmenlaista mahdollisuutta avointen työpaikkojen ja TE-toimiston suhteen. Ta voi laittaa avoimen työpaikan julkisesti hakuun, jolloin sen näkee kaikki TE-toimiston sivulta. Tai ta voi ottaa yhteyttä TE-toimistoon ja pyytää välittämään tietoa avoimesta työpaikasta sopiville hakijoille. Tällöin paikkaa ei ole pakko laittaa sinne julkiseen hakuun mutta hakijat ottavat itse suoraan työnantajaan yhteyttä. Kolmas mahdollisuus on että ta pyytää suoraa listaa itselleen, sopivista ehdokkaista. Silloin sinne lähetetään sellaisten hakijoiden tiedot jotka voisivat tehtävään sopia ja ovat antaneet luvan tietojen luovutukseen (lupa kysytään työnhakijaksi ilmoittautuessa). Työnantaja ottaa hakijaan yhteyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarjoukset ovat työvoimaviranomaisten hankkimia, joten he tarkastanevat mahdollisesti myös haastattelun sisällön työnantajalta, jos ei saa paikkaa.
Karenssiohjeissahan on kerrottu, että jos työnhakija itse aiheuttaa sen, ettei tule valituksi, tulee siitäkin karenssi. Jostain he silloin sen kaivavat selville, onko oma menettely jotenkin aiheuttanut sen, ettei saanut työtä.
Tuollainen, ettei sovi työhön, aiheutti ainakin minulle karenssin, kun ilmoitin sen syyksi. Työvoimatoimisto vastasi minulle, että sen päättää työnantaja, sopiiko työhön vai ei, eikä työnhakija itse. Jos haastattelijalle sanoo, ettei sovi työhön, niin voi olla sama riski, että se vastaus kantautuu työvoimatoimistoon asti.
Kannattaa jatkaa muun työn hakemista, ettet joutuisi siihen osoitettuun paikkaan.
No Huh. Onko tää ihan totta? Ei saa siis itse sanoa, mitä mieltä itse on?&nbs
Et ole ollut pitkään työttömänä? Huomaat kyllä työttömyyden kestäessä, että sinulla ei ole enää ihmisarvoa lainkaan, eikä päätösvaltaa omiin asioihisi. Jos joudut toimeentulotuelle, esim. pankkitilisi tarkastetaan säännöllisesesti jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun on kauhean vaikea uskoa, että Te-toimistosta oikeasti tulisi yhtään työnhaku-osoitusta. Mutta kai se on uskottava sitten =).
Ei tuo tarkoita sitä että ko työnantaja olisi pyytänyt työkkäriltä että laittakaa se aapee tänne niin palkataan se töihin. Työkkäri vaan on jakanut aapeelle sen saman ilmoituksen mikä on jossain mollissakin. Jota hakee sadat muutkin. Useimmilla on myös aspakokemusta joten ei ne ota aapeeta edes haastatteluun.
Joo, mutta oikeastiko te-toimistolla on muka jotain jaettavia osoituksia työpaikoista. Olen kuullut vain huhuja, tai ehkä ne on olleet menneinä vuosikymmeninä, kun noita osoituksia lähettelivät työnhakijoille.
Kyllä sieltä saattaa tulla kehotuksia hakea joitain työpaikkoja, niitä lähtee automaattiajoinakin. Mutta ei siellä todellakaan mitään oikeaa työpaikkaa ole, minne tällaisella ilmoituksella pääsisit. Tämä on sitä teatteria, mitä tuolla leikitään ja ollaan mukamas työllistämässä ja mukamas työllistymässä.
Joskus saattaa olla mahdollisuuksia duuniinkin. Kun esimerkiksi joku Uudenkaupungin autotehdas saa mallivalmistuksen päätökseen, potkaistaan ulos 500 tyyppiä saman tien. Kun saavat taas uuden sopparin, ihan ensimmäisenä ottavat yhteyttä TE-toimistoon ja valittavat työvoimapulaa, usein jo ennen kuin paikkoja on edes avattu. Sitten työkkäri laittaa automaatilla osoituksia 500 liikkeelle ympäri Varsinais-Suomen, kun on niin kauhea työvoimapula.
Sitten selviää, että eihän UKIssa ole kämppiä, eikä monelta paikkakunnilta pääse julkisillakaan. Selviää myös, etteihän siellä ole itse asiassa työpaikkojakaan, vaan nekin on olemattomalla sopparilla jonkun vuokratoimijan kautta. Mutta joku pääsee aina välillä tekemään autoja, eikä puhettakaan, että palkoista vois mitään neuvotella. Tuohon on muodostunuit rutiini, millä saadaan halpaa porukkaa tarvittaessa.
Yhteyshenkilöni TE-toimistosta soittaa muutaman kuukauden välein kun uusitaan aina työnhaun tehtävät seuraaviksi kolmeksi kuukaudeksi. Heti ensimmäisen puhelun kohdalla kerroin, että en tarvitse mitään koulutuksia (esim. CV:n laatimisesta on tutkintotodistuksessa merkintä suoritetusta kurssista) tms, vaan olen ihan kykenevä hakemaan itse sen vähintään 4 kpl ammattitaitoihini sopivia työpaikkoja kuukaudessa.
Näin olen nyt tämän puolen vuoden työttömyyteni aikana tehnytkin, eikä minulle ole sieltä TE-toimistosta myöskään osoitettu erikseen mitään työpaikkoja joita pitäisi hakea.
Uskoisin tämän kyllä toimivan ihan kaikilla, eli haet itse jotain sinulle sopivaa sen minimimäärän eli 4 kpl kuukaudessa, niin tuskinpa kiusaisivat sitten sinua millään muilla pakollisilla hakukäskyillä.
Minun ongelmani on väärä syntymävuosi. Olen täysin terve ja voisin tehdä kärrynpyörän ja spagaatin heti vaikka työhaastattelussa ja tällä vuosituhannella on ollut vain yksi sairasloma, mutta kun työnantajapuoli kuvittelee yli viisikymppisen automaattisesti olevan kroonisesti sairas varhaisdementikko, niin sille ei oikein voi mitään.
Ensinnäkin, työkkäri ei välitä työpaikkoja joten sieltä ei tule mitään työtarjouksia. Vielä 1980-luvulla työkkäristä välitettiin töitä mutta siitä on tosiaan useampi vuosikymmen aikaa. Jos saat kehotuksen hakea jotain paikkaa, kuten ap, tulee sinun hakea sitä. Ei ole pelkoa että pääsisit edes haastatteluun saati että tulisit valituksi! Samaa paikkaa hakee todennäköisesti ainakin 500 muuta työtöntä tms.
Mä en jaksa ymmärtää tätä jatkuvaa aikuisten(?!?) narinaa tartteeksmun ja eikaitäämuakoske, kun vastaus on yksinkertaisesti kyllä, koskee juuri sinua ja tarttee hakea. Miten vaikea on laittaa se hakemus ja homma selvä.
Vierailija kirjoitti:
Tarjoukset ovat työvoimaviranomaisten hankkimia, joten he tarkastanevat mahdollisesti myös haastattelun sisällön työnantajalta, jos ei saa paikkaa.
Karenssiohjeissahan on kerrottu, että jos työnhakija itse aiheuttaa sen, ettei tule valituksi, tulee siitäkin karenssi. Jostain he silloin sen kaivavat selville, onko oma menettely jotenkin aiheuttanut sen, ettei saanut työtä.
Tuollainen, ettei sovi työhön, aiheutti ainakin minulle karenssin, kun ilmoitin sen syyksi. Työvoimatoimisto vastasi minulle, että sen päättää työnantaja, sopiiko työhön vai ei, eikä työnhakija itse. Jos haastattelijalle sanoo, ettei sovi työhön, niin voi olla sama riski, että se vastaus kantautuu työvoimatoimistoon asti.
Kannattaa jatkaa muun työn hakemista, ettet joutuisi siihen osoitettuun paikkaan.
Joo, ei kannata sanoa suoraan, ettei sovi työhön. Mutta haastattelussa voi painottaa niitä ominaisuuksia, jotka on haitallisia työssä pärjäämisen kannalta. Silloin se haastattelija tekee itse sen päätöksen. Ei haastattelussa tarvitse kuitenkaan valehdella.
Anna työnantajan päättää haastattelun perusteella, oletko sopiva henkilö. Jos olet puhelias ja iloinen, ja puhetapasi on selkeä, saatat tulla valituksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, ei kannata sanoa suoraan, ettei sovi työhön. Mutta haastattelussa voi pain
Ei ne sua edes haastatteluun pyydä. Pistä hakemus ja unohda. Sinne on satoja hakijoita.
Työvoimatoimisto ei anna tai tarjoa kenellekään työpaikkaa.
Työtarjous ei ole tarjous työpaikasta, vaan se on kaikille avoin työpaikka, jota voi hakea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä voi ihminen oppia kaikenlaista, että avoimin mielin eteenpäin!
Oppia joo, mutta eikö se ole asiakkaille kurja jos mut laitettaisiin asiakaspalveluhommiin? Varmasti menettäisivät sitten asiakkaita.
Sulla menee tässä vähän niinsanotusti puurot ja vellit sekaisin. Sun pitää nyt päättää, että kumpaan asiaan keskityt: siihen että jokin firma saa varmasti kaikkein parhaiten sopivan asiakaspalvelijan paikalle. Vai siihen,että sinä säilytät oikeuden työttömyyskorvaukseen. Oletan , että sinulle maksetaan työttömyyskorvausta.
Työttömyyskorvauksen maksua säädellään semmoisella kuin Laki Työttömyysturvasta. Ja kuten kaikki laki, ei tähänkään ole voitu kirjoittaa mitään sellaisia säädöksiä kuin että "on parempi työnantajalle, että työntekijä on sopivan tyyllinen ja henkinen työpaikkaan". Semmoisia musta-tuntuu ja olisi-parempi-jos pykäliä ei mikään laki voi sisältää. Se on joko on niin, taikka sitten ei.
Sun tapauksessa siis tutkitaan asiaa siltä kannalta, että onko sulla oikeutta työttömyyskorvaukseen tämmöisen työnhaun jälkeen. Jos omalla toiminnallasi vaikutat mitenkään siihen, että työnantaja ei sinua palkkaa, määrätään karenssi.
Ja se "omalla toiminnalla" sisältää kaiken: kännissä haastattelussa, tai kertoo suoraan että on alkoholisti, sanoo ettei tykkää ihmisistä/lapsista/vanhuksista, sanoo ettei kiinnosta yhtään ko homma, ihan kaikki. Paluupostissa karenssia.
Tämähän on sun itse päätettävä asia: jos sulla ei ole väliä tuleeko karenssia tai määrätäänkö jopa " ei ole työmarkkinoiden käytettävissä", niin mitäs siinä sitten. On hienoa että pidät firmojen puolta ja olet huolissasi jopa sen asiakkasita, ettei ne vaan saa tosi kurjaa asiakaspalvelijaa sinne paikalle. Menettävät tulevaisuudessa sitten asiakkaita ja varmasti liikevaihto laskee. Tämä on sinulta todella huomaavaista ajattelua. Sekä sille firmalle, että sen asiakkaille.
Työttömyyskorvauksen kannalta tämmöinen perustelu on ihan höpöhommaa ja turhaa puhetta. Mutta tämän asian päätät ihan itse tykönäsi.
Vierailija kirjoitti:
Anna työnantajan päättää haastattelun perusteella, oletko sopiva henkilö. Jos olet puhelias ja iloinen, ja puhetapasi on selkeä, saatat tulla valituksi.
Tuskin tuollainen ihminen olisi asiakaspalvelutyössä pälyilevä ja arka ja ihmisiä pelkäävä kuten ap kertoo olevansa.
Vierailija kirjoitti:
Kohtako näemme esim somppu äitejä aspa töissä ja hoitajina. Miehiä talon miehinä, romaaneja kassan hoitajina, itänaapureita esikuntapäällikköinä jne.
Kyllä hämmästyisin jos kirjan näkisin kassanhoitajana. Romaneja sen sijaan työskentelee kaupoissa kyllä, itsellänikin oli nuorena ystävänä tällainen henkilö.
Moni on tästä autuaan tietämätön: VELVOITTAVA TYÖTARJOUS EI OLE VELVOITTAVA, JOS OLET JO HAKENUT SOVITUN MÄÄRÄN TYÖPAIKKOJA
"Työtarjous ei ole velvoittava, jos olet ennen työtarjousta raportoinut hakeneesi sovitun määrän työmahdollisuuksia."
Jos haluatte välttää te-toimiston ehdottamiin paikkoihin hakemisen, niin ainoa mitä teidän tarvitsee on tehdä, on se että haette sen 4 paikkaa mitä vaaditaan hakemaan.
https://tyomarkkinatori.fi/henkiloasiakkaat/tyottomyysturva/karenssi
Lukekaa tarkkaan. Tarjoukset ei ole velvoittavia vaikka niitä sellaisiksi kutsutaankin.
Ammattisuoja ei kestä ikuisesti. Jossain vaiheessa tulee muutakin kuin sitä mikä sun ammattis on tarjouksina.
Onko se tarjous velvoittava? Vai ei-velvoittava?
Ja siinä tarjouskirjeessä kyllä sanotaan, että te-toimisto katsoo että sinun kokemuksesi ja osaamisesi (voi olla jotkin kaksi muuta sanaa, en muista ulkoa nyt sanamuotoa) sopivan tähän tarjouksena annettuun työtehtävään.
Eli sun katsotaan sopivan siihen työhön.
Mutta muista: TYÖNANTAJA ON SE JOKA PÄÄTTÄÄ KUKA SEN PAIKAN SAA!
Monet pitävät asiakaspalvelijana asiallista tyyppiä, verrattuna ylilipevään suupalttiin.