Kuuluuko työhakemukseen laittaa kuva?
Kommentit (28)
Häh? Haetko sen minimunan hommiin?
Jos olet nuori ja nätti niin kannattaa laittaa. Tai jos sulla on ulkomaalaisen tai mustalaisen kuuloinen nimi mutta olet valkolainen niin kannattaa laittaa.
Serkkuni nimi on sellainen tavallinen mustalaisnimi, tyyppiä Leif Lindgren (nimi muutettu), mutta hän ei ole romani vaan ihan kantasuomalainen. Haastattelukutsuja alkoi tulla vasta sitten kun hakemuksessa oli kasvokuva vaaleatukkaisesta ja sinisilmäisestä nuoresta.
Ei ole pakollinen. Itse laittaisin.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet nuori ja nätti niin kannattaa laittaa. Tai jos sulla on ulkomaalaisen tai mustalaisen kuuloinen nimi mutta olet valkolainen niin kannattaa laittaa.
Olen nuori ja nätti mutta en laita. En halua että minua palkataan ulkonäön takia. reilu peli pitää olla.
Semmoiset hakemukset menee suoraan ö-mappiin joissa ei ole kuvaa. Tämä kerrottu työnhakukurssilla.
Työkkärin kurssien vetäjät ja kaikenlaiset rekryhampuusit ovat sitä mieltä, että kuva on pakko olla. Hakijan ulkonäkö kuulemma ei vaikuta muuten kuin positiivisesti. Saa siis susirumakin olla, ja silti kuva on positiivinen säväys.
En usko. Minun ulkomuodollani ei ole töitä löytynyt.
Olen tehnyt rekrytointeja ja oma kokemukseni on se, että kuvalla ei sinänsä ole merkitystä, koska työhakemuskuvat ovat yleensä niin siloteltuja, että kukaan ei niissä näytä itseltään. Jos hakemuksia on paljon, voi kuva auttaa rekrytoijaa painamaan hakemuksen mieleensä. Siinä mielessä voi olla epäsuoraa hyötyä.
Haittaa on lähinnä silloin, jos hakija ei erota, mikä kuva sopii ennemmin Tinderiin kuin työhakemukseen.
Minä olen laittanut. Yhteen laitoin Kiira Korven kuvan, toiseen taas Anu Kantolan. Kuvia riittää. Ja työhakemuksia.
Vierailija kirjoitti:
Työkkärin kurssien vetäjät ja kaikenlaiset rekryhampuusit ovat sitä mieltä, että kuva on pakko olla. Hakijan ulkonäkö kuulemma ei vaikuta muuten kuin positiivisesti. Saa siis susirumakin olla, ja silti kuva on positiivinen säväys.
Hakijan ulkonäkö ei yleensä voi tehdä kielteistä vaikutusta, koska se ei kerro mitään ammattitaidosta. Huonosta ammattitaidosta voi kuitenkin kertoa se, jos laittaa kuvan, joka ei sovi työhakemukseen.
Vierailija kirjoitti:
Esim. Herutuskuva työhakemuksessa ei olen positiivinen säväys.
Juu, ehdottomasti. Ja oikein kunnon roisi alastonkuva. Jos ei sillä työllisty niin jo on ihme.
Yksityisellä sektorilla kuuluu asiaan. Siisti kuva tai firmasta riippuen vähän persoonallinen. Ihan vain siksi että tiedetään kuka hakee ja että naama jää vähän mieleen. Ihan perusasioita kanssakäymisessä.
Koskaan en ole laittanut, enkä ole ollut päivääkään työtön.
Vierailija kirjoitti:
Putinin kuva.
Kunnon säväys!
Mielestäni se on rehellistä.