Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletteko jotenkin soputuneet ajatukseen, että tämä saattaa olla oman iäkkään vanhempasi viimeinen joulu?

Vierailija
17.12.2023 |

Itse olen. Eihän sille mitään voi, kun ikää alkaa tulla ja terveys pettää.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ja miehellä kaikki isovanhemmat kuollut. Meidän omat vanhemmat tuskin vielä kun kaikki alle 55v

Vierailija
2/28 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On luonnollista, että vanhat ihmiset kuolevat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli toissa joulu. Äiti kuoli viime joulun alla.

Vierailija
4/28 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan se olla sinunkin viimeinen joulusi. Tai puolisosi tai lapsesi? Oletko sopeutunut ajatukseen? 

Vierailija
5/28 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on raskasta. Minulla on ne joulut jo takana.

Vierailija
6/28 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On luonnollista, että vanhat ihmiset kuolevat.

Ja nuoremmatkin. On myös ihan luonnollista, että lapsia kuolee. 

Vierailija
7/28 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani ovat sairaana, ja hankalaa siihen on sopeutua. Haluaisin laittaa heille erityisen hyvän joulun, mutta hankala venyä kaikkeen lapsia paimentaessa ja miehen ahkeroidessa töitä.

Jopa kokemus ja rutiini puuttuu. Näin on.

Vierailija
8/28 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä ajattelee enemmänkin yleisesti, että koskaan ei voi tietää, koska se lähtö tulee ja asiat kannattaa tehdä, kun vielä voi eikä aina ajatella, että no jos sit joskus. Ihan sama oli sitten kyse joulusta, teatterissa käynnistä tai yhteisestä reissusta.

Vierailija
9/28 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo monta mennyttä joulua ajattelut, että tämä oli minun viimeinen. T. 33v parantumattomasti sairas. 

Vierailija
10/28 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti on vanha ja sairas. Hyväksyn luonnollisen elämänkulun kuten isänkin kohdalla..Ei minun hyväksymättömyyteni mitään muuttaisi eikä auttaisi.

Vierailija
11/28 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä miettiä vain "viimeistä joulua"? Onhan vuoden aikana muitakin päiviä, jotka jäävät aikanaan jokaisen kohdalla viimeiseksi? Miksi ihmeessä ladata jouluun kaikki?

Vierailija
12/28 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummon äiti kitisi "nyt on jo varmaan minun viimeinen joulu" jo ennenkuin synnyin. Kuoli kun olin melkein 30-vuotias. Suomalainen joulu on jo muutenkin tarpeeksi ankea ja vielä pitäisi kuolemaa ajatella koko ajan. Mitäpä jos vaan iloisesti juhlisi joulua niin kauan kun täällä on. 

Vierailija
13/28 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monen viimeinen joulu, koska ensi joulu on sitten sotajoulu.

Vierailija
14/28 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä sillä joululla on? Muutaman tunnin perinneteatteria kerran vuodessa. Jos itse tietäisin pian kuolevani, joulu olisi viimeinen asia mitä jäisin kaipaamaan. 

Vierailija
15/28 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olen. On sairastanut jo monia vuosia muistisairautta, niin jäähyväisiä on tavallaan vietetty jo pidempään. Sairaus edennyt, niin nykyisin enimmäkseen elää omassa maailmassaan. Toki käyn kyläilemässä hänen hoitopaikassaan.

Vierailija
16/28 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut ulkomailla 20 vuotta ja vanhemmat alkaa olla jo ikääntyeitä. Käyn Suomessa kerran tai kaksi vuodessa ja kyllä pois lähtiessä on sellainen kurkkua kuristava tunne, jota ei ollut vanhempieni ollessa nuorempia.

Vierailija
17/28 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tuolla ajatuksella on yritetty manipuloida viimeiset 10 vuotta, olen täysin turtunut koko ajatukseen. 

Vierailija
18/28 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin. Tosin voi olla myös oma viimeinen joulu - millään tapaa surullinen en ole kummastakaan, aika aikaansa kutakin. Johan täällä ollaan eletty.

Vierailija
19/28 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein 90v tätini on huokaillut pian 30 vuotta, että niinköhän hän enää seuraavaa joulua/kesää näkee.

Vierailija
20/28 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan se olla sinunkin viimeinen joulusi. Tai puolisosi tai lapsesi? Oletko sopeutunut ajatukseen? 

Tää on totta. Viime joulu oli jäädä minun viimeisekseni, vuosia sitten lapsemme viimeiseksi. Ei kannata keskittyä siihen vaan elää tässä ja nyt eikä kukaan meistä tiedä päiviensä määrää. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kuusi