Millaisia numeroita seiskaluokkainen poikasi on saanut kokeista/ todistukseen?
Onko numerot tippuneet alakoulun jälkeen? Oma poika on ihan hyvä oppilas, mutta vasta kuudennella. Jotenkin häntä jännittää yläkouluun meno, kun siellä on kuulemma niin tiukkaa, että alakoulun kympin oppilaat saavat kaseja ja vaatimustaso on korkea ja aineet vaikeita js niitä on paljon jne......
Eli kertokaas nyt rehellisesti, että kuinka paljon ne numerot on tippuneet vai onko esim. tullut kiitettäviä kokeista?
Kommentit (24)
Seiska meni vielä hyvin (k.a. n. 8), mutta 8. menikin jo penkin alle.
Toisella hyvin, päättötodistuksen k.a. yli 8.
Molemmilla lapsilla numerot pystynyt suunnilleen samana. Pojalla 9-10, oppii helposti kuuntelemalla ja hyvin vähän tekee koulun eteen töitä.
Tytöllä taas 7-8, hän oikeasti yrittää, mutta asiat tuntuvat vaikeammalta sisäistää.
Meillä pojalla nousi järjestäen kaikki numerot yläasteelle siirryttäessä. Luulen, että alakoulun opettaja oli aika vaativa ja tiukka. Poika on nyt kasilla ja edelleen sanoo, että yläkoulussa on niiiiiiin paljon helpompaa kuin alakoulussa.
Että riippuu varmaan myös koulusta ja opettajasta sekä lapsesta itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Molemmilla lapsilla numerot pystynyt suunnilleen samana. Pojalla 9-10, oppii helposti kuuntelemalla ja hyvin vähän tekee koulun eteen töitä.
Tytöllä taas 7-8, hän oikeasti yrittää, mutta asiat tuntuvat vaikeammalta sisäistää.
Tärkeintä että kumpikin tekee parhaansa.
Toinen sai koko yläkoulun kokeista 7-9 välillä ja 9lk päättötod ka 8,4 ja toinen sai kokeista samaa kuin alakoulussakin eli 9,5-10, 9lk päättötodistuksen ka lukuaineista 10 ja kaikista aineista 9,8.
Meillä pojan keskiarvo nousi yläkouluun mennessä. Hän hyötyi yläkoulun strukturoidusta systeemistä. Alakoulun opettaja oli vähän löysä tyyppi.
Jos ope noudattaa opsin kriteerejä, on kymppi todella harvinainen numero. Pariin vuoteen ei yksikään yläkoululainen ole täyttä kymppiä saanut kokeesta.
Vierailija kirjoitti:
Jos ope noudattaa opsin kriteerejä, on kymppi todella harvinainen numero. Pariin vuoteen ei yksikään yläkoululainen ole täyttä kymppiä saanut kokeesta.
Siis opetuksessani olleista oppilaista. Parin vuoden aikana on ollut vain 2 oppilasta, joille kympin saaminen olisi ollut mahdollista.
Lapseni opiskelee normaalikoulussa, eli luulisi, että siellä jos jossain noudatetaan opsin kriteerejä. Ja niin vaan tulee kokeista täysiä kymppejä ja jokunen päätyy todistukseenkin asti. Mikä järki on sellaisessa opetuksessa, että kymppiä ei voi saada? Miksi se numero sitten olisi olemassa, jos sitä ei kenellekään annettaisi?
Vierailija kirjoitti:
Lapseni opiskelee normaalikoulussa, eli luulisi, että siellä jos jossain noudatetaan opsin kriteerejä. Ja niin vaan tulee kokeista täysiä kymppejä ja jokunen päätyy todistukseenkin asti. Mikä järki on sellaisessa opetuksessa, että kymppiä ei voi saada? Miksi se numero sitten olisi olemassa, jos sitä ei kenellekään annettaisi?
Juuri näin. Omat lapsetkin sanoneet, että jotkut opettajat ilmoittaa suorilta käsin, etteivät anna 10 ellei ole jotenkin todella poikkeuksellisen taidokas tms. Eihän sen niin pitäisi olla. Kyllä 10 pitäisi olla numero siinä missä muutkin ja jos saavuttaa ne tietyt arvioinnin mukaiset tavoitteet, niin kyllä se pitäisi saada.
Nämä ovat kyllä usein olleet esim musan, liikan, kuviksen, kässän tms opettajia.
Ylä-asteella on helpompi saada myös niitä kymppejä ja ylipäätään vaihtelua numeroihin, koska melkein kaikissa aineissa eri opettajat eli ei tule sitä, että opettaja tottuneesti antaa kaikesta vaikka sen kasin samalle oppilaalle. Ylä-asteella saa paremmin oman osaamisen mukaan jokaisesta aineesta numeron, vaikka toki opettajat valitsevat sielläkin lellikkejä yms, mutta jos suht ok käyttäytyy ja on aktiivinen tunnilla osaamisen lisäksi, niin saa kymppejä.
Vierailija kirjoitti:
Jos ope noudattaa opsin kriteerejä, on kymppi todella harvinainen numero. Pariin vuoteen ei yksikään yläkoululainen ole täyttä kymppiä saanut kokeesta.
Omalla pojalla oli ysiluokan keväällä lukuainaiden keskiarvo 10. Kuunteli tunneilla ja teki aina läksyt.
Mutta alkuperäiseen: sivusta seuraten näytti siltä, että kuutosluokalla vaadittiin jopa enemmän kuin yläkoulussa. Osa luokaopettajista oli vaatimustason suhteen aika pihalla.
Lukiossa menee sitten läksyihin monta tuntia joka päivä. Numerot hieman laskeneet etenkin aineissa, joihin ei enää panosta.
Vierailija kirjoitti:
Lapseni opiskelee normaalikoulussa, eli luulisi, että siellä jos jossain noudatetaan opsin kriteerejä. Ja niin vaan tulee kokeista täysiä kymppejä ja jokunen päätyy todistukseenkin asti. Mikä järki on sellaisessa opetuksessa, että kymppiä ei voi saada? Miksi se numero sitten olisi olemassa, jos sitä ei kenellekään annettaisi?
Omissa aineissani opsin yhdeksikön tavoitteet ovat jo niin kovat, että niiden saavuttaminen on ison työn takana. Minulla ei ole oikeutta poiketa noista tavoitteista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapseni opiskelee normaalikoulussa, eli luulisi, että siellä jos jossain noudatetaan opsin kriteerejä. Ja niin vaan tulee kokeista täysiä kymppejä ja jokunen päätyy todistukseenkin asti. Mikä järki on sellaisessa opetuksessa, että kymppiä ei voi saada? Miksi se numero sitten olisi olemassa, jos sitä ei kenellekään annettaisi?
Juuri näin. Omat lapsetkin sanoneet, että jotkut opettajat ilmoittaa suorilta käsin, etteivät anna 10 ellei ole jotenkin todella poikkeuksellisen taidokas tms. Eihän sen niin pitäisi olla. Kyllä 10 pitäisi olla numero siinä missä muutkin ja jos saavuttaa ne tietyt arvioinnin mukaiset tavoitteet, niin kyllä se pitäisi saada.
Nämä ovat kyllä usein olleet esim musan, liikan, kuviksen, kässän tms opettajia.
Kympin saa toki saavuttaa. Ne opsin tavoitteet vain ovat nykyään todella tiukat. Ainakin opettamissani aineissa kriteerit vaativat todella paljon osaamista ja taitoja.
Vierailija kirjoitti:
Millaisia numeroita seiskaluokkainen poikasi on saanut kokeista/ todistukseen?
Näyttävät olevan arabialaisia numeroita.
Kyllä alakoulussa arviointi on tiukempaa ja koealueet paljon isompia kuin yläkoulussa. Oma ope ei lisäksi pääse enää vaikuttamaan kaikkiin numeroihin vaan arviointi perustuu oikeasti opittuihin asioihin. 7.luokalla lähinnä kerrataan alakoulun asioita, joten numerot usein nousevat jos on alakoulussa oppinut perusasiat. Kasilla tapahtuu monella murrosikänotkahdus.
Yläkouluope
Ihan samanlaisia kuin alakoulussakin.