Mikä on teidän ÄO:nne?
Kertokaa toki myös koulutustaustaa ja siunattuja älynlahjataustoja
Kommentit (194)
Virallinen tulos 120. Olen kyllä nokkela ja hyvämuistinen nainen, enkä paljasta taitojani. Ikää on enemmäm miltä pärstä näyttää.
154 vanhalla Cattellin testillä. Kävin jonkin aikaa sitten ihan huvikseni tekemässä mensan nettitestin ja siitä tuli 139. Työtön ja työkyvytön olen ollut jo kauan
Tein ihan vitsillä Mensan ilmaisversion netissä, vaikka tosissani mietin mikä kuvio voisi jatkaa tyhjässä kohdassa - kaksikin kertaa. Ensimmäisellä kerralla tulos oli 110 ja tämän tuloksen selitti mahdollisesti testin tekeminen väsyneenä silmät siristäen (tätä se elämä on nykyään kuivasilmäisyydestä kärsivänä) ja vieläpä älypuhelimelta (huono yhdistelmä), ja tietokoneen ääressä istuessa virkeänä tulos oli 119.
Aivan varmasti, sillä psykologin viralliset testit (aikuisille suunnattu WAIS, jonka tein yli viisi vuotta sitten. WISCH-testi ollut peruskauraa pienestä pitäen) antavat ihan toisenlaista osviittaa: älykkyysprofiili heikon ja heikon keskitason välimaastossa, yleistieto oli tosin hyvä ja matriisi (juuri se sama kuviopäättely, mitä Mensakin testaa) oli keskitasoa (oliko jopa vahvaa sellaista). Enköhän pidä ennemmin ammattilaisen teettämää testiä luotettavampana arviona oman ÄO:ni suhteen, vaikka nykyään ei ilmeisesti numeroin sitä mitata tai kerrota, vaan kerrotaan "henkilöllä olevan hahmotuksen tätä ja tuota tasoa, nopea nimeäminen sitä ja tätä tasoa, kielelliset taidot sitä ja tätä tasoa jne. ja prosessointinopeus tällä ja tuolla tasolla".
Oma karkea arvio todellisesta ÄO:stani on 80-85 eli juuri siellä heikkolahjaisuuden kärjessä, mikä menee normaalin älykkyyden variaatioon mutta silti keskinkertaista heikommaksi. Sitä tosin kutsutaan nykyään laaja-alaisiksi oppimisvaikeuksiksi, mistä on ollut mainintaa lausunnoissa. Autistinen olen myös, joko epätyypillinen tai vain piirteinen. No, on sitä elämän aikana vaikka mitä vikoja todettu vaikea-asteisesta semanttis-pragmaattisesta dysfasiasta, jota nykyään kehitykselliseksi kielihäiriöksi kutsutaan, ahdistuneisuuteen - jopa lievästi kehitysvammaiseksikin oli arvioitu kunnes koko diagnoosi kumottiin.
Elelen työttömänä lukuun ottamatta silloin tällöin keikkatöitä tehden kaupan kassalla, vaikka rehellisesti sanottuna tekisi mieli lopettaa keikkatyöt, kun suojaosuuden poisto on konkretisoitunut omassa elämässä. Koulutukseltani olen tarjoilija ja merkonomi. Lukioainesta en ole koskaan ollut, eikä moni ammattikoulualakaan (kuten lähihoitaja, tulisi ruumiita tällä laskutaidolla) olisi tullut kuuloon johtuen peruskoulun yksilöllistetystä matematiikasta. Hyvä kun osaan edes laskea 1+1=2 ja antaa oikean summan rahaa takaisin asiakkaalle töissä, siihen voi luottaa etten hutiloi rahojen kanssa. Ilman yksilöllistämisiä sain huonoimmillaan 6:n tai parhaimmillaan 7:n, hyvällä lykyllä sain 8:n (yhteiskuntaoppia, ruotsi ja äidinkieli), mutta silti koko todistuksen keskiarvo 7,5 ei ollut mikään paras, muttei huonokaan.
89.
Olin nuorempana altis monille vaikutuksille, mm. liityin pilottitakki järjestöihin. Onneksi ymmärsin lähteä niistä porukoista pois väkivaltaisuuden takia. Ainoa jäljelle jäävä muisto niiltä ajoilta on huonosti töherrelty hakaristi tatuointi.
Mensa 142, koulutus; kansakoulu, sekatyöläinen. nyk eläkeläinen.
Olin kerran työkykyarviossa ja psykologin tekemässä testissä mun äo oli 120. Sanottiin, että mun olisi helppo lähteä opiskelemaan. Sanoin, että mikä se on se kevyempi työ kun nytkin teen kevyttä istumatyötä. Ei osannut sanoa mitään.
Vaikka mensaan pääsisin, niin sitä en ymmärrä miksi täällä on niin älykkäitä ihmisiä, mutta keskusteluista se ei välity mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Alle 60. T: vihervassari
Tyypillisen koneinsinöörin äo. Suuttuvat herkästi, jos opo ehdottaa niiden lapsille lähihoitajan työtä. Niiden lapsista tulee heti lääkäreitä peruskoulun jälkeen, sillä onhan lapset läpäisseet peruskoulun ja se on heille merkki koulumenestyksestä, vaikka todistuksessa olisi paljon vitosia.
ÄO:ni 15:n keskihajonnalla on suurempi kuin penikseni pituus millimetreissä. Kummallakin pärjää hyvin.
180
Matemaattisesti lahjakas
DI
60 ja uskon kaikkiin juttuihin mitä MV-lehdet yms. suoltaa.
Vierailija kirjoitti:
Tein ihan vitsillä Mensan ilmaisversion netissä, vaikka tosissani mietin mikä kuvio voisi jatkaa tyhjässä kohdassa - kaksikin kertaa. Ensimmäisellä kerralla tulos oli 110 ja tämän tuloksen selitti mahdollisesti testin tekeminen väsyneenä silmät siristäen (tätä se elämä on nykyään kuivasilmäisyydestä kärsivänä) ja vieläpä älypuhelimelta (huono yhdistelmä), ja tietokoneen ääressä istuessa virkeänä tulos oli 119.
Aivan varmasti, sillä psykologin viralliset testit (aikuisille suunnattu WAIS, jonka tein yli viisi vuotta sitten. WISCH-testi ollut peruskauraa pienestä pitäen) antavat ihan toisenlaista osviittaa: älykkyysprofiili heikon ja heikon keskitason välimaastossa, yleistieto oli tosin hyvä ja matriisi (juuri se sama kuviopäättely, mitä Mensakin testaa) oli keskitasoa (oliko jopa vahvaa sellaista). Enköhän pidä ennemmin ammattilaisen teettämää testiä luotettavampana arviona oman ÄO:ni suhteen, vaikka nykyään ei ilmeisesti
Mutta olet sentään oppinut paremmin kirjoittamaan kuin iso osa tämän päivän koululaisista, jotka peruskoulusta päästyäänkin ovat vailla riittävää kirjoitus- ja lukutaitoa. Ei aina itsekään viitsi panostaa palstalle yms. lukuun ottamatta työasioita. Saan myös välillä sähköpostiin viestejä koulutetuilta kollegoiltanikin, ja niistä viesteistä ei tahdo saada erkkikään selvää. Ymmärtäisin, jos kirjoittajana olisi vaikeasti lukihäiriöinen tai kehitysvammainen, jonkalaiselle kirjoittaminen voi tuottaa haasteita.
En muista oliko 135 vai 137.
Koulutustaso lisensiaatti ja mun lahjakkuuden tyyppi on monialainen, olen aika hyvä monessa, opin nopeasti ja hahmotan kokonaisuuksia.