Suomalaiset jättävät epassi edun käyttämättä
Koska unohtavat, sanoo uutiset.
Roskaa.
Sitä on ihan mahdoton käyttää kun se ei käy mihinkään. "Osta leffalippuja" mutta sielläkin käy vaan yhteen tiettyyn ja tosi hankalasti.
Kommentit (724)
Me molemmat käytimme ePassimme Serenaan, lippuja on saatavilla netissäkin, tosin ePassin omassa portaalissa. Nyt sitten joulupyhinä päästään käymään ihan vesipuistossa, sääkin on lähes kesäinen.
Vierailija kirjoitti:
Miten joku voi jättää käyttämättä epassiedun? :D Sehän on sama kuin heittäisi rahaa kaivoon. Senhän voi käyttää vaikka mihin ja todella helposti. Se menee salikortin uusimiseen, hammaslääkäriin/suuhygienistiin, hierontaan eikä leffalippuihin enää edes piisaakaan.
Aika köyhä mielikuvitus pitää olla jos sitä ei saa käytettyä.
Mulla on ollut joka työpaikassa etu vaan liikunta- ja kulttuurietuun, ei ole voinut maksaa mitään hammaspalveluita.
Nyt meille tuli hierontamahdollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parasta olisi, jos sen voisi käyttää hammaslääkäriin.
Voi olla mutta vielä parempi olisi jos ihmiset harjaisivat hampaita ja puhdistaisivat ienvälinsä päivittäin. Työssä joudun katsomaan suuhun ja silloin tällöin tulee vastaan sellaisia mätäpesiä että hampaita ei ole hoidettu vuosiin millään tavalla. Yksi tai hammaslääkärin käyntiä ei takaa hampaiden kuntoa todellakaan vaan lähinnä hoidetaan huonot hampaat pois tai kuntoon sekä poistetaan hammaskiveä.
Kävisin hammaslääkärissä, jos sinne pääsisi. Mutta kun meidän hyvinvointialueella sisään otetaan vain riittävän huonoksi menneet hampaat. Muille ei anneta aikoja ollenkaan.
Yksityiselle taas ei ole varaa.
Hampaat kannattaa hoitaa ainakin jos on särkyä tai tulee lohkeaminen. Odottelin itse useamman viikon lohkeamisen jälkeen kun ei ollut särkyä. Helsingissä yritin varata aikaa mutta ei ollut tarjolla ja sanottiin että mene päivystykseen. Maisan kautta varasin ajan ja pääsin hoitoon. Hammas saatiin pelastettua ja jatkohoito oli yksityisellä. Maksusitoumus korvasti pienen osan kuluista.
Luulen että riittävän huonoksi menneet hampaat poistetaan ja tilalle rakennetaan tarvittaessa proteesi. Jos haluaa implantteja tai muita ratkaisuja niin se tulee kalliiksi ja toteutetaan yksityisellä hammaslääkärillä. Hampaiden hoito on yksityisellä kallista joten siksi kannattaa huolehtia hampaista hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
E-passin käyttö on turhan kallista. Siitä edusta joutuu maksamaan veroa, vaikka itse maksaa puolet palvelusta. Kun työnantajan tarjoama etu on 200 e, maksan verot 400 eurosta. Ihanan kallista.
200e taitaa olla verottoman raja? Pyytäkää vaan 200 etua...
400 euroa vuodessa on verottajan asettama vetovapauden raja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten joku voi jättää käyttämättä epassiedun? :D Sehän on sama kuin heittäisi rahaa kaivoon. Senhän voi käyttää vaikka mihin ja todella helposti. Se menee salikortin uusimiseen, hammaslääkäriin/suuhygienistiin, hierontaan eikä leffalippuihin enää edes piisaakaan.
Aika köyhä mielikuvitus pitää olla jos sitä ei saa käytettyä.
Mulla on ollut joka työpaikassa etu vaan liikunta- ja kulttuurietuun, ei ole voinut maksaa mitään hammaspalveluita.
Nyt meille tuli hierontamahdollisuus.
Kannattaa kysäistä työnantajalta laajennusta myös hammashoitoon.
Ei unohda. Niiden käyttöpaikat ovat niin rajoitetut, että ei millään saa kaikkia käytetyksi, kun ei käy paikkakunnan ainoalla kuntosalilla, ei ole kansalaisopiston kursseja sopivaan aikaan noin 107 muuta syytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi sen käyttäminen on täysin vapaaehtoista, jos se on noin vaikeaa.
Onhan se, mutta minusta on tylsää, että tavallaan työnantaja antaa osan palkasta tuollaisessa muodossa, jota esim. syrjemmällä asuvien on hyvin vaikea käyttää. Minä ottaisin sen 150 euroa mieluummin ihan rahana ja käyttäisin mihin itse haluan.
Just tämä. Raaäha on paras koska käy kaikkialla. Leikkirahat vaikeuttaa ihmisten elämää. Tämäkin mahdollista ja kannattavaa vain koska laissa on porsaanreikä tällaiselle. Markkinaehtoista tämä ei ole. Jos ihmiset saisi valita, varmaan lähes 100% ihmisistä valitsisi rahan ennemmin kuin saman suuruisen etusetelin tms.
Pointtihan on siinä, että ePassin kustannus työnantajalle on 400e ja työntekijä saa etua saman 400e.
Kun huomioidaan työnantajan sivukulut ja palkansaajan verotus, niin rahana työntekijän suuntaan siirtyisi vain noin 130 euroa, kun kustannus työnantajalle olisi 400 euroa.
Ja esim minä olen ottanut mieluummin matkalippuja 400 eurolla kuin 130 eurolla.
Vierailija kirjoitti:
Ei unohda. Niiden käyttöpaikat ovat niin rajoitetut, että ei millään saa kaikkia käytetyksi, kun ei käy paikkakunnan ainoalla kuntosalilla, ei ole kansalaisopiston kursseja sopivaan aikaan noin 107 muuta syytä.
Mitäs asut korvessa.
Muutama kymppi enää käyttämättä. Epassia olen käyttänyt kuukauslippuihin, lounaisiin ja kulttuuripalveluihin.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan käyttänyt näitä etuja. Koska olen töissä, voin aivan hyvin omalla palkallani maksaa ruokailuni, hierojalla käynnin, kuntosalilipun ja kun kerran 10 vuodessa käyn elokuvissa, niin budjettini ei siihen kaadu. Vastustan sitä, että osa "palkasta" tulee verottomina etuina. Työtön ei niitä saa, ei minunkaan ole pakko niitä käyttää, ihan solidaarisuudesta. En käy myöskään työnantajan kustantamilla ilmailla lounailla. Tänäänkin on työpaikan juhlatilaisuus, missä syödään ilmaiseksi, nukutaan hotellissa ilmaiseksi ja kuunnellaan luentoja ja hupiesityksiä. En ole siellä.
Kun täytin 50-v, en käynyt edes syntymäpäiväkakkua syömässä. Joku varmasti söi senkin kun ilmaiseksi sai? Olisin ehkä mennyt kakulle, jos työantaja olisi siellä antanut reilua palautetta kaikista siitä mitä olen työantajan eteen tehnyt. Mutta tarjolla oli vain kakkua ja kahvia ja diabeetikkona elän paremmin ilman niitä. Koska tuolloin ei kehuttu, niin ke
Kuulostat kyllä todella katkeralta ihmiseltä. Työtön ei saa palkkaakaan niin samalla logiikalla sun pitäisi jättää palkka nostamatta😂
Vierailija kirjoitti:
Paikkakunnan ainoalle kuntosalille voi ehdottaa, että ottavat epassin maksutavaksi. Ei ole vaikea toimenpide.
Meillä vaihtui niin että olisi pitänyt käyttää edut 30.11. mennessä tai laittaa kuitit, vaikka aiemmin aikaa oli vuoden loppuun ja sen kyllä unohti lähes kaikki - itsekin olisin ellei manageri olisi laittanut vielä tiimille muistutusta erikseen henk koht. Sain sitten ostettua hierontalahjakortit että meni käyttöön!
Vierailija kirjoitti:
Ja mulla menee vartissa. Puolen vuoden jumppa- ja uimakortti ilman käyttörajoitusta ja se on siinä.
Te ette käy museoissa? Kuntosalilla? Uimassa? Kesällä Rukalla? Talvella Saariselällä? Oopperassa? Kesäteatteissa? Hieronnassa? Missään? Joillekin käy jopa hammashoitolassa, eikö sekään ole ok?
Ja kyllä, harrastan minäkin ilmaisia asioita, kuten vaeltamista. Mutta kyllä tuo on luovuuden puutetta
Kun asuu Lapissa, ei Saariselälle ja Rukalle kannata lähteä. Arvaa, kuinka pitkä matka täältä on lähimpään oopperaan! Teatteri löytyy, mutta sinnekään ei tule ihan tuosta vaan lähdettyä.
Noin 300 kilometrin säteellä taitaa olla kaksi tai kolme museota, joihin passi käy, mutta ne on pian katsottu. Uimaan pääsee halvalla ilman passia, samoin kuntosalille. Ei meidän korttia voi käyttää hammashoitoon tai jalkahoitoon, mutta hierontaedun kyllä käytän viimeistä senttiä myöten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs asut korvessa.
Jos e-passiedun käyttäminen olisi ainoa syy muuttaa ruuhka-Suomeen, en muuta!
Vierailija kirjoitti:
Mä kävin just eilen lataamassa e-passilla olleet 217€ HSLn matkakortille. Ei jää käyttämättä.
Miten tämä onnistuu?
Epassi mainosti Hesarissa kokosivun ilmoituksella, että kannattaisi käyttää vanhenevat edut ennen vuodenvaihdetta. Nyt kun olen yrittänyt ostaa Lippupisteen lahjakorttia itselleni, niin viidennelläkään kerralla ei maksutapahtuma ole onnistunut E-passin kertakäyttöisellä tunnuskoodilla, joka on tullut tiliin liitettyyn sähköpostiin. Koko tapahtuma jämähtää koodin syöttämisen jälkeen ja ostotapahtuma pitää aloittaa Lippu.fi -verkkokaupassa alusta uudelleen. Sovelluksellahan näitä ei edes voi maksaa, vaan pitää mennä verkkokauppaan ja Epassi-tilille selaimella. Kahdella koneella ja eri selaimella olen nyt yrittänyt, mutta kun kusinen katista ei toimi, niin ei toimi. Vieläkö joku ihmettelee, miksi edut jäävät käyttämättä? Epassi-sovelluksessakin on sellainen bugi, että samassa puhelimessa olevalla Nordean tunnusluku-sovelluksella ei pysty vahvistamaan henkilöllisyyttä epassi-sovelluksessa, vaan sitä varten pitää olla Nordean sovellus eri puhelimessa. Ristus notta.
Kyllä se mulla menee kokonaan. Hammaslääkäriin, leffalippuihin, konserttilippuihin, festarilippuihin, lääkäriin, lätkäpelien lippuihin ym.
200e taitaa olla verottoman raja? Pyytäkää vaan 200 etua...