Miten aiotte säästää ruokakuluissa?
Meillä varmasti ensimmäiseksi lihansyönti vähenee, juustot jätän ostamatta. Pitäisi opetella tekemään itse hyvää hummusta tai jotain papulevitettä leivälle.
Kommentit (34)
En mitenkään, ihan samalla tavalla ostan kuin ennenkin.
Vierailija kirjoitti:
Ostan -60% tuotteita.
Voiko niitä syödä ? En ole ruuassa moista prosenttialea nähnyt.
Ennemmin ostan lihaa ja ostan sen kaveriksi juureksia ja perunoita, joilla saa vatsan täyteen. Joku humus, saenkin rahan voi käyttää järkevämmin.
Vierailija kirjoitti:
Olen virittänyt loukun tuohon takapihalle ja toivon saavani vaikka jäniksen tai edes kissan.
Rotta maistuu kanalle.
En säästä juuri mitenkään, sillä syön muutenkin vähän. Voin siis syödä, mitä mieli tekee. Ymmärrän, että jos on suursyömäri, täytyy vatsa saada täyteen halvalla ja huonolla ruualla.
Miten niin AIOTTE? Moni on jo aikapäiviä sitten virtaviivaistanut ruuankulutuksen. Niin minäkin.
Ison osan syömistämme kasviksista kasvatan itse tai kerään - käytännössä kaikki perunat, joita meillä syödään ranskalaisia perunoita ja sipsejä lukuunottamatta. Porkkanat riittävät noin joulukuuhun asti, kellarimme ei ole oikein porkkanoille sopiva. Mutta rehuporkkanoita saa aina alle 50 senttiä/kilo.
Sieniä kerätään niin, että niistä saa kerran viikossa ruuan - asutaan siis metsän keskellä, eikä yhtenäkään vuonna ole ollut tilannetta, etteikö sieniä olisi löytynyt. Joskus pitää vaan kulkea pitempiä keruumatkoja. Marjoja tulee kerättyä niin pihapuskista kuin metsästäkin, tätini kerää meille ampäreittäin mustamarja-aroniaa, mustaherukoita saan omista puskista, naapurilta valko- ja punaherukkaa. Raparperia samaiselta naapurilta enemmän kuin ikinä keksin käyttöä...
Punalaputetut (leivistä keltalaputetut) tulee katsottua tarkkaan, ja ostettua jos ovat oikeasti halpoja. Ennen koronaa meillä oli noin kerran kuussa poronkäristystä,, nyt sitä on pari kertaa vuodessa. Savulohta syödään myös harvemmin, ylipäätään lohta syödään vähemmän kuin ennen korona-aikoja. Kaikki tarjoukset hyödynnän, kaikkein kauppaketjujen kanta-asiakkuus on otettu. Kauppaan menen ostoslistan kanssa, mutta mulla on aina tutka päällä, jos löytyy jotain tosi edullisia tarjouksia: koiranruokaa puoleen hintaan, kananmunia 0,50€/kenno, jauhoja 0,40€/kg... Ostan sen verran mitä tiedän meillä käytettävän järkevässä ajassa, eli 150 kananmunaa, 10kg jauhoja... Löysin maissihiutaleita 5kg/5€, tottakai ostin. Ja ne on jo syöty.
Ruoka on kasvispainotteista, kerran viikossa on ihan puhdas kasvisruokapäivä (joulukautta lukuunottamatta), jauheliha on se yleisin lihan muoto. Teen käytännössä kaikki ruuat itse raaka-aineita käyttäen, eineksiä meillä ei juurikaan syödä (teiniejä perheessä, joten 100% itsetehty on mahdotonta), töihin eväät mukaan, koululaiset toki syö koulussa.
Pastaa en tee itse, se on halvempaa pastana kuin jauhoina, tai ainakin oli ennen tätä myllyn paras- katastrofia.
Minun ei onneksi tarvitse miettiä sitä, miten teen ruuan, koska käytössä on puuhella - pitkään haudutettavat ruuat ovat silkkaa säästöä, kun talo lämpiää samalla.
En kuitenkan pihistele ruuan laadussa tai määrässä. Teinipojat saavat ruokaa niin paljon kuin tarvitsevat/haluavat, ja sitä ruokaa mitä haluavat. Nyt on synttäritarjoilut, spagettia ja lihapullia italialaisittain (eli tomaattikastikkeessa) ja tietenkin täytekakku. Meillä on ollut leipomosta ostettuja kakkuja, mutta lapset ovat yksimielisesti todenneet, että minun täytekakkuni ovat parempia.
Kysehän on usein myös siitä, että käyttääkö ruuanlaittoon rahaa vai aikaa. Jos on molempia, niin se on aina parempi, mutta yleensä jostain täytyy tinkiä - minä käytän enemmän aikaa ja vähemmän rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisihän tässä kai alkaa vähän säästämään, mutta pelkään etten onnistu kun olen taipuvainen heräteostoksiin. Kaikki kalliimmat leipomotuotteet, valmiit salaatit, pizzat yms voisi jättää ostamatta jatkossa. Tähän asti olen ostanut itselleni ja lapselleni mitä haluan ruokakaupasta, ylitöiden turvin olen pärjännyt, mutta eihän tässä mitään järkeä ole, tehdä nyt hulluna töitä ja "tuhlata" rahat arkisiin asioihin. Tosin kalliiksi miellettyjä ruokia, kuten juustoja meillä syödään hyvin vähän, käytetään vain ruuanlaittoon ja lihaakaan ei hirveästi kulu, lähinnä lapsi sitä syö.
Mulla on hyvä neuvo noihin heräteostoksiin (pullat, pizzat ym). Kehitä itsellesi vilja-allergia! Kyllä loppuu puputtaminen kun henki meinaa syömällä lähteä. Gluteenittomat on niin kalliita ettei voi ostaa.
Säästän mieluummin muusta kuin ruuasta. Toki en mitään kalliita lihoja, juustoja ym. ylellisyyksiä ole koskaan ostanutkaan. 13 euroa/kilo on ehdoton kipuraja.
Laskettiin, että iltaleipiin, siis niihin leipäpaloihin, menee yli 6 euroa viikossa. Siis 300 euroa vuodessa. Korvataan tuo kaurapuurolla. Miksi puuro ei maistuisi illalla siinä kuin aamullakin.