"kolmelta prosentilta väestöstä leikataan sosiaalietuuksista yli 10 prosenttia, Purra puolustautui.
En ihan pääse hänen ajattelunsa taakse. Eli eikö ole ongelma, jos ahdinkoon joutivia on kansasta vain 3 %?
Entä yhteiskuntarauha? Historiasta on opittu että kun ei ole enää mitään menetettävää ja ihminen joutuu epätoivoon, seuraukset voivat olla aika kammottavia. 3 % voi yhtäkkiä ollakin paljon.
Kommentit (213)
Vierailija kirjoitti:
No eihän sekään ole ongelma, että hyvätuloisin 2% maksaa välittömistä veroista 20 %, joten miksi ihmeessä olisi ongelma, jos 3% liikaa tukia saaneista joutuu pärjäämään samalla kuin muutkin työtävieroksuvat?
Veronmaksajana alkaa kyllästyttää tämä itku siitä, että ylisuurista tukieuroista puhuttaessa väitetään, että otetaan jotain pois. Ei oteta, ei vain anneta sinisilmäisesti rahaa jokaisen risahduksen vuoksi ja ryhdytään vähitellen tarkastelemaan sitä, mitä tulottomilla on yhteiskunnalle annettavaa. Nyt he ovat vain pyytämässä rahaa.
Sosialismi.
Mikään ei koskaan riitä, ja rahat surutta muiden taskusta.
Vierailija kirjoitti:
Purrahan valehtee. Asumistuen leikkaus leikkaa 382000 kotitaloudelta. Näistä 40% on palkkatyöläisiä.
https://aamuset.fi/artikkeli/5990931
Lisäksi Kelan tukien leikkaus leikaa 80% suomalaista.
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000008247775.html
Jos minulta leikataan 12 e asumistuesta, niin leikataanko minulta siis yli 10% vai vähemmän?
0,03 x 5 500 000 = 165 000 ihmistä.
He menettävät yli 10%.
Muut pienituloiset/työttömät/sairaat menettävät paljon, mutteivat yhtä paljon.
Ongelma on siinä, että etuudet leikataan vääriltä ihmisiltä. Nyt etuuksia halutaan leikata heiltä, joilla on myytävää omaisuutta.
Toimeentulotuella elelevät itseasiassa voittavat.
Tosin selitys töihin kannustamisesta ontuu. Kukaan ei voi mennä töihin, jos ei tule rekrytoiduksi satojen hakijoiden joukosta.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Köyhimmältä kolmelta prosentilta leikataan yli 10 %. Ai miten jaloa talouden hoitoa.
Mistäs tuollainen "tieto", että köyhimmältä kolmelta prosentilta?
Vierailija kirjoitti:
3 prosenttia osallistuu säästötalkoisiin. Näiltä köyhiltä, kun nyhdetään pari sataa niin kyllä Suomi sillä nousee 🙄
Tuo 3% ei kyllä pidä paikkaansa. Minä olen hyvätuloinen työttömien joukossa, saan ansiosidonnaista ja mullakin lähtee lapsikorotusten poistuttua 250€ ja se on huomattavasti yli 10% mun 1500€ ansiosidonnaisesta. Mulla oli hyvä palkka kun olin töissä 2580€, suurella osalla ansiosidonnaista ei ole näin hyvä, suurimmalla osalla ansiosidonnainen on nettona noin tonnin luokkaa, vähän alle.
Vierailija kirjoitti:
No eihän sekään ole ongelma, että hyvätuloisin 2% maksaa välittömistä veroista 20 %, joten miksi ihmeessä olisi ongelma, jos 3% liikaa tukia saaneista joutuu pärjäämään samalla kuin muutkin työtävieroksuvat?
Veronmaksajana alkaa kyllästyttää tämä itku siitä, että ylisuurista tukieuroista puhuttaessa väitetään, että otetaan jotain pois. Ei oteta, ei vain anneta sinisilmäisesti rahaa jokaisen risahduksen vuoksi ja ryhdytään vähitellen tarkastelemaan sitä, mitä tulottomilla on yhteiskunnalle annettavaa. Nyt he ovat vain pyytämässä rahaa.
Vartoos vaan, kun itse sairastut niin, että susta tulee työkyvytön. Sellaiselta on hyvä leikata. Et se ole sinäkään immuuni sairaudelle.
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikein laiskoille kelarotille, menkää töihin.
Edelleen, työnantaja palkkaa sen kenet haluaa. Voinko tulla töihin maanantaina sun työpaikalle hyvällä palkalla ? Eli teen niinkuin neuvoit.
Vierailija kirjoitti:
Sinä näytät hienoa esimerkkiä juomalla kiljua kolmatta päivää putkeen, vaikka sinulla olisi ollut työvuoro tänään.
Kahden lapsen opiskelevana vuoroviikkovanhempana saan lapsilisineen ja elareineen 1300e/kk (elareita siksi, että toinen vanhempi käy töissä ja tuloissa erot toista tonnia). En voi muuttaa halvempaan asuntoon, sillä asun nyt ystävän omistamassa asunnossa ja samankokoinen asunto kunnalta maksaisi toista sataa enemmän. Nyt vuokra mahtuu normien sisään, mutta kun leikkaukset astuvat voimaan, niin kela avustaa vuokrasta enää 70% ja olenkin kusessa.
Tässä maailmantilanteessa yksikään täyspäinen ei ota senttiäkään opintolainaa jollei aidosti ole pakko.
Vierailija kirjoitti:
Kun kädestä suuhun eläviltä leikataan tuo määrä, niin kyllä se tuntuu niillä, joilta leikataan.
Se on tarkoituskin. Söisivät vähemmän ja menisivät töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei päästetä töihin! Sehän se ongelma tässä onkin.
Kuusikymppistä akkaa ei kukaan huoli, jollei satu olemaan valmiiksi sote-alan koulutus. Minulla ei ole.
Ei minullakaan ja olen työtön mutta en sitä sure. Olen eläkeputkessa.
Haastatteluihin pääsen anytime, mutta kun pitäisi saada se työpaikka.
Olen ennen aina saanut työn haastattelun jälkeen. Nyt vaan ei tunnu tärppäävän millään.
N46
Lapsikorotusten poisto jo yksistään on yli 10% leikkaus.
Vierailija kirjoitti:
Nuo sataset olisi menneet suoraan kulutukseen ha yhteiskunnan hyväksi. Meneekö rikkaimpien veroale suomalaisen yhteiskunnan hyväksi? Ei.
Menee. se menee ravintoloihin, kylpylöihin, huvipuistoihin, lasten liikuntaharrastuksiin jne. Ei köyhät niitä ole pyörittäneet tähänkään asti.
Muualla Euroopassa oltaisiin jo barrikadeilla!
Ranskassa, Belgiassa, Hollannissa, Saksassa vähemmästäkin järjestetään rajuja mielenosoituksia. Täällä kitistään Vauva-palstalla, prle. Pistää vihaksi! Jos olisiin vielä jotenkin liikuntakykyinen, lähtisin osoittamaan mieltä vaikka yksin. Taidanpa mennäkin, rollaattorilla Eduskuntatalon eteen.... Stana!
Ja muistakaakin äänestää sekä pressanvaaleissa että seuraavissa eduskuntavaaleissa!
Vierailija kirjoitti:
Nämä leikkaukset koskevat toki ainoastaan kantaväestöä.
Kovin ovat olleet persut hiljaa näistä ketkä ennen vaaleja olivat syyllisiä kaikkeen ja nyt nämä onkin vaihtuneetpuheissa ihan kantasuomalaisiksi jotka maan vararikkoon on ajaneet.
Rakennusalalla vasta töitä onkin. Odotan onko niiden 100 000 uuden työpaikan joukossa kuinka paljon oman alan työpaikkoja. Kohtahan ne työpaikat lävähtää nähtäville.
Tässä kustaan tulevien veronmaksajien muroihin. Palveluntarve kasvaa kun pahoinvointi kasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Tässä kustaan tulevien veronmaksajien muroihin. Palveluntarve kasvaa kun pahoinvointi kasvaa.
Ei palveluita saa enää jatkossa kuten ennen sote on leikattu ja monet palvelut ovat nyt äärimmäisen tiukassa.
Kyllä, juuri tällä Suomi nousee. Lopetetaan hyvinvointiyhteiskunnasta puhuminen ja siirrytään yhteiskuntaan, jossa jokainen tekee oman osansa eikä oleta, että ne on ne toiset, jotka maksavat kaikki kulut, minä voin valita elämän ilman orjatyötä.