APUA! 4-kuisen työläs hengitys ja babybox tutkimus allergiasairaalassa?!
Onkohan kellään kokemusta vastaavasta. Alan olla jo aivan epätoivoinen. Vauva on vasta juuri täyttänyt 4kk. Nyt on jo neljättä viikkoa työläs, pumppaava hengitys. Tämä alkoi luultavasti virusinfektiosta. Yksityisellä keuhkolääkärillä ollaan oltu sekä myös sairaalassa tutkimuksissa (mm keuhkoröntgrn, sydän UÄ, crp, pulssioksimetri). sairaalassa oltiin koska mummolareissun aikana oireet pahenivat ja menin päivystykseen josta laittoivat lastenosastolle. Meidät sitten kotiutettiin koska lääkärin mielestä vauvan kunto oli hyvä ja sovittiin että jatkohoito sovitaan sitten omalla paikkakunnalla. Aluksi ventoline auttoi, vauva sai ensin yksityisellä lääkäriasemalla " spiralla" ja sitten kotiin ventolinea (ensin mikstuura joka sairaalajakson aikana vaihdettiin babyhaleriin). keuhkolääkäri piti kuitenkin babyhaleria huonona näin pienelle vauvalle ja nyt meillä on kotona nebunette " höyrystin" joka toimii samalla periaatteella kun sairaalan spiira. Nyt jos tämäkään ei auta niin seuraavaksi allergia ja astma sairaalan babybox tutkimuksiin jossa katsotaan onko hengitysteissä obstruktiota tällöin kyseessä ilmeisesti infektioastma ja kortisoni-hoito voidaan aloittaa.
Onko kellään kokemusta vastaavasta? Huoli vauvasta on valtava, enkä ole nukkunut juurikaan moneen yöhön kun vaan seurailen vauvan hengitystä.
Olisin todella, todella kiitollinen vastauksista!
Kommentit (3)
siis nykyään nukkuu yöt putkeen, 10h yhtä soittoa. Ehdottomasti pyytäkää lähete babyboxiin, siellä asia selviää lopullisesti ja saatte lääkityksen kuntoon. Ihmeen kauan teitä on palloteltu paikasta toiseen... Meillä allergialkr laittoi lähetteen kun itse sitä pyysin ja nopeasti päästiin.
Kiitos todella paljon vastauksesta! Ihana että vastasit!
Meillä on nyt perjantaista ollut käytössä se nebulisaattori tai " koti spiira" vai minkä nimi nyt lieneekään. Siitä on ollut paljon apua. Kävimme vielä eilen päivystyksessä varmistamassa että kaikki myös lääkärin mielstä ok.
Juuri siitä hävikistä babyhalerissa meidänkin keuhkolääkäri puhui ja piti babyhaleria kaikkein huonoimpana vaihtoehtona. keuhkolääkäri oli kuietenkin ajatellut että vauvamme on paranemaan päin koska tilanne pysyi ok vaikka käytössä vain tuo babyhaler. Itse ihmettelen miksi sitten sairaala jonne jouduimme silloin joulupyhien mummolareissun aikana sellaisen meille kirjoitti (???). Se oli kuitenkin keskussairaala ja lasten osasto.
Meidän vauvalla hengitysäänet ovat olleet koko ajan ok. Pari kertaa on lääkäri kuullut jotain pientä. Mutta yleensä äänet ovat olleet ihan puhtaat. Vauva on myös ollut virkeä. Luulen että sen takia ovat näin pitkään seuranneet tilannetta. Mutta nyt kyllä haluan sinne babybox tutkimuksiin. Lääkäri laittoi onneksi jo perjantaina lähetteen sähköpostitse eteenpäin ja lupaili että ottavat yhteyttä allergia sairaalasta pian. Minua itseäni vaan peloitti se itse tutkimus, kuulostaa vaan niin kamalalta että noin pieni joudutaan nukuttamaan (vaikka lääkäri sanoi että se on lähinnä " rauhoittava" lääkitys eikä mikään oikea nukutus, mutta silti...). Joten oli hyvä lukea sinun vastaus ja kuulla ettei tutkimus ole pelottava.
Mutta nyt alamme myös koko perhe olemaan aivan uuvuksissa tästä tilanteesta. Itsestä tuntuu välillä että on ihan paniikissa että miksi tämä vain jatkuu ja jatkuu. Se tietysti on sitten raskasta iso-siskolle kun äiti on huolestunut.
Kiitos paljon vastauksesta ja mailiosoitteesta!
Meidän tytöllä 8kk todettiin juuri babyboxissa kk takaperin astma (myös minulla on). Esikoisella 2v8kk ei ole mitään ja tämä nuorimmainen on moniallerginen astmaatikko. (vauvana tosin helpompi ja hyväntuulisempi:))
Aina ollut ns. limainen lapsi, aluksi helpotti kun todettiin kananmuna ja maitoallergiat ja saatiin ne pois ruokavaliosta (äidiltä,, siis, imetin). Rohina aina kuitenkin palasi. Syötiin 2xantibioottikuuri ja kerran kortisonikuuri eikä apua ollut. Babyhaler ei toiminut meilläkään, ventoline mikstuurana auttoi paremmin. Nebunette on nyt diagnoosin myötä otettu käyttöön ja selvästi auttaa paremmin. Babyhalerissa hävikki % on suurempi.
En paremmin osaa auttaa kuin sanomalla sen että itsessään rohina ei ole vaarallista, jos lapsi ei siitä itse näytä kärsivän. Jos hän herää yskimään tai siihen, ettei henki kulje kunnolla (limaa tms) on asiat huonommin. Meillä rohisee edelleen, mutta nyt oikean lääkityksen myötä yöheräämiset ovat jääneet pois ja neiti on alkanut nukkumaan 10 yhtäjaksoisia pätkiä mikä on ihanaa...verrattuna aiempiin öihin, joina herättiin aina 5-10krt. Rohinahan useimmiten on sitä limaa, joka pyörii siellä keuhkoissa, pihinä on vaarallisempaa, silloin on vaikeampi hengittää (näin ainakin itse keuhkoastmaatikkona tunnen).
Babyboxissa asia selviää ja saatte lääkityksen joka varmasti auttaa. siellä saadaan luotettavat tulokset hengitysvirtauksia mittaamalla (lapsi nukkuu tutkimuksen ajan). Hoitajat ja lääkärit ovat ihania allergiasairaalassa ja itseäni helpotti suunnattomasti kun sai jutella heidän kanssaan.
Jos haluat vaihtaa ajatuksia enemmän kirjoittele osoitteeseen
ellaedith@hotmail.com