Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko tekopyhä, jos sanon, että älylaitteille pitäisi tulla ikärajoitukset

Vierailija
15.12.2023 |

Itse sain ensimmäisen älypuhelimeni, kun aloitin yläasteen. Vaikka olin sen saadessani onnellinen, olen erittäin huolissani älypuhelimien lieve vaikutuksista. Kuten jokainen tietää koulutus on romahtanut ja levottomuudet kasvaneet kouluissa. Eilenkin yle julkaisi artikkelin, että monen 9-luokkalaisen matikan osaaminen on ala-asteen tasolla. Siinä mainittiin, että some ja pelit kiinnostavat enemmän mikä ei yhtään yllätä. Älypuhelimet ovat todella koukuttavia mukana kulkeva viihdekeskus. Sen takia ehdotan, että ikäraja älylaitteiden myynnille tulisi olla 16-vuotta, koska peruskoulu on perinteisesti "ei kiinnosta" kunnes yhtäkkiä peruskoulun jälkeen alkaakin kiinnostamaan. 

No miten on? Olenko teidän mielestänne tekopyhä ehdottaessani tätä, koska olin kuitenkin muutaman vuoden nuorempi kuin tämä edottamani ikäraja?

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ainakin hiukan naivia ajatella että ikärajasta olisi jotain hyötyä.

Vierailija
42/51 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielipiteelläsi ei ole mitään merkitystä jos et perustele sitä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älypuhelimet voisi vain poistaa. Niistä on enemmän haittaa kuin hyötyä.

Ei 2000-luvulla kukaan ajatellut, että puhelimella tarvitsisi päästä nettiin ja aika monet asiat ovat oikeastaan paljon rasittavampia nykyisin, kun joka asia toimii jollain sovelluksella. 

Samaa mieltä, koska kaikkeen tottuu. Muistan kun älypuhelimet alkoi yleistyä, niin ihmettelin miksi nettiin pitäisi olla jatkuva pääsy. Nykyään puhelin on jatkuvasti kädessä ja sitä tulee räplättyä kaiken aikaa, uutissovelluksia, säätietoja, sähköpostia, satoja avoimia välilehtiä selaimella ja muutama mobiilipelikin. Vapauttaisi älyttömästi henkistä pääomaa, kun ei olisi koko laitetta. Ei tämä ihan oikeasti meille hyvää tee. 

Sekin on henkilökohtainen valinta miten kyseisiä laitteita käyttää. 

Älylaitteet on suunniteltu lähtökohtaisesti erittäin koukuttaviksi, jotta niiden parissa vietettäisiin mahdollisimman paljon aikaa ja valmistajat ja mainostajat saisivat mahdollisimman paljon rahaa. Vaatii siis ihan hillitöntä itsekuria pysytellä laitteiden kanssa kohtuukäytössä. Itse yritin rajoittaa kaikin mahdollisin keinoin, mutten onnistunut. Siksi vaihdoin vanhaan Nokiaan. Miksi meidän pitäisi käyttää laitteita, jotka ovat niin haitallisia, että meidän täytyy kaikin voimin pinnistellä olematta käyttämättä niitä? Ja tämä kehitys on pysäytettävä, että kaikki arjesta selvityminen bussilipuista lähtien ajetaan älypuhelimen varaan.

Vierailija
44/51 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tälläisiä kehityksen jarruja on aina tulee aina olemaan. Pelkäät muutosta.

Kai sinä ymmärrät, että on olemassa hyvää kehitystä ja huonoa kehitystä? Vastustan huonoa kehitystä. En hyvää

Noin ne kaikki kehityksen jarrut sanovat. Jos sinunlaisesi saisi päättää asioista, olisi homous edelleen Suomessa rikos.

Vierailija
45/51 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai sinä ymmärrät, että on olemassa hyvää kehitystä ja huonoa kehitystä? Vastustan huonoa kehitystä. En hyvää

Noin ne kaikki kehityksen jarrut sanovat. Jos sinunlaisesi saisi päättää asioista, olisi homous edelleen Suomessa rikos.

Eihän tässä älypuhelimia kokonaan olla kieltämässä, mutta kokemus on jo osoittanut että lapsille niistä on kiistattomasti enemmän haittaa kuin hyötyä. 

Vierailija
46/51 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielipiteelläsi ei ole mitään merkitystä jos et perustele sitä. 

Niin? Miksi siitä pitäisi olla? 

Ihan vapaasti voit ajaa ikärajaa älylaitteille. En näe silti sillä mitään merkitystä.

Vierailija
47/51 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On taas niin lapsellinen aloitus ja todennäköisesti vielä ihan tosissaan tehty.

Vierailija
48/51 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella hyvä idea. Kannatan. 

Itsekin aikuisena tavallaan toivon, että joku veisi luurini pois ja toisi tilalle älyttömän. Olen koukussa tähän laitteeseen, enkä osaa luopua.

Vierailija
49/51 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On taas niin lapsellinen aloitus ja todennäköisesti vielä ihan tosissaan tehty.

Sanoo puhelinriippuvuus

Vierailija
50/51 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin homoseksuaalisuudelle on biologinen perusta, mutta älylaitteille ei. Näitä kahta asiaa ei voi rinnastaa toisiinsa.

Toisekseen kaikki kehitys ei edelleenkään ole hyväksi. Se on todistettu fakta, että älylaitteiden myötä koulumenestys on laskenut. Älylaitteiden vuoksi asioita ei jakseta/viitsitä päntätä ulkomuistiin, koska Google kulkee mukana ja sosiaalinen media ja pelit ovat koukuttavia ärsykkeitä minkä vuoksi älylaitteesta riippuvaiselle saattaa tulla itse aiheutettu keskittymishäiriö ADT joka on itse aiheuttu keskittymishäiriö. Lisäksi oli riippuvuus ihan mikä tahansa kuten perinteiset alkoholi, tupakka ja peliriippuvuus, myös älylaiteriippuvuus aiheuttaa vieroitusoireita. Kuten ärtyneisyyttä

Vierailija
51/51 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei samantien palata takaisin keskiajalle

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi neljä