Olenko tekopyhä, jos sanon, että älylaitteille pitäisi tulla ikärajoitukset
Itse sain ensimmäisen älypuhelimeni, kun aloitin yläasteen. Vaikka olin sen saadessani onnellinen, olen erittäin huolissani älypuhelimien lieve vaikutuksista. Kuten jokainen tietää koulutus on romahtanut ja levottomuudet kasvaneet kouluissa. Eilenkin yle julkaisi artikkelin, että monen 9-luokkalaisen matikan osaaminen on ala-asteen tasolla. Siinä mainittiin, että some ja pelit kiinnostavat enemmän mikä ei yhtään yllätä. Älypuhelimet ovat todella koukuttavia mukana kulkeva viihdekeskus. Sen takia ehdotan, että ikäraja älylaitteiden myynnille tulisi olla 16-vuotta, koska peruskoulu on perinteisesti "ei kiinnosta" kunnes yhtäkkiä peruskoulun jälkeen alkaakin kiinnostamaan.
No miten on? Olenko teidän mielestänne tekopyhä ehdottaessani tätä, koska olin kuitenkin muutaman vuoden nuorempi kuin tämä edottamani ikäraja?
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älypuhelimiin pitäisi laittaa jonkinlainen lukko, tai rekisteröityminen, joka vaatisi vahvan tunnistautumisen että olet vähintään esim. 16 vuotias, jotta puhelinta voi käyttää. Sitä nuoremmat voisi käyttää ainoastaan karvalakkimalleja, joilla voi soittaa ja tekstata. Varmasti olisi teknisesti mahdollista, ei muutakuin kansalaisaloitetta tulille, kannattaisin. Älypuhelimet ovat nimittäin lapsille todella suuri karhunpalvelus niin henkisellä kuin fyysiselläkin tasolla, eihän ne juuri edes leiki enää pihalla, pelataan vaan jotain robloxia tms.
Mikset tee itse sitä haluamaasi kansalaisaloitetta? Ei ilmeisesti kuitenkaan niin tärkeä asia ole, että viitsisit sitä vähääkään vaivaa nähdä.
Koska sain ajatuksen vasta äsken tämän ketjun seurauksena. Olen myös lapseton, eikä asia täten kosketa minua henkilökohtaisesti, mutta voisin kannattaa. Olen myös laiska, enkä tiedä miten kansalaisaloite tehdään, enkä jaksa ottaa selvää. Mutta näytä sinä esimerkkiä ja tee se.
Ne lasten älypuhelimet saa laitettua esim familylink sovelluksella toimimaan vaan pelkkänä puhelimena. Meillä ainakin lapsille käy näin jos yhtään perseileivät tai käyttävät liikaa puhelinta. Ollaan yleensä annettu mahdollisuus itse rajoittaa ja harjoitella sopivaa käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älypuhelimiin pitäisi laittaa jonkinlainen lukko, tai rekisteröityminen, joka vaatisi vahvan tunnistautumisen että olet vähintään esim. 16 vuotias, jotta puhelinta voi käyttää. Sitä nuoremmat voisi käyttää ainoastaan karvalakkimalleja, joilla voi soittaa ja tekstata. Varmasti olisi teknisesti mahdollista, ei muutakuin kansalaisaloitetta tulille, kannattaisin. Älypuhelimet ovat nimittäin lapsille todella suuri karhunpalvelus niin henkisellä kuin fyysiselläkin tasolla, eihän ne juuri edes leiki enää pihalla, pelataan vaan jotain robloxia tms.
Mikset tee itse sitä haluamaasi kansalaisaloitetta? Ei ilmeisesti kuitenkaan niin tärkeä asia ole, että viitsisit sitä vähääkään vaivaa nähdä.
Koska sain ajatuksen vasta äsken tämän ketjun seurauksena. Olen myös lapseton, eikä asia täten kosketa minua
Perus. Seistään piiska kourassa vaatimassa paljon tekemättä itse mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älypuhelimet voisi vain poistaa. Niistä on enemmän haittaa kuin hyötyä.
Ei 2000-luvulla kukaan ajatellut, että puhelimella tarvitsisi päästä nettiin ja aika monet asiat ovat oikeastaan paljon rasittavampia nykyisin, kun joka asia toimii jollain sovelluksella.
Samaa mieltä, koska kaikkeen tottuu. Muistan kun älypuhelimet alkoi yleistyä, niin ihmettelin miksi nettiin pitäisi olla jatkuva pääsy. Nykyään puhelin on jatkuvasti kädessä ja sitä tulee räplättyä kaiken aikaa, uutissovelluksia, säätietoja, sähköpostia, satoja avoimia välilehtiä selaimella ja muutama mobiilipelikin. Vapauttaisi älyttömästi henkistä pääomaa, kun ei olisi koko laitetta. Ei tämä ihan oikeasti meille hyvää tee.
Sekin on henkilökohtainen valinta miten kyseisiä laitteita käyttää.
Onko? Sovellukset ja some on suunniteltu koukuttamaan. Sama kuin sanoisi että heroiinia voi käyttää myös satunnaisesti ja vastuullisesti.
No oot aika nuori, jos olet saanut älypuhelimen jo peruskoulussa. Ja ehkä vähän tekopyhää varsinkin silloin, jos itse (tai vanhemmat) hankkivat nuorelle heti älylaitteen, kun se tuli mahdolliseksi. Itsekin kannatan ikärajoja älylaitteille ja niiden käyttömääriin, mutta valitettavasti et saa edes ostettua/näytettyä matkalippua ilman jotain typerää appia ja älylaitetta.
Minusta meidän pitäisi pysäyttää tämä sähköistyminen/ appin taakse palveluiden laittaminen ennen kuin voimme lähteä rajoittamaan esimerkiksi nuorten älylaitteiden käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Ne lasten älypuhelimet saa laitettua esim familylink sovelluksella toimimaan vaan pelkkänä puhelimena. Meillä ainakin lapsille käy näin jos yhtään perseileivät tai käyttävät liikaa puhelinta. Ollaan yleensä annettu mahdollisuus itse rajoittaa ja harjoitella sopivaa käyttöä.
Älylaitteista on tullut osa sitä kasvatustyötä.
Vierailija kirjoitti:
Näissäkin on se ongelma että ne johtaa helposti riitoihin, kun "Matilla/Liisallakin on lupa käyttää". Jos lasten ei olisi mahdollistakaan käyttää, se olisi tasapuolista, eikä vanhempien tiukkuudesta kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei 2000-luvulla kukaan ajatellut, että puhelimella tarvitsisi päästä nettiin ja aika monet asiat ovat oikeastaan paljon rasittavampia nykyisin, kun joka asia toimii jollain sovelluksella.
Samaa mieltä, koska kaikkeen tottuu. Muistan kun älypuhelimet alkoi yleistyä, niin ihmettelin miksi nettiin pitäisi olla jatkuva pääsy. Nykyään puhelin on jatkuvasti kädessä ja sitä tulee räplättyä kaiken aikaa, uutissovelluksia, säätietoja, sähköpostia, satoja avoimia välilehtiä selaimella ja muutama mobiilipelikin. Vapauttaisi älyttömästi henkistä pääomaa, kun ei olisi koko laitetta. Ei tämä ihan oikeasti meille hyvää tee.
Sekin on henkilökohtainen valinta miten
En tiedä sinusta, mutta omassa tuttava piirissä ei ole yhtään some/puhelin riippuvaista. On kyse siis 15v-55v ihmisistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näissäkin on se ongelma että ne johtaa helposti riitoihin, kun "Matilla/Liisallakin on lupa käyttää". Jos lasten ei olisi mahdollistakaan käyttää, se olisi tasapuolista, eikä vanhempien tiukkuudesta kiinni.
Mua ei henkilökohtaisesti koskaan ole kiinnostunut lasten vetoomus mutta kun joku toinen saa sitä ja toinen tätä. Meillä on nämä säännöt ja se on aina riittänyt lapsille. Kasvatuksesta sekin kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekin on virheellinen luulo, että kaikki jää heti koukkuun päihteisiin kun katsookin niitä päin.
ps myös sokerikoukku on myytti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seli seli
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska sain ajatuksen vasta äsken tämän ketjun seurauksena.
Se oli vain ilmainen (hyvä) idea, saa käyttää. Ilmeisesti haluaisit että teen sen, ettei sinun tarvitsisi, vai miksi nillität asiasta? Eihän meissä ole lopulta mitään eroa. Samanlaisia saamattomia laiskimuksia molemmat.
Vierailija kirjoitti:
Ei ikärajat mitään auta.
Kyllä ne tällaisessa tapauksessa auttaisin kun vanhemmat ei niitä laitteita sitten ostaisi, eikä niitä käy joku ventovieras kaupasta hakemassa kuten alkoholia tai savukkeita, se on eri asia, ei noita puhelimia saa edes auki ilman liittymää, jota tuskin saa tehtyä ilman huoltajaa.
Tekopyhyydestä en tiedä, mutta asia ei ole niin yksioikoinen. Oppimistuloksiin vaikuttaa myös opetustyyli, motivaatio ja lahjakkuuserot. Koulu-uudistukset ovat olleet epäonnistuneita, opettajat ja oppilaat uupuvat, digitaalisuus on heikentänyt oppimista, kiusaaminen lisääntyy. Älylaitteiden näkeminen ainoana syynä ei johda mihinkään, kyse on laajemmasta kokonaisuudesta. Houkuttelevaa niiden syyttely saattaa olla, koska silloin emme joudu ottamaan vastuuta todellisista syistä.
Vierailija kirjoitti:
Harvoin näkee täysin toimivia tällaisia systeemejä, aina keksivät jonkun keinon kiertää nuo rajoitteet!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli on yksinkertaisempaa kaikille että näihin asioihin puututaan lainsäädännöllä?
Meidän lapset on syntynyt meidän lapsiksi ja he ovat meidän vastuulla. Pahoittelut heille siitä, että he eivät ole syntyneet Matin/Liisan perheisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä minäkin. Älylaitteet (eikä some) tee meille hyvää. Itselläni meni hermot älypuhelimeen siinä määrin, että vaihdoin sen muutama vuosi sitten vm. 1999 nokialaiseen kännykkään, enkä ole katunut. Elämänlaatu on parantunut huomattavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älylaitteista on tullut osa sitä kasvatustyötä.
Juu, vanhemmat näyttävät sitä mallia, juuri sitä "älkää tekään tehkö näin kuten minäkin teen", on todella opettavaista.
Hölmöt tuijottavat sitä ruutua ja opettavat lapsensa siinä samalla pahoille tavoille, näin sitä rimaa saadaan taas laskettua.
Peiliin katsomisen paikka aikuisilla, ilmeisesti ikärajan tulisi olla jotain "EI YLI 15V TÄYTTÄNEILLE", sitten voisi toimia.
Kiertääkö jossain joku älylaitepoliisi ja pakottaa ase ohimolla sua käyttämään niitä laitteita? Keskisarjan lause saa koko ajan enemmän pontta. Jokainen itkupotkuraivari on yhteiskunnan vika?😂