Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomessa ei ole koyhia ja silla selva! Tukia saa niin paljon, etta on vain valintakysymys, jos heittaytyy koyhaksi marmattajaksi. Pitaako tehda 8 lasta, jos ei

Vierailija
05.01.2007 |

tulot ole sen mukaiset. Ihan turhaa ruikutusta. Itse olen paiskonut myös hanttihommia nuoresta alkaen ja nyt on hyvä äitiyspäiväraha ja lapsilisät. Ei tarvi olla Play Ststionia. Käykää katsomassa todellista kurjuutta vaikka sotatantereella Somaliassa.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
09.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en enää jaksa näitä valopäitä ja tätä paskanjauhantaa.

Vierailija
2/33 |
09.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei täällä ole suinkaan köyhyys lisääntynyt vaan pieni porukka on rikastunut optioilla tms, ja sitä kautta tuloerot ovat kasvaneet. Ei se välttämättä ole huono asia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
05.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos tuntuu köyhälle niin ensin on syytä katsoa peiliin!

Pääosa ns. köyhistä on köyhiä ihan omasta syystään! onpa se syy sitten siinä että rahat menee keskikaljaan tai muuten vaan löyhässä elämän asenteessa.

Ja taas sai jokin aika sitten katso huvittuneena kun televisiossa oli ohjelmaa näitä köyhiä avustavista järjestöistä. Siinä oli joku muistaakseni seurakunnan tilaisuus missä ruokapusseja jaettiiin. Paketin saajat oli vauraan näkösiä mummoja: niin oli kultaa korvissa ja elopainoo enemmän kuin tarpeeks.. ei taatusti köyhyyden takia pussia tulleet hakemaan vaan nuukuuttaan.

Ainahan se on kotiin päin kun ruokaa saa. Käypi sitten vaikka niillä säästyneillä rahoilla Virossa kylpylälomalla

Vierailija
4/33 |
05.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olin muutaman vuoden ns. köyhä..olin työttömänä,äitiyslomalla ja hoitovapaalla yhteensä n. 3 vuotta...kaikki tuet olivat minimissään,soskasta sain n. 20e kk mutta silti pärjäsin taloudellisesti paremmin kuin nyt työssä ollessani. eihän silloin jatkuvasti osteltu uusia vaatteita,mutta kyllä niihinkin oli aina välillä varaa ja ikinä ei tarvinnut miettiä että mitä tänään syötäisiin...ne jotka väittää ettei tuilla elä,niin taitavat vaan vaatia liikoja....ja se on kyllä totta että jos toinen töissä(pienipalkkainen) ja toinen työttömänä niin silloin voi rahat olla tosi tiukoilla..

Vierailija
5/33 |
05.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

auto on sellainen vanha romu, joka jättää tielle jatkuvasti, sitten romikselta kaivelee osia, jotta voi korjata auton taas käyntikuntoon.

Tosin tuokin tilanne voisi ratketa vähän toisenlaisella organisoinnilla. Esimerkiksi kaikki tarjottu työ ei kelpaa, vaan pitää olla juuri sitä oman alan työtä.

Vierailija
6/33 |
05.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kun täälläkin oli näitä " oltiin 3 vuotta köyhiä" vastauksia, niin juu: jonkin aikaa pärjääkin.

Mutta jos on lapsia, toisella tosi pieni palkka ja toinen vaikka pitkäaikaistyötön, niin siinä 10 vuoden kohdalla kun pesukone yms irtisanoo sopimuksensa, lapsi sairastelee paljon, uudet silmälasit pitäisi hankkia jne, niin voipi tehdä melko tiukkaa.

Laskennallisesti se, millä pitäisi pärjätä on tosi vähän.

Minulla ei tästä ole varsinaisesti kokemusta, mutta olin opiskeluaikanani 3 vuotta yh (opintotuki, elatusmaksut minimini, lapsilisät, asumistuki) ja olisin ollut kyllä melko lirissä, jolleivat vanhempani olisi mm. tukeneet isommissa hankinnoissa. Ruokaa tosin oli aina, ruoka ei tosiaan lopu, sitä pystyy halvallakin saamaan AINA, mutta esim. toppapuvut jne (kirppiksiltä saa joo, mutta isompien lasten ei kyllä kovin hyvin) teki jo tiukkaa. Ja kun tarttin silmälasit niin oletin hölmönä, että saisin sossusta niihin avustusta. En saanut. Laskennallisesti olin kovinkin varakas ihminen.

Sittemmin olen mennyt töihin ja olen ns. hyvin toimeentuleva. Mutta tuo oli tosi hyvä opetus =).

Vierailija
7/33 |
05.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo asioista tietämättömät älkää puhuko mitään. meillä on papan perintönä noin miljoona markkaa velkaa, velkasaneerauksessa oltu nyt kolme vuotta ja nähdään nälkää päivittäin. Sillä käteen jäävä raha on aivan minimi. Ja huom, tässä lasketaan joka euro, ja tätä on vielä 2vuotta eessä. Jos olemme itse elossa. Ja tämä on toisten aiheuttamaa ei meidän. En ruikuttaisi jos olisimme itse tehneet. PUhukaa yleistäen vasta kun tiedätte tosi asioita.

Vierailija
8/33 |
05.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta todellakin jos lapsiperheessä toinen on pienituloinen ja toinen esim. minimiäitiyspäivärahalla tai työmarkkinatuella, kyllä siinä voi jo puhua köyhyydestä.

Vierailija
9/33 |
05.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukekaa tutkimuksia suomalaisesta köyhyydestä. Siihen on olemassa ihan tietyt rajat ja mittarit.

Vierailija
10/33 |
05.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on ihmisiä joilla ei ole lainkaan rahaa, heillä ei ole paikkaa missä edes nukkua saati tietoa mistä huomenna saa ruokaa.

Silmien sulkeminen asialta on vain omaa tietämättömyyttä.

Ilmeisesti teidän pitää itse kokea todellinen köyhyys ennen kuin uskotte voivan sen olla totta täällä suomessa.

Vierailija
11/33 |
05.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

yleensä jokaisessa talossa on pesutupa,jos ei ole niin soskasta saa siihen avustusta ja uusia pesukoneita saa 20e kk esim. hobbyhallista..ei ole kovin paha hinta...silmälasitkin pitäisi saada soskasta jos ei niin seurakunnalta voi niihin hakea avustusta..lasten lääkkeet(ja aikuisenkin) maksaa soska...ja soskasta saa myös avustusta lasten kalliimpiin vaatteisiin kuten toppavaatteet.....terveisin pitkäaikainen " köyhä" ..joka nytten päässyt työelämään kiinni

Vierailija
12/33 |
05.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irmeli Penttilä, Olli Kangas, Leif Nordberg, Veli-Matti Ritakallio. Suomalainen köyhyys 1990-luvun lopulla ¿ väliaikaista vai pysyvää? Helsinki 2003. 102 s. (Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja, ISSN 1236-2050, 2003:7) ISBN 952-00-1368-7

Vierailija
13/33 |
05.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

perii niin sekin on ihan omaa hölmöyttä!

Kenenkään lainoja ei pidä mennä takaamaan ja vielä vähemmän kannattaa kuolinpesästä ottaa velkaa perinnöks!

Vierailija
14/33 |
05.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

yleensä jokaisessa talossa on pesutupa,jos ei ole niin soskasta saa siihen avustusta ja uusia pesukoneita saa 20e kk esim. hobbyhallista..ei ole kovin paha hinta...silmälasitkin pitäisi saada soskasta jos ei niin seurakunnalta voi niihin hakea avustusta..lasten lääkkeet(ja aikuisenkin) maksaa soska...ja soskasta saa myös avustusta lasten kalliimpiin vaatteisiin kuten toppavaatteet.....terveisin pitkäaikainen " köyhä" ..joka nytten päässyt työelämään kiinni

Silmälasit maksaa sossu? Luitko tuota vastaustani?

Minä istuin aikoinani hakemassa avustusta silmälaseihin. Tulot (markka-aikaan) 1570 mk (opintotuki), elatusmaksut taisivat olla tuohon aikaan alle 1000 mk, asumistuki oli 1300 mk:n vuokrasta enemmän kuin tätä nykyä on suhteessa eli 800 mk. Lisäksi oli lapsilisät, joiden suuruutta en kuollaksenikaan muista, mutta kahdesta lapsesta.

Eli tuloni olivat kuussa huimat 2470 markkaa + lapsilisät, mistä vuokra vei 1300 mk. Lisäksi toki oli opintolaina, olisikos ollut 15 000 mk per vuosi, eli reilu 1000 mk per kk.

Lopputulos: ei silmälaseja. Ehkä seurakunnalta olisi saanut avustusta, mutta enpä tuon jälkeen kokeillut: pyysin vanhemmilta apua.

Samoin lääkkeisiin sun muihin en todellakaan olisi saanut avustusta: laskennallisesti ylitin " avustusrajan" , kaikilta osin. Muuttoon tosin sain avustusta, sitten kun lähdin töihin toiselle paikkakunnalle.

20 eur on iso raha, jollet tiedostanut. Jos siihen sitoutuu 12 kk:si, olisi kiva tietää, että sen pystyy maksamaan.

Juuri tuolloin opiskeluaikoinani, kahta lasta elättäessä, 20 markkaakin oli iso raha. Ja meillä eivät lapset saaneet siihen aikaan esim. vähän hassumpia hammasharjoja (hinta 15 mk), koska ne olivat liian kalliita. Shampoot sun muut ostettiin tasan sinä päivänä kun tuli opintotuki, vuokran maksoin kerralla opintolainan nostettuani moneksi kuukaudeksi jne.

Vierailija
15/33 |
05.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä voi iskeä masis. Jos on saanut vaikka sairaseläkettä 15 vuotta/450 euroa kuussa, niin alkaa koti ja vaatteet olla aika kurjassa kunnossa. Vuoden parikin sinnittelee, mutta ei kauemmin.

Vierailija
16/33 |
05.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karmeaa luettavaa. Velan takaaminen 15 vuotta sitten oli vähän toisenlaista kuin nykyään. JÄlkiviisaus ei paljon auta!

Vierailija
17/33 |
05.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiat ovat vielä suht hyvin. Joillakin oikeilla köyhillä ei ole edes sitä rikkinäistä pesukonetta.

Vierailija
18/33 |
05.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjaan voi kirjoitella ihan mitä vaan

Vierailija
19/33 |
05.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vedetty virallinen köyhyysraja (= 60 % suomalaisten keskiarvotuloista). Köyhyysrajan alittavia LAPSIPERHEITÄ on tänä päivänä kolme kertaa enemmän kuin kymmenen vuotta sitten.

On aivan selvää, että köyhyys lisääntyy Suomessa koko ajan, vaikka BKT kasvaa ja Suomi on erittäin rikas maa.

Meillä on tapahtunut ja tapahtumassa kyseenalainen " kehitys" , jonka seurauksena maassamme on enemmän rahaa kuin koskaan mutta rahat ovat keskittyneet jo entisestään rikkaille ihmisille. Jos BKT kasvaa, köyhyysrajan alla elävien määrän ei pitäisi kasvaa!

Meidän maamme rikkailla ei ole moraalia. Miksi ihmeessä te keskiluokkaiset av-mammat puolustatte ökyrikkaiden ylläpitämää järjestelmää?

Vierailija
20/33 |
05.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me eleltiin myös köyhyysrajan alapuolella kun mies opiskeli ja minulla oli surkea työ. Mutta aina riitti raha ruokaan ja välttämättömään.

Tosin tuolta kesti hetken nousta.

Toisaalta nyt osaa arvostaa miehen normaalituloja. Vaikka itse olen kotihoidontuella niin tuntuu että rahaa on paljon kun on tottunut kituuttamaan.

Turussa asuessani säälin monesti miestä joka nukkui bussipysäkillä kaiket yöt kesällä. Haki aamulla jugurtin tms kaupasta jossa olin töissä.

Kunnes satuin työkkäriin kerran yhtäaikaa hänen kanssaan. Istuin viereisen pöydän äärellä ja kävi hyvin selväksi ettei mies edes tahtonut töitä. Ja haikaili kesää kun pääsee taas ulos nukkumaan.=) Että silleen.