Mitä jouluperinnettä et halua noudattaa?
Itse en pidä siitä että kaikki, joulunviettopaikka, ohjelma jne. olisi pakko olla samalla, tietyllä tavalla joka vuosi. Vaihtelu on ihan hauskaa myös jouluisin.
Kommentit (31)
En syö ylenmäärin. Suklaata en välttämättä ollenkaan. Aikuisten lahjominen ihan älytöntä, ellei sitten ole juuri saajan näköinen ja tarvitsema lahja olemassa. Lisäksi en enää ikinä lähde siihen, että joulu vietetään autossa ajaen sukulaiselta toiselle.
En ole vuosikausiin enää aattoiltaa vanhemmillani viettänyt. Humalaista riitelyä ym.
En käsitä joulukalenteria. Mä käytän ihan normiallakkaa läpi vuoden. Siitä näkee päivät.
Lumiukkoanimaatio aattona. Turhaa. Miksi moisesta tullu joillekin perinne.
Mä en ymmärrä, mitä masentavaa on hautausmaassa? Kynttilät viedään aattoiltana, siellä on kaunista ja rauhallista, joskin tietty se on tuossa matkan varrella kun käydään veljen luona aattona jonne nyt ei kauaa aja, siellä on mukava käydä ja serkukset voi leikkiä keskenään. Tuskin sitä satojen kilsojen päähän todellakaan ajaisi.
Mutta joo, kirkossa ei käydä ja ruokakin on muuttunut osittain, syödään ainaostaan perinteistä mistä tykätään ja uusia juttuja myös. Ei pönötystä vaan rennosti. Eikä mitään ylenmääräistä jouluhömppäkoristetta. Kuusi kyllä, mutta muuten sitten ei juurikaan.
Sukulaisvierailut. Oman perheen kesken on mukavaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä, mitä masentavaa on hautausmaassa? Kynttilät viedään aattoiltana, siellä on kaunista ja rauhallista, joskin tietty se on tuossa matkan varrella kun käydään veljen luona aattona jonne nyt ei kauaa aja, siellä on mukava käydä ja serkukset voi leikkiä keskenään. Tuskin sitä satojen kilsojen päähän todellakaan ajaisi.
Mutta joo, kirkossa ei käydä ja ruokakin on muuttunut osittain, syödään ainaostaan perinteistä mistä tykätään ja uusia juttuja myös. Ei pönötystä vaan rennosti. Eikä mitään ylenmääräistä jouluhömppäkoristetta. Kuusi kyllä, mutta muuten sitten ei juurikaan.
Ensinnäkin se, että lähdetään kesken aaton johonkin, puetaan itsemme ja lapsemme, mennään autoon, kiinnitetään lapset istuimiin ja sitten perillä rämmitään usein lumisella ja pimeällä hautausmaalla. Jos miehen äiti ja sisko on mukana niin kuunnellaan itkuista selostusta siitä miten ennen oli joulut paremmin ja että miten nykyään joulut ei ole mitään. Eikä tämä negistely lopu kun päästään hautausmaalta pois, kotimatkalle ja kotiin.
En vietä joulua mitenkään. Se on erinomainen perinne!
Minä en ole tottunut siihen, että jouluna ja varsinkin aattona ajetaan tukka putkella ympäri pitäjiä sukulaisissa ja kyläpaikoissa tervehdyskäynneillä, koska mulla ei ole moniaita sukulaisia ja omaisia.
Aattona on mukavampaa rauhoittua kotijoulun viettoon. Hautausmaalla käynti on mieleistä.
En harrasta ylensyöntiä enkä lainkaan alkoholipitoisten juomien nauttimista, en jouluna enkä juhannuksen enkä väliaikoinakaan.