Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kuraeteinen/apueteinen?

05.01.2007 |

olemme suunnittelemassa omakotitaloa, ja nyt pähkäilyä pohjapiirustusten kanssa..(eli suunnitelmat vasta luonnos vaiheessa)

kysyisin kokemuksia erillisen kuraeteisen sijoittamisesta eteisen yhteyteen..onko kokemuksia?tällä hetkellä kuraeteinen piirretty kodinhoitohuoneen jatkoksi mutta jotenkin tuntuu että toimisi myös ns. pääsisäänkäynnin yhteydessä. eli siis eteisessä olisi esim. liukuovella erotettava syvennys(noin 2,5 neliötä) johon saisi kuraisten lasten vaatteet,saappaat, yms. muksujen ja koirien kamppeet..sinne tulisi mahdollisesti myös allas ja ritilähylly kengille... ja sitten jollakin liukuovella saisi piiloon koko systeemin...tuulikaappi /eteinen on nyt 6neliötä ja tuon kuraeteisen kanssa tulisi siis noin 8 neliötä, joka itsestä tuntuu tilavalta..(jopa ehkä liiankin, onko neliöiden " hukkaan heittämistä" ) paljonko siis yleensä mielestänne tarvitsee neliöitä lapsiperheen toimivaan eteiseen?

klaara

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
05.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tuollainen ratkaisu, mutta aivan liian pieni se kuraeteinen. Haluaisin sinne enemmän säilytystilaa jotta voisi olla sekä talvi- että kesäulkovaatteet siellä. Eli meillä on vaatekaapit ja kodinhoitoallas sekä kuivaustila altaan päällä haalareille yms. Siivouskomero on siellä myös. Tuulikaapin ja kuraeteisen erottaa maitolasiovi jonka läpi tulee kivasti myös valoa kun kuraeteisessä on pieni ikkuna. Minusta ei ole järkevää rakentaa taloon kahta sisäänkäyntiä - haluan käyttää " paraatiovea" itse ;), joten siksikin tällainen ratkaisu. Khh meillä on yläkerrassa makkareiden läheisyydessä.

Vierailija
2/8 |
06.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä edellisessä asunnossa khh kurasyöppöineen oli talon toisella puolella kuin pääsisäänkäynti. Oli meidän tarpeisiin aivan epäkäytännöllinen. Uudessä khh:n sisäänkäynti kurasyöppöineen on pääsisäänkäynnin vieressä. Khh:ssa tarpeeksi tilaa myös vaatteiden säilytykseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
06.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuraeteinen pääsisäänkäynnin yhteyteen. Tilaa tuulikaapille ja kuraeteiselle on yhtensä 5m2 ja mua kyllä vähän arveluttaa onko sittenkin liian pieni. Kuraeteisen puolelle tulee vaan kurasyöppö ja allas + jotain kuivaustilaa ja ehkä yläkaappi. Väliin tulee taiteovi (saa kokonaan auki joten pukiessa ja riisuessa koko tilan saa käyttöön) ja tuulikaapin puolelle tulee kaappi tumppuja, sukkia ym. varten ja ehkä tankokaappikin/avonaulakko haalareille ym. Varsinaisen eteisen puolelle tulee sitten " kunnon" vaatekaapit.

Entisessä talossa meillä ei ollut varsinaista kuraeteistä, vaan kuljettiin kuraisten lasten kanssa kodinhoitohuoneen ovesta pesuhuoneeseen. Se oli niin älytöntä hommaa että vastaavaa ei uuteen kotiin haluttu. Puhtaat pyykit sai siis kuratahroja ja aina oli khh:n lattialla kiviä ja kuraa. Sitten ne haalarit ja tumput ym. oli aina väärässä paikassa kun kahdesta ovesta kuljettiin. Varsinainen pääovi ei ollut kovin kaukana, mutta sen verran kuitenkin että ärsytti hakea vaatteita ja kenkiä eri paikasta...

Suosittelen siis kaikkea kulkemista yhdestä ovesta, vaikka meillä siitä ei vielä kokemusta olekaan :-) Paitsi nyt rakennusaikana kerrostalossa, mutta se onkin taas toinen juttu...

Vierailija
4/8 |
08.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä siis tosiaan vasta talon pohjaratkaisut suunnitteluasteella, mutta kun viikonloppuna väläytin appiukolle (joka siis talon rakentaa) tämän kuraeteinen pääsisäänkäynnin yhteydessä-ajatuksen niin nauroi minut aivan lyttyyn ja sanoi ettei ole koskaan sellaisesta ratkaisusta kuullutkaan ja että tosi omituiselta kuulostaa! loukkaannuin ja kerroin että itse olen uusimmissa talokirjoissa kyllä nähnyt monessakin tällaisia apu/kuraeteisiä eteisen yhteydessä.

no, jätän appiukon mielipiteen omaan arvoonsa ja aion saada tahtoni läpi! mielestäni kannattaa luottaa omaan vaistoon näissä asioissa ja koska olen varma että meidän perheellä tämä ratkaisu olisi loistava.

ja toisaalta 55-vuotias appiukko ei ehkä ihan osaa eläytyä tähän pikkulapsi ja koiraperheen arkeen...eli ei ymmärrä tarvetta koska itse asuu kahden aikuisen ihmisen taloudessa.

mutta kiitos kovasti mielipiteistä, jotka toi tukea omalle ajatukselle:)

klaara

Vierailija
5/8 |
08.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida ainakaan maalta olla kotoisin? Itse kun olen aina luullut että nämä nykyiset kuraeteiset on perua vanhoilta maatiloilta joissa kuistin/eteisen yhteydessä on usein karjaeteinen. Siellä siis vaihdetaan navetalla/metsätöissä jne. likaantuneet vaatteet puhtaisiin ennen sisääntuloa, ja hajut + liat jää sinne. Ainakin meidän sukujen vanhoilla tiloilla karjaeteiset on jokaisessa, ja usein siellä on myös lavuaarit pesemistä varten, yhdessä suihkukin. Mitään nykyaikaisia kurasyöppöjä vanhoissa taloissa ei tietenkään ole, mutta silti oletan että toi " kuraeteinen" on vaan uusi nimitys vanhalle keksinnölle. Ja nykyään se varmaankin laitetaan usein khh:n yhteyteen siksi ettei vie kalliita neliöitä muualla... Sen enempää miettimättä mitä sillä on tarkoitus tehdä. Itse en ainakaan ymmärrä mitä yhteistä on likaisilla ulkovaatteilla ja pyykin(varsinkaan puhtaan) käsittelyllä...

Vierailija
6/8 |
09.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan sinulle vielä linkin vanhaan keskusteluun samasta aihepiiristä. Josko siitä löytyisi vielä lisäideoita!

http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=6111631&t=6102693&appid=&…

Vierailija
7/8 |
09.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosi hyviä näkökulmia oli tuossa vanhassakin keskustelussa! aina ajankohtaisia aiheita siis taitavat olla nää samat pähkäilyt...

klaara

Vierailija
8/8 |
11.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaunut saa sitten hyvin ajettua tuohon syvennykseen ja mahtuu itsekin sisälle. Tällä hetkellä odotan todella innolla tuommoista kuraeteistä. Tällä viikolla on taas kuravaatteita riisuttu ahtaasti perinteisessä kodinhoitohuoneessa " puhtaitten" pyykkien lomassa. Lisäksi katselen kauhulla kasvavaa kenkärivistöämme. On varmaan hyvä säilyttää tulevaisuudessa monoja, pyöräilykypäröitä ym. ihan siinä kuraeteisessä. kumma niitä olisi vaatehuoneessakaan pitää. Helpottanee siis organisointia kummasti. Lapsettomat ystäväni eivät luonnollisesti voi käsittää, että miksi ihmeessä tuommoisen haluan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kahdeksan