Jos jatkossa ensimmäisestä sairaslomapäivästä ei saa enää palkaa
Niin haen sen muutaman päivän sijasta aina muutaman viikon kerralla.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmi, että työnantaja tekee päätöksen siitä, maksaako palkkaa sairausloman ajalta vai toteaako masentuneelle, että voit hyvin pestä henkilökunnan autoja sairauslomallasi.
Työnantajalle ei tarvitse edes kertoa sairasloman syytä.Sinä et ole ikinä tainnut töissä ollakaan pummi.
Juuri tästä syystä sairauslomatodistuksen tuovalle voi todeta, että työkyvyttömyys koskee vain nykyistä tehtävääsi, voit mennä pesemään autoja sen sijaan, että tekisit omaa työtäsi. Jos ei käy, joutuu työnantaja sanomaan, että sitten ei tule palkkaakaan, hae Kelasta korvausta.
Itse asiassa työnantajan tulee tietää diagnoosi, jotta tarvittaessa voi siirtää työntekijän tehtäviin, joita tämä voi tehdä. Laki ei sano, että työnantajan ei tarvitse tietää sairausloman syytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä haet mutta et saa muutamaa viikkoa.
Helposti olen aina saanut kun käy vaan useamman kerran.Jollain masennuksella voi lomailla vaikka kuukausia jos huvittaa.
Sitten olet työnantajallesi aivan turha olento. Tosin ensin sun pitäisi löytää se työpaikka, josta voit lomailla mielesi mukaan.
Julkinen sektori on sellainen paikka missä tuottavuudella ei ole merkitystä kun sitä ei ole, siellä voi saikuttaa niin paljon kuin haluttaa. Kelan pitäisi puuttua pitkiin ja toistuviin sairaslomiin mutta siitä seuraisi se, että tämmöiset sarjasaikuttajat siirtyvät heille kokonaan, toisaalta kelakin on julkistasektoria. Suo siellä, vetellä täällä.
Kirjoituksestasi huomaa ettet ole siellä töissä.
Sitäpaitsi sarjasaikuttajatkin voidaan irtisanoa.
Vierailija kirjoitti:
3 päivää saa aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3 päivää saa aina.
Se ole muutama viikko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmi, että työnantaja tekee päätöksen siitä, maksaako palkkaa sairausloman ajalta vai toteaako masentuneelle, että voit hyvin pestä henkilökunnan autoja sairauslomallasi.
Ei mielivaltaisesti vaan päätös perustuu diagnoosiluokitukseen. Tässä voi olla työnantajakohtaisia eroja. Terveisin palkanlaskija.
Palkanlaskijalle tiedoksi: se diagnoosiluokitus on Kelan sairauspäivärahaa varten, työnantajan ei tarvitse katsoa sitä lainkaan, vaan voi aina tarjota työntekijälle työtä, jota voi tehdä sairaana. Jos ei kelpaa, ei tarvitse maksaa palkkaa ja työntekijä voi itse hakea korvauksen Kelasta.
Kerrotko esimerkkejä eri sairauksista ja työtehtävistä, joita sairaana voi tehdä?
Selän perusteella saa helposti yhteensä sen 4 viikkoa. Sitten jaksaa 4 viikkoa töissä, kunnes taas selkä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mielivaltaisesti vaan päätös perustuu diagnoosiluokitukseen. Tässä voi olla työnantajakohtaisia eroja. Terveisin palkanlaskija.
Palkanlaskijalle tiedoksi: se diagnoosiluokitus on Kelan sairauspäivärahaa varten, työnantajan ei tarvitse katsoa sitä lainkaan, vaan voi aina tarjota työntekijälle työtä, jota voi tehdä sairaana. Jos ei kelpaa, ei tarvitse maksaa palkkaa ja työntekijä voi itse hakea korvauksen Kelasta.
Kerrotko esimerkkejä eri sairauksista ja työtehtävistä, joita sairaana voi tehdä?
Täysin työpaikkakohtaista. Flunssassa ei mennä asiakaspalveluun, mutta voi siivota varastoa. Opettaja voi varsin hyvin opettaa, vaikka ranne on leikattu.
Vierailija kirjoitti:
Selän perusteella saa helposti yhteensä sen 4 viikkoa. Sitten jaksaa 4 viikkoa töissä, kunnes taas selkä...
Meillä saa selästä päivän sairausloman ja lähetteen fysioterapeutille. Jos katsoo, että ei kykene töihin, voi hakea Kelasta etuutta 1+9 päivän jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helposti olen aina saanut kun käy vaan useamman kerran.Jollain masennuksella voi lomailla vaikka kuukausia jos huvittaa.
Riippuu työterveydestä. Meillä masennuksesta saa viikon kerrallaan ja toisella kerralla jo tungetaan masennuslääkereseptiä kouraan. Putoaa myös Kelan sairaspäivärahoille nopeasti.
Meillä ei edes ole työterveyttä ja masennuksesta ei tule palkallista vapaata.
Mulla palkka noin 45e per päivä, että aika sikamaista maksaa lääkäristä (kun terv.kesk. ei ota vastaan) joku 100e, saa 2 päivää saikkua ja toinen päivä menee palkattomaksi, eli ei yksinkertaisesti ole varaa olla sairaana ja pakko mennä vaan töihin yskimään ja räkimään kaikki paikat täyteen ja tartuttaa muutkin.
Tämä sääntö on varmasti tulossa jonnekin matalapalkka-aloille, eli sinne missä saa jo nyt vähemmän kuin työttömänä.
Näin siitä töissä käymisestä saadaan TAAS YKSI lisärangaistus ja sohvalla istumisesta palkitaan, kun ei tule mitään karensseja, eikä tarvitse juosta kipeänä ympäri kaupunkia kalliissa lääkäreissä.
Käytännössä se tarkoittaa, että halutessaan voi aina olla palkattomalla vapaalla yhden päivän.
Vierailija kirjoitti:
Näin kävi Ruotsissa (ei viikkoja, mutta se 3-5 päivää). Kumma, että työnantaja ei sitä tiedä.
Minulla on ensimmäinen päivä taudissa yleensä aina pahin ja toisena tai viimeistään kolmantena päivänä voin sitten useimmiten jo rauhallisesti tehdä etätöitä. Jos tulee palkaton ensimmäinen sairauspäivä niin luultavasti olen sitten saikulla samaan syssyyn 2-3 päivää joka tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Näin kävi Ruotsissa (ei viikkoja, mutta se 3-5 päivää). Kumma, että työnantaja ei sitä tiedä.
Täällä Ruotsissa pitää olla esittää sairaslomapaperi lekurilta kun sairaspvä nr 8 menossa. Ekasta sairaspvästä 100 % karenssi loput pvät 80%.
Vierailija kirjoitti:
Tämä sääntö on varmasti tulossa jonnekin matalapalkka-aloille, eli sinne missä saa jo nyt vähemmän kuin työttömänä.
Näin siitä töissä käymisestä saadaan TAAS YKSI lisärangaistus ja sohvalla istumisesta palkitaan, kun ei tule mitään karensseja, eikä tarvitse juosta kipeänä ympäri kaupunkia kalliissa lääkäreissä.
Juuri näin, tavoitteena on 5 tuhatta lisätyötöntä, upeasti suunniteltu!
Tuskinpa kovinkaan moni liitto suostuu seuraavissa työehtoneuvotteluissa sopimukseen, jossa ensimmäinen sairaslomapäivä on maksuton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ensimmäinen päivä taudissa yleensä aina pahin ja toisena tai viimeistään kolmantena päivänä voin sitten useimmiten jo rauhallisesti tehdä etätöitä. Jos tulee palkaton ensimmäinen sairauspäivä niin luultavasti olen sitten saikulla samaan syssyyn 2-3 päivää joka tapauksessa.
Kuinka typerä olet, kun nykyään teet töitä puolikuntoisena? Luuletko saavasi tuosta hyvästä taivaspaikan? Miten jotkut voikin olla näin lampaita...
Jatkossa se ensimmäisen sl-päivän palkattomuus pitää olla kirjattuna TES:iin.
Jos ei ole, niin sitten ei haittaa.
Aloittaja hyvä... Niitä sairauslomia ja niiden pituuksia kirjoitellaan lääkärintodistukselle lääkärin tekemään arvion mukaan. Sinä et nyt voi vaikuttaa siihen, minkä pituisen sl:n saat. Jatkoa voi aina hakea, mutta tuskin terveelle kirjoitetaan.
Jep, minäkin otan sen takaisin ylimääräisenä lomapäivänä sairasloman lopusta.