Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystäväni sai influenssan ja joutui viime yönä sairaalaan. :( Mitä nämä rokotuskieltäytyjät oikein luulevat itsestään?

Vierailija
14.12.2023 |

Elämän ensimmäinen influenssa todettu kaksi viikkoa sitten. Perusterve alle 3-kymppinen hyväkuntoinen nainen kyseessä. Kaksi viikkoa tehnyt kotona kuolemaa ja nyt hänen avokki laittoi viestiä, että yöllä ystäväni tila oli jo mennyt siihen pisteeseen, että oli pitänyt viedä ambulanssilla osastolle. Kyllä minua pelottaa, koska sukulaismieheni menehtyi influenssaan viisi vuotta sitten.

Mutta mitä nämä rokotekieltäytyjät luulevat itsestään, kun uhmaavat tautia? Mikä järki tuossa on, että terveyttä vaarannetaan noin?

Kommentit (137)

Vierailija
41/137 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan sen joka vuosi yksityisellä. Onko 38 euroa tosiaan mielestänne liian kallis itse maksettavaksi?

Vierailija
42/137 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Influenssaan on ollut rokote noin 75 vuotta, eikä siltä auta. Että joo hei hei

Millä ihmeellä sinä perustelet väitteesi, että ei auta? Ei sinulla liene dataa, joka näyttää moniko henki on säästynyt rokotusten ansiosta. Terveydenhuollosta tuollainen data löytyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/137 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pistänyt merkille että korona iskee rankemmin hoikkiin ja urheilullisiin. Läskillä voi olla joku suojaava vaikutus, jos on tervehkö läski eikä ole sairauksia. 🤔

Sinulla lienee aika pieni tutkimusaineisto, koska tiedetään kyllä ihan yleisesti, että ylipaino on yksi merkittävimmistä riskitekijöistä ja huomattava osa tehopotilaista on ylipainoisia. Ei tämä tietenkään poissulje sitä etteikö normipainoinenkin voisi saada vakavan tautimuodon.

Vierailija
44/137 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka vuosi kuolee joitakin ns. Perusterveitä näihin tauteihin, mutta ei niistä uutisoida. Voi kehittyä näin kansankielellä sanottuna vaikkapa keuhkokuume, tai vaikka verenmyrkytys.

Tuleeko tämä jollekin yllätyksenä?

Vierailija
45/137 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sairastanut kerran influenssan, eikä se kummoinen tauti ainakaan itsellä ollut.

Näitä omia kokemuksia ei paljoa kannattaisi kertoilla. Tutkimusaineistossasi on vain 1 ihminen. Sinulle olisi helppo esittää vaikka 1000 ihmistä, jotka ovat tautiin kuolleet.

Vierailija
46/137 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taudit tarttuu limakalvoilta. Ei sitä mikään rokote voi estää. Dum!

Olet löytänyt uuden lääketieteellisen tiedon. Sinun kannattaisi julkaista tietosi jossain lääketieteellisessä aikakuskirjassa.

Vierailija
47/137 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sairastanut kerran influenssan, eikä se kummoinen tauti ainakaan itsellä ollut.

Näitä omia kokemuksia ei paljoa kannattaisi kertoilla. Tutkimusaineistossasi on vain 1 ihminen. Sinulle olisi helppo esittää vaikka 1000 ihmistä, jotka ovat tautiin kuolleet.

En näe omalla kohdalla mitään syytä ottaa rokotetta.

Vierailija
48/137 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luonto karsii tyhmät.

Vierailija
49/137 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä kaksi lievää koronaa, ei rokotteita, influensaa ei koskaan että revipä siitä

Vierailija
50/137 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keksitty tarina. Jokainen tietää että rokotteita annetaan ilmaiseksi pelkästään riskiryhmille.

Monella työikäisellä työnantaja tarjoaa rokotuksen. Meillä hoitaja tuli toimistolle rokottamaan, joten siihenkään ei voi vedota, ettei viitsi itse käydä työterveydenhoidossa rokotuksessa.

Vierailija
51/137 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ei-rokotetutkin saavat tauteja kauppakeskuksesta jos sinne joku vie massoittain lapsia, nuoret hakeutuvat sinne ja aikuisiakin on. Samoin Prismat ja muut. Ei voida tietää mistä jonkun tauti tuli, oliko se rokotettu joka tartutti vai ilman sitä. 87% on rokotettuja ellei enemmän (huom.), paitsi jos jättävät sen väliin ja todennäköisesti tuttavasi on silloin ollut rokotettujen seurassa suurimmaksi osaksi. On eri influja myös, ei vain yksi.

Vierailija
52/137 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoa kerta, kun olen 50-vuotisen elämäni varrella sairastanut oikein kunnon pahan influenssan oli vuosi, jolloin otin influenssarokotuksen, kun töissä sellaista tarjottiin. Se on noiden rokotusten kanssa aika hakuammuntaa, onko se rokote sitten juuri sitä virusta vastaan, joka väestössä sillä influenssakaudella pääsee vallalle. Jos ei ole, niin rokotuksesta ei ole hyötyä. Ilmeisesti näin kävi minulle, koska todella moni muukin rokotettu sairasti influenssan sinä vuonna. Enpä ole toiste moista rokotusta ottanut. Jos olisin riskiryhmää, ehkä sitten ottaisin, koska ne kuitenkin suojaavat jotain liikkellä olevia variantteja vastaan, jolloin riski pienenee. Mutta kun olen perusterve, enkä edes influenssaa sairastanut kuin kerran elämässäni, en viitsi.

Minä en tiedä ketään rokottamatonta, joka olisi saanut influenssan. Sen sijaan rokotetut tuntuvat saavan sen. Olen tätä ihmetellyt jo yläasteikäisenä. 

Vierailija
53/137 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo ite ihan niin foliohattuinen et luulisin rokotteiden sisältävän nanopiirejä, mut kieltämättä ite oon aika sellainen varomaton ollu minkään vatsapöpöjen tms suhteen. Reissasin pitkin tropiikkia sairastellen vaikka minkälaisia vatsatauteja, jonka jälkeen ei ole montaa kertaa ollutkaan mitään kummempaa.

Oon totaalisen riskiryhmäläinen (lihava astmaatikko) mutta tunnen immuniteettini. En itse enkä ole nähnyt mitään syytä tällaisiin hengitystietautien rokotteisiin tältä pohjalta.

Veikkaan et tämä nykyajan liika hygieenisyys, antibioottien popsiminen, käsidesit ja liika varovaisuus sekä suoranainen tautien pelko nimenomaan lisää alttiutta näihin pahoihin tauteihin.

Ainakin tuntuu että juuri ne jotka näennäisesti ylihuolehtii ja varoo, on kipeänä eniten.

Vierailija
54/137 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elävät elämäänsä omalla tavallaan 

Vierailija
55/137 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan jotain muuta kuin influenssaa jos 2 viikkoa jo tehnyt kuolemaa.

Vierailija
56/137 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin ottaisin sen influenssarokotuksen mutten saa ilmaiseksi enkä tässä tilanteessa aio lähteä sitä yksityiseltäkään hakemaan. 

No niinpä. Ottaa päähän mediarummutus kuinka se rokote "pitää" ottaa ja lehdissä on rokotusajat. Joo, riskiryhmille. Missä on ohjeet siitä miten rokotuksen saa kunnalliselta puolelta, jos ei kuulu riskiryhmään, ei missään. Ilmeisesti resepti lääkäriltä, rokote apteekista ja sitten jonnekin hoitajan rokotettavaksi? Ehkä. Kukin hankkii muutenkin yksityiseltä puolelta sen terveydenhuollon mihin on varaa, aika monelta jää muutkin vaivat hoitamatta ja tutkimukset tekemättä, ei influenssarokotus mikään poikkeus ole. Ärsyttää vain se taivastelu, että miksei sinulla ole rokotusta, kun moni ei enää edes käsitä, että joidenkin pitää siitä maksaa, eikä sitä saa siitä samasta jonosta.

Vierailija
57/137 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otan sen joka vuosi yksityisellä. Onko 38 euroa tosiaan mielestänne liian kallis itse maksettavaksi?

On se, jos lisäksi pitää maksaa 25 e asiasta a, 67 euroa asiasta b, 18 euroa asiasta c jne. loputtomiin, jotka KAIKKI ovat asioita, jotka olisi ihan kiva ja hyvä hankkia ja nehän ovat vain yksittäisiä poikkeusmenoja, joihin kaikilla kyllä riittää rahaa, koska se on vain 25/67/18 euroa. Yhteensä niistä vain muodostuu aikamoisia summia. Jos on pienituloinen, joita ylläri pylläri on, menot täytyy ihan aikuisten oikeesti suunnitella. Ja kyllä, terveydestäkin joutuu joskus tinkimään.

Vierailija
58/137 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha vuoden takainen ketju.

Vierailija
59/137 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuore naapuri meni tänään tosi huonoon kuntoon, en tiedä onko piikkiä vai ei.

Yskii seinän takana keuhkojaan pellolle, ei kuulosta hyvältä.

Vierailija
60/137 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perusterve keski-ikäinen ei saa influenssarokotetta ilmaiseksi, ehkä on rahakysymys? Itsekään en ole ottanut koskaan influenssarokotteita, kun en kuulu kohderyhmään, koronarokotteet otin, kun oli "vuoro", mutta ei niitäkään enää saa (paitsi ostamalla itse).

Missä oikein asut? Täällä saa influenssapiikin ilmaiseksi ihan kaikki halukkaat, ainakin aikuiset. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kahdeksan