Ystäväni sai influenssan ja joutui viime yönä sairaalaan. :( Mitä nämä rokotuskieltäytyjät oikein luulevat itsestään?
Elämän ensimmäinen influenssa todettu kaksi viikkoa sitten. Perusterve alle 3-kymppinen hyväkuntoinen nainen kyseessä. Kaksi viikkoa tehnyt kotona kuolemaa ja nyt hänen avokki laittoi viestiä, että yöllä ystäväni tila oli jo mennyt siihen pisteeseen, että oli pitänyt viedä ambulanssilla osastolle. Kyllä minua pelottaa, koska sukulaismieheni menehtyi influenssaan viisi vuotta sitten.
Mutta mitä nämä rokotekieltäytyjät luulevat itsestään, kun uhmaavat tautia? Mikä järki tuossa on, että terveyttä vaarannetaan noin?
Kommentit (137)
Vierailija kirjoitti:
0 rokotusta, 0 tautia. pari kertaa vuodessa saattaa nenä vuotaa. kuinka ne rokotetut jaksaa aina ulista toisten asioista? se on jokaisen oma asia piikkien suhteen, eikä kuulu kelleen muulle. tosin tämäkin aloitus on pelkkää satua, kun ap ei saa muuten huomiota, koska on ruma ja +kokoinen.
Ketkä somessa vouhkaa ihan pakkomielteisest rokotteiden vaaroista? He, jotka eivät niitä missään nimessä ota. Yrittävät estää muitakin ja nimittelevät tyhmiksi jotka ottavat.
Katsoitko telkusta tämän "tämä on totuuteni "
Influenssarokote on ikuisuuskysymys, ottaako vai eikö ottaa, Ilmainen se ei ole ja kai se pitäisi ottaa sitten joka vuosi uutta influenssaa varten ja on sitten voimassa sen vuoden. Vähän kuin punkkirokotteet. Kumpaakaan en ole ottanut, yritän välttää noita tauteja. Muut rokotteet (myös koronaan) olen ottanut aina.
Vierailija kirjoitti:
No kuule ainut kerta kun itse sain influenssan, oli sinä vuonna kun olin ottanut sen rokotuksen. Ihan paskoja ja hyödyttömiä piikkejä.
Niin sain minäkin 2018, mutta lievempänä rokotteen takia. Pitäisi jo persunkin tämä tietää.
Todennäköisesti ap ei ole ottanut yhtään rokotetta. Joten hänen juttujen perusteella älkää pilkatko rokotteen ottaneita.
Luulen olevani juutalaisista riippumaton itsenäinen ajattelia.
Itsellä on ollut infulenssa muistaakseni 3 kertaa. Ei tietty ole mukava tautina, mutta parissa viikossa meni ohi kaikilla kerroilla. Pahinta noissa oli kuumeen sahaaminen edestakaisin ja kova yskä.
Vierailija kirjoitti:
No kuule ainut kerta kun itse sain influenssan, oli sinä vuonna kun olin ottanut sen rokotuksen. Ihan paskoja ja hyödyttömiä piikkejä.
Tyypillinen kouluttamattoman ja tiedettä ymmärtämättömän ihmisen kommentti. Et sinä yhden esimerkin (etkä edes kymmenen) esimerkin perusteella voi päätellä muuta kuin sen, että mikään ei ole 100%:sta. Suurissa ihmisjoukoissa nähdään selvästi rokotusten hyödyt. Jos ilman rokotusta tietystä populaatiosta sairastuisi esim. 400 ihmistä, niin rokotetuista vain 50 jne. Näin se hyöty nähdään. Samassa suhteessa tulee tietenkin sairaalahoitoja ja kuolemia.
Influenssaan on ollut rokote noin 75 vuotta, eikä siltä auta. Että joo hei hei
Vierailija kirjoitti:
Jokainen joutuu jatkuvasti miettimään ja punnitsemaan eri riskien välillä. Jossain tulee jokaisella raja vastaan miten paljon on valmis ajastaan käyttämään eri riskien hallintaan, osa on joka tapauksessa oman kontrollin ulkopuolella.
Joten jotkut päättää käyttää aikaa influenssarokotukseen, toiset taas eivät. Vaikka pääsääntöisesti rokotteiden riskit ovat pieniä, eivät nekään ole olemattomia. Melko harva myös kuolee influenssaan vuodessa. Itse olen joskus ottanut influenssarokotuksen, mutta en läheskään joka vuosi.
Perusperiaate lääketieteessä on aina että hoito tai tässä tapauksessa rokotus on turvallisempaa kuin itse tauti.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ihmisellä kokemuksen kautta itsellään on aika hyvä käsitys omasta vastustuskyvystään. En ole hengitystieinfektio tai koronarokotteita ottanut, sillä olen ikäni sairastanut taudit hyvin lievinä, myös korona; muutama puhditon flunssainen päivä, ei kovia kipuja tai kuumetta. Miksi rokottautuisin ja passivoisin omaa hyvin toimivaa vastustuskykyäni. Rokottadu sinä, jos tunnet sitä tarvitsevasi. Kannattaa tukea omaa puolustustaan myös muilla hyvillä elämäntavoilla.
Perustietosi ovat hiukan vajaavaiset. Eivät rokotteet millään tavalla passivoi vastustuskykyä. Ymm'ärtäisit tämän, jos hallitsisit edes alkeet immunologiasta.
Vierailija kirjoitti:
Olen 45-vuotias ja lähipiirissäni on ollut kahdella influenssa. Toisella noin 8 vuotta sitten ja toisella 18 vuotta sitten. Tällä kokemuksella lottovoittokin tuntuu todennäköisemmältä kuin influenssa, joten en näe rokotusta tarpeelliseksi.
Tuurillahan ne isotkin laivat seilaa.
Kaksi viikkoa tehnyt kotona kuolemaa😶
L O L 🤣🤣🤣
Vierailija kirjoitti:
Influenssarokotteet on hakuammuntaa. Ne valmistetaan etukäteen ennen kuin edes tiedetään millainen muunnos sinä talvena jyllää. Huonona arvausvuonna rokote on yhtä tyhjän kanssa.
Hyvänä arvausvuonna menevät ihan nappiin. Eihän ne tosiasiassa minään vuonna ihan puhtaita arvauksia ole. Kyllä etukäteen tiedetään paljonkin todennäköisyyksistä mitkä virusmuodot ovat todennäköisimpiä kyseisenä vuotena.
Olen pistänyt merkille että korona iskee rankemmin hoikkiin ja urheilullisiin. Läskillä voi olla joku suojaava vaikutus, jos on tervehkö läski eikä ole sairauksia. 🤔
Olen sairastanut kerran influenssan, eikä se kummoinen tauti ainakaan itsellä ollut.
Vierailija kirjoitti:
Luulen olevani juutalaisista riippumaton itsenäinen ajattelia.
Mitä ihmeen tekemistä juutalaisilla on tämän asian kanssa? Taidat olla joku foliohattu salaliittoteoreetikko eivätkä ajatuksesi kovin itsenäisiltä tunnu. Teitä hörhöjä on maailmassa yllättävän paljon. Ajatukset lähtöisin pitkälti yhdysvaltalaisista hörhöpiireistä, jotka rahastavat näillä jutuilla kaltaisiasi vähemmän koulutettuja.
Vierailija kirjoitti:
Perusterve keski-ikäinen ei saa influenssarokotetta ilmaiseksi, ehkä on rahakysymys? Itsekään en ole ottanut koskaan influenssarokotteita, kun en kuulu kohderyhmään, koronarokotteet otin, kun oli "vuoro", mutta ei niitäkään enää saa (paitsi ostamalla itse).
Aika moni saa rokotuksen ilmaiseksi työterveyden kautta. Ja vaikka ei saisikaan, niin rokotus näyttää maksavan muutaman kympin yksityisellä.
Taudit tarttuu limakalvoilta. Ei sitä mikään rokote voi estää. Dum!
Vierailija kirjoitti:
Itsellä on ollut infulenssa muistaakseni 3 kertaa. Ei tietty ole mukava tautina, mutta parissa viikossa meni ohi kaikilla kerroilla. Pahinta noissa oli kuumeen sahaaminen edestakaisin ja kova yskä.
Eihän influenssa tietenkään tapa kuin ehkä yhden sadasta. Nuorehkolla perusterveellä riski on toki pieni, mutta sen yhden kohdalla tulos on aika lopullinen. Jokainen voi miettiä tykönään millaisen riskin on valmis ottamaan ja hyvä muistaa, että joka vuosi se riski pikkiriikkisen nousee.
Ainoa kerta, kun olen 50-vuotisen elämäni varrella sairastanut oikein kunnon pahan influenssan oli vuosi, jolloin otin influenssarokotuksen, kun töissä sellaista tarjottiin. Se on noiden rokotusten kanssa aika hakuammuntaa, onko se rokote sitten juuri sitä virusta vastaan, joka väestössä sillä influenssakaudella pääsee vallalle. Jos ei ole, niin rokotuksesta ei ole hyötyä. Ilmeisesti näin kävi minulle, koska todella moni muukin rokotettu sairasti influenssan sinä vuonna. Enpä ole toiste moista rokotusta ottanut. Jos olisin riskiryhmää, ehkä sitten ottaisin, koska ne kuitenkin suojaavat jotain liikkellä olevia variantteja vastaan, jolloin riski pienenee. Mutta kun olen perusterve, enkä edes influenssaa sairastanut kuin kerran elämässäni, en viitsi.