Kuntouttava työtoiminta ei ole työ
Kuntouttava työtoiminta ei ole oikea työ Suomessa.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Keino siivota tilastoja. Lisäksi eikös nämä ole tarkoitettu elämänhallinnan menettäneille. Opetellaan nousemaan aamulla ylös, kun kello soi.
No ei ole. Toisille kyllä on ja toisille ei.
Todellakin tämä olisi todella todella mielenkiintoista- onko kukaan kuntouttavan työtoiminnan tiimoilta työllistynyt kuntoutuen oikeaan työhön. Oikeaan työpaikkaan jossa maksettaisiin oikeaa palkkaa
????????????????? Tuskin.
Orjuuden muoto ja kunnan tapa vältellä valtion asettamia sanktioita!!!
Jokainen työtön joka ei työllisty tulee valtiolta sakkoa!!!
Joten jos järjestelmä ei edes auta ihmistä eteenpäin koska voi sitten itse Saad arahaa järjestämiindä pahoihin ja muihin tukimuotoihin/ palveluihin.
Kyse on siis vain valtion tuista tai miten kehällä raha siistyy kehälle!
Joten halutaan että pysyt kehällä.
Heh heh.
Miksi siis ihmistä vihataan.
Ongelma on järjestelmä ja raha.
Ei työtön.
Tai toimeentulotuki ihminen. Jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipa tosi nerokas aloitus. Huh huh. KUNTOUTTAVAn on tarkoitus olla kuntouttava. Onko tämä aloittajalle jotenkin vaikeasti ymmärrettävä asia?
Sinulle taas ei mene aivoon se, että kuntouttavaan laitetaan myös täysin terveitä päätä myöten, jotka haluaisivat tehdä oikeaa palkallista työtä. Kyse voi monella todella olla ns laillisesta orjuutuksesta.
Jostain kummasta syystä heitä ei palkata. Miksi näin?
Mediassa ja somessa pitkäaikaistyöttömiä mollataan jatkuvasti, yritysten rekrytoijien mielikuvissa pitkäaikaistyöttömät ovat valinneet osansa, eivätkä halua tehdä töitä. Mikä voittoa tavoitteleva yritys haluaa palkata pitkäaikais työttömän?
Yleensä ottaen työttömät niputetaan yhdeksi "työhaluttomaksi" porukaksi. Miten todistat olevasi työhaluinen?
Vaatimalla hiton isoa palkkaa? Työkokeilulla tai jollain muulla työllistymistoimella?
En usko, että työnantajat innostuvat työkokeilijoista tai kuntouttavassa työtoiminnoissa olleista, mutta vielä vähemmän niistä, jotka ovat vain olleet työttömiä.
Siis onko täällä näin paljon porukkaa, joilla on omakohtaista kokemusta kuntouttavasta työtoiminnasta? Mielenkiintoista, jos näin on, ja mielenkiintoista jos kaikkien muiden kokemukset ovat täysin negatiivisia. Itselläni on kokemusta myös henkilökohtaisesti. Minulla vaativa akateeminen koulutus; olin 5 vuotta valmistumisen jälkeen hurjassa uraputkessa, sitten tuli ensin burnout, sen jälkeen vakava masennus, toimintakykyä voimmakkaasti rajaava ahdistus, ja sitten lopulta sairaseläkepaperit 34 vuotiaana. Viiden eläkevuoden jälkeen ihan itse lopulta päätin kuntouttaa itseni takaisin työelämään. Maksoin ensin omalla rahalla terapiaa, sitten sain yhden vuoden Kelan tukemana. Hakeuduin itse kuntouttavaan työtoimintaan ns paja-tyyppiseen toimintaan alkuun muutaman tunnin päivässä muutaman kerran viikossa. Se oli lähinnä ahdistuksen siedättämiseen (sosiaalinen ahdistus, agrorafobia, paniikkikohtaukset). Sitten pikku hiljaa siirryin eka kuntouttavaan työtoimintaan (ei ihan omaa alaa, sillä se on hyvin spesifiä ja siitä kelkasta olin jo pudonnut), sitten hain itse palkkatukityöhön osa-aikaisesti. Kävikin niin, että kuntouduin hyvin, osa-aikaisesta palkkatukityöstä siirryin nykyiseen työhöni samassa paikassa, eli kokoaikainen vakituinen paikka. Ei ole edelleenkään samaa alaa, mihin aikanaan kouluttauduin, mutta se on ihan ok. En haluakaan niin vaativaa ja vastuullista työtä enää. Nyt työni on enemmän suorittavaa, ei kovin niin korkeasti palkattua, mutta kuitenkin mukavaa ja tarjoaa säännöllisiä haasteita.
Vangitkin laitetaan tällaiseen kuntouttavaan että oppisivat olemaan siviilissä. Sitten sinne menee tavis-työttömiä, joita luullaan kriminaaleiksi. Että semmosta. En mene kuntouttavaan.
Että joku viitsii tehdä töitä ilman palkkaa. Vain todella huonoitsetuntoinen joka on heikko mieleltään suostuu tekee töitä ilman palkkaa. Vaatikaa palkkaa työstä. Ihan mitä vaan työstä. Laatikoiden kantaminen on työtä jos yritys maksaa veroja suomessa. Samoin joku yhdistys on jos sillä on itsellä työntekijöitä jotka saa palkkaa niin älkää tehkö ilmaiseksi töitä. Vaatikaa aina yli 10 euroa tunnissa.
Tämä. Ja silti palstalla huudetaan että menkää töihin. No kun jo ollaan töissä mutta ilman palkkaa. Eikö mikään riitä?