Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tehdä kun lapsi ei suostu syömään?

Vierailija
05.01.2007 |

Ja kyseessä ei ole nyt mikään lyhyt aika, vaan tätä on jatkunut jo yli kuukausi. Lapsi täyttää parin viikon päästä 1v. mutta syö mielestäni aivan liian vähän.

Lapsi saa aamulla ja illalla puuroa, päivällä 2 kertaa liharuokaa ja yhden kerran hedelmää. Hedelmä on ainoa ruoka mitä suostuu syömään nätisti, mutta sitäkin syö vaan sen 125g. Liharuokia saan yleensä syötettyä lapselle yhdellä kertaa n. 125g, mutta lapsi ei suostu syömään yhtään jos en laula hänelle samalla ja anna kaiken maailman leluja. Tai yleensä lelutkaan ei kelpaa vaan minun täytyy melkein joka ruokailulle keksiä erilaisia esineitä (esim. tuttipullon korkki yms.) joita lapsi voi pitää kädessään samalla kun syötän häntä.

Lisäksi lapsi saa rintamaitoa jokaisen ruoan jälkeen, mutta sen aion lopettaa kun lapsi täyttää sen 1v.

Miten te saatte lapsenne syömään jos ei suostu syödä? Onko kellään ollut vastaavaa tilannetta?

Lapsi on melko hoikka ja pelkään tämän syömättömyyden estävän häntä kehittymästä... Apua siis kaivataan!

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
05.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joten olisi kiva kuulla miten te saatte kiukuttelevan lapsenne syömään!

Vierailija
2/29 |
05.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painoa ei varmasti ole tullut lisää paljoo. Veikkaisin, että on alle 9kg.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
05.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ei mitään vinkkejä sulle. Rasittavaahan se on.

Vierailija
4/29 |
05.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esim kolmevuotias syö aamulla puoli lautasellista puuroa, lounaalla syö pari haarukkaa - pieni lastenlautasellinen, välipala yksi leipäpala, päivällinen pari haarukkaa - pieni lastenlautasellinen. Eikö 125 gramaa vastaa jotain desiä? Ei meillä ole kukaan kolmesta lapsesta koskaan syönyt enempää kerralla.

Kuopuksella (1v8kk) on tosin kausi, että syö hirveästi minuun mielestäni, esikoinen on jo 7v eli hänen annoksensa on vähän isompia.

Vierailija
5/29 |
05.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jatkuu yhä. Nyt 4-vuotias ja ainoa ruoka, jonka syö on iltapuuro. Muuten pitää paastoa =( Eipä ole auttanut mikään. On juostu ravitsemusterapeutit ja kallonkutistajat, lääkärit sun muut. Ei mitään apua. Tuolloin 1-vuotiaana tilanne oli meillä niin kuin ap:lläkin. Silloin sai vielä vähän huijattua ruokaa neitokaiseen. Aika pian sen jälkeen ei huijaus enää toiminut ja syöminen loppui.

Neuvoja mulla ei sulle siis ole antaa. Ainoa, jonka voin sanoa, on, että älä stressaa lapsen syömisistä. Se vain pahentaa tilannetta. Kyllä ne lapset näköjään pysyvät hengissä hyvin vähäisillä syömisillä, sen olen huomannut. Voimia!

Vierailija
6/29 |
05.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja on hyvän kokonenkin, turhaa stressaat. Mun lapsella oli 6 kk nenämahaletku ja ei syö vieläkään mitään

Vierailija
7/29 |
05.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksinkertaisesti pois jos ne sinua stressaavat. Tuon ikänen ei pahasti kärsi jos syökin sitten yhden päivän ihan olemattoman vähän. Yritä näyttää lapselle että syönnit eivät ole sinua varten vaan häntä itseään varten. Jos ei syö, ota pois pöydästä ja menkää tekemään jotain muuta. Ehkä seuraavalla aterialla maistuu sitten paremmin.

Vierailija
8/29 |
05.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

munlapsi oli 2 v neuvolassa 8,6kg!!!

Vierailija
9/29 |
05.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän syö jos on nälkä. Yksi syötti vauvalleen kovin kaloripitoista muslia aamulla ja ihmetteli kun ei halunnut syödä mitään. Kun katottiin energiamäärää niin oli saanut jo päivän tarvittavan määrän pienestä aamuateriasta.

Vierailija
10/29 |
05.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman noita viihdykkeitä ei söisi varmaan mitään. En ymmärrä mistä johtuu kun ennen söi todella hyvin.

Kyllähän 1-vuotiaan pitäisi jo syödä sellaset 2 desiä kerralla, eikä yhtä desiä...

Pelkään, että lapsi ei pysty oppimaan kunnolla kävelemistä kun on sen verran hoikkarakenteinen (tosin tähän vaikuttaa myös se, että minä ja mieheni olemme suht hoikkia)...

Vierailija
11/29 |
05.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten sanottu ei meillä kukaan lapsista varmaan syö kahta desiä... Ihan hyvin kasvavat ja touhuavat. Eikö hoikkuudella ole mitään tekemistä kävelyn oppimisen kanssa.

Ihan, tosi, musta lapsesi syö ihan kiitettävästi. Monilla vähäruokasilla on auttanut aterioiden vähentäminen (siis neuvolan ohjeiden mukaan). Tiedän monia jotka ei syöneet mitään kun ruokaa tarjottiin muutaman tunnin välein. Kun välit pidennettiin niin ruoka maistui.

Vierailija
12/29 |
05.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän että neuvolassa kehotetaan syöttämään usein mutta monilla tutuillani ja meillä se vain huonontaa tilannetta. Kun välejä harvennettiin niin ruoka rupesi maistumaan.

Vierailija
13/29 |
05.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terve lapsi, jolle tarjotaan ruokaa säännöllisesti, ei kuole nälkään ruokapöydän ääreen.

Yritä olla tekemättä syömisestä " isoa asiaa" . Lapsesi syö sen verran kuin hänellä on nälkä.

Tarjoa ruokapöydässä terveellistä ja monipuolista ruokaa. Anna vuoden ikäiselle mahdollisuus syödä itse ja syödä samaa ruokaa kuin muu perhe, samaan aikaan kuin muu perhe. Vaikka tulisi sotkua.

Älä mieti, paljonko lapsi syö, vaan pidä huolta siitä, että tarjolla oleva ruoka on hyvää ja monipuolista ravintoarvoltaan.

Sinun tehtäväsi on tarjota ruoka, lapsen asia on syödä sen mitä hän syö.

Moni vuoden-parin ikäinen syö kuin pikkuinen lintu :) ja tuntuu elävän pyhällä hengellä. Se on aivan normaalia toimintaa.

Teillä itse asiassa oli ruokamäärät isompia kuin meillä muutamalla lapsista tuossa iässä. Osa omistani on ollut suursyömäreitä, osa elänyt pyhällä hengellä ja osalla syömiset vaihdelleet ihan täysin kasvukausien mukaan, tyyliin yhtenä päivänä raavaan miehen annoksia, sitten yhtäkkiä kausi ei-oikein-mitään syömistä.

terv

viiden lapsen äiti

Vierailija
14/29 |
05.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syömme kaikki viisi neljä ateriaa päivässä.

aamupala klo 09 (keskimäärin)

lounas klo 13

välipapa klo 16

päivällinen klo 19

Vierailija
15/29 |
05.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kahta desiä ei ole varmasti mennyt kyllä koskaan! Painoa tulee vähän heikonlaisesti joten se ahdistaa... Yritän olla tekemättä syömisestä numeroa ja nykyään vienkin tähteet ihan nätisti pois ja kiitän ruokailusta että hienosti syötiin... pakottamalla kun se ei onnistu millään. Neuvolasta olen saanut aika ärsyttävää palautetta, ei mitään neuvoja tai kannustusta vaan sitä että pitää syöttää, pitää syöttää, pitää vaan yrittää... ärsyttää käydä siellä kuukauden välein puntarilla. Uusien makujen kanssa on samanlaista kikkaa, ei mene oikein millään alas.

Vierailija
16/29 |
05.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ilman noita viihdykkeitä ei söisi varmaan mitään. En ymmärrä mistä johtuu kun ennen söi todella hyvin.

Kyllähän 1-vuotiaan pitäisi jo syödä sellaset 2 desiä kerralla, eikä yhtä desiä...

Pelkään, että lapsi ei pysty oppimaan kunnolla kävelemistä kun on sen verran hoikkarakenteinen (tosin tähän vaikuttaa myös se, että minä ja mieheni olemme suht hoikkia)...

1-vuotiaan ei tarvitse syödä 2 desiä kerralla, yhtää sen enempää kuin minkään ikäisen " tarvitsee" syödä tietty määrä kerralla. Syöminen vaihtelee aterialta toiselle ja päivittäin ja kasvun määrän mukaan.

Jos olet huolissasi lapsen saaman ravinnon määrästä ja kasvusta, juttele neuvolassa, että pääset esim. ravitsemusterapeutin puheille. Energialisänä käytetään mm. rypsiöljyä (annostelu vaihtelee lapsen tarpeiden mukaan, meillä moniallerginen söi 2-3 rkl vuorokaudessa energialisänä).

Jos pakotat lasta syömään ja teet syömisestä ison asian, saatat tehdä ruokailusta ison ison ongelman tuleviksi vuosiksi. Syöminen on normaalia ja jos lapsellasi ei ole esim. vakavaa sairautta tms. taustaa, joka voisi vaikuttaa hänen syömisiinsä, hän kyllä syö jos ja kun on nälkäinen.

Vierailija
17/29 |
05.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi rupeaa inhoamaan koko syömistä. Ajatelkaa nyt ite jos ei ole nälkä ja joku on koko ajan tuputtamassa ruokaa.

Vierailija
18/29 |
05.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun päivällinen on klo 19 niin olemme kaikki sen jälkeen niin täynnä että ei todellakaan mene enää mitään ruokaa sisään. Lapset menee iltapuuhille klo 20.

Vierailija
19/29 |
05.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Painoa ei varmasti ole tullut lisää paljoo. Veikkaisin, että on alle 9kg.

Minun lapseni painoi 2-vuotiaana vajaa 10 kg, nyt on vajaa kolme ja painoi viime mittauksessa 11,8 kg, pituutta oli 94 cm. On pituuden ja painon suhteella kulkenut -16% käyrällä aiemmin, nyt oli muistaakseni -10% käyrällä. Hoikka ja hentorakenteinen. Syö tosin ns. hyvin.

Vierailija
20/29 |
05.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja yritän antaa sen mennä vaan toisesta korvasta ulos.. Mä olen itse yrittänyt mennä sillä taktiikallla että syödään vaikka se puoli desiä kunhan tehdään se hyvillä mielin. Hän kehotti lopettamaan imettämisen kun se saattaisi lisätä ruokahalua. (Lopetin kyllä mutta ihan muusta syystä, lapsi ei halunnut enää rintaa) t en muista nroa