Kausityöntekijänä Lapissa voit tienata 2000 euroa kk brutto.
Eipä ihme, että nuorison keskuudessa suosittua. Asuminen tietysti vie palkasta, mutta kimppakämpässä saat uusia kavereita ja vilkkaan sosiaalisen elämän. Ruoka on kallista ja pitkien välimatkojen takia auto on miltei pakollinen, mutta pääset laskettelemaan ja nauttimaan talvesta. Tekemällä pitempiä päiviä jopa 2500 euroa kuussa.
Kommentit (103)
Palkka 2000 €kk, siitä verot, 1500 €. Asunto, siis huone kimppakämpässä 600-800 €/kk. Ei mitään järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Palkka 2000 €kk, siitä verot, 1500 €. Asunto, siis huone kimppakämpässä 600-800 €/kk. Ei mitään järkeä.
No ei kai se vero% ihan noin kova noilla tuloilla ole?
Huone kimppakämpässä noin kallis?
Olis introvertin painajainen. Seurallinen työ, eikä edes vapaalla saa olla rauhassa.
Kuulostaa plus-miinusnollalta aloituksen perusteella.
Täältä etelästä maksaa juna/lentokin varmaan ainakin 100e suuntaansa? En tiedä, korvaisiko työnantaja sekin?
Saan 3700e/kk tekemällä etähommia, ei kiitos.
Nykyisellä hinta- ja vuokratasolla tuo on ihan todella vähän. Tosi huono palkka, plus miinus nolla, tai voi jopa jäädä tappiolle, jos joutuu maksamaan vakituisen asunnon ja kimppakämpän vuokrat samanaikaisesti. Ja jopa junaliput pohjoiseen VR:llä maksaa nykyään hunajaa.
Tuo voisi ehkä kannattaa, jos vuokra ilmainen ja työnantaja maksaa liput.
Mutta tässä se taas nähdään: ei ole mitään työvoimapulaa, vaan palkanmaksupula. Palkat ei yksinkertaisesti ole nousseet samaa tahtia, kun kaikki on kallistunut ihan valtavasti vuokrista ruokaan ja sähköön. Eihän kukaan järkevä ihminen tee töitä persnetolla ja tappiolla, eihän siinä ole mitään järkeä.
Jutun Ronja on jo toista talvea töissä Lapissa. Joten ei niin kovin huono työpaikka.
Pään pitää kestää sitä hirveetä pimeyttä Lapissa ja pitää jaksaa asua perähikiällä. Vertailun vuoksi Oulun kaupungissa (211 858 henkeä) asuu enemmän ihmisiä kuin koko Lapissa (175 679 henkeä). Pitää saada taisteltua itsensä ylös töihin kaamoksessa ja sietää sikailevia turisteja. Nuoria työntekijöitä saatetaan ahdistella ja ahdistelulle vielä ihanteelliset olosuhteet, jos on syrjäseudulla jumissa.
Paljon puhutaan työttömien työnhaluttomuudesta mutta milloin aletaan puhumaan asioista ihan objektiivisesti ilman tunnelatausta ja puututaan asian ytimeen eli siihen, ettei suomalainen työnantaja halua palkata suomalaista työtöntä ja maksaa asiallista palkkaa? Siis sellaista, jolla elättää itsensä täysin, eikä työpäivän jälkeen tarvitse mennä sossun kautta kotiin?
Miksi lähteä Lappiin tuolla palkalla?
Mä olen Espanjassa call centerissä aspa duunissa ja mun brutto on noin 2400€ ja nettona tulee itelle noin 1900€ Et ihan ei pidä nyt paikkaa tää sun kommentti, toki vaihtelee firmasta, mutta muutamassa ollut ja suht sama palkka ollu aina :) Mä suunnittelen lappiin kausityöntekijäks lähtöö, mut ei kyl vaikuta hyvältä jos palkat on pienemmät kun mulla call centerissä Espanjassa....
Vierailija kirjoitti:
Espanjaan houkutellaan suomalaisia call center-töihin ja niissä palkka 1500-1600€ brutto. Ja ei, ne elinkustannukset ei todellakaan ole Suomea halvemmat siellä aurinkorannikolla jos elämiseen tarvii muutakin kuin alkoholia ja tupakkaa.
Mä olen Espanjassa call centerissä aspa duunissa ja mun brutto on noin 2400€ ja nettona tulee itelle noin 1900€ Et ihan ei pidä nyt paikkaa tää sun kommentti, toki vaihtelee firmasta, mutta muutamassa ollut ja suht sama palkka ollu aina :) Mä suunnittelen lappiin kausityöntekijäks lähtöö, mut ei kyl vaikuta hyvältä jos palkat on pienemmät kun mulla call centerissä Espanjassa....
Kuulostaa sopivalta nuorelle ulospäinsuuntautuneelle parikymppiselle, joka vielä asuu vanhempien luona ja on kiva lähteä laskettelemaan, hankkimaan kavereita ja pitämään hauskaa. Rahaa tuskin jää säästöön paljoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Espanjaan houkutellaan suomalaisia call center-töihin ja niissä palkka 1500-1600€ brutto. Ja ei, ne elinkustannukset ei todellakaan ole Suomea halvemmat siellä aurinkorannikolla jos elämiseen tarvii muutakin kuin alkoholia ja tupakkaa.
Espanjan hinnat on hieman eri kuin Suomen Lapin.
Lappi on jättimäinen vankila. Ei ole kaltereita, mutta eipä ole mitään muutakaan.
Ylläksellä ainakin kausityöntekijänä 2200-2500 euroa brutto ilman mitään järjettömiä ylityötunteja, huone kimppakämpässä 350 euroa, saa lasketella ilmaiseksi. Eiköhän ne tuonne junalla mene alkutalvesta ja tule keväällä pois, ei tarvitse autoa tms, joulut ja muut paahdetaan töitä. Siellä tehdään töitä ja sitten vapaa-aika lasketaan/käydään salilla ym, joskus varmaan juhlitaan. Ei sitä rahaa siellä hirveästi sitten mihkään kulu, vaikka ruoka kallista onkin. Varmaan kiva kokemus nuorena ja vaikka vanhempanakin, jos kaipaa kunnon talvea ja siihen liittyviä aktiviteetteja. Mutta ei tuossa varmaan mitään hohdokasta kokonaista työuraa saa aikaiseksi.
Ihan onneton palkka, ja kimppakämpistä maksetaan usein sikahintoja(työnantajalle toki ), ruoka on mitä on, vapaalla ainoa tekeminen on lähinnä dokaus,(muitaki piristeitä paljon liikkuu duunareiden/turistien mukana).
Pitäähän sitä kotipaikan kämppäki saaha maksettua yms. Eli kallista on mennä lappiin töihin,moni tulee takas miinuksen puolella.
Vierailija kirjoitti:
Ylläksellä ainakin kausityöntekijänä 2200-2500 euroa brutto ilman mitään järjettömiä ylityötunteja, huone kimppakämpässä 350 euroa, saa lasketella ilmaiseksi. Eiköhän ne tuonne junalla mene alkutalvesta ja tule keväällä pois, ei tarvitse autoa tms, joulut ja muut paahdetaan töitä. Siellä tehdään töitä ja sitten vapaa-aika lasketaan/käydään salilla ym, joskus varmaan juhlitaan. Ei sitä rahaa siellä hirveästi sitten mihkään kulu, vaikka ruoka kallista onkin. Varmaan kiva kokemus nuorena ja vaikka vanhempanakin, jos kaipaa kunnon talvea ja siihen liittyviä aktiviteetteja. Mutta ei tuossa varmaan mitään hohdokasta kokonaista työuraa saa aikaiseksi.
Toki, ja kuka maksaa vuokran asunnosta varsinaisella paikkakunnalla?
Kyllähän Lappiin on tuotu filippiinejä töihin.
https://www.lapinkansa.fi/tallaista-on-filippiinilaiskokkien-elama-lapi…