Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkodin joulujuhlassa ei saa laulaa kristillisiä virsiä - onko tällaista oikeasti nykyään?

Vierailija
12.12.2023 |

Osallistuimme päiväkodin joulujuhlaan keskikokoisessa kaupungissa. Lähes kaikki lapset ovat Väinöjä ja Aadoja eli ei ole kyse mistään Itä-Helsingistä. Itse ollaan ihan perus ev.lut, kuulutaan kirkkoon ja käydään kirkossa joskus ja jouluna. Silti ollaan tykätty perinteisistä joululauluista ja niiden opettamisesta lapsille. Aika iso osa perinteisistä joululauluista sisältää jotain uskonnollista juttua seimestä, Jeesuksesta tms. Harva kai noita millään syvällä uskonnollisella paatoksella kuuntelee, vaan ovat mukavia perinteitä.

Päiväkodin joulujuhlassa laulettiin joululauluja, mutta olivat luokkaa Tip tap eli mitään kristillistä ei saanut olla. Lopuksi laulettiin joulupuu on rakennettu ja olin ilahtunut, että vihdoin jotain tällaistakin tonttulaulujen lisäksi. Arvata saattaa, että laulusta jätettiin laulamatta kaikki Jeesukseen viittaavat säkeistöt eli laulettiin vain 2 ensimmäistä säkeistöä ja jätettiin laulu kesken. Mitään enkeliaiheistakaan ei tietenkään ollut.

Onko meno oikeasti mennyt tällaiseksi, että edes kristillisiä joululauluja ei saa laulaa? Sen ymmärrän, että ei ole mitään joulukuvaelmia tai kirkkoja tms, mutta ihan oikeasti onko Jeesukseen liittyvät joululaulutkin nykyään kielletty? Surettaa, kun monista perinteistä luovutaan pienen porukan vastustuksen vuoksi. 

Kommentit (725)

Vierailija
641/725 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ei lappaa, ei lisäänny, ei puske. Etkö sinä pallinaama edes tiedä että muslimit ovat kaikkein nopeiten tällä hetkellä maallistuva uskonnollinen ryhmä Euroop

"Viitetieto tähän kiitos

kiinnostaa ihan vilpittömästi ja haluaisin nähdä mitä asiasta on tutkittu"

Muslimeilla on vasta soluttautumisvaihe käynnissä, ei tarvitse kuin jonkun imaamin sormiaan napsauttaa ja käskeä porukan järjestäytyä, niin ovat valmiudessa vallata koko Eurooppa. Siihen saakka voivat esittää maallistunutta, ja juntit uskoo. 

On käsittämätöntä miten monien ihmisten mielestä avoin islamofobia on ok.

Retoriikka on täysin samaa, jota Saksassa käytettiin 30-luvulla juutalaisista.

No muuten, mutta tuo persujen paskanrölötys on noin sata kertaa aivottomampaa. 

Vierailija
642/725 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minä halua ortodoksina kuunnella vääräuskoiset virsiä. Ei meillä vietetä jouluakaan joten koko joulujuhlat voisi jättää pois kouluista. 

Sinä ja pakanat voitte viettää joulun töissä. Se kun on kirkollinen vapaa. Ei teillä ole mitään syytä lorvia kotona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
643/725 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Suomi ei ole teokratia, vaan tasavalta. 

Kenen suulla puhut, kun sanot, että kristinusko on "meidän" uskontomme? 

Tuhansien ja taas tuhansien suomalaisten, jotka eivät ole kristittyjä? Uskonnottomien, muslimien, hindujen, juutalaisten, buddhalaisten?"

Kuinka typerää porukkaa täällä oikein on? Valtauskonto, suurin osa suomalaisista. Kuinka vaikea on ymmärtää? 

Suomalaisista 65% kuuluu ev. lut. kirkkoon. 

Sinä siis rajaat 35% suomalaisista käsitteen "me" ulkopuolelle? Ymmärsinkö oikein?

Vierailija
644/725 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muualla, mm. niissä maissa mistä pahimmat virsien laulamisen rajoittajat tulevat, tuota alussa esitettyä aihetta sanotaan kulttuuriksi. Siellä ei oteta kuuleviin korviinsa, jos joku suomalainen menee sanomaan, että en minä nyt halua tällaista kuulla  päiväkodissa / koulussa / työpaikalla. 

Vierailija
645/725 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Oikeastiko väität, että tuon ennustamasi skenaarion pysäyttää se, että tapaluterilaiset lapset laulavat kerran vuodessa enkeli taivaan ja toisen kerran suvivirren? "

Oikeastiko väität, että ne pari virttä vuodessa aivopesevät lapset niin pahasti, että lapset täytyy pitää niistä erossa hinnalla millä hyvänsä? 

En väitä. Minulle on yksi ja sama. Ja viranomaisetkin ovat linjanneet, ettei nuo yksittäiset virret ole uskonnonharjoitusta. Joten laulakoon tai olkoon laulamatta.

Mutta vastaa sinä nyt vuorostasi minun kysymykseeni.

Kaikki vaikuttaa lopulta kaikkeen. Se alkaa siitä että koulusta kitketään kaikki uskontoon viittaava, kirkossa ei koulun puolesta vierailla koskaan ja osa lapsista ei välttämättä käy siellä koskaan. Ihme

Aina on joku uskonto. Jos se ei ole kristinusko on se islam.

Vierailija
646/725 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä halua ortodoksina kuunnella vääräuskoiset virsiä. Ei meillä vietetä jouluakaan joten koko joulujuhlat voisi jättää pois kouluista. 

Sinä ja pakanat voitte viettää joulun töissä. Se kun on kirkollinen vapaa. Ei teillä ole mitään syytä lorvia kotona.

Minä voin viettää jouluni ihan juuri niin miten minä itse haluan. Se ei myöskään ole mikään kirkollinen vapaa, koska kirkko ei myönnä vapaapäiviä vaan eduskunta. Joten se on 100 % maallinen vapaa. 

Vierailija
647/725 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Oikeastiko väität, että tuon ennustamasi skenaarion pysäyttää se, että tapaluterilaiset lapset laulavat kerran vuodessa enkeli taivaan ja toisen kerran suvivirren? "

Oikeastiko väität, että ne pari virttä vuodessa aivopesevät lapset niin pahasti, että lapset täytyy pitää niistä erossa hinnalla millä hyvänsä? 

En väitä. Minulle on yksi ja sama. Ja viranomaisetkin ovat linjanneet, ettei nuo yksittäiset virret ole uskonnonharjoitusta. Joten laulakoon tai olkoon laulamatta.

Kaikki vaikuttaa lopulta kaikkeen. Se alkaa siitä että koulusta kitketään kaikki uskontoon viittaava, kirkossa ei koulun puolesta vierailla koskaan ja osa la

Ei ole. 

Vierailija
648/725 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että tuo taikausko kulttuurin levittäminen loppuu ja toivottavasti myös uskonnonopetus siirtyy historiaan.

Vierailija
649/725 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki vaikuttaa lopulta kaikkeen. Se alkaa siitä että koulusta kitketään kaikki uskontoon viittaava, kirkossa ei koulun puolesta vierailla koskaan ja osa la

Aha. Eli kaikissa maissa on uskontona joko kristinusko rai islam?

Kiinnostava vaihtoehtotodellisuus.

Vierailija
650/725 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuhansien ja taas tuhansien suomalaisten, jotka eivät ole kristittyjä? Uskonnottomien, muslimien, hindujen, juutalaisten, buddhalaisten?"

Kuinka typerää porukkaa täällä oikein on? Valtauskonto, suurin osa suomalaisista. Kuinka vaikea on ymmärtää? 

Sinä siis rajaat 35% suomalaisista käsitteen "me" ulkopuolelle? Ymmärsinkö oikein?

Te olette "te". Olette kristillisen yhteisön ulkopuolella. Onko se sinulle jokin ongelma?

Vierailija
651/725 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kaikki vaikuttaa lopulta kaikkeen. Se alkaa siitä että koulusta kitketään kaikki uskontoon viittaava, kirkossa ei koulun puolesta vierailla koskaan ja osa lapsista ei välttämättä käy siellä koskaan. "

Mikseivät vanhemmat vie lapsiaan kirkkoon? Joka sunnuntaiaamu sinne olisi täysin vapaa pääsy koko perheelle, ottakaa siis mummokin mukaan. Outoa, että lasten kirkossa käynti on koulun varassa. Samoin näköjään muukin kristillinen kulttuuri ja perinne, kun vain koulussa pitää saada virsiä laulaa. 

Miksi koulun pitää olla vastuussa? Mikset huuda vanhempia toimimaan?

Osa vie, osa ei. Tuskin itsekään viet. Onko sinulla ymmärryksessä vikaa? Siksi olisi hyvä ihan yleissivistyksen kannalta, että edes koulussa käytäisiin siellä, jos vanhemmat ei halua. Ateistit vissiin pelkää että se lapsi saattaa ihan oikeasti kiinnostua siitä. Miksei sille lapselle saisi

Minä en vie lapsia kirkkoon, enkä myöskään valita jos kukaan muukaan ei vie. Jos minulle olisi vähänkään tärkeää, että lapseni kävisivät kirkossa, minä veisin heidät sinne. Jos minusta olisi tärkeää laulaa enkeli taivaan jouluna, minä laulaisin. Ei, minua ei haittaa jos koulu vie lapset kirkkoon, tai jos koulussa lauletaan silloin tällöin virsiä, mutta on naurettavaa väittää, että Suomen kristillinen kulttuuri ja historia roikkuu koulujen ja päiväkotien varassa.

Vierailija
652/725 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Keskustelu polkee paikallaan.

Olisiko sinusta sitten hyvä, että koulussa käytäisiin myös vaikkapa moskeijassa, synagogassa, hindulaisessa temppelissä ja Jehovan todistajien valtakunnansalissa? "

No miksei, ihan hyvin voi, jos vain aikaa riittää. Mutta joulua vieteään kristillisin perintein, eikä teeskennellä ettei kristinusko liity jouluun mitenkään. 

Vierailija
653/725 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Sitä sanotaan yleistämiseksi.

Vierailija
654/725 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Keskustelu polkee paikallaan.

Olisiko sinusta sitten hyvä, että koulussa käytäisiin myös vaikkapa moskeijassa, synagogassa, hindulaisessa temppelissä ja Jehovan todistajien valtakunnansalissa? "

No miksei, ihan hyvin voi, jos vain aikaa riittää. Mutta joulua vieteään kristillisin perintein, eikä teeskennellä ettei kristinusko liity jouluun mitenkään. 

Senkus vietätte joulua kristillisin perintein, ei kukaan ole sitä kieltämässä.

Vierailija
655/725 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No muuten, mutta tuo persujen paskanrölötys on noin sata kertaa aivottomampaa."

Loistavaa argumentointia juntilta. Haukutaan persuksi kun ei muuta keksitä, vaikka keskustelussa puhutaan uskonnosta. 

Vierailija
656/725 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te olette "te". Olette kristillisen yhteisön ulkopuolella. Onko se sinulle jokin ongelma?

Sinulle tuntuu olevan ongelma se, että julkisrahoitteiset palvelut kuuluvat kaikille suomalaisille, ja kaikki suomalaiset eivät ole kristittyjä. 

Miksi nämä palvelut eivät voisi kohdella kaikkia vakaumuksia yhdenvertaisesti, ja olla katsomusneutraaleja?

Vierailija
657/725 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko oikein laulaa Allahista tai Shivasta?

Pidetään uskonnot kotiasioina. Kotona voi laulaa Jeesuksesta aamusta iltaan.

Joulu on uskonnollinen juhla. Lahjojakin annetaan niiden itämaan tietäjien tuomien kullan, mirham ja suitsukkeiden vuoksi. 

Ja uskontoja ja kristinuskoa edeltävät pakanauskonnotkin oli.

Saat muuten kiittää kristinuskoa joka ikisestä arkipyhästä -ja hyvinvointiyhteiskunnasta. 

Mene kirjastoon ja ala lukea vanhoja lehtiä. Kirkko on vastustanut jokaista muutosta joka on lisännyt vapautta, demokratiaa ja oikeudenmukaisuutta Suomessa. Esim.uskonnonvapaus, yleinen äänioikeus, naisten äänioikeus, homouden dekriminalisointi, torpparilaki, yleinen oppivelvollisuus jne

Enemmistö ei niitä

Juuri näin. Enemmistö kristityistä hyväksyy homoseksuaalit ja homoavioliitot. Tätä ei vaan haluta tuoda esille. Näissä keskusteluissa on ideana että kaksi ääripäätä aukoo päätä toisilleen ja lietsoo vihaa.

Enemmistö ateisteista tai kristityistä ei haasta riitaa tai yritä vaikuttaa yleiisiin uusiin tuuliin, jotka on väistämättömiä. Voisi sanoa että kaikki mikä on tapahtunut ja tulee tapahtumaan on Jumalan tahtoa. Meillä on jatkossa paljon liberaalimpi ympäristö, koska Raamattu on loppupelissä todella joustava ohjenuora. Se sallii paljon erilaisia tulkintoja.

Vierailija
658/725 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Sitä sanotaan yleistämiseksi.

Niinpä. Ja tiedätkö kuinka paljon tätä yleistämistä on maailmanhistoriassa käytetty epäoikeudenmukaisuuden ja jopa hirmutekojen oikeuttamiseen? 

Vierailija
659/725 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä voin viettää jouluni ihan juuri niin miten minä itse haluan. Se ei myöskään ole mikään kirkollinen vapaa, koska kirkko ei myönnä vapaapäiviä vaan eduskunta. Joten se on 100 % maallinen vapaa. 

Rusinan kokoisen järkeilysi päätteeksi uskot siis että eduskunta on sattumalta päättynyt antaa kansalaisille vapaapäivät juuri arkipyhien kohdalle.

Vierailija
660/725 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arkipyhävapaat, arkipyhäkorvaukset ja sunnuntain vapaat ja pyhäkorvaukset tulisi poistaa kirkkoon kuulumattomilta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kolme