Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Päiväkodin joulujuhlassa ei saa laulaa kristillisiä virsiä - onko tällaista oikeasti nykyään?

Vierailija
12.12.2023 |

Osallistuimme päiväkodin joulujuhlaan keskikokoisessa kaupungissa. Lähes kaikki lapset ovat Väinöjä ja Aadoja eli ei ole kyse mistään Itä-Helsingistä. Itse ollaan ihan perus ev.lut, kuulutaan kirkkoon ja käydään kirkossa joskus ja jouluna. Silti ollaan tykätty perinteisistä joululauluista ja niiden opettamisesta lapsille. Aika iso osa perinteisistä joululauluista sisältää jotain uskonnollista juttua seimestä, Jeesuksesta tms. Harva kai noita millään syvällä uskonnollisella paatoksella kuuntelee, vaan ovat mukavia perinteitä.

Päiväkodin joulujuhlassa laulettiin joululauluja, mutta olivat luokkaa Tip tap eli mitään kristillistä ei saanut olla. Lopuksi laulettiin joulupuu on rakennettu ja olin ilahtunut, että vihdoin jotain tällaistakin tonttulaulujen lisäksi. Arvata saattaa, että laulusta jätettiin laulamatta kaikki Jeesukseen viittaavat säkeistöt eli laulettiin vain 2 ensimmäistä säkeistöä ja jätettiin laulu kesken. Mitään enkeliaiheistakaan ei tietenkään ollut.

Onko meno oikeasti mennyt tällaiseksi, että edes kristillisiä joululauluja ei saa laulaa? Sen ymmärrän, että ei ole mitään joulukuvaelmia tai kirkkoja tms, mutta ihan oikeasti onko Jeesukseen liittyvät joululaulutkin nykyään kielletty? Surettaa, kun monista perinteistä luovutaan pienen porukan vastustuksen vuoksi. 

Kommentit (725)

Vierailija
681/725 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai virsistä on nyt noussut meteli. Ehkä olisi syytä laulella virsiä, ettei pääse unohtumaan kristinusko muunmaalaisen hapatuksen alta. Ehkäpä lapsi, joka on veisannut kristillisiä virsiä, ei aikuisena niin helposti käänny muhmetiksi, vaan ymmärtää oman arvonsa.

Jos ei virsi kelpaa päiväkotiin laulettavaksi, niin poistoon vaan sitten kuusijuhlat, kevätjuhlat, vaput kuin halloweenitkin julkisista tiloista. Voi jokainen juhlia yksityisesti kotonaan. 

Asia on kyllä päinvastoin. Uskovainen on se joka vaihtaa uskontoa (uskoo yhteen jumalaan, joten helposti vaihtaa toiseen, kun kokee herätyksen ja rakastuu palavasti johonkin vierasuskontoiseen.) Ateisti ei usko mihinkään, ei edes niihin ulkomaiden uskontoihin.

Vierailija
682/725 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

niitä virsiä ja jeesuslauluja voi laulaa kirkossa ja kotona.

Joulu on Jeesuksen syntymäjuhla ja siksi sitä vietetään. Valittajat voisi vaihtaa maata, jos ei ole kunnioitusta suomalaista kulttuuria kohtaan.

Kristinusko ei ole Suomalaista kulttuuria. Kristinusko on Suomeen väkivalloin tuotu uskonto, jolla korvattiin alkuperäinen Suomalainen kulttuuri ja uskonto. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
683/725 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä kristinuskolla korvattu mitään tai pakotettu sitä meille tänne. Ihmiset ottivat sen avosylin vastaan ja se imeytyi pitkässä ajanjaksossa pohjolaan ihan itsestään. Asiat ei mene niin elämässä että kristinusko jotenkin pakotettiin.

Se sulautui mukaan ja se oli uutta ja muodikasta. Hyvin suosittua ja kaikki halusi oppia hienoja tapoja. Kukapa ei haluaisi tuntea itseään Jumalan lapseksi. Jokainen meistä on tärkeä ja jokainen pitää itseään arvossa.

Kun pitää itseään arvossa niin osaa arvostaa muitakin ja kohtelee muita hyvin. Siitä syntyy rauha.

Tässäkin olisi molemmilla osapuolilla opittavaa. Minä aina tulen nuhteleman teitä riitelijöitä tänne rauhan nimissä. Ihminen on kuin nyckelpiga. Kun sitä yrittää pakottaa kädelle tai sormelle, niin se väistelee. Pieni leppäpirkko kävelee itse kun haluaa ja lentää taivaisiin. Samalla tavoin käy jos ihmiselle pakolla opetetaan asioita. On tärkeää että ihminen tulee itse uskon luo.

Ja Jeeesus on kuin se käsi, joka kutsuu pienen pientä ja suloista nyckelpigaa kädelle. Se ei pakota tai painosta. Nyckelpiga itse päättää kompia taivaanisän syliin ja hoteisiin.

Sanoisin että kukaan ei ole kieltänyt mitään lauluja, koska jokaisella on oma mieli ja oma suu lauluja varten. Koko keskustelu on ollut lapsellista riitelyä alusta loppuun asti.

Vierailija
684/725 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli työharjottelussa vuosia sitten eräs nuori nainen latinalaisesta amerikasta. Toisesta kultuurista ja keskustelimme hänen kanssa työn lomassa.

Hän kyseli että saako kuunnella nappikuulottimilla musiikkia ja saako työn aikana laulaa. Hän piti kovasti hengellisistä lauluista.

Minä sanoin vähän naurahtaen, että ne on sun korvat ja ne on sun suu. Laula pois jos haluat ja kuuntele kunhan työnteko ei siitä kärsi. Suomi on vapaa maa. Meillä on käyttöoikeudet omiin kuulo- ja puhe-elimiin.

Hän ihmetteli miksi muut ei laulaneet. Totesin ettei täällä paljoa laulella edes selvinpäin.

Myöhemmin työntantaja otti minut sivuun ja tivasi että miksi on napit korvissa. Nämä kuulottimet yleistyivät niihin aikoihin. Nykyään kaikki kuuntelevat niiden kautta podcasteja, äänikirjoja tai musiikkia. Häntä asia jotenkin häiritsi tosi paljon. Työmaan radio kuitenkin pauhasi kovaäänisesti radio hyvin kuuluvaa radio nouta. Käski minun pyytää englanniksi ottaa ne pois (ei itse osanut englantia). Totesin että ne on hänen korvansa ja jos haluat vuokrata hänen korvat puhtaaksi nappikuulottimista, niin voin neuvotella hinnasta. Sillä korvat on hänen.

Äijä lähti äkäseen ja kaatoi jotain mennesään. Vanha taistolainen joka myöhemmin alkoi yrittäjäksi. Näille on vaikea ymmärtää yksilönvapauksia vieläkin. Siitä päivästä lähtien minäkin olen laulanut töissä toisinaan virsiä ja pitänyt nappikuulottimia kaiken aikaa päässä.

Kyllä jokainen ihminen saa vapaasti laulaa mitä haluaa. Kenenkään suuta ei suljeta tässä maassa. Onko tämä tältä erää selvä hä?

Vierailija
685/725 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä kristinuskolla korvattu mitään tai pakotettu sitä meille tänne. Ihmiset ottivat sen avosylin vastaan ja se imeytyi pitkässä ajanjaksossa pohjolaan ihan itsestään. Asiat ei mene niin elämässä että kristinusko jotenkin pakotettiin.

Se sulautui mukaan ja se oli uutta ja muodikasta. Hyvin suosittua ja kaikki halusi oppia hienoja tapoja. Kukapa ei haluaisi tuntea itseään Jumalan lapseksi. Jokainen meistä on tärkeä ja jokainen pitää itseään arvossa.

Kun pitää itseään arvossa niin osaa arvostaa muitakin ja kohtelee muita hyvin. Siitä syntyy rauha.

Tässäkin olisi molemmilla osapuolilla opittavaa. Minä aina tulen nuhteleman teitä riitelijöitä tänne rauhan nimissä. Ihminen on kuin nyckelpiga. Kun sitä yrittää pakottaa kädelle tai sormelle, niin se väistelee. Pieni leppäpirkko kävelee itse kun haluaa ja lentää taivaisiin. Samalla tavoin käy jos ihmiselle pakolla opetetaan asioita. On tärkeää että ihminen tulee

Suosittelen tutustumaan historiaan ja lähi-idästä peräisin olevan kristinuskon levittämiseen täällä Suomessa 

Vierailija
686/725 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me suomalaiset tiedämme tämän tosiseikan. Nyt jokainen nykyttelee kohta päätään naama suorana tälle.

Harva oikeasti laulaa mukana ja tosi moni lähtee laulamaan vaivalloisesti ikään kuin häpeillen. Suomessa tanssimista on pidetty laittomana ja syntisenä toimituksena pitkään. Ihan vähän aikaa sitten julkiset tanssitkin laillistui. Muutama sukupolvi sitten. Laulu ja tanssi kuuluu yhteen. Suomalaiset ei myöskänä kamalasti tanssikaan. Koetaan se vaivaannuttavana toimituksena.

sku

Sinällään hauskaa että laulamisesta nyt kun keskustellaan, niin tätä asiaa jota tosiasiassa vain harva tekee, niin käytetään riidanaiheena ja keskustelun aiheen taustalla on enmmänkin muualta tulleet ja viha erilaisuutta kohtaan. Erilaisia lauluja kohtaan. Laulut symboloi keskustelussa eri kultuuria, eri uskontoja, ideologioita.

Aikuiset ihmiset veivaa pitkää jöötiä asian ohi. Mun mielestä jos tunteet on tuolla tasolla, niin menisitte ottamaan nyrkkeilyottelun toistenne kanssa. Kun ei tätä synny paskaakaan. Täyttä paskaa koko ketju.

Lapset, päiväkoti, laulut ja virret on teikäläisille ihan yhdentekeviä. Tärkeetä on päästä tappelemaan joulun alla.

Häpeäisitte saatanat. Minua niin syljettää. Halveksun teitä jokaista. Kun kirjoitan nämä sanat, niin vetinen vanha silmäni nykii ikävään sävyyn ja huulet on mutrussa. NE on mutrussa ja niskat tärisee!

Vierailija
687/725 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässäkin olisi molemmilla osapuolilla opittavaa. Minä aina tulen nuhteleman teitä riitelijöitä tänne rauhan nimissä. Ihminen on kuin nyckelpiga. Kun sitä yrittää pakottaa kädelle tai sormelle, niin se väistelee. Pieni leppäpirkko kävelee itse kun haluaa ja lentää taivaisiin. Samalla tavoin käy jos ihmiselle pakolla o

Sinä olet elävä esimerkki ettei uskontoa voi pakottaa mitenkään. Suoittelen tutkimaan itseäsi. Ei tarvitse mennä kauaksi. Käy omassa tiedostonhallinnassasi ja mieti maalaisjärjellä näitä asioita.

Vierailija
688/725 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko oikein laulaa Allahista tai Shivasta?

Pidetään uskonnot kotiasioina. Kotona voi laulaa Jeesuksesta aamusta iltaan.

Allahistahan siellä ennen on laulettu, tosin suomeksi. Ei se ole mikään erisnimi, vaan tarkoittaa ihan vain Jumala.

Vierailija
689/725 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eipä kristinuskolla korvattu mitään tai pakotettu sitä meille tänne. Ihmiset ottivat sen avosylin vastaan ja se imeytyi pitkässä ajanjaksossa pohjolaan ihan itsestään. Asiat ei mene niin elämässä että kristinusko jotenkin pakotettiin.

Se sulautui mukaan ja se oli uutta ja muodikasta. Hyvin suosittua ja kaikki halusi oppia hienoja tapoja. Kukapa ei haluaisi tuntea itseään Jumalan lapseksi. Jokainen meistä on tärkeä ja jokainen pitää itseään arvossa."

Näköjään uskovaisilla historiakin on ihan vain uskonasia joka voidaan satuilla siihen muotoon joka itsestä tuntuu kivalta.

Vierailija
690/725 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

niitä virsiä ja jeesuslauluja voi laulaa kirkossa ja kotona.

Joulu on Jeesuksen syntymäjuhla ja siksi sitä vietetään. Valittajat voisi vaihtaa maata, jos ei ole kunnioitusta suomalaista kulttuuria kohtaan.

Suomalaiseen kulttuuriin kuuluu uskonnonvapaus ja oikeus olla harjoittamatta uskontoa päiväkodin tilaisuuksissa.

Valittajilla, jotka ovat suomalaisia ateisteja, ei ole mitään velvollisuutta lähteä maasta, jos eivät pidä uskonnon pakkotuputuksesta.

Vierailija
691/725 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"No muuten, mutta tuo persujen paskanrölötys on noin sata kertaa aivottomampaa."

Loistavaa argumentointia juntilta. Haukutaan persuksi kun ei muuta keksitä, vaikka keskustelussa puhutaan uskonnosta. 

Ime ny vaikka paskaa aikasi kuluksi. 

Vierailija
692/725 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä halua ortodoksina kuunnella vääräuskoiset virsiä. Ei meillä vietetä jouluakaan joten koko joulujuhlat voisi jättää pois kouluista. 

Sinä ja pakanat voitte viettää joulun töissä. Se kun on kirkollinen vapaa. Ei teillä ole mitään syytä lorvia kotona.

Minä voin viettää jouluni ihan juuri niin miten minä itse haluan. Se ei myöskään ole mikään kirkollinen vapaa, koska kirkko ei myönnä vapaapäiviä vaan eduskunta. Joten se on 100 % maallinen vapaa. 

Rusinan kokoisen järkeilysi päätteeksi uskot siis että eduskunta on sattumalta päättynyt antaa kansalaisille vapaapäivät juuri arkipyhien kohdalle.

Kannattaisi varmaan opetella lukemaan ennen keskustelupalstoille tulemista. 

Vierailija
693/725 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tälläistä on nykyään koska fanaattisimmat joka-asian valittajat päästettiin sisäisesti tyhmentyneen median johdolla päättämään siitä mitä koko muun suomen on sopivaa tehdä ja mitä ei. Mut hei, saapa nää somevaikuttajasta ilman mitään koulutusta toimittajaksi pompanneet helppoja kohuotsikoita päivästä toiseen. Viis siitä miten muulla suomella menee /s

Vierailija
694/725 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arkipyhävapaat, arkipyhäkorvaukset ja sunnuntain vapaat ja pyhäkorvaukset tulisi poistaa kirkkoon kuulumattomilta. 

Sairaanhoito, joukkoliikenne, internet ja kaikki muu mitä ei raamatussa ole mainittu tulisi poistaa kirkkoon kuuluvilta.

Vierailija
695/725 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä halua ortodoksina kuunnella vääräuskoiset virsiä. Ei meillä vietetä jouluakaan joten koko joulujuhlat voisi jättää pois kouluista. 

Sinä ja pakanat voitte viettää joulun töissä. Se kun on kirkollinen vapaa. Ei teillä ole mitään syytä lorvia kotona.

Minä voin viettää jouluni ihan juuri niin miten minä itse haluan. Se ei myöskään ole mikään kirkollinen vapaa, koska kirkko ei myönnä vapaapäiviä vaan eduskunta. Joten se on 100 % maallinen vapaa. 

Toki voit viettää sapattia joka päivä. Ethän ole koskaan töitä tehnytkään.

Sattuuko se kun on noin tyhmä kuin sinä?

Vierailija
696/725 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Satanistiset opit kouluihin jos kerran muutkin! Satanistinen uskontotunti, satanistiset rituaalit juhlapyhinä jne.

https://thesatanictemple.fi/main.html

Täältä voi käydä lukemassa opinkappaleet jos haluaa sivistystä.

Tällaiset sitten saa jalansijaa jos emme pidä kynsin hampain kiinni enkelitaivaasta. Kunnon kristityt eivät suostu tuollaisia arvoja kannattavien kanssa samaan huoneeseen.

Kukaan ei halua uskistolloja kanssaan samaan huoneeseen. 

Vierailija
697/725 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Satanistiset opit kouluihin jos kerran muutkin! Satanistinen uskontotunti, satanistiset rituaalit juhlapyhinä jne.

https://thesatanictemple.fi/main.html

Täältä voi käydä lukemassa opinkappaleet jos haluaa sivistystä.

Tällaiset sitten saa jalansijaa jos emme pidä kynsin hampain kiinni enkelitaivaasta. Kunnon kristityt eivät suostu tuollaisia arvoja kannattavien kanssa samaan huoneeseen.

Kristitty ei suostu samaan huoneeseen tällaisia arvoja kannattavien kanssa? Minkälaisia pahuuden arvoja kannatatte?

I. Ihmisen tulee pyrkiä toiminnassaan myötätuntoon ja empatiaan kaikkea elollista kohtaan, järjen ja kohtuuden rajoissa. 

II. Taistelu oikeudenmukaisuudesta on jatkuvaa ja välttämätöntä. Oikeudenmukaisuuden tulee nousta lakien ja instituutioiden yläpuole

Ei siinä ole mitään uutta että uskovaisten moraali on täysin läpimätä. 

Vierailija
698/725 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Blaablaa. Järki voittaa aina kristillisessä kultuurissa. Enemmistö suomalaisista kristityitä on todella liberaaleja ja avoimia kristinuskon suhteen. He ovat sisäistäneet Jeesuksen sanoman. Kirkon etiketti ei välttämättä esiinny samalaisena kuin nykyajan kristityt. Se tulee aina jäljessä. Tulee kuitenkin, koska seurakunta on se mikä sanelee.

Eikä seurakuntana pidä nyt ymmärtää pelkästään niitä ihmisiä jotka kuuluu kirkkoon. Seurakunta on koko Suomi. Halusivat he tai eivät. Me teemme muutoksen arjessamme parempaan.

Hyissaattana. Pidä sinä vain se seurakuntasi. Minä uskon The Satanic Templen oppeihin.

Alan vaatimaan niitä kouluun, kun kerta teidänkin uskontonne siellä näkyy. Tuo on minun perinteeni ja kulttuurini.

Terveisin syntyperäinen suomalainen.

Voit olla vaikka spacecowboy seuran puheenjohtaja, mutta valtaväestön meininki ohjaa sinunkin käyttäytymistä näkymättömästi ja jos teet asioita päinvastoin kuin kristillisessä kultuurissa tehdään, niin teet kuitenkin sen sanelemissa rajossa asioissa ja olet alistetussa roolissa asioiden valinnan suhteen. Tässäkin mielessä kristillinen maailmankatsomus pakotta teidät tietynlaiseen muottiin, vaika tekisitte asioita toisin.

Parempi olisi vain imeytyä mukaan virtaan. Laotse De la Kung totesi hyvin tämän kristillisellä seminaarillaan vuonna 1991 Soulissa kun olin vaihto-oppilaana siellä ja sain tutustua hyvin syvälliseen kristilliseen ajatteluun.

"Kun se tulee, niin älä kakistele vastaan vaan rentouta sisimpäsi ja anna sen solahtaa vapaasti. Sillä se on todellinen tahto.

Se on kuin aivastus tai orgasmi. Se on todellinen Jumalan tahto." Se on kuin lapsi joka tulee vanhempansa syliin. 

LA Tosse De la Kung-

Teidän kerhonne on vain kakistelua vastaan ja kyllä se tulee sieltä sisältä kakistelemattakin. Ihmiset on pohjimmiltaan kaikki samalaisia ja ei uskonnotkaan voi lopulta ohjata meitä erilaisiksi kuin Jumala meidät tarkoitti olemaan.

Ei ketään oikein voi pakottaa laulamaankaan. Laulu tulee sydämestä. Kamalinta on kuunnella ihmisiä laulamassa virsiä, jos ei kukaan halua sydämestään laulaa.

Vierailija
699/725 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, että on alettu oppia, ettei uskonnot kouluun kuulu.

Ateisti

Ps lasten kouluissa ilmoitettiin erikseen, että nyt alkaa kristinuskollinen osuus. Paikalta poistui me pari pakanaperhettä. Muslimit jäi, ei ole heille ongelma.

Koivukylästä

Vierailija
700/725 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Eipä kristinuskolla korvattu mitään tai pakotettu sitä meille tänne. Ihmiset ottivat sen avosylin vastaan ja se imeytyi pitkässä ajanjaksossa pohjolaan ihan itsestään. Asiat ei mene niin elämässä että kristinusko jotenkin pakotettiin.

Se sulautui mukaan ja se oli uutta ja muodikasta. Hyvin suosittua ja kaikki halusi oppia hienoja tapoja. Kukapa ei haluaisi tuntea itseään Jumalan lapseksi. Jokainen meistä on tärkeä ja jokainen pitää itseään arvossa."

Näköjään uskovaisilla historiakin on ihan vain uskonasia joka voidaan satuilla siihen muotoon joka itsestä tuntuu kivalta.

Historian tutkijat ja argeologit on saaneet paljon tietoa siitä miten kristinusko imeytyi pohjolaan. Se tuli kauppiaiden mukana ja lopulta siitä tuli varsinainen muoti-ilmiö aina näihin päiviin asti.

Se ei tullut tänne kuin joku sovellus joka asennetaan väkisin järjestelmään. Pelkästään ristit koruina yleistyivät ja monesti ne olivat niin suosittuja että torin vasaran mallinen koru mielletiin samaksi tai miekaksi. Monesti vasara tehtiin varmuudeksi vähän ristin malliseksi. Kristittyjen hyvä presentaatio ja esimerkki valloitti muitakin tulemaan mukaan ja matkimaan.

Ennen kristinuskoa esimerkiksi Tanskassa oli tapana heittää ei toivottuja lapsia tunkiolle. Kristinuskon myötä ajattelu muuttui suopeammaksi että jokainen ihminen on ihminen ja elämä on arvokas. Vaikka lasten heittämistä tunkiolle tapahtui varsin vähän, koska se on ihmiselle luonnotonta toimintaa, niin sitä toisinaan tapahtui. Se oli myös yleistä antiikin maailmassa ja löytyy mainintoja asiasta. Kristinuskon opit ovat lähellä ihmisyyttä ja ne noudattavat maalaisjärjellä ihmiselle luontaista tapaa elää. Hyvin liberaali aatesuuntaus. Siksi kristityt kavahtavat kun joku kieltää lapsia laulamasta virsiä tai jotain asioita kielletään. Koska ensisijaisesti ihmisellä on vapaa tahto. Tahto päättää asioista.

Tämä tarkoittaa hyvää ja pahaa. Meillä on edelleen neljästäkympistä kuusikymppiseksi asti porukkaa, joille on muotia kristisoda kristinuskoa. Annetaan se heille anteeksi. Ovat tavallaan eräänlaisen aikakauden muotin vankeja. Kritisointi tekee heistä karismaattisempia ja antaa älykkäämmän vaikutelman. Se on tärkeää helle.

Nykyään nuoret ovat alkaneet kyseenalaistamaan myös sen suuntauksen. Yhä useampi on kiinnostunut uskonnollisuudesta.