Onko muilla tällaista, että työpäivän jälkeen ei tahdo jaksaa muuta kuin maata koko illan sohvalla?
Kommentit (39)
Jep. Olen töissä sairaalassa.
Rakastan työtäni, tunnen sen merkitykselliseksi ja tiedän tekeväni tärkeää työtä. Olen siinä myös suoraan sanottuna ihan helkkarin hyvä.
Mutta hitto soikoon työpäivät imee mehut. En ole enää vuosiin kyennyt harrastamaan mitään. Olen tyytyväinen jos työpäivän päälle suoritan yhden kotihomman per päivä (esim. tiskit, pyykit tai imurointi). Yritän lisäksi pakottaa itseni liikkumaan kerran tai kaksi viikossa.
Raadollista, mutta onneksi en ole sairaanhoitaja. Palkkani on huomattavasti parempi kuin heillä ja kuormituksesta huolimatta koen, että se vastaa työn vaativuutta.
Jos koittaisit mennä suoraan töistä johonkin harrastukseen. Ei ehtis kotiin makoilemaan. Olisi vähän kuin pakko liikkua ennen kun pääsee kotiin.
Virkamies täällä ja sama juttu. Päivät kun on ratkonut kauhealla kiireellä kansalaisten asioita niin on aivan puhki. Illat makaa sohvalla ja viikonloput myös. Lomalla yleensä jaksaa ensimmäisen viikon jälkeen jotain tehdä.
On, enkä edes tee fyysisesti raskasta työtä. Näin synkkään talviaikaan tilanne on vielä pahempi, voisin mennä kuudelta nukkumaan ja nukkua kellon ympäri. Valoisaan aikaan on sentään tunne että töiden jälkeen on vielä päivää jäljellä.
Kiva kuulla että on kohtalotovereita, toki ikävää meille kaikille. Itse teen toimistotyötä, mutta päivät ovat niin hektisiä että olen aivan loppu niiden jälkeen. Etäpäivinä jaksan edes jotain muutakin kuin työtä, muuten en. Ja tosiaan tämä vuodenaika on se pahin; pimeää aamusta iltaan, kylmää jne.
Tänään ollut juuri tälläinen päivä.
Mulla on sama näin talviaikaan kun on kylmää ja pimeää. Ja lisäksi nukun huonosti. Mun piti tänään mennä töiden jälkeen jumppaan mutta nukuin viime yönä 3,5h, joten en jaksanut ja muutenkaan mun mielestä ei ole hyvä idea tehdä lihaskuntotreeniä vähillä unilla.
Siis jollei mulla olisi esim koiraa, jonka kanssa on mentävä lenkille, niin oikeasti varmaan luulisin, että en jaksa muuta kuin rojahtaa sohvalle. Mutta kun vaan pysyy liikkeellä, niin kyllä sitä jaksaa.
Joo jaksan laittaa ruokaa, sitten oon loppupäivän sohvalla ja katson tv:tä, tai meen sängylle makoilemaan ja selaan kännykkää. Ei vaan jaksa tehdä muuta kun pitää olla töissä niin aktiivinen että ei ole enää illalla energiaa :(
Kyllä.Olen suuhygienisti...nukuin jo 1,5h päiväunet.
Sama homma. Mutta aika surulliselta kuulostaa kokonaisuudessaan tämä tilanne. Niin yksilöiden kuin mahdollisesti kansanterveydenkin kannalta.
Mulla joo mutta ei se uupumus tule työstä vaan ajatuksesta, että pitäisi lähteä tuonne kylmään.
Vierailija kirjoitti:
Sama homma. Mutta aika surulliselta kuulostaa kokonaisuudessaan tämä tilanne. Niin yksilöiden kuin mahdollisesti kansanterveydenkin kannalta.
Kyllä. Isolla osalla työtä tekevistä elämässä ei ole enää muuta kuin työ, koska se työ imee mehut. Ja töissäkin voisi isolla osalla olla mukavaa, jos jokainen suorittavan portaan ihminen ei tekisi 2-3 ihmisen töitä siinä yhden työvuoron /-päivän aikana. Sitten jos on varaa rekrytä lisää, niin pomoporras paisuu. Suorittava porras saa edelleen jatkaa sillä samalla tappotahdilla.
Suomalainen työelämä on rikki. Ay-liikkeiden pitäisi painostaa siihen, että olemassa oleva työ jaettaisiin useammalle esim lyhentämällä työaikaa tai -viikkoa. Sekä työpäivää että -viikkoa on 1900-luvulla lyhennetty monta kertaa, joten ei ole mistään mullistavasta asiasta kyse.
Riippuu siitä, miten on saanu edellisen yön nukuttua.
Koiran kanssa raahauduin kävelylle heti kun saavuin töistä kotiin. Jos olisin tullut sisälle ja riisunut ulkovaatteet, olisin taatusti simahtanut siihen ja koiroparka olisi saanut tyytyä pihapissalle.
Muuta ei kyllä nyt millään jaksa. Olen herännyt 4.45, joten kai sitä saa jo ollakin väsynyt. Olis nälkä, mutta en jaksa edes teetä laittaa.
Riippuu paljon päivästä ja edellisestä yöstä. Eilen meni sohvailuksi ja tänään kävin vesijumpassa. Normirytmissä mulla on 1-2 iltana viikossa harrastusillat. Vaka imee kyllä mehut,mutta mieleiset harrastukset myös antavat. Sekin on totta mitä joku tuolla sanoi että väsymys ruokkii itseään ja kotihommiin osallistuvat meillä kaikki, ei mun tarvii itse kaikkea jaksaa.
Jep. Teen fyysisesti raskasta tehdastyötä kolmivuorossa, eikä töiden jälkeen jaksa tehdä mitään. Olenkohan tänä vuonna tehnyt 3 vai 4 kertaa vapaa-ajalla jotain itselle mielekästä. Viikolla kun ei jaksa tehdä mitään kotitöitä, ruokaa tai käydä kaupassa ihmeemmin niin viikonloput meneekin sit kotona "töitä" tehdessä.