Onko muilla tällaista, että työpäivän jälkeen ei tahdo jaksaa muuta kuin maata koko illan sohvalla?
Kommentit (39)
Minäkin makaan väsyneenä illat sohvalla vaikka olen pitkäaikaistyötön, ei meinaa pysyä hereillä millään.
Jalat ovat turvoksissa ja kipeät työpäivän jälkeen. Työ on fyysistä ja on oltava koko ajan jaloillaan. Kotona pitäisi töiden jälkeen siivota ja olisi kiva kun jaksaisi mennä työpäivänä illemmalla teatteriin tai elokuviin. Ei jaksa muuta kuin löhötä, ei jaksa edes ajatella kirkkaasti. Työ vie kaikki voimat. Hirveää, että elämä valuu hukkaan.
Ei enää. Irtisanoin itseni jo vuosia sitten, ja olen sittemmin tehnyt vain määräaikaisuuksia ja keikkatöitä.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin makaan väsyneenä illat sohvalla vaikka olen pitkäaikaistyötön, ei meinaa pysyä hereillä millään.
Sama, tosin kävelen paljon päivittäin.
Minä taas en koe itseäni erityisen väsyneeksi, teen asiantuntijatyötä 42 tuntia viikossa (en asu suomessa, siksi pidemmät päivät).
Herään arkena ja viikonloppuna noin kuudelta. Jos menen toimistolle lähden kotoa klo 07:45 ja olen takaisin kotona 17:45-18:15. Kun teen etänä aloitan työt viim. klo 8 ja lopetan 17:00-17:30.
Aamuisin löytyy aikaa pikku kävelylle, pidän tunnin pituisen lounastauon joka päivä ja töiden jälkeen teen jotain pientä treeniä, kokkaan yhdessä puolison kanssa, teen verkkokursseja, päivitän linkkaria tai sitten on jotain kotitöitä. Iltaisin putkirullaan, juon kupillisen teetä ja luen vähän aikaa ennen kuin menen nukkumaan.
Päivät on hektisiä ja pääkin on tooodella väsynyt töiden jälkeen.
mulla ohjelmassa ( pakotan itseni) töiden jälkeen joko ulos lenkille tai jumppaan kotona.
sen jälkeen voin paremmin mutta päikkärit otan silti: ei vie onneksi yöunia.
Tsemppiä meille kaikille 🍀
Huomasitteko että teidän elämä pyörii työn ympärillä? Lepäätte että jaksatte tehdä töitä
Ei kai elämän pitäisi tuollaista olla?
Tuttu tunne. Ärsyttävää kun pitää pinnistellä ja väkisin ulkoilla että jaksaa pysyä hereillä. Päivätyö vie kaiken energian ja minulle ei vaan sovi päivätyön rytmi kun joutuu heräämään kuudelta 5 pv viikossa. Ei auta vaikka menisin ajoissa nukkumaan. En pystyisi hankkimaan lapsia kun uupuisin totaalisesti jos alkaisi "toinen työpäivä" illalla töiden jälkeen niinku ruuhkavuosia elävät tutut sanoo.
Vierailija kirjoitti:
Huomasitteko että teidän elämä pyörii työn ympärillä? Lepäätte että jaksatte tehdä töitä
Mitä vaihtoehtoja on? Töitä on kuitenkin tehtävä. Itse ratkaisin asian tekemällä nelipäiväistä viikkoa, mutta kaikilla ei ole sitä mahdollisuutta.
Tämä ilmasto pahentaa asiaa potenssiin sata. Ihan kun keskiyö kun on kotona,ei ihme että haluaa vaan nukkua,tuiskuun ja pakkaseen lähtö ei houkuta. Haluan vaan pois suomesta.
Riippuu päivästä. Mulla on onneksi lyhyt matka töihin niin työmatkat eivät syö mehujani. Aika paljon yöunet, ravinto ja vuodenaika vaikuttaa jaksamiseen. Näin kaamosaikaan ei jaksa tehdä mitään ihmeitä, ellen sitten ole päättänyt vahvasti jotain tehdä, vaikka väsyttäisikin.
Vierailija kirjoitti:
Joo. Päivät käy pää niin kierroksilla töissä, että töiden jälkeen en jaksa edes ajatella, saati liikkua minnekään. Työterveyslääkäri totesi tämän työuupumukseksi. Eli vaikka töissä jaksan, niin vapaallakin pitäis jaksaa. Juttelepa lääkärille, jos saikku tai osittainen saikku auttaisi.
Mitä tuommoisessa tilanteessa tehdään? Mitä se sairausloma auttaa? Itse en ainakaan kehtaisi enää palata työpaikalle.
Jos mulla ei olisi koiraa, varmaan monena arki-iltana makaisinkin sohvalla. Nyt kun minun on välttämätöntä lähteä ulos puoleksi tunniksi aamulla, 30-45 min. heti töiden jälkeen ja vielä yksi kävely klo 21-22 (tultiin juuri sisälle), huomaan, miten paljon rauhallisesta ulkoilusta saa myös virtaa.
On ihan selvää, että väsyneenä lämpimän kodin sohva tuntuu niin upottavalta, että sinne kyllä jää jos ei ole pakottavaa syytä nousta ja mennä ulos. Ulkoa tultua jaksaa illalla vielä puuhastella ja siivota keittiön ja laittaa huomisen kamppeet valmiiksi.
Juu. Pyöräilen kaikki matkat, jotta saisin edes vähän energiaa näin talvella ja jaksaisin viettää aikaa lasten ja puolison kanssa. Nyt kun ruoat on laitettu, iltapalat syöty, hampaat harjattu, iltasadut luettu ja koti siivottu sekä huomiset vaatteet laitettu valmiiksi niin puoliso nukkuu jo, kun sillä on tällä viikolla töissä kiirettä. Ei tää ihan parasta aikaa vuodesta ole.
M43
Vierailija kirjoitti:
Eihän sen pitäisi olla tuollaista mutta huomaa kuinka rummutetaan työn olevan se tärkein asia. Palkasta ei saa puhua samana päivänä se kun ei ole ollenkaan niin tärkeää.
Ei se saikku siihen auta kuin viikon, kyllä jotain muuta täytyy löytyä ratkaisuksi.
Kahdeksan tuntia töissä ja siihen työmatkat päälle..
Ei siinä montaa tuntia jää vapaa-aikaa jos meinaa nukkuakin ..
Kuuden tunnin työpäivä olisi erittäin jees. Mutta harvassa työpaikassa mahdollista.
Joo. Päivät käy pää niin kierroksilla töissä, että töiden jälkeen en jaksa edes ajatella, saati liikkua minnekään. Työterveyslääkäri totesi tämän työuupumukseksi. Eli vaikka töissä jaksan, niin vapaallakin pitäis jaksaa. Juttelepa lääkärille, jos saikku tai osittainen saikku auttaisi.