Lääkärit tienaavat keskimäärin 5 737 euroa kuussa
Lähde iltalehti. Niin ja samalla todetaan, että tuo saavutetaan vasta iäkkäänä n. 50-vuotiaana. Alle 35-vuotiaiden lääkäreiden kokonaisansiot jäävät vain vajaaseen 4 400 euroon kuussa.
Kommentit (49)
Suuri osa akateemisesti koulutetuista saa tyytyä noin 2000 e:n kuukausipalkkaan. Esim. opettajan alkupalkka pk-seudulla on noin 2300 e / kk. Joo ei pelasta henkiä, mutta väittääkö joku, että tk-lääkäri joka katselee ihmisten flunssia ja uusii vanhusten verenpainelääkkeiden reseptejä tekee sen vastuullisempaa työtä kuin opettaja?
Siis ihan oikeasti, en voi lakata ihmettelemästä miten TYPERÄÄ porukkaa täällä liikkuu! Ja väittää vielä olevansa akateeminen???
Tunnen suurta myötähäpeää puolestasi :/
Vierailija:
Suuri osa akateemisesti koulutetuista saa tyytyä noin 2000 e:n kuukausipalkkaan. Esim. opettajan alkupalkka pk-seudulla on noin 2300 e / kk. Joo ei pelasta henkiä, mutta väittääkö joku, että tk-lääkäri joka katselee ihmisten flunssia ja uusii vanhusten verenpainelääkkeiden reseptejä tekee sen vastuullisempaa työtä kuin opettaja?
Käy kateeksi todellakin. Olen akateeminen, mutta palkka on murto-osa lääkärin palkasta. No, tyhmyydestä sakotetaan. Itsekin aikanaan haaveilin lääkärin urasta, mutta jotenkin vain humanistinen ala veti enemmän puoleensa. Vielähän sitä ehtisi alaa vaihtaakin.
Minä taas kuulun myös nihin, jotka pitävät sinua suhteeellisuudenatajunsa menettäneenä typeryksenä.
Esim. veljeni tekee useinkin 80h/viikossa. Ja palkka on sitten n. 7000/kk.
oli tietenkin se suhteellisuudentajunsa menettänyt typerys.
Lääkäriliitto käyttää hyväkseen ihmisten haavoittuvuutta ja huolta omasta terveydestään ja kiitollisuutta siitä, että niitä hoidetaan.
Lääkäri pitää itseään jumalasta seuraavana itsekin.
kertoo noiden ammattien arvostuksesta, 29 sen jo sanoikin ihan ääneen. Ajatellaan, että " kuka tahansa" osaa toimia esim. opettajana, kun taas vaikkapa insinöörin ammatti vaati tietotaitoa. Arvostusta ei osata antaa sellaisille aloille, joiden tulokset ja taitovaatimukset eivät ole suoraan joillain taloudellisilla tai tilastollisilla keinoilla mitattavissa.
ei käy kateeksi! Kyllä ovat palkkansa ansainneet, ja todellakin tehneet (ja tekevät) töitä sen eteen. Hattua nostan, ei olis musta samaan.
verrata näitä kahta koulutusta/ammattia, siis siinä mielessä että laittaisi samalle viivalle. Kyllä tuo mun ukko pääsee paaaaljon helpommalla + vastuuta huomattavasti vähemmän kuin lääkärillä.
Mä en oikein ymmärrä tätä taivastelua palkoista. Jokaisella on mahdollisuus valita se oma opiskeluala ja työpaikka. Jos sitten on sattunut valitsemaan sellaisen alan, jolla ei tienaa, niin miksi pitää olla kateellinen toisen valinnasta ja palkasta, kun itse olisi voinut valita samoin?
Tuolla joku väitti, että suurin osa akateemisista tienaa jotain 2000 kk. Tuo on ihan täyttä puppua. Helsingin yliopiston rekrytointipalvelujen tutkimuksen mukaan vuonna 2000 Helsingin yliopistosta valmistuneiden keskipalkka oli viiden vuoden jälkeen 2749 euroa. Ja tässä luvussa ei ole siis yhtään ekonomia tai diplomi-insinööriä.
kun vertaa lääkäriä ja opettajaa. Lääkärillä vastuullisempi työ. Ei sitä voi ihan mitä tahansa verenpainelääkettä määrätä, pitää huomioida myös muiden lääkkeiden vaikutus ja muut sairaudet jne. Mun ei ainakaan käy kateeksi lääkäreiden palkkaa, niiden työ ei ole herkkua. Olisi vaan hieno juttu jos hoitajien palkkoja nostettaisiin. Miettikääs nyt lähes joka paikassahan se on niin, että lääkäri määrää lääkityksen, tutkimukset jne. mutta kukas ne toteuttaa? tai vähintääkin avustaa? lukuunottamatta esim. leikkaussalia -paitsi sielläkin hoitaja ojentaa tarvittavat instrumentit.
Kaikki mun tuntemat hoitsut tienaa käytännössä ihan hyvin.
Eli n. 5700 bruttona. Mutta siihen hänen täytyy tehdä muutama ylimääräinen päivystys. Kuussa hänellä on yhteensä n. 5 pv vapaata (viikonloput mukaan luettuna).
Mutta, todellista järjenköyhyyttä silti kuvitella opettajan työn olevan yhtä vastuullista kuin lääkärin.
Se jos mikä on lääkäreiden aliarvostusta.
t. 29
Vierailija:
kertoo noiden ammattien arvostuksesta, 29 sen jo sanoikin ihan ääneen. Ajatellaan, että " kuka tahansa" osaa toimia esim. opettajana, kun taas vaikkapa insinöörin ammatti vaati tietotaitoa. Arvostusta ei osata antaa sellaisille aloille, joiden tulokset ja taitovaatimukset eivät ole suoraan joillain taloudellisilla tai tilastollisilla keinoilla mitattavissa.
Arvosta työtäni mutta se on aika mukavaa ja " vaivatonta" lääkärin työhön verrattuna...
t. 41
Juupatijuu.. Viime kuussa käteen jäi peruspalkkaa 1400e ja lisiä 250e. Tosi hyvin onkin.
Varsinkin kun ottaa huomioon että monilla akateemisilla aloilla tienaa vähemmän.
Itse olen sitä mieltä, että ei koulutus palkkaa tuo, vaan se työ ja sen vaativuus ja vastuu.
Vierailija:
Varsinkin kun ottaa huomioon että monilla akateemisilla aloilla tienaa vähemmän.
t. akateemisessa ammatissa, 1250 e/kk käteen.