Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

paistettu riisi

Vierailija
02.11.2023 |

Osaisiko joku kertoa, miten siitä paistetusta riisistä saa semmoista paistetun kultaista.?

Ei tunnu onnistuvan mun teflanpannulla millään. Koitin myös valurautapannulla, mutta siihen riisi paloi samantien pohjaan

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasvaa ja paistat pitkään? 

Vierailija
2/21 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasvalla

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaista paistettua riisiä haluat? Itse teen "monipuolisen" riisin, johon laitan kasviksia, mausteita, kastikkeita yms. Soijalla esimerkiksi tulee riisiin väriä

Vierailija
4/21 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittävästi öljyä ja nopea paisto wokkipannulla. Onnistuu teflonillakin, mutta ei tule ihan samanlaista.

Vierailija
5/21 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paista voissa ja lisää kananmuna.

Vierailija
6/21 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
7/21 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Värjää se kurkumalla, niin tulee keltaista. Itse värjään, koska ei mullakaan siitä muuten keltaista tule.

Vierailija
8/21 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siis paistanut pitkään, voisin kokeilla tuota voita, vaikka öljyä siihen suositeltiin kyllä.

Olen mun mielestä paistanut tarpeeksi kuumalla (lämpö 7/9) eikä teflonpannu ehkä edes kestä tuota kovinta lämpöä.

Ja paistettuun (itämaiseen)riisiin tulee kai vasta lopussa tuo soija ja kananmuna (lisäksi ohjeen mukaan sesamöljyä ja omenaviinietikkaa)

Maku on siis hyvä, mutta rakenne ei ole jotenkin oikea

ap

Vierailija
9/21 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikea paistettu riisi tehdään niin, että riisiä lisätään muutamassa erässä wokkiin ja samalla aina reilu loraus öljyä. Paistetaan kunnes riisi on vähän kuultavaa ja sitten seuraava riisierä samalla tavalla mukaan.

Vierailija
10/21 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Oikea paistettu riisi tehdään niin, että riisiä lisätään muutamassa erässä wokkiin ja samalla aina reilu loraus öljyä. Paistetaan kunnes riisi on vähän kuultavaa ja sitten seuraava riisierä samalla tavalla mukaan.

Tätäpä kokeilen, kiitos vinkistä

ap

Vierailija
11/21 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

9. vielä lisäisi, että sen riisin kannattaa olla jääkaappikylmää. 

Tumma soijakastike on myös meillä se juttu.

Vierailija
12/21 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Värjää se kurkumalla, niin tulee keltaista. Itse värjään, koska ei mullakaan siitä muuten keltaista tule.

Tai sahramilla.

Vierailija
13/21 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öljy, vihanneksia, riisi ja lopussa kananmuna sekoitettuna . 

Vierailija
14/21 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pekonia pitää olla mukana.

Vierailija
15/21 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitä riisi ensin. Anna jäähtyä. Paista sitten runsaassa öljyssä tai voissa. Paista vielä toisen kerran runsaassa öljyssä tai voissa.

Vierailija
16/21 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

riisipilahvi ohje.

Vierailija
17/21 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaasupolttimella se tehdään. Kato ku ravintolat ja ammattikokit on oma juttunsa ja kotikokit toinen.

Vierailija
18/21 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riisin pitää olla ensinnäkin kylmää paistinpannulle laittaessa, pannu taas pitää olla jo kuuma, ja pannulla pittää olla rasvaa, joko öljyä tai voita tai ihraa tms. Öljyn/rasvan sekaan voi laittaa jo mausteet muhimaan, kurkuma (josta saa sen keltaisen värin), chiliä, paprikaa, valkosipulia (ei auta polttaa) jne, kasvikset pieneksi pilkottuna. Sitten kylmä riisi siihen. Pannulle ei saa laittaa liikaa riisiä kerrallaan, koska silloin se pannu jäähtyy ja paistumista ei tietenkään tapahdu...

Nestemäisiä mausteita vasta loppuvaiheessa.

Vierailija
19/21 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riisin pitää olla ensinnäkin kylmää paistinpannulle laittaessa, pannu taas pitää olla jo kuuma, ja pannulla pittää olla rasvaa, joko öljyä tai voita tai ihraa tms. Öljyn/rasvan sekaan voi laittaa jo mausteet muhimaan, kurkuma (josta saa sen keltaisen värin), chiliä, paprikaa, valkosipulia (ei auta polttaa) jne, kasvikset pieneksi pilkottuna. Sitten kylmä riisi siihen. Pannulle ei saa laittaa liikaa riisiä kerrallaan, koska silloin se pannu jäähtyy ja paistumista ei tietenkään tapahdu...

Nestemäisiä mausteita vasta loppuvaiheessa.

Tää on hyvä ohje. Lisäksi yritä olla sekoittamatta riisiä liikaa, liialla sekoituksella tulee helposti se puuromainen koostumus. Soijaa, osterikastiketta ja tippa paahdettua seesamiöljyä, lisäksi kasvikset ja mitä laitatkaan, sekä kananmuna, nam nam. 

Vierailija
20/21 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että mun erhe on ollut laittaa kaikki riisit kerralla sinne paistinpannulle, riisi on siis ollut kylmää, olen paistanut kuumalla (kauan ja sekoittamatta)

Mulle se kullankeltainen väri oli siis toiveena lähinnä paistamisen tuloksena, ei kurkuman tms. (, vaikka hyviä mausteita ovatkin) värjäämänä

Ensi kerralla kokeilen tuota muutaman ehdottamaa tapaa paistaa riisi osissa. Kiitos!

AP