Miksi kela ynnä muut virastot lähettävät vielä paperipostia?
Kohta on vuosi 2024 ja virastot lähettävät vielä paperisia kirjeitä, miksi ihmeessä meillä on sähköiset palvelut?Ärsyttää kun tuota roskaa tulee kotiin.
Kommentit (9)
Itse en saa mistään sähköpostia.Kelan kanssa ei tarve asioida. En jakannut s-posti osoitetta kuin läheisilleni.En hankkinnut älypuhelin. En liittynyt oma kanta,en maisa.En avannut mihinkän some tiliä.Ihana saada kirje posti:postin kautta kuin kortteja ja mikä rauha sihen sisältyy kun ei älypuhelin.
Vierailija kirjoitti:
Itse en saa mistään sähköpostia.Kelan kanssa ei tarve asioida. En jakannut s-posti osoitetta kuin läheisilleni.En hankkinnut älypuhelin. En liittynyt oma kanta,en maisa.En avannut mihinkän some tiliä.Ihana saada kirje posti:postin kautta kuin kortteja ja mikä rauha sihen sisältyy kun ei älypuhelin.
Olet super ihana🙏😚
Tärkeimmät jutut kannattaa kyllä saada edelleen myös paperisina. Jotkut tiedotteet ym voi vahingossa joutua roskapostin, itse olen kerran myös epähuomiossa pyyhkäissyt hyvinkin merkityksellisen sähköpostiviestin poistoon, enkä huomannut sitä heti, se katosi kokonaan. Olisin tarvinnut siitä tietoja vielä myöhemmin.
Kaikki ei aina tarkista sähköpostejaan säännöllisesti.
Ja kaikilla ei edelleenkään vieläkään ole tietokonetta missään muodossa.
Kyllä minä kannatan paperisia asiakirjoja kaikesta huolimatta. Vielä ei olla siinä tilanteessa, että jokaisella ihmisellä on toimiva laite, ja jota he myös osaa käyttää. Jos paperiposti lopetetaan, on yhteiskunnan huolehdittava siitä, että jokaisella on tietokone ja jokaisen on osattava toimia sen kanssa. Vanhoilla, vammaisilla ja muilla voi olla jopa fyysisiä esteitä käyttää laitteita. Tämä vaatii aika paljon yhteiskunnalta, isoa taloudellista panostusta.
Hyvin monissa virastoissa on mahdollista valita se tapa, miten yhteydenotot välitetään. Uskoisin, että Kelallakin. Itse olen monissa yhdistyksissä, ja kaikissa niissä on kysytty, miten kukin haluaa esim kokouskutsunsa ja -paperinsa saada.
Näköongelmieni takia en halua olla koko ajan ruudun ääressä, paperinen asiakirja on silmilleni armollisempi.
Eikai mistään nyt enää tule paperisina kirjeitä 😁
Koska jotkut 50 äo vanhukset eivät osaa käyttää tietokonetta tai älylaitetta.
Koska laki niin vaatii.
Sinun tulee itse ottaa käyttöön suomi.fi -viestipalvelu, jos et halua viranomaisilta paperipostia. Kukaan ei puolestasi ko. päätöstä tee.
Viranomaiselle se sugarbaby86@hotmail.com ei ole virallinen osoite.
Myös kirjautumalla Kelan sivuille voit jatkossa luopua paperipostista ruksittamalla ja vahvistamalla jonkun tietyn kohdan. Saapuneesta dokumentista voi saada kuittauksen tekstiviestillä tai sähköpostiin.
Sota syttyy 2025 ja silloin ei enää sähköiset palvelut toimi. Kela on varautunut ja lähettää siksi kirjeitse. Melkein kaikki kirjeet tulevat perille 6kk sisällä.
Saat monessa virastossa voit itse valita, jos et halua paperipostia. Sen tiedon voi päivittää verkkoaisiointipalvelussa. Ei välttämättä koske ihan jokaista etuutta/asiaa, mutta suurinta osaa.
Kaikilla ei ole mahdollisuutta käyttää verkkopalveluita niin ei paperipostia voida automaattisesti ottaa pois käytöstä.