Paniikkihäiriö ja ajokortti/autolla ajaminen
Olin suht uuden tuttavan kyydissä ja hänelle iski ajaessa paniikki moottoritiellä. Oli hyvin vaarallinen tilanne. Kun kysyin miten se nyt noin niin hän sanoi että välillä näitä tulee. Siis välillä paniikissa ajelee, eikö tuo ole vaarallista?? En hänen kyytiinsä enää mene. Jouduin nytkin ratista pitelemään ja itse ajamaan loppumatkan.
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Joskus tuntuu että suurin osa autoilijoista ei nimenomaan osaa ajaa varsinkaan motarilla ja aistii paniikin jo ajotyylistä
Mikä siinä motarilla ajamisessa oikein jännittää? Kaupungissa ajaminen on paljon haastavampaa, kun on yksisuuntaisia katuja, nopeudet vaihtelevat yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus tuntuu että suurin osa autoilijoista ei nimenomaan osaa ajaa varsinkaan motarilla ja aistii paniikin jo ajotyylistä
Mikä siinä motarilla ajamisessa oikein jännittää? Kaupungissa ajaminen on paljon haastavampaa, kun on yksisuuntaisia katuja, nopeudet vaihtelevat yms.
Osaako joku selittää? Henkilökohtaisesti ei olisi ongelma ajaa suoraa tieosuutta pitkä pätkä etelästä pohjoiseen. Vieraassa kaupungissa ajaminen on kuitenkin aina jännittävä kokemus, kun liikenteessä on silloin kaikenlaista sellaista järjestelyä, mikä pitäisi vain tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaako joku selittää? Henkilökohtaisesti ei olisi ongelma ajaa suoraa tieosuutta pitkä pätkä etelästä pohjoiseen. Vieraassa kaupungissa ajaminen on kuitenkin aina jännittävä kokemus, kun liikenteessä on silloin kaikenlaista sellaista järjestelyä, mikä pitäisi vain tietää.
Vauhti, kuolemanpelko. Se on se sekunti jos ote herpaantuu niin auto katolleen ja henki pois. En tiedä muista mutta itse näin koen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vauhti, kuolemanpelko. Se on se sekunti jos ote herpaantuu niin auto katolleen ja henki pois. En tiedä muista mutta itse näin koen.
Koetko koko ajan noin motarilla ajaessa? Minulla tulee välillä noita ajatuksia, mutta sitten ne menevät ohi. Yleensä matkat menevät aika automaatilla, jos reitti on tuttu.
5-sarjan bemarilla mukava ja vakaa ajaa motaria ei tuu paniikki mutta toyota yariksella pelottaa kun huojuu ja hakee kokoajan.
Olen käynyt terapeutilla paniikkihäiriön vuoksi, ja saanut kuulla, että juuri autoa ajettaessa alttius kohtaukselle on hyvin monella. Paniikkihäiriö usein johtuu kontrollin menettämisen pelosta, ja moottoritiellä kovaa vauhtia ajettaessa (ja seuraava levennys ta ramppi ties missä, vaikka 10 km päässä), on otollinen juuri tähän. Pelkona on kolari aihettaminen itselle/muille. Auto on suljettu tila, ja koetusti raittiin ilman puute tehostaa paniikin vaikutusta, kun hyperventilaatio on tulossa/päällä.
Kun olen saanut kohtauksen, se on helpottunut jo sillä, että auto sivuun, muutama raittiin ilman vetäminen sisään/ulos, ja sitten tuntee rentoutuvansa.
Käytän estolääkitystä, ja kyllä auttaa.
Pidän reippaana ihmistä joka autoilee vaikka pelottaa, jotkut ei edes yritä ja luovuttavat liian helpolla
Itse pidän ajamisesta ja olen ajanut paljonkin ympäri Suomea ja kaikenlaisilla teillä, koska työhön kuuluu liikkumista.Siis toisin sanoen, nautin ajamisesta. Samalla mulla kuitenkin paniikkihäiriötaipumus ja välillä tulee kausia, että esim. moottoritielle meno on aivan mahdotonta ja alan tärisemään ja pelköstä ajatuksesta. Ajatus että en pääse halutessani pois tilanteesta luo paniikin. Toisin sanoen ns. torikammo laukeaa moottoritiellä.
Vierailija kirjoitti:
Sama vika täällä, autolla ajaminen ruuhkassa ja motarilla kovissa nopeuksissa aiheuttaa yli 20 v ajohistorian jälkeen paniikkikohtauksen. Lääkkeet lääkkeet nykyään mukana... Pakko se on joskus ajaa kuitenkin siellä motarillakin.
Milloin on pakko ajaa motarilla? IHAN. JOKAISEN. MOTARIN. VIERESSÄ. KULKEE. MAANTIE.
Vierailija kirjoitti:
Kaikille voi tulla paniikkihäiriö missä vaan ja milloin vaan, myös ap lle
Onneksi on niin harvinaista, että moni meistä ei koe paniikkihäiriötä koskaan.
Ei se kohtaus ajamista estä. Se tekee vain olon epämukavaksi.
Itse olen ammattikuljettaja ja loppuun pelaamisen takia ajaessa aloin saada paniikkikohtauksia. No sairasloma reilu kuukaus ja sen jälkeen ei muutakun väkisin auton rattiin ja nyt menty 4kk ja kun päivittäin joutui paljom ajamaan niin skitä ajamisestä on tullut oikeastaan jo taas täysin normaalia näin 4kk jälkeen. Ja ajamisesta alkoi jälleen enemmän nauttiakkin kuin "pelätä" aika äkkiseltäänkin kuin palasi liikenteeseen. Vähän hullulta se tuntuikin että siellä on vaarana, mutta valitettavasti se on ainoa keino palata sinne takaisin ilman että elämää kaventaa. Ja se onkin vain tunne ikinä paniikkikohtuksen sattuessa vaikka kuinka pahana tuli ei tullut mitään vaaratilannetta yms. Minä kehotan vain palaamaan rattiin varovasti. (Itsekkin sairasloman aikana "harjoittelin" hieman ajamista) Mutta töissä vasta kun ajoi päivät pitkät alkoi arki tuntumaan taas normaalilta. En nyt voisi sanoa että ollaan vielä aivan normaalissa mutta kokoajan parempaan päin ja nyt menee oikeastaan hyvinkin.