Paniikkihäiriö ja ajokortti/autolla ajaminen
Olin suht uuden tuttavan kyydissä ja hänelle iski ajaessa paniikki moottoritiellä. Oli hyvin vaarallinen tilanne. Kun kysyin miten se nyt noin niin hän sanoi että välillä näitä tulee. Siis välillä paniikissa ajelee, eikö tuo ole vaarallista?? En hänen kyytiinsä enää mene. Jouduin nytkin ratista pitelemään ja itse ajamaan loppumatkan.
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä on mahdollista järjestää elämä niin, ettei koskaan tarvitse liikkua ajamalla autoa? Periaatteessa vapaa-ajalla se voisi onnistua, mutta työssä on pakko välillä liikkua autolla jonnekin, kun julkisilla ei pääse. Pitäisi vaihtaa ihan toiselle alalle, jos haluaisi täysin eroon auton käytöstä.
Luuletko että kaikilla on ajokortti ja ne joilla ei ole niin eivät käy töissä:D Silloin liikutaan julkisilla eikä ajella itse jos ei kykene
On paljon ihmisiä, jotka eivät erityisesti välitä autolla ajamisesta. Monella alalla on kuitenkin pakko liikkua toisinaan autolla. Jos et omista ajokorttia, et vain työllisty, vaikka olisit ollut opinnoissa loistava.
No miksi mennä alalle johon tarvitaan ajokortti jos ei autolla kykene ajamaan. Ei työ ole syy vaarantaa kanssaihmisiä.
On mahdollista että Kela maksaa jopa autokoulun jos edistää työllistymistä. Kyllähän silloin kannattaa mieluummin se ajokortti hankkia kuin jäädä kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä on mahdollista järjestää elämä niin, ettei koskaan tarvitse liikkua ajamalla autoa? Periaatteessa vapaa-ajalla se voisi onnistua, mutta työssä on pakko välillä liikkua autolla jonnekin, kun julkisilla ei pääse. Pitäisi vaihtaa ihan toiselle alalle, jos haluaisi täysin eroon auton käytöstä.
Luuletko että kaikilla on ajokortti ja ne joilla ei ole niin eivät käy töissä:D Silloin liikutaan julkisilla eikä ajella itse jos ei kykene
On paljon ihmisiä, jotka eivät erityisesti välitä autolla ajamisesta. Monella alalla on kuitenkin pakko liikkua toisinaan autolla. Jos et omista ajokorttia, et vain työllisty, vaikka olisit ollut opinnoissa loistava.
No miksi mennä alalle johon tarvitaan ajokortti jos ei autolla kykene ajamaan. Ei t
Ajamaan oppii ajamalla. Jos ei ole riittävästi lahjoja millekään sellaiselle alalle, jossa voi tehdä töitä ainoastaan hyvien joukkoliikenneyhteyksien varrella sijaitsevassa työpaikassa? Moni joutuu tekemään asiakaskäyntejä, käymään eri toimipaikoissa tiukalla aikataululla, työpaikka sijaitsee syrjässä yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi mennä alalle johon tar
Ainoastaan ison kaupungin keskustan läheisyydessä joukkoliikenteen taitaa olla sillä tolalla, ettei autoa välttämättä tarvitse. Syrjemmälle eivät useinkaan nykyisin enää bussit kulje. Pääset ehkä arkipäivisin isommasta kaupungista vaikka naapurikunnan keskustaan ja takaisin, muttet viikonloppuisin tai iltaisin. Kylille et pääse julkisilla nykyään yleensä lainkaan.
Ihmisille voi tulla auton ratissa kaikenlaista. Voi tulla sydänkohtaus, migreeni, aivohalvaus... jos pelkää liikaa kaikkia mahdollisia riskejä, ei kannata ylipäätään poistua kotoa. Ja sielläkin voi tapahtua jotakin ikävää.
Olisi mielenkiintoista tietää miten paljon on sellaisia ihmisiä, joita ei jännitä siinä vaiheessa, kun ajokortti on hankittu ja pitää alkaa itsenäisesti opetella autoilua. Menee monesti pitkä aika ennen kuin ajamisesta tulee sujuvaa ja silloinkin vielä vieraassa ympäristössä ajaminen voi jännittää.
Vierailija kirjoitti:
Olisi mielenkiintoista tietää miten paljon on sellaisia ihmisiä, joita ei jännitä siinä vaiheessa, kun ajokortti on hankittu ja pitää alkaa itsenäisesti opetella autoilua. Menee monesti pitkä aika ennen kuin ajamisesta tulee sujuvaa ja silloinkin vielä vieraassa ympäristössä ajaminen voi jännittää.
Jännitys varmaan vähän eri asia kuin paniikki mistä ap puhuu. On aika huolestuttavaa jos toinen joutuu hyppäämään rattiin kesken ajon ja loppumatkan ajamaan. Mitä ap n tuttava olisi tehnyt jos olisi ollut yksin? Ja varsinkin jos toistuu usein
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännitys varmaan vähän eri asia kuin paniikki mistä ap puhuu. On aika huolestuttavaa jos toinen joutuu hyppäämään rattiin kesken ajon ja loppumatkan ajamaan. Mitä ap n tuttava olisi tehnyt jos olisi ollut yksin? Ja varsinkin jos toistuu usein
Olisi varmaan jättänyt auton jonnekin ja joko tauon jälkeen jatkanut matkaa tai soittanut jonkun hakemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi varmaan jättänyt auton jonnekin ja joko tauon jälkeen jatkanut matkaa tai soittanut jonkun hakemaan.
Tätä ennen kylläkin törmännyt johonkuhun, ap joutui pitelemään ratista, eli ilmeisesti kohtaus tuli niin äkkinäisesti ettei ollut kykynevä enää hallitsemaan autoaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä ennen kylläkin törmännyt johonkuhun, ap joutui pitelemään ratista, eli ilme
Ap:n tuttavalle vinkki: ei kannata ottaa kyytiläisiä. Voi lisätä jännitystä, kun huomaa olevansa arvioinnin kohteena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkään jo sähkövatkainta joten en hanki ikinä ajokorttia, koska pelkään myös ihmisiä ja autoja muutenkin. Saanko mitalin?
Harmittaa koska haaveilen syrjässä asumisesta mutta ahdistaa jo auton kyydissä ja kun pitää ajaessa kiinnittää miljoonaan asiaan huomiota. Voisipa ajokokeen suorittaa maaseudulla ja luvata etten kaupungilla ajele ikinä:D
Asumme mieheni kanssa Jumalan selän takana. Miehellä on kortti ja minulla ei. Olen opetellut ajamaan autolla ja tänne ei eksy poliisit joten käyn joskus itse autolla kaupassa. En ikinä oppisi liikennesääntöjä, mutta jos on suunnilleen suora matka eikä edes suojateitä missään niin ei korttia tarvitse. Ja kallishan se on kuin mikäkin.
No huhhuh. Onneksi en asu maalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkään jo sähkövatkainta joten en hanki ikinä ajokorttia, koska pelkään myös ihmisiä ja autoja muutenkin. Saanko mitalin?
Harmittaa koska haaveilen syrjässä asumisesta mutta ahdistaa jo auton kyydissä ja kun pitää ajaessa kiinnittää miljoonaan asiaan huomiota. Voisipa ajokokeen suorittaa maaseudulla ja luvata etten kaupungilla ajele ikinä:D
Asumme mieheni kanssa Jumalan selän takana. Miehellä on kortti ja minulla ei. Olen opetellut ajamaan autolla ja tänne ei eksy poliisit joten käyn joskus itse autolla kaupassa. En ikinä oppisi liikennesääntöjä, mutta jos on suunnilleen suora matka eikä edes suojateitä missään niin ei korttia tarvitse. Ja kallishan se on kuin mikäkin.
No tietäisitpä vaan kuinka paljon maalla on rattijuoppoja. Poliiseja ei kiinnosta. Kun soitat juoposta niin poliisilla kestää tunti tai jopa ylikin tulla paikan päälle ja juoppo sillä välin käynyt kaupassa tekemässä viikon ruokaostokset ja samalla alkossa, kenties kerennyt jo päiväunille. Joskus juonut tuopinkin tuossa välissä lähikuppilassa.
Minulla on ahdistuneisuushäiriö enkä pysty ajamaan autoa. Jollain tutulla alueella taajamassa pystyisin ehkä ajamaan tutulla tiellä, jos tiedän tasan tarkkaan millaisia risteyksiä on tulossa. Ahdistaa se tietämättömyys, en pysty hahmottamaan tilannetta ja tekemään päätöksiä niin nopeasti kuin se tilanne vaatisi ajaessa tuntemattomassa paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tie
Lisään vielä että näitä on sitten "kiva" väistellä kun joudut omalla autolla ajamaan äkkiä ojaan kun nämä yleensä ajavatkin lujaa ja tulevat mutkan takaa yhtäkkiä. Joskus tuntuu että maalla vasta vaaditaankin sitä ajotaitoa. On myös haastavaa ajella hiekkatiellä. Mutta ei tähän vaadita mitään autokoulua, sen kuin hyppää autoon ja alkaa opetella ajamaan. Ja jos on joku kokenut joka opettaa niin siinä oppii. Autokoulussa opitaan ajamaan liikenteen seassa sääntöjä noudattaen, kyllä se oikea ajo tapahtuu tien päällä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ahdistuneisuushäiriö enkä pysty ajamaan autoa. Jollain tutulla alueella taajamassa pystyisin ehkä ajamaan tutulla tiellä, jos tiedän tasan tarkkaan millaisia risteyksiä on tulossa. Ahdistaa se tietämättömyys, en pysty hahmottamaan tilannetta ja tekemään päätöksiä niin nopeasti kuin se tilanne vaatisi ajaessa tuntemattomassa paikassa.
Tuota varten on apuna navigaattorit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoastaan todella old school -henkiset tyypit jättävät ne käyttämättä, koska yksin autoillessa on paha plärätä karttaa. Joutuu ajamaan pitkiä matkoja pelkästään muistinvaraisesti karttas katsottuaan ja vieraassa paikassa saattaa ajaa esimerkiksi helposti vahingossa oikean risteyksen ohi. Matka etenee hankalasti, jos joutuu usein pysähtymään tien sivuun tai jonnekin missä ensimmäisenä mahdollista tarkistaakseen että on oikealla reitillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoastaan todella old school -henkiset tyypit jättävät ne käyttämättä, koska yksin autoillessa on paha plärätä karttaa. Joutuu ajamaan pitkiä matkoja pelkästään muistinvaraisesti karttas katsottuaan ja vieraassa paikassa saattaa ajaa esimerkiksi helposti vahingossa oikean risteyksen ohi. Matka etenee hankalasti, jos joutuu usein pysähtymään tien sivuun tai jonnekin missä ensimmäisenä mahdollista tarkistaakseen et
Navigaattori ei auta nopeiden päätösten tekoon. Tumpelot pysykööt poissa ratista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoastaan todella old school -henkiset tyypit jättävät ne käyttämättä, koska yksin autoillessa on paha plärätä karttaa. Joutuu ajamaan pitkiä matkoja pelkästään muistinvaraisesti karttas katsottuaan ja vieraassa paikassa saattaa ajaa esimerkiksi helposti vahingossa oikean risteyksen ohi. Matka etenee hankalasti, jos joutuu usein pysähtymään tien sivuun tai jonnekin
Kävelykin voi olla vaarallista, jos päätöksentekokyky on luokkaa hmmhmmhmm, pitäisiköhän yrittää väistää edessä näkyvää estettä vai menisikö sittenkin vain sitä päin, hmmhmmmhmm, mitähän tässä tekisi, pitää miettiä...RÄTS!
Suurin osa kuljettajista ei liikenteessä käy noin hitaalla, ainakaan jos eivät ole ottaneet päihteitä ennen liikenteeseen lähtöä.
Jos niitä kohtauksia saa usein ei pitäisi ajaa ollenkaan.