Paniikkihäiriö ja ajokortti/autolla ajaminen
Olin suht uuden tuttavan kyydissä ja hänelle iski ajaessa paniikki moottoritiellä. Oli hyvin vaarallinen tilanne. Kun kysyin miten se nyt noin niin hän sanoi että välillä näitä tulee. Siis välillä paniikissa ajelee, eikö tuo ole vaarallista?? En hänen kyytiinsä enää mene. Jouduin nytkin ratista pitelemään ja itse ajamaan loppumatkan.
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Pelkään jo sähkövatkainta joten en hanki ikinä ajokorttia, koska pelkään myös ihmisiä ja autoja muutenkin. Saanko mitalin?
Harmittaa koska haaveilen syrjässä asumisesta mutta ahdistaa jo auton kyydissä ja kun pitää ajaessa kiinnittää miljoonaan asiaan huomiota. Voisipa ajokokeen suorittaa maaseudulla ja luvata etten kaupungilla ajele ikinä:D
No mutta, sinähän voit hankkia sellaisen koppimönkijän, riittää pelkkä teoriakoe (traktorikortti). Kyllä sillä hyvin pärjää maaseudulla.
Paniikkihäiriöitäkin on monenlaisia ja monenlaajuisia, eivätkä ne kaikki estä autolla ajamista.
Itselläni oli ollut ajokortti jo 10 vuotta, ennen kuin paniikkihäiriöni diagnosoitiin. Diagnoosini on laaja-alainen paniikkihäiriö. Minulla on myös diagnosoitu julkisten paikkojen pelko.
Nykyisin en enää ymmärrettävistä syistä halua ajaa autoa, enkä aja, mutta ei sitä ole kukaan missään vaiheessa kieltänytkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkään jo sähkövatkainta joten en hanki ikinä ajokorttia, koska pelkään myös ihmisiä ja autoja muutenkin. Saanko mitalin?
Harmittaa koska haaveilen syrjässä asumisesta mutta ahdistaa jo auton kyydissä ja kun pitää ajaessa kiinnittää miljoonaan asiaan huomiota. Voisipa ajokokeen suorittaa maaseudulla ja luvata etten kaupungilla ajele ikinä:D
No mutta, sinähän voit hankkia sellaisen koppimönkijän, riittää pelkkä teoriakoe (traktorikortti). Kyllä sillä hyvin pärjää maaseudulla.
Oho miten en tämmöistä edes ajatellut. Ehkä ei tarvitse luopua syrjässä asumisesta! Pitääpä alkaa tutkimaan asiaa.
Ei se ole paniikkihäiriö välttämättä, miksi luulet. Paniikki on monellakin moottoritiellä ja tiellä, koska vauhdin vaaditaan olevan kova, kovaa vauhtia pelätään ja se ahdistaa. Muut autot kiitävät kovaa ja osa ajaa melkein vastuuttomasti. Joillakin voi olla diabetes, epilepsia tai migreenitaipumus - mitäs sitten kun siinäkin tulee paniikki. Ampiainen ja hämis autossa aiheuttaa paniikin.
Mikä sen paniikin laukaisee? Ei kai siinä autolla ajaessa ole sen kummempi hätä kuin hetki sittenkään, siinähän se etenee vaikka sitten moottoritiellä omalla kaistallaan omassa hallinnassa, mikäpä hätä siinä on?
Eipä tulisi mieleenkään lähteä ajamaan autolla paniikkihäiriöisenä. Välit menisi poikki vastuuttoman kuskiin. Liian monesti naiset vaan kikattelevat osaamattomuudellaan. Liikenneturvallisuuden vaarantamisessa ei ole mitään söpöä ja tyttömäistä.
Elämä ei ole reilua, ja kaikki eivät voi tehdä samoja asioita. Sairaudet, häiriöt ja vammat vaikuttavat elämään todella paljon.
Paniikkilääkkeet kyllä on monet, ettei niitten kanssa pitäisi hypätä rattiin..siis kohtauslääkkeet..itselläni on paniikkihäiriö ja pyrin ajelemaan turvallisia tuttuja reittejä, mukana on aina salmiakkia, auttaa kun pureskelee, musiikkia kuuntelen yms..mutta on se välillä vaikeaa.
Tästä syystä tapahtuu onnettomuuksia, mutta pitäähän ihmisen saada ajaa autoa koska minä minä
Olen kaupunkiliikenteessä ammattikuljettajana ja hämmästelen päivittäin, kuinka sekavaa ja ennen kaikkea piittaamatonta ihmisten ja autoilijoiden käytös on liikenteessä. On aivan tavanomaista, että vaaratilanteita tai potentiaalisia vaaratilanteita on yhdestä kymmeneen päivässä. Ennakoimalla ja seuraamalla parhaani mukaan olen tähän asti onneksi välttänyt onnettomuudet. Monta kertaa olisin voinut ajaa jonkun päälle tai t a p p a a jo muutaman ihmisen, jotka ovat sekopäisesti olleet juoksemassa eteen tai ajamassa esim. sähköpotkulaudalla kulman takaa päin punaisia suoraan alle.
Miettikää siis ihan oikeasti vähän mitä teette. Ja jos nuppinne viistää välillä, niin älkää olko niin itsekkäitä, että potentiaalisesti ajatte itsenne tai pahimmillaan muita syyttömiä mukaan onnettomuuteen.
Laittakaa joku muu ajamaan tai järjestäkää elämänne siten, että autoa ei tarvitse ajaa, jos se oikeasti on noin tuuripeliä.
Vierailija kirjoitti:
Sama on masentuneet, jos on diagnosoitu niin ei auton rattiin, iso riski että tekevät im
Kerro se vakuutusyhtiöiden "lääkäreille", heidän mielestä masentunut ja paniikkihäiriöinen on kelpoinen vaikka linja-auton kuljettajaksi, kyllä lääkkeillä paranee.
Vierailija kirjoitti:
Olen kaupunkiliikenteessä ammattikuljettajana ja hämmästelen päivittäin, kuinka sekavaa ja ennen kaikkea piittaamatonta ihmisten ja autoilijoiden käytös on liikenteessä. On aivan tavanomaista, että vaaratilanteita tai potentiaalisia vaaratilanteita on yhdestä kymmeneen päivässä. Ennakoimalla ja seuraamalla parhaani mukaan olen tähän asti onneksi välttänyt onnettomuudet. Monta kertaa olisin voinut ajaa jonkun päälle tai t a p p a a jo muutaman ihmisen, jotka ovat sekopäisesti olleet juoksemassa eteen tai ajamassa esim. sähköpotkulaudalla kulman takaa päin punaisia suoraan alle.
Miettikää siis ihan oikeasti vähän mitä teette. Ja jos nuppinne viistää välillä, niin älkää olko niin itsekkäitä, että potentiaalisesti ajatte itsenne tai pahimmillaan muita syyttömiä mukaan onnettomuuteen.
Laittakaa joku muu ajamaan tai järjestäkää elämänne siten, että autoa ei tarvitse ajaa, jos se oikeasti on noin tuuripeliä.
Juuri näin. On ihan järjetöntä sekin että MINÄ saan ajaa autoa koska ei kukaan ole kieltänyt, vaikka tietää että saattaa tulla kohtaus ja menettää itsensä hallinta. Koska lääkäri ei ole kieltänyt . Yksilöllä itsellään ilmeisesti ole mitään vastuuta itsestään, se on aina muiden vika. Mutta toisaalta, mitä näiltä joilla on mielenterveys ongelma voi muuta odottaa. Todella itsekästä.
Minä en hanki ajokorttia koska paniikki iskee jo pelkästään kyydissä olosta. Mutta työkkärin puolelta tullut painostusta asiaan kun voivottelee että en saa töitä kun kortti puuttuu. Ei voi mitään. En ala syömään lääkkeitä että voisin ajaa autolla kun muuten normaali eläminen sujuu.
Vierailija kirjoitti:
Mikä sen paniikin laukaisee? Ei kai siinä autolla ajaessa ole sen kummempi hätä kuin hetki sittenkään, siinähän se etenee vaikka sitten moottoritiellä omalla kaistallaan omassa hallinnassa, mikäpä hätä siinä on?
Minulla ei ole paniikkihäiriötä. Toisinaan autolla ajaessa alkaa kuitenkin vauhti ahdistaa ja tulee ajatuksia miten helposti tässä voisi henki lähteä, jos auto lähtee hallinnasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole paniikkihäiriötä. Toisinaan autolla ajaessa alkaa kuitenkin vauhti ahdistaa ja tulee ajatuksia miten helposti tässä voisi henki lähteä, jos auto lähtee hallinnasta.
Olen kuvitellut tällaisen olevan suhteellisen normaalia, koska ei kuolemanpelko käsittääkseni ole kovin poikkeuksellista. Tuttu auto ja tuttu reitti jännittävät vähemmän kuin vieraalla autolla vieraalla paikkakunnalla ajelu.
Missä on mahdollista järjestää elämä niin, ettei koskaan tarvitse liikkua ajamalla autoa? Periaatteessa vapaa-ajalla se voisi onnistua, mutta työssä on pakko välillä liikkua autolla jonnekin, kun julkisilla ei pääse. Pitäisi vaihtaa ihan toiselle alalle, jos haluaisi täysin eroon auton käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sama tunne suojatietä ylittäessä ja kun ei ole liikennevaloja. Valitsen usein alikulkutunnelin vaikka tulisi pitempi reitti. En ikinä uskaltautuisi auton rattiin.
Vierailija kirjoitti:
Missä on mahdollista järjestää elämä niin, ettei koskaan tarvitse liikkua ajamalla autoa? Periaatteessa vapaa-ajalla se voisi onnistua, mutta työssä on pakko välillä liikkua autolla jonnekin, kun julkisilla ei pääse. Pitäisi vaihtaa ihan toiselle alalle, jos haluaisi täysin eroon auton käytöstä.
Luuletko että kaikilla on ajokortti ja ne joilla ei ole niin eivät käy töissä:D Silloin liikutaan julkisilla eikä ajella itse jos ei kykene
Asun syrjemmässä ja bussi menee aamulla ja iltapäivällä. Jos iltapäivän bussista myöhästyy niin joko kävelee kymmeniä kilometrejä tai ottaa taksin. Työnantaja tajuaa tämän ja en tee siksi koskaan ylitöitä.
Vierailija kirjoitti:
Asun syrjemmässä ja bussi menee aamulla ja iltapäivällä. Jos iltapäivän bussista myöhästyy niin joko kävelee kymmeniä kilometrejä tai ottaa taksin. Työnantaja tajuaa tämän ja en tee siksi koskaan ylitöitä.
Nerokas tapa välttyä ylitöiltä.
Hänen täytyisi huolehtia ettei stressaisi ratissa tai ajamista. Lääkäri voi kieltää ajamisen jos kunto ei ole hyvä.