Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

S-ryhmän kauppoihin saapuu työvoimaa Filippiineiltä

Vierailija
12.12.2023 |

Siis voiko tää olla totta!?

Kommentit (256)

Vierailija
161/256 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä filippiiniläiset ovat ilmeisesti kielineroja kun ässältä vakuutellaan heidän pystyvän hoitamaan asiakkaiden palvelemisen sujuvalla suomella muutaman kuukauden kurssituksen jälkeen. Uskokoon ken tahtoo :D Puhuvatko kunnolla edes englantiakaan, epäilen että eivät.

Kuka muka on puhunut sujuvasta suomesta? Kaupassa pärjää hyvin rajallisella sanavarastolla ja yksinkertaisilla lauserakenteilla. Apuna voi myös käyttää Google Translatea ja elekieltä. Ja äkkiäkös sitä kieltä oppii paremmin, kun pääsee suomenkieliseen ympäristöön harjoittelemaan.

Aluksi asiakkaiden täytyy tietysti puhua hitaasti selkokielellä, jotta tulisi ymmärretyksi.

Vierailija
162/256 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi minä en kelvannut S-ryhmälle? Koska olen suomalainen? Voi herran pieksut.

Haitko juuri noihin paikkoihin, joihin palkataan nyt filippiiniläisiä?

Minä lähetin avoimen hakemuksen Arinalle. En saanut mitään vastausta. Olen muutoinkin hakenut Lapin työpaikkoja. 0 haastattelua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/256 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaan aikaan yhtä varastotyöntekijän paikkaa hakee 1 200 henkilöä.

Mitä tässä maassa on oikein menossa? Haluaisin oikeasti tietää.

Sanos muuta, erittäin hyvä kysymys. Hain äskettäin osastomyyjäksi S-ryhmälle, kaksi paikkaa avoinna. Hakijoita oli 700. Ei kuulosta miltään työvoimapulalta, ei. 

Olen lopettanut S-ryhmään hakemisen koska en pääse edes haastatteluun. Olen liian vanha ja koulutettu. 

Vinkkinä kopaise hotelliketjun puolelta ;)

Vierailija
164/256 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä lähetin avoimen hakemuksen Arinalle. En saanut mitään vastausta. Olen muutoinkin hakenut Lapin työpaikkoja. 0 haastattelua.

Lappiin hakeutuu Etelä-Suomestakin työntekijöitä. Jos työnantaja järjestää asumisen niin tulisi runsaasti hakemuksia. Pitää kai näille filippiiniläisillekin asunto järjestää?

Vierailija
165/256 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon nähnyt vain Raumalaisia. 

Vierailija
166/256 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaan aikaan yhtä varastotyöntekijän paikkaa hakee 1 200 henkilöä.

Mitä tässä maassa on oikein menossa? Haluaisin oikeasti tietää.

Sanos muuta, erittäin hyvä kysymys. Hain äskettäin osastomyyjäksi S-ryhmälle, kaksi paikkaa avoinna. Hakijoita oli 700. Ei kuulosta miltään työvoimapulalta, ei. 

Olen lopettanut S-ryhmään hakemisen koska en pääse edes haastatteluun. Olen liian vanha ja koulutettu. 

Vinkkinä kopaise hotelliketjun puolelta ;)

Siellä tarjotaan vuokrakeikkaa, ilman taukoja. Respaan onkin jo vaikeampi päästä. Otin vastaan työpaikan muualta, parempi palkka ja työsuhde-edut. 

Vierailija
167/256 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohis: aivan pohjoisessa, Norjan ja Venäjän rajan tuntumassa on paikkakunta nimeltään Kirkkoniemi, en tiedä mikä se on norjaksi.

Kaveri lähti sinne töihin kun kuulemma rahaa tulee , kunhan jaksaa töitä painaa. Näin olikin asia.

Suuri oli kyllä hämmästys, kun koko kalatehdas oli täynnään tummanruskeita kavereita Sri Lankalta. Siellä ne teki vuoroissa töitä ja asuivat jossain kunnan rivitaloissa kimppakämpissä.

Niin se työvoima vaan liikkuu ympäri maailmaa. Esim suomalaiset kävi tuolla aikoinaan tienaamassa, mutta ei käy enää. Itse norjalaiset ei noita hommia tee.

Nuorena kävin itsekin, tosin en juuri Kirkkoniemessä. Siellä sai hyvin parissa kuukaudessa tienattua rahat loppuvuoden opiskeluihin kun jaksoi painaa hommia. Juuri niin ankeaa hommaahan se oli kuin arvata saattaa, mutta palkka hyvä. Suurin miinuspuoli oli että se haju ei lähtenyt pariin viikkoon kun kotiin palasi, vaikka kuinka saunoi ja siihen asti piti piti nukkua sohvalla kun silloinen tyttöystävä ei sitä löyhkää sietänyt.

Vierailija
168/256 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Koko hölmöltä kuviolta olisi siis vältytty jos kotimaiset työttömät olisivat hakeneet niitä Muonion S-marketin myyjän paikkoja silloin kun ne haussa olivat?"

Miten h..vetissä kukaan voi olla noin yksinkertainen, miten se on edes mahdollista? Onko teillä Satosen kanssa samat virvoitusjuomat, oletteko keskenänne lähisukulaisia?

Vierailija
169/256 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon nähnyt vain Raumalaisia. 

vain Porilaiset kirjoitetaan isolla alkukirjaimella. 

Vierailija
170/256 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lappiin hakeutuu Etelä-Suomestakin työntekijöitä. Jos työnantaja järjestää asumisen niin tulisi runsaasti hakemuksia. Pitää kai näille filippiiniläisillekin asunto järjestää?

Asuvat soluasunnossa tai kimppakämpässä.

Vierailija
171/256 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.lapinkansa.fi/osuuskauppa-arina-hankkii-tyontekijoita-filip…

Taitaa olla oikea työvoimapula noilla paikkakunnilla, kantikset ei halua tai ei pysty muuttaan tuonne huonopalkkaisen työn perässä vaan pysyvät mielummin isommissa kaupungeissa. (Sodankylä, Ivalo, Muonio, Kittilä, Kolari, Pello)

Vierailija
172/256 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä filippiiniläiset ovat ilmeisesti kielineroja kun ässältä vakuutellaan heidän pystyvän hoitamaan asiakkaiden palvelemisen sujuvalla suomella muutaman kuukauden kurssituksen jälkeen. Uskokoon ken tahtoo :D Puhuvatko kunnolla edes englantiakaan, epäilen että eivät.

Kuka muka on puhunut sujuvasta suomesta? Kaupassa pärjää hyvin rajallisella sanavarastolla ja yksinkertaisilla lauserakenteilla. Apuna voi myös käyttää Google Translatea ja elekieltä. Ja äkkiäkös sitä kieltä oppii paremmin, kun pääsee suomenkieliseen ympäristöön harjoittelemaan.

Aluksi asiakkaiden täytyy tietysti puhua hitaasti selkokielellä, jotta tulisi ymmärretyksi.

Sinun kanssasi varmasti pärjääkin yksinkertaisena ja rajallisena kommunikoijana. Olette samalla tasolla sitten. Mutta me muut kaipaamme vähän erikoistuneempaa palvelua, kiitos-moi-hei tason suomi ei käy asiakaspalvelussa. Kyllä myyjän pitää ymmärtää maan kieltä sen tasoisesti, että osaa vastata asiakkaiden välillä monimutkaisiin kysymyksiin ja ratkaista erilaisia ongelmatilanteita.

Vierailija
173/256 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös noissa pohjoisen matkailukunnissa ole asuntopula? Muistelen lukeneeni aiheesta. Aasialaisten majoittaminen on helppoa, koska heille riittää kimppakämppä eikä matalapalkkaisilla työntekijöillä ole oikeutta tuoda perhettä Suomeen.

Lapset asuvat Filippiineillä ja näkevät vanhempiaan kerran vuodessa tai harvemmin. Sama juttu hoiva-avustajilla. 

Vierailija
174/256 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole päässyt edes haastatteluun kssamyyjäksi S ryhmään. Olen 45 v puhun kolmea kieltä työkokemusta myös 10 v ulkomailta. Palkka on S Ryhmän pankkipalveluista asiakaspalvelussa brutto 1900 e kk siitä verot pois.

Vierailija
175/256 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt saa pohjoisen pojatkin naisia sinne :D

Vierailija
176/256 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoo vaan että noi muikkelit ei taida ihan ymmärtää missä Ivalo yms sijaitsee ja miten kylmä siellä on. Luvat saatuaan muuttaa pois aivan takuulla.

Vierailija
177/256 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun kanssasi varmasti pärjääkin yksinkertaisena ja rajallisena kommunikoijana. Olette samalla tasolla sitten. Mutta me muut kaipaamme vä

Ongelmatilanteiden ratkaiseminen on tietysti tärkeää. En tiedä mutta luulen, että puhelimen päästä löytyy joku sujuvaa suomea puhuva S-ryhmän työntekijä, jos asiakkaalla on kovin edistynyttä kielitaitoa vaativa ongelma.

Vierailija
178/256 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No nyt saa pohjoisen pojatkin naisia sinne :D

Ne naiset on yleensä perheellisiä, joilla puoliso ja lapset Filippiineillä. Tulorajojen vuoksi eivät saa lapsiaan Suomeen.

Kaupan alan palkka ei näet riitä Suomessa lasten elättämiseen. Tämä ei ole vitsi vaan tulorajat on sellaiset, ettei hoiva-avustajien ja kaupan työntekijöiden katsota pystyvän palkallaan elättämään lapsiaan.

Vierailija
179/256 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko oli ottaa, emme muuten saa sdp;tä rahoitettua miljoonilla.

t:ääsryhmä

Vierailija
180/256 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun kanssasi varmasti pärjääkin yksinkertaisena ja rajallisena kommunikoijana. Olette samalla tasolla sitten. Mutta me muut kaipaamme vä

Lässynlää. Se moi ja kiitos hei on suurinpiirtein se palvelun taso mitä S-markeitn kassalta saa vaikka olisi kantis kassalla. Aina ei sitäkään. Tekopyhää jeesustelua taas ja tuskin osaat edes hävetä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yhdeksän