Nykyajan naistenvaatteet... aivan mahdotonta löytää mitään istuvaa perusvaatetta, edes kalliimmasta hintaluokasta!
Tähänkö on tultu, että yhden off-the-rack puseron pitäisi sopia kaikille pituudesta ja painosta riippumatta? Kaikki on niin hiton ylisuurta ja hemmetin rentoa, hihoja täytyy kääriä pariin kertaan että ranteet näkyvät, olkasaumat ovat jossain kyynärpäiden kohdilla. Mahtaa olla hyvin paljon halvempaa teettää tuollaisia yhden koon rentoja ja mukavia jättisäkkejä, kuin teettää useita kokoja muotolaskoksineen ja eri vartalonmalleja imartelevine leikkauksineen?
Etsin tänään eleetöntä ja perustylsää valkoista kauluspaitaa Stockmannilta. Ehei, ei löytynyt. Nettikaupan mukaan piti olla muutama hyvä ehdokas varastossa, mutta ei-oota myytiin. Ihan myyjän apua konsultoin. Kaikki löytämäni kauluspaidat olivat niitä rentoja ja muodikkaita kauluspaitoja, joissa oli madalletut olkasaumat, piiiitkä helma, eikä ainuttakaan muotolaskosta. Yöpaidaksi voisin kelpuuttaa, mutta ei tuollaista kangasmäärää saa mitenkään nätisti bleiserin alle survottua. Enkä ole mikään petite... Katsottiin brändit Espritistä Max Maraan ja Ralph Laureniin. Jos jostain ehti innostua, niin into hälveni heti kun näki turhan röyhelön, mielenkiintoisen leikkauksen tai henkäyksenohuen kankaan.
Kuluttajille on hyvin onnistuttu myymään ajatus siitä, että huono kaavoitus ja halvempi toteutus onkin vain trendikästä ja rentoa. Huonosti kaavoitettua vaatetta ei huomaa huonosti kaavoitetuksi, jos kuluttaja laittaakin päälleen jättisuuren vaatteen, jolloin se istuu päälle sillä tavalla trendikkään huonosti! Muotolaskosten tekemiseen menee aikaa (=rahaa), jätetään ne välistä! Takit eivät tarvitse vuoria, jätetään nuo saumuroidut saumat näkyviin, niin rentoa eikä mitään turhaa nipotusta!
Kommentit (30)
Olen viime aikoina ostanut paljon vintagevaatteita 60-80 - luvuilta, ja hämmästellyt miten laadukkaita ja muotoon ommeltuja ovat. Ostin juuri tunikamittaisen mekon alle 20 eurolla, ja mekon kangas on paksua ja laadukasta neulosta, mekko on kokonaan vuoritettu (jopa pitkät hihat!), on muotolaskokset selässä, vyötäröllä ja rintojen kohdalla.
Samoin ostin jonkun ehkä 70-luvun t-paidan, joka sekin on muotoonommeltu, vetoketju takana. Kaukana muodottomasta ja ryhdittömästä nykytrikoorytkyistä!
Yllätyin kyllä syksyllä trenssiä etsiessäni, että edes niihin Stockan ja Sokoksen tyyriisiin trensseihin ei ole ommeltu sisävuorta saumoja kaunistamaan tai suuria taskuja. Hölmistyneenä katselin sellaista "saumat reteästi esillä ja pelkät koristetaskut edessä" takkia, hintaa 300 €...
On kyllä hankalaa löytää ajattomia ja yksivärisiä vaatteita, jotka sopisivat omalle vartalolleni. Yläosien löytäminen on erityisen vaikeaa. Olen leveäharteinen, ja esimerkiksi suurin osa nykyisistä myytävistä neuleista näyttää ihan hirveältä päälläni, kun niissä ei ole kunnollisia leikkauksia oikealla kohdalla, vaan ns. hartiasaumat roikkuvat kummallisesti käsivarren puolella. Myöskään lyhyen malliset paidat eivät pitkäselkäistä ilahduta.
Tilaa netistä. Kaupoissa on vain sisäänostajan valitsemat suppeat valikoimat, jotka usein ovat pintamuotia noudattelevia. Etsi myös vaatemerkkien omia nettikauppoja googlella, niissä koko valikoima saatavilla.
Syytä lihavuusepidemiaa. Kun vaatteet pitää valmistaa kooissa S-XXXXL niin löysällä mallilla sopii useammalle. Mitä enemmän kiloja sitä enemmän vartalot eroaa toisistaan, koska jokaiselle rasva kertyy hieman eri paikkaan.
Moni sanoo että tilaa netistä, mutta kukaan ei kerro että miltä sivuilta tai merkiltä näitä löytyy. Että siitä sitten vaan etsimään koko netti läpi, jos tuurilla löytyisi...
Itse olen hoikka, mutta kuitenkin on muotoja. Noissa nykyvaatteissa näytän kuitenkin tasapaksulta, kun paidat on mallia laatikko. Ja ne on lyhyitä, vaikka itse en ole edes pitkä.
Vierailija kirjoitti:
Syytä lihavuusepidemiaa. Kun vaatteet pitää valmistaa kooissa S-XXXXL niin löysällä mallilla sopii useammalle. Mitä enemmän kiloja sitä enemmän vartalot eroaa toisistaan, koska jokaiselle rasva kertyy hieman eri paikkaan.
Nanso ja Marimekko pitkine löysine paituleineen on siis ollut edelläkävijä? Muistan lihavien tätien muumimammailleen Marimekon kuoseissa jo ysärillä.
Vierailija kirjoitti:
Moni sanoo että tilaa netistä, mutta kukaan ei kerro että miltä sivuilta tai merkiltä näitä löytyy. Että siitä sitten vaan etsimään koko netti läpi, jos tuurilla löytyisi...
Itse olen hoikka, mutta kuitenkin on muotoja. Noissa nykyvaatteissa näytän kuitenkin tasapaksulta, kun paidat on mallia laatikko. Ja ne on lyhyitä, vaikka itse en ole edes pitkä.
Todella lyhyitä ovat! Olen hoikka ja pienirintainen, mutta silti paitoja täytyy vähän väliä kiskoa alaspäin, kun vatsa ja selkä melkein näkyvät. Ja hihoja alemmas, että ranteet peittyvät. Ehkä paidat suunnitellaan lyhyille naisille, eikä tällaiselle 170 cm melkein-keskipituiselle daamille. Tai tehdään niin laaduttomasta kankaasta, että pesulapun pesusuositustakin noudattamalla pesu kutistaa kankaan...
Vierailija kirjoitti:
Tilaa netistä. Kaupoissa on vain sisäänostajan valitsemat suppeat valikoimat, jotka usein ovat pintamuotia noudattelevia. Etsi myös vaatemerkkien omia nettikauppoja googlella, niissä koko valikoima saatavilla.
Tarkalleen mistä nettisivulta? Nettishoppailessa on ärsyttävää, kun vaatekoot eivät ole mitenkään standardisoituja, ja eri merkkien tyköistyvä t-paita voi olla koissa S ja L täysin saman kokoinen. Ja se palautusrumba, argh. Zalandokin kuulemma laittaa jonkun palautuskiellon, jos liikaa palauttelee. Mutta miten voi olla palauttamatta, kun vaatteita täytyy ostaa ainakin kahdessa koossa (mittataulukon mukaan oma koko, ja se toinen koko sitten mutulla, näyttääkö vaate tavanomaista suuremmalta tms.). Viskoosikangaskin on voitu netissä merkata silkkikankaaksi, ja täytyy tilata ihan kotiin asti tuote että pääsee hypistelemään onko se oikeasti silkkiä.
Olisi hihoissa edes sen verran pituutta että ranteet peittyisi mutta ei, hihat tehdään näköjään tasan yhdellä mitalla oli koko sitten xs tai xxl.
Olen pitkä ja hoikka ja inhoan tätä yhden kaavan lyhyttä ja leveää säkkimuotia. Housuissa sentään on edes hiukan valinnanvaraa lahkeenpituuksissa mutta niissäkin turvauduttava nettikauppojen valikoimiin.