Nykyajan naistenvaatteet... aivan mahdotonta löytää mitään istuvaa perusvaatetta, edes kalliimmasta hintaluokasta!
Tähänkö on tultu, että yhden off-the-rack puseron pitäisi sopia kaikille pituudesta ja painosta riippumatta? Kaikki on niin hiton ylisuurta ja hemmetin rentoa, hihoja täytyy kääriä pariin kertaan että ranteet näkyvät, olkasaumat ovat jossain kyynärpäiden kohdilla. Mahtaa olla hyvin paljon halvempaa teettää tuollaisia yhden koon rentoja ja mukavia jättisäkkejä, kuin teettää useita kokoja muotolaskoksineen ja eri vartalonmalleja imartelevine leikkauksineen?
Etsin tänään eleetöntä ja perustylsää valkoista kauluspaitaa Stockmannilta. Ehei, ei löytynyt. Nettikaupan mukaan piti olla muutama hyvä ehdokas varastossa, mutta ei-oota myytiin. Ihan myyjän apua konsultoin. Kaikki löytämäni kauluspaidat olivat niitä rentoja ja muodikkaita kauluspaitoja, joissa oli madalletut olkasaumat, piiiitkä helma, eikä ainuttakaan muotolaskosta. Yöpaidaksi voisin kelpuuttaa, mutta ei tuollaista kangasmäärää saa mitenkään nätisti bleiserin alle survottua. Enkä ole mikään petite... Katsottiin brändit Espritistä Max Maraan ja Ralph Laureniin. Jos jostain ehti innostua, niin into hälveni heti kun näki turhan röyhelön, mielenkiintoisen leikkauksen tai henkäyksenohuen kankaan.
Kuluttajille on hyvin onnistuttu myymään ajatus siitä, että huono kaavoitus ja halvempi toteutus onkin vain trendikästä ja rentoa. Huonosti kaavoitettua vaatetta ei huomaa huonosti kaavoitetuksi, jos kuluttaja laittaakin päälleen jättisuuren vaatteen, jolloin se istuu päälle sillä tavalla trendikkään huonosti! Muotolaskosten tekemiseen menee aikaa (=rahaa), jätetään ne välistä! Takit eivät tarvitse vuoria, jätetään nuo saumuroidut saumat näkyviin, niin rentoa eikä mitään turhaa nipotusta!
Kommentit (30)
Tee ite ni saat just sellasen ku haluat.
Olen huomannut täsmälleen saman. Ärsyttää! Mieluummin olen ostamatta kuin hankin jotain "vähän sinne päin".
Eniten huvittaa ne, joiden mielestä nykyimrm teltta-makuupussivalikooma on just hyvä. En ole koskaan ymmärtänyt, mikä maatuskatyylissä suomalaisia viehättää.
Nyt on tosi hankala muoti keski-ikäiselle naiselle, joka ei ole langanlaiha. Mikään ei istu vaan roikkuu päällä. On kyse neuleesta tai paitapuserosta.
Vierailija kirjoitti:
Eniten huvittaa ne, joiden mielestä nykyimrm teltta-makuupussivalikooma on just hyvä. En ole koskaan ymmärtänyt, mikä maatuskatyylissä suomalaisia viehättää.
Marimekon värikkäät ja kuviolliset tunikateltat... *kylmän väreitä*
"Takit eivät tarvitse vuoria"
Aaaahhhhhrrrggggg! Kyllä! Olen sanalla sanoen JÄRKYTTYNYT siitä "laadusta", millä vaatteita nykyään tehdään. Katsoin esimerkiksi tämän Kylie Jennerin Khy-vaatemerkin arvostelun hetki sitten ja olin ihan, että miten tämmöinen voi olla ok, ja ostaako joku oikeasti naistentakin, siis ulkotakin, josta puuttuu vuori, saumat on esillä takin sisäpuolella eikä siinä ole edes yhden yhtä taskua, kun siinä ei vuorta ole.
Eikä edes mikään älyttömän halpa takki kyseessä. Alkaa tuntua siltä, että nykynuoret ja nuoret aikuiset on niin luokattoman huonoon totutettuja kaikkien näiden verkon ultrapikamuotifirmojen kautta, etteivät he edes ymmärrä, kuinka huonoa se laatu oikein on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Marimekon värikkäät ja kuviolliset tunikateltat... *kylmän väreitä*
Etu- ja takakappale samasta kaavasta. Pääntiehen ja hihansuihin resoria, että säkki on mahdollisimman nopea ja halpa tehdä. Kolmesataa euroa kiitos, suomalaista designia katsos.
Ok. Itse kyllä löydän hyvin istuvia vaatteita varsin hyvin. Netistä saa hyvin tilattua jos kivijalkaliikkeiden tarjonnasta ei löydy. On myös muita kauppoja kuin stokka jonka valikoima ei ole kummoinen nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Ok. Itse kyllä löydän hyvin istuvia vaatteita varsin hyvin. Netistä saa hyvin tilattua jos kivijalkaliikkeiden tarjonnasta ei löydy. On myös muita kauppoja kuin stokka jonka valikoima ei ole kummoinen nykyään.
Mistä liikkeistä ostat Helsingissä? Itse en tilaa netistä, koska olen lyhyt ja se luo omat haasteensa.
Nykyajan naistenvaatteet?
Sanopa rehellisesti, oletko itse samoissa mitoissa kuin ennenvanhaan?
Vierailija kirjoitti:
Nyt on tosi hankala muoti keski-ikäiselle naiselle, joka ei ole langanlaiha. Mikään ei istu vaan roikkuu päällä. On kyse neuleesta tai paitapuserosta.
Minä oon keski-ikäinen ja hoikka nainen. Ei tuommoiset roikkovaatteet näytä munkaan päällä yhtään hyvältä ja vielä kun pituutta on vain se 165cm, tulee mieleen joku rääsyläinen miehensä vanhoissa vaatteissa.
Vierailija kirjoitti:
Oliko naisilla ennenvanhaan olkapäät nykyisissä kyynärpäissä asti, tai älyttömän pitkä selkä? Muotolaskoksia ei ennen vanhaan tarvittu, koska naiset olivat tasapaksuja pötköjä olkapäistä polviin?
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo nyt pelkästään suomalainen trendi ole. Samaa löysää tyyliä on joka puolella ja sitä enemmän mitä kalliimmisfa hintaluokista puhutaan.
Ihania nuo Vogue lehden vaatteet, modernia ja tyylikästä ja kaukana teltoista. En näen Suomi katukuvaan istuvan a- linjaisen pohjepituisen villahameen taikka slingback kengät. Olin nuori nainen 90 luvulla ja kyllä nykymuoti on vapauttavampaa ja moninaisempaa kuin silloinen tiukkalinjainen mallitus mitä vaatteissa oli. Vuorittomat takit on erinomaisia välikausina, kaupunki oloissa ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Itsekin tilaan ja on hyviä. Löytyy istuvaa vartalon myöteistä tai vähän rennompaa. Ap vaan nettiä selaamaan. Se mistä ostan on halvin 3 kympin luokkaa. Ja pesee stockan kympillä.
Vierailija kirjoitti:
S ja M kasarilla käytössä, on edelleen 👍
Ompelen itse vaatteeni tuosta syystä.
Jos et osaa ommella, voit yrittää löytää kirpparilta hyvin kaavoitettuja kauluspaitoja. Ja onhan ompelijoitakin.
Vierailija kirjoitti:
Ompelen itse vaatteeni tuosta syystä.
Samaan suuntaan matkalla. Vielä kun löytäisi laadukkaita kankaita. Takkiin tilasin villakankaan netistä, mutta mielestäni kangasta pitää päästä hypistelemään, että tietää, miten se laskeutuu. Vähiin on käyneet kangaskaupat Tampereella.
Persesalihousut vaan. Kaikillahan ne on. Oli kehoposi tai ei.