Terveydenhoitaja kirjoittanut omiaan Kannassa
Opiskelen tällä hetkellä yo-ryhmässä ammattikoulussa. Kävin terveystarkastuksessa pari viikkoa sitten, suurimmaksi osaksi juttelua, otettiin toki verenpainekin. No kävin tänään OmaKannasta ihan omaa uteliaisuuttani katsomassa, mitä sinne oltiin kirjattu ylös.
Kaikki muuten OK, mutta olen kuulemma toissavuonna työskennellyt kaupassa 6 kk myyjänä (?? olin siivoojana) ja painanut 3 vuotta sitten 79 kg (sanoin painaneeni pari vuotta sitten lähemmäs 70 kg ennen elintapojen muutosta, mistä nuo ylimääräiset kilot tulevat?!!)
Miksi näitä edes tulee kirjata ylös, niin turhaa tietoa, että terveydenhoitaja rupeaa itse satuilemaan.. Joko oikeasti muisti väärin tai sitten unohti täysin ja halusi silti kirjata jotain ylös? OLISI JÄTTÄNYT KOKONAAN KIRJAAMATTA :'D
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voisiko olla ihan väärinkäsitys, kun olet kertonut olleesi kaupassa töissä, niin th on olettanut, että olet työskennellyt myyjänä.
79kg voi olla ihan näppäilyvirhe, koska ysi ja nolla ovat näppäimistössä vierekkäin.
Ei se ole se pointti, vaan se mitä hittoa näitä tietoja kirjataan omakantaan ylipäätään.
No se menee vuosi vuodelta hullummaksi, vaatimukset aina vaan enempään kirjaamiseen tulevat sieltä työnantajapuolella. Joka vuosi tulee myös aina uusia koodeja, joita täytyy käyttää ihan vain tilastoinnin ja muun hoidon ulkopuolisten asioiden vuoksi. Henkilökunnallekin ne romaanin mittaiset kirjaamiset ovat rasite ja vievät aikaa siltä muulta hoidolta.
Ja joo, antakaa nyt tuollaisten asioiden mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Toki väärät lääkitykset tms. Tulee korjata, mutta ap:han oli kaupassa töissä ja siltä osin meni triviaali asia melkein oikein. Pointtihan tuossa oli että tehnyt ennen vastaavaa työtä tms ja tässä terveyden puolesta ongelmitta toiminut. 😀 Armoa nyt ylityöllistetyille terkkareille, hyvin oli työnsä tehnyt vaikka joku yksityiskohta ei ihan oikein mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Näitä tuskin tarvitsee mitenkään oikaista, noilla tuskin mitään merkitystä tulevaisuudessa terveydenhuollon kannalta, mutta tuntuu vähän hassulta.
- ap
En tiedä, onko merkitystä, mutta minä sinuna oikaisisin ne. Omalla kohdalla lääkäri satuili kaikennäköistä. Sitten niiden omien satujen perusteella kirjoitteli lausntoja, joista siis itselle selvisi se satuilu.
Melkein jäin ilman opiskelumahdollisuutta, koska hänen antamat tiedot olivat...bullshittiä. Minun piti sit mennä kelan järjestämään kuntoutuskartoitukseen. Siellä tapaamisia eri ammatti-ihmisten kanssa. Psykologi tenttas ja oli ihan ihmeissään mun tilanteesta, kunnes keskusteluissa tuli ilmi tää väärä tieto. Heti sen jälkeen psyk. ilmoitti, et ilman muuta suosittelevat sitä opiskelua minulla ja koko kartoitus jäi siihen.
Sitten selvisi, että hänen lausunnot muutenkin olivat...ei sinne päin vaan täysin päinvastaiset todellisuuden kanssa. Oli myös kopioinut vanhoista lausunnoista sieltä täältä pätkiä, jotka yhdistettyinä loivat ihan uuden todellisuuden.
Vierailija kirjoitti:
Welcome to the club ap! Eivät muuten korjaa töppäyksiään ikinä ja sitten muut hoitajat ja lääkärit lukee tuota samaa paskaa ja vielä uskoo siihen, mitään ei tapahdu vaikka kuinka monta kertaa oikaisee. Kokemusta on, siksi en oikeastaan enää kerro mitään koska kirjaukset ovat päin ...tiedät kyllä mitä.
Kerran (täällä?) oli juttu, kun mies oli neuvolassa kertonut alkoholin käytöstään. Oliko täyttänyt sen kyselyn, en muista. Ei ollut suurkuluttaja, ei juonut lasten läsnäollessa. Lähinnä biletti joskus kavereiden kanssa ja oliko niin, et saunakalja tais joskus mennä. Alkoi ihmetellä, kun puheet ja kyselyt kuulosti siltä, että on käytännössä juoppo. Selvis, että se yksi hoitaja oli näin sen kirjannut ja siksi olivat huolissaan lasten turvallisuudesta. Mikään oikaisupyyntö ei mennyt läpi. Ainakaan siinä vaiheessa, kun asiasta avautui...
Vierailija kirjoitti:
Teet tuosta saman päätelmän kuin me muutkin, etkä puhu heille juuri mitään omista asioistasi.
Juu tämän olen oppinut kanssa. Esim. alkoholia en käytä koskaan...ehkä joskus maljan juhlissa...
Ei siellä uskolla sanoa enää mitään. Ihan tosiaan täyttä paskaa sinne kirjoittelee oman mielensä mukaan.
Vierailija kirjoitti:
sairaanhoitaja kirjoitti aikoinana tietoihini, että kiellän tilanteeni. Olin silloin syöpäepäilypotilaana erikoissairaanhoidossa enkä ostanut sairaanhoitajan vinkkejä siitä, että minun tulisi tulla sinnen juttelemaan puolisoni kanssa, koska tällainen tilanne on varmasti psyykkisesti stressaava ja tukihenkilöä tarvitaan sen vuoksi ja että minun olisi helpompi puhua peloistani ja ahdistuksesta tämän löydöksen vuoksi. Kerroin hälle sitten moneen kertaan, että kun ei tarvitse, minulla ei ole vielä todettu syöpää enkä osaa nyt alkaa kuvittelemaan, että se olisi minulla, kun vielä ei ole löydetty mitään muuta syöpään viittaavaa kuin tietyllä tavalla kaikuinen kasvain ja kun niistäkin löydöksistä suurin osa on hyvänlaatuisia, että ei tässä nyt vielä aleta miksikään syöpäpotilaaksi ja tuhlaamaan aikaa turhaan murehtemiseen ja jos olisi syöpä, niin sitten se olisi löydetty tarpeeksi ajoissa, joten siinäkin tapauksessa olisi ihan turha alkaa t
Hmm kun minulla todettiin syöpä ja hoidot kävin, olisin toivonut, että jotain yhteyttä oltais tarjottu, jos vaikka olisin ahdistunut. Silloin oli juuri lopetettu vertaistukiryhmä netissä. Se olis ollut se paras. Kun siellä jaettiin kaikenlaista tietoa tuen lisäksi. Mutta yhtään mitään tietoa mistään en saanut. Edes ruokavalioon ym. käytännön asioihin.
Tilanne siis täysin eri, kuin sinulla. Mutta ihmettelin, kuin yksin jäin koko sen kauheuden keskelle.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kirjattuna tietoihin tähän mennessä että minulla on skitsofrenia, lapsillani on useampi isä ja viimeksi minulle kasvoi munat. Meinasin vaatia korjausta, mutta oikeastaan olen aika utelias luonne ja haluan tietää mihin tämä vie.
😅Olihan sen yhden koomikon tiedoissa, että keski-ikäinen mies, jolta kohtu poistettu...ei ollut trans...
Tämä tieto ei ehkä ole kannassa luettavissa, mutta tosiasia kuitenkin.
Reilu 20 vuotta sitten (2000-luvun puolella) vasempaan rintaani ilmestyi 5 cm mittainen ulospäinkin näkyvä patti.
Pääsin nopeasti gynelle ja tutkimuksiin, osoittautui vaarattomaksi kystaksi, joka vain tyhjennettiin.
Kuvassa, joka kystasta otettiin (ultra) jostain syystä näkyy, että olisi oikeassa rinnassa. Tämä tuli ilmi jollain myöhemmällä vastaanotolla. Että kuva ei valehtele (vaan minä muistan väärin). (Asiaa on tosin kommentoinut vain tuo yksi persoona.)
Rinta kuitenkin on vasen, totesin patin meidän vessan peilistä ja mieheni todistaa, kun esittelin sen hänelle sängyssä. Nukun vasemmalla puolella. Myös vastaanotolla, jossa kysta tyhjennettiin, neulan käyttäjä operoi vasemman kylkeni puolella.
Vasen rintani on aina ollut sellainen, jossa on ollut oireita ja vihlaisuja sekä muita ylimääräisiä tuntemuksia. Siihen myös sattuu aivan s-tanasti mammografiassa. Oikea rinta vain tyynesti olla jököttää.
Ei ihme, että niitä vääriä käsiä ja jalkoja leikataan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voisiko olla ihan väärinkäsitys, kun olet kertonut olleesi kaupassa töissä, niin th on olettanut, että olet työskennellyt myyjänä.
79kg voi olla ihan näppäilyvirhe, koska ysi ja nolla ovat näppäimistössä vierekkäin.
Ei se ole se pointti, vaan se mitä hittoa näitä tietoja kirjataan omakantaan ylipäätään.
Ei sen mikään neuvolakortti pitäisi olla. Oliko ap käyrällä?
Vierailija kirjoitti:
Ei siellä uskolla sanoa enää mitään. Ihan tosiaan täyttä paskaa sinne kirjoittelee oman mielensä mukaan.
Sitten. Potilas on mykkä ja yhteistyöhaluton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Welcome to the club ap! Eivät muuten korjaa töppäyksiään ikinä ja sitten muut hoitajat ja lääkärit lukee tuota samaa paskaa ja vielä uskoo siihen, mitään ei tapahdu vaikka kuinka monta kertaa oikaisee. Kokemusta on, siksi en oikeastaan enää kerro mitään koska kirjaukset ovat päin ...tiedät kyllä mitä.
Kerran (täällä?) oli juttu, kun mies oli neuvolassa kertonut alkoholin käytöstään. Oliko täyttänyt sen kyselyn, en muista. Ei ollut suurkuluttaja, ei juonut lasten läsnäollessa. Lähinnä biletti joskus kavereiden kanssa ja oliko niin, et saunakalja tais joskus mennä. Alkoi ihmetellä, kun puheet ja kyselyt kuulosti siltä, että on käytännössä juoppo. Selvis, että se yksi hoitaja oli näin sen kirjannut ja siksi olivat huolissaan lasten turvallisuudesta. Mikään oikaisupyyntö ei mennyt läpi. Ainakaan siinä vaiheessa, kun asiasta avautui...
Ok, no mun kohdalla ei ole kyse alkoholinkäytöstä vaan ihan fyysisestä sairaudesta jota yritän tunnollisesti hoitaa mutta kun välillä kirjataan ihan mitä sattuu niin kyllä tekee vaikeaksi, kun pitäis edes lääkitys lukea oikein eikä lue, virheitä on ollut useasti ja lääkelistalta puuttunut lääkkeitä. Puhumattakaan siitä että vaikka olen vaikeasti sairas niin jaksan olla hyvin positiivinen enkä masennu vaikka vastoinkäymisiä on ollut, vaan minulle tarjotaan vaikka minkälaisia mömmöjä joita en tarvitse ja jouduin jopa juttelemaan niin psykiatrin kuin psykiatrisen hoitajan kanssa, koska tietysti olin maaninen (tämä sarkasmia), kun yritin vain selvitä ihan tavallisista askareista enkä valittanut. Tämä psykiatri oli sitten aivan outo tyyppi ja minä siihen totesin etten hänen palvelujaan kaipaa ja lähdenkin tästä vetämään koska täyttä ajanhukkaa ja veroäyrien väärinkäyttöä, sain taas lukea mitä mielenkiintoisempia sepustuksia. Että sellaista potilaan aliarvioimista.
Mulla myös kokemusta tosta. Lääkäri satuili eläkehakemukseeni mitä sattui. Täysin outo lääkäri, ei tuntenut mua ollenkaan. Hoitaja yritti välillä oikaista keskustelua, mutta turhaan. Sain lääkärin lausunnon itselleni vasta kun oli jo mennyt eläkelaitokselle. Mietin pitäiskö oikaista, mutta hankalaa, kun koko paperi oli täyttä soopaa, paitsi mun terveystiedot yllättäen oikein. Oli siis kuvannut elämääni hyvin laajasti, mielestäni ei olisi eläkehakemukseen edes sellaiset asiat kuuluneet.
Eläke kuitenkin myönnettiin.
On siellä ihan puppuakin. Olin kuulemma lyönyt luurin korvaan, kun pyysin aikaa, jota en saanut. Kiittelin ja suljin kiireissäni puhelimen. Olihan työpäivä.... Tämä näyttäytyi sairaanhoitajalle luurin lyömiseltä korvaan? Pyysin muuttamaan kirjoitusta ja kirjelmöinkin asiasta. Jotain muutettiin, mutta ei poistettu kokonaan. Onneksi pääosin kuitenkin asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kirjattuna tietoihin tähän mennessä että minulla on skitsofrenia, lapsillani on useampi isä ja viimeksi minulle kasvoi munat. Meinasin vaatia korjausta, mutta oikeastaan olen aika utelias luonne ja haluan tietää mihin tämä vie.
😅Olihan sen yhden koomikon tiedoissa, että keski-ikäinen mies, jolta kohtu poistettu...ei ollut trans...
Tästä tuli mieleen kun mieheni oli lääkärillä refluksitaudin takia, tämä lääkäri oli gynekologi ja toimi samalla yleislääkärinä (ihan hyvä lääkäri kyllä). Lääkäri oli todennut miehelleni että hänellä on löysä kohdunkaula ja siksi tämä refluksitauti... mieheni kerkesi siinä toteamaan että "ai sellainenkin on" ja lääkäri havahtui omiin sanoihinsa ja nauraa hekotti omille sanoilleen. Kirjaukset meni kyllä oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sairaanhoitaja kirjoitti aikoinana tietoihini, että kiellän tilanteeni. Olin silloin syöpäepäilypotilaana erikoissairaanhoidossa enkä ostanut sairaanhoitajan vinkkejä siitä, että minun tulisi tulla sinnen juttelemaan puolisoni kanssa, koska tällainen tilanne on varmasti psyykkisesti stressaava ja tukihenkilöä tarvitaan sen vuoksi ja että minun olisi helpompi puhua peloistani ja ahdistuksesta tämän löydöksen vuoksi. Kerroin hälle sitten moneen kertaan, että kun ei tarvitse, minulla ei ole vielä todettu syöpää enkä osaa nyt alkaa kuvittelemaan, että se olisi minulla, kun vielä ei ole löydetty mitään muuta syöpään viittaavaa kuin tietyllä tavalla kaikuinen kasvain ja kun niistäkin löydöksistä suurin osa on hyvänlaatuisia, että ei tässä nyt vielä aleta miksikään syöpäpotilaaksi ja tuhlaamaan aikaa turhaan murehtemiseen ja jos olisi syöpä, niin sitten se olisi löydetty tarpeeksi ajoissa,
Harmillista. Näin me vain olemme erilaisia. Olen joskus miettinyt, että miksei terveydenhuollossa voi sen esitietolomakkeen yhteydessä kysyä potilaalta toivooko hän ehkä myös henkistä tukea, millainen on psyykkinen vointi tämän asian kanssa jne. Sitten me rationaaliset voimme halutessamme ilmoittaa, että otamme yhteyttä, jos tarvitsemme ja sitten he, joilla ehkä on jo paha psyykkinen stressi eikä jaksamista ottaa itse yhteyttä voi vain rastia ruutuun laittamalla pyytää sitä tukea ja apua. Olisi ehkä loppujen lopuksi halvempaakin, kuin kierrättää siellä potilaita, jotka eivät psyykkista tukea kaipaa tai joilla se on jotain muuta kautta saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Tämä tieto ei ehkä ole kannassa luettavissa, mutta tosiasia kuitenkin.
Reilu 20 vuotta sitten (2000-luvun puolella) vasempaan rintaani ilmestyi 5 cm mittainen ulospäinkin näkyvä patti.
Pääsin nopeasti gynelle ja tutkimuksiin, osoittautui vaarattomaksi kystaksi, joka vain tyhjennettiin.
Kuvassa, joka kystasta otettiin (ultra) jostain syystä näkyy, että olisi oikeassa rinnassa. Tämä tuli ilmi jollain myöhemmällä vastaanotolla. Että kuva ei valehtele (vaan minä muistan väärin). (Asiaa on tosin kommentoinut vain tuo yksi persoona.)
Rinta kuitenkin on vasen, totesin patin meidän vessan peilistä ja mieheni todistaa, kun esittelin sen hänelle sängyssä. Nukun vasemmalla puolella. Myös vastaanotolla, jossa kysta tyhjennettiin, neulan käyttäjä operoi vasemman kylkeni puolella.
Vasen rintani on aina ollut sellainen, jossa on ollut oireita ja vihlaisuja sekä muita ylimääräisiä tuntemuksia. Siihen myös sattuu ai
onneksi nykyisin kysyvät potilaalta nimenkin myös vastaaottohuoneessa (labrassakin nykyisin joutuu kertomaan myös itse sotun ja nimensä sen jälkeen kun hoitohenkilökunta on kortin ottanut haltuunsa) ja myös sen miksi potilas tuli vastaanotolle. ja kun tehdään toimenpide, kysytään potilaalta, että mihin toimenpiteeseen tuli ja ne muut sälät, jotta varmistavat, että on kaikilla samat tiedot.
Täynnä pieniä virheitä mutta en ala oikaisemaan. Ei niitä vanhoja käyntejä juuri lueta eikä ne vaikuta mihinkään. Eri asia jos joku isompi juttu ja tosi henkilökohtainen.
Terveydenhuollossa ei kannata rupatella, vaan puhua ainoastaan kyseessä olevista asioista.
Menin sanomaan hammaslääkärille, että ostin vahingossa liian kovan harjaosan sähköhammasharjaani, ja verta tuli ikenistä.
Vaihdoin pehmeämpään harjaan, ja ongelma katosi.
Hammaslääkäri oli kirjannut tietoihini: "runsaasti verta vuotavat ikenet". 🙄
Mennessäni suuhygienistille hän oli ihan kauhuissaan ennen hammaskiven putsaamista, kun luuli minun hoitavan hampaitani huonosti.
Tiedot oikaistiin sitten.
Ja neurologi vasta onkin kirjannut vääriä tietoja. 😬