Kun päättäjät on aina ihmetellyt alhaista syntyvyyttä niin eikö he tajua että alhainen syntyvyys johtuu näistä kolmesta asiasta?
1. Ei ole kumppania
2. Ei ole varaa lapsiin
3. Lapsia ei vain haluta tehdä
Minua huvittaa aina kun päättäjät tai joku thl henkilö selittää alhaisesta syntyvyydestä koska he pyrkivät tekemään niin yksinkertaisesta asiasta tosi monimutkikkaan asian ja muutenkin he puhuvat aina puutaheinää.
Ihmiset jotka lapsia haluaa tehdä mutta heillä ei ole lapsia ja he jäävät lapsettomiksi niin kohta 1 ja 2 koskettaa heitä pääosin.
Mitä itse muistelen niin koko jo 2000 luvun alussa jankattiin alhaisesta syntyvyydestä ja siitä että meiltä loppuu työntekijät ja koulussa meille opettajat selitti että kaikille löytyy töitä aikuisena.
Kommentit (78)
4. Ihmisiä on liikaa ja enemmän kuin ikinä ennen maailman jokaisessa maassa.
Mikä siinä on niin kamalaa, ettei porukka halua lisääntyä?
Voitaisiinko tän ikuisen aprikoinnin sijaan vaan hyväksyä tilanne ja alkaa kehittämään ratkaisuja, että pärjättäisiin pienemmällä väkimäärällä?
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on niin kamalaa, ettei porukka halua lisääntyä?
Voitaisiinko tän ikuisen aprikoinnin sijaan vaan hyväksyä tilanne ja alkaa kehittämään ratkaisuja, että pärjättäisiin pienemmällä väkimäärällä?
No kokoajan on tekniikka kehittynyt ja maailma tehostunut. Se mihin ennen tarvittiin kaksi kymmentä lapiomiestä niin nykyään tekee yksi kaivinkone. Olenkin aina naureskellut miten samaan aikaan huudellaan maapallon puolesta ja sitten halutaan lisää kansalaisia ja vielä ulkomailta tänne kylmään Pohjolaan. Ympäristön suojelun kannalta olisi paras keino rajoittaa ihmisten määrää.
Vierailija kirjoitti:
Kakkoskohta ei välttämättä pidä paikkaansa. Ihmiset ovat aina tehneet lapsia köyhyyteen. Jopa silloin kun ei kirjaimellisesti ollut rahaa ruokaan.
Itse en haluais että oma lapsi elää köyhyydessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsia tekee yleensä eniten kaikkein köyhimmät ihmiset
Valitettavasti jouduin tuhoamaan sun päätelmäsi
Ei tee, vaan varakkaimmat.
https://www.stat.fi/tietotrendit/artikkelit/2021/lapsia-elaa-tulojakaum…
Ei tuossa tilastossa ylimmät tuloluokat lasten määrällä juhli, tuohon keskiluokkaan ja vähän sen allehan tuo lastenteko painottuu. Aiempi kaveri oli tosin sikäli osittain oikeassa että monilapsisia perheitä on selvästi eniten alimmissa tuloluokissa - siellä vain on myös eniten kokonaan lapsettomia perheitä, mikä tasapainottaa tilata.
https://www.stat.fi/tietotrendit/media/uploads/tt2021/ruotsalainen/syys…
Ja tuosta kuvasta voi vielä hyvin nähdä kuinka monilapsisuus, erityisesti 4 tai enemmän lasta, on nimenomaan alimpien tuloluokkien kuvio. Ylimmissä tehdään se tavanomainen 1-2.
Olen suurituloinen ja mulla olisi varaa useampaankin lapseen. Oma lapsuuteni oli onnellinen, mutta multa puuttuu lisääntymisvietti ihan täysin. En ala hankkimaan lapsia koska "niin kuuluu tehdä", sillä mielestäni jokaisen lapsen tulisi saada syntyä toivottuna. Niinpä jätän lisääntymisen heille, jotka lapsia toivovat. Mitkään tuet, avustukset tai kannustimet eivät saisi minua muuttamaan mieltäni. Tykkään mieluumin puuhailla omia juttujani rauhssa.
Ihmisillä on ihan erilaiset odotukset elämältä ja elintasolta kuin ennen.
Mulla on kaksi lasta, he ovat teinejä. Olin matalapalkkatöissä ja mieheni opiskeli ja oli osa-aikatöissä kun lapset syntyivät. Toki silloin 16-15 -vuotta sitten sai samalla rahalla vähän enemmän kuin nyt, mutta oli se 1500 euron nettopalkka ja opintotuki+700 euron palkka silti aika pieni. Jossain vaiheessa mieskin meni töihin, mutta ei hänellä sen parempi nettopalkka ollut kuin minullakaan, joten monta vuotta elettiin noin 3000 euron kuukausituloilla. Eikä edes tunnettu itseämme mitenkään kauhean köyhiksi tai ajateltu, että ei olisi ollut vara lapsiin.
Minä en siis tajua, että jos perheessä on kaksi keskituloista, niin miten ei muka olisi vara lapsiin. Tai siis ihmiset ilmeisesti olettavat, että lapsettomalla pariskunnalla ja lapsiperheellä pitäisi olla sama elintaso. Että jos on tottunut siihen, että kahdestaan eläessä palkasta jää säästöön X euroa, joilla voi sitten reissata ja muuta, niin saman verran pitäisi jäädä rahaa myös siinä vaiheessa, kun on lapsia, vaikka tämä on matemaattinen mahdottomuus, kun samaa tuloa on jakamassa yksi ihminen lisää.
Mä en nyt sano, että kaikesta "kivasta" pitäisi luopua jos lapsia tekee, mutta ei ole minusta realistista olettaa, että lasten tekeminen olisi ilmaista hupia.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse lapseton ja lapsia en tälläiseen yhteiskuntaan aio tehdä. Meille sanottiin koulussa aikoinaan että teille riittää töitä kaikille koska suomessa on tulevaisuudessa huutava työvoimapula pienentyvien ikäluokkien takia... noh työttömiä on tosi paljon eli väärässä olivat opettajat.
M34
Pakko kompata. Meille valehdeltiin päin naamaa, kaikki lupaukset petettiin. Niin olkaa ilman kakaroita sitten, onneksi en ehtinyt tehdä yhtään. Näin siinä käy, kun raha pannaan kaiken edelle.
Naisena tarvitsisin sen miehen (kohta yksi). Lapseen/lapsiin menee paljon rahaa. Raskaus ja synnytys näyttää raskaalta prosessilta. Enkä halua olla yksinhuoltajaäiti.
Vierailija kirjoitti:
https://www.stat.fi/tietotrendit/media/uploads/tt2021/ruotsalainen/syys…
Ja tuosta kuvasta voi vielä hyvin nähdä kuinka monilapsisuus, erityisesti 4 tai enemmän lasta, on nimenomaan alimpien tuloluokkien kuvio. Ylimmissä tehdään se tavanomainen 1-2.
Olisi hauska nähdä miten suuri osa kansasta nyt kuuluu noihin ryhmiin. En ole tuolla Väestöliitonkaan sivuilla nähnyt selkeää taulukkoa, että vaikka 35 % lapsista asuu alle mediaanin tienaavissa perheissä jne. Samoin on hämäävää sanoa alimmin koulutetuimman ryhmän saavan vähiten lapsia suhteellisesti luokkaansa nähden kertomatta absoluuttisia määriä.
Kolme syytä: musutus, Kokoomus ja byrökratia. Huom.! Rkp. = Kok.
xc
Korkea veroaste, myöskin epätasa-arvoinen yhteiskunta, julkisella sektorilla saa loisimalla 5000 € /kk, päästäksesi yksityisellä sektorilla samaan, saat tehdä monin verroin enempi töitä, ihan stressiin asti.
Vierailija kirjoitti:
Lapsia tekee yleensä eniten kaikkein köyhimmät ihmiset
Valitettavasti jouduin tuhoamaan sun päätelmäsi
Lapsia tosiaan tekee eniten ne joiden ei tarvitse miettiä niiden elättämistä koska valtio elättää heidän lapsensa erilaisin tuin ja tuet nousevat jokaisen lapsen myötä. Pienituloiset palkalliset yleensä jo miettivät kuinka moneen lapseen on varaa koska saavat pelkät lapsilisät eikä palkka nouse jokaisen lapsen myötä vaan se palkka on se sama riippumatta siitä onko lapseton vai suurperheellinen.
Vierailija kirjoitti:
Lisäisin vielä
Kohta 4 Kaikki eivät lapsia pysty saamaan. Aina se ei ole haluamisesta tai yrittämisestä kiinni
Tama taitaa olla todella yleista. En itsekaan tullut raskaaksi (saatoin kokea ehka pari aikaista keskenmenoa, en ole varma) kuin yli vuoden jalkeen kun lopetin pillerit. Yleensa noita hormonivalmisteita syodaan +10 vuotta ja siina voi kestaa vuosikausia viela lopettamisen jalkeen etta oma hormonitoiminta palautuu. Ja ei se niin ole etta jokaisesta kierrosta tulee 100% varmasti raskaaksi. Oikeasti ne mahdollisuudet on melko pienet. Ja kun aikaa kuluu, vuosi, vuosia kenties, niin nainenkin on sitten "melko vanha" ja se jo itsessaan laskee mahdollisuuksia 🤷 sitten siina yrittamisen lomassa tapahtuu kaikenlaista; lomautuksia, lamaa, ei se mielta nostata, alkaa stressata oma parjaaminen kun rahat ei riita kohta vuokraan ja ruokaan, autosta pitaa luopua, milla ostan vaippoja jos ei omaankaan elamaan riita rahat. Ottakaa paattajat ne loputkin lapsilisat ja -korotukset meilta pois. Ei niita kukaan pian kohta tarvitse kun ei lapsiakaan tehda.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole varaa lapsiin ja eipä ole sitä kumppaniakaan.
Nyt palkasta jää käteen 2000e, asuminen vie 800e,auto vie 400e, laskut vie 100e.
700e jää rahaa elämiseen ja sillä rahalla en vaan lapsia ala tänne tekemään.
Autoon uudet renkaat vie helposti sen 300e ja auton korjaus maksaa helposti sen 300e.
Suomi on liian kallis maa elää tai sitten täällä on liian surkeat palkat.
Moni laskee myös niin, että suurin hyötyjä on nettomääräisesti ylisuuri julkinen sektori.
Silloin kannattaa työaikaa lyhentää.
Vähemmän tienaaminen on hyvä keino äänestää.
Jos aikoo tienata enemmän, muutto ulkomaille on parempi.
Jos ei lisäänny ja tienaa vähemmän, puhuen solidaarisuudesta, on elämä helpompaa.
Naisen on saatava ensin ura kuntoon, jotta voi varmuudella palatakin kunnon töihin pikkulapsiajan jälkeen. Suomessa on esim. Englantiin verrattuna hyvin vaikeaa edetä työelämässä haluttuun suuntaan. Pieni, verotuksella kuihdutettu ja tiukkaraaminen työmarkkina kun on.
Kun on kiinnostavia työmahdollisuuksia, luottamus tulevaisuuteen on ihan erilainen, vaikka se palkka ei olisikaan mahtava. Ei tässä ole kyse rahasta vaan siitä, että naisilla ei ole varmuutta mielekkään työn saannista (sisältäen joustavuuden). Mielekäs työ ja luottamus uran jatkumiseen kantaa niin pitkälle elämässä.
Tämä. Vieläköhän näytetään?