Kun päättäjät on aina ihmetellyt alhaista syntyvyyttä niin eikö he tajua että alhainen syntyvyys johtuu näistä kolmesta asiasta?
1. Ei ole kumppania
2. Ei ole varaa lapsiin
3. Lapsia ei vain haluta tehdä
Minua huvittaa aina kun päättäjät tai joku thl henkilö selittää alhaisesta syntyvyydestä koska he pyrkivät tekemään niin yksinkertaisesta asiasta tosi monimutkikkaan asian ja muutenkin he puhuvat aina puutaheinää.
Ihmiset jotka lapsia haluaa tehdä mutta heillä ei ole lapsia ja he jäävät lapsettomiksi niin kohta 1 ja 2 koskettaa heitä pääosin.
Mitä itse muistelen niin koko jo 2000 luvun alussa jankattiin alhaisesta syntyvyydestä ja siitä että meiltä loppuu työntekijät ja koulussa meille opettajat selitti että kaikille löytyy töitä aikuisena.
Kommentit (78)
Kyllä ne sen tajuaa mutta eivät välitä, suomen hallitus ajaa vain omiensa etuja mitä suomalaiset ei ole.
Kiihdyttäjät kiihdyttää jne.
Mun tuttavapiirissä ja omalla kohdallani tuo kohta 3 on vahvasti edustettuna. Nelikymppisiä ollaan ja joskus on tullut puhettakin, että mikähän tässä lapsettomuusuutisoinnissa ja asian tutkimisessa oikein takkuaa, kun ei tunnusta ymmärtävän, että osa ei ihan oikeasti halua lapsia, ei sitä tarvitse sen enempää perustella. Ja tahattomassa lapsettomuudessa korostuu vastauksissa kerta toisensa jälkeen nuo kohdat 1 ja 2. Silti asiaa pitää puida ties minkä asiantuntijoiden toimesta vuodesta toiseen.
Tärkein syy: ei ole tulevaisuuden näkymää sen enempää oman elämän kuin maailmankaan suhteen.
Lapsia tekee yleensä eniten kaikkein köyhimmät ihmiset
Valitettavasti jouduin tuhoamaan sun päätelmäsi
Vierailija kirjoitti:
1. Maahan muuttajat in tärkeöm8vokmavara mitä suomalaiset
Yksi syy miksi heitä tänne otetaan on juuri se kun suomalaiset ei lisäänny tarpeeksi. Ilman kyseisiä ihmisiä suomen huoltosuhde ja väestöpyramidi olisi vielä huonommalla tolalla.
Ruotsissa huoltosuhde ja väestöpyramidi voi paremmin juuri koska heitä otetaan sinne enemmän paikkaamaan alhaista syntyvyyttä.
Myös kyseiset ihmiset nostaa syntyvyyttä koska kyseiset ihmiset tekee enemmän lapsia kuin kantaväestö, toki heidän jälkeläiset ei tee enää niin paljon lapsia :)
Jokainen lapsi revitään naisen kehosta.
Ei mikään pikkujuttu sille naisellekaan.
Lisäisin vielä
Kohta 4 Kaikki eivät lapsia pysty saamaan. Aina se ei ole haluamisesta tai yrittämisestä kiinni
Vierailija kirjoitti:
Tärkein syy: ei ole tulevaisuuden näkymää sen enempää oman elämän kuin maailmankaan suhteen.
Kyllä on selvä tulevaisuudennäkymä olemassa, kaikki menee yhä huonompaan suuntaan.
Homot ja muut perverssit eivät lisäänny
Olen itse lapseton ja lapsia en tälläiseen yhteiskuntaan aio tehdä. Meille sanottiin koulussa aikoinaan että teille riittää töitä kaikille koska suomessa on tulevaisuudessa huutava työvoimapula pienentyvien ikäluokkien takia... noh työttömiä on tosi paljon eli väärässä olivat opettajat.
M34
Vierailija kirjoitti:
Mistäs tämän tiedon revit?
Tuolta saa ihan tilastotietoa, toki tässä ei ole absoluuttisia määriä, mutta eniten lapsettomuutta on juurikin perusasteen koulutuksen suorittaneilla ihmisillä, jotka ovat myös köyhimpiä.
Lapsettomuus ja koulutustaso Suomessa - Väestöliitto.fi (vaestoliitto.fi)
Vierailija kirjoitti:
Koska elävät yhteiskunnan tuilla eikä äly riitä muuhun kuin naimiseen. Siksi.
Ei he tiedä. Sinun täytyy rientää tämä heille kiireesti kertomaan!
Vierailija kirjoitti:
Olen itse lapseton ja lapsia en tälläiseen yhteiskuntaan aio tehdä. Meille sanottiin koulussa aikoinaan että teille riittää töitä kaikille koska suomessa on tulevaisuudessa huutava työvoimapula pienentyvien ikäluokkien takia... noh työttömiä on tosi paljon eli väärässä olivat opettajat.
M34
Niin ja onhan tämä naurettavaa miten lääkärin palkallakaan ei voi elää elämää mitä vielä 80-luvulla isot ikäluokat viettivät hitsarin tuloilla. Isot ikäluokat pelasivat kaiken oman pussiinsa ja tämäkään ei tunnut riittävän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi syy miksi heitä tänne otetaan on juuri se kun suomalaiset ei lisäänny tarpeeksi. Ilman kyseisiä ihmisiä suomen huoltosuhde ja väestöpyramidi olisi vielä huonommalla tolalla.
Ruotsissa huoltosuhde ja väestöpyramidi voi paremmin juuri koska heitä otetaan sinne enemmän paikkaamaan alhaista syntyvyyttä.
Myös kyseiset ihmiset nostaa syntyvyyttä koska kyseiset ihmiset tekee enemmän lapsia kuin kantaväestö, toki heidän jälkeläiset ei tee enää niin paljon lapsia :)
Mutta tuovat tullessaan enemmän rikollisuutta, Ruotsi on oiva esimerkki ja täällä alkaa meno olla samanlaista. Eikä ne käy töissä vaan elävät tuilla koska niitä on liian helppo saada. Sitä et tientenkään viitsinyt kertoa vaikka se on hyvin näkyvää.
Vai johtuuko elämän epävarmuudesta, kuten pätkä- ja vuokratöistä tai nollasopimuksista? Noilla ei edes lainaa haeta oman kodin ostoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M34
Niin ja onhan tämä naurettavaa miten lääkärin palkallakaan ei voi elää elämää mitä vielä 80-luvulla isot ikäluokat viettivät hitsarin tuloilla. Isot ikäluokat pelasivat kaiken oman pussiinsa ja tämäkään ei tunnut riittävän.
Niin no itselläni juuri yksi syy lapsettomuuteeni on juuri se että palkka mitä saan työstäni on liian pieni tai sitten suomessa on kaikki liian kallista. Saan nyt bruttona noin 3000e/kk ja jos saisin bruttona sen 4000e tai 5000e kuukaudessa niin sitten olisin myönteisempi sille ajatukselle että lapsia tekisin. Itsellenä ainakin siis raha vaikuttaa siihen miksi lapsia en tee.
M34
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama miltä pyramidi näyttää. Se ongelma ei siitä parane, jos nuoremmalle väelle ei ole tarjota kunnollisia palkkatöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M34
No nyt on kyllä päivän emävale ettei muka lääkäri palkallaan pysty elämään, hohhoijaa....
Kakkoskohta ei välttämättä pidä paikkaansa. Ihmiset ovat aina tehneet lapsia köyhyyteen. Jopa silloin kun ei kirjaimellisesti ollut rahaa ruokaan.