Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

50 eurolla kotivaraan, mitä ostaisit?

Vierailija
11.12.2023 |

Jos sinulla on 50 euroa, eikä juuri kotivaraa valmiina, mitä ostaisit?

Kommentit (85)

Vierailija
81/85 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutaan kerrostalossa ja meillä on tietyt perusjutut hankittu kuten retkikeitin, minipresso, paristökäyttöinen radio, ladattava led-lyhty, varavirtalähde, kynttilöitä, tulitikkuja ja paristoja.

Ja pärjätään helposti viikko käymättä kaupassa, kotivarassa on niitä tuotteita mitä muutenkin käytetään: pullovettä, hapankorppuja, pastaa, riisiä, perunamuusijauhetta, nuudeleita, tonnikalaa, tomaattimurskaa, kikherneitä, kookosmaitoa, oliiviöljyä, mausteita, teetä, kahvia, ananasta, tomaattimurskaa, kuivattuja hedelmiä, oliiveja, pestoa, suolakurkkuja, hillosipulia, pähkinöitä, salamitikkuja, soijaa, punaista currykastiketta, tikka masala kastiketta ja maksapasteijaa.

Jos nyt pitäis viiskymppiä käyttää niin ruokaa sen mukaan onko taloudessa keittomahdollisuutta vai ei.

Vierailija
82/85 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jauhoja pussi, Hädän hetkellä vie pussukan naapurin emännälle, joka puuhellassa leipoo niistä ison säkin herkullisia sämpylöitä. Ja vettä 20 litraa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/85 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on sati kakkonen? 

Klittaimuri voimaantujalle.

84/85 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päätä itse. Ei kannata kerralla kaikkea, eri kuukausina eri jutut. Wc-paperia, lähdevettä, jaffa, ruisleipää eli ruisnäkkäriä ilmeisesti, mehua, lääkkeitä muutamat (ei kiire yhdellä kertaa hankkia). Helposti syötäviä ja juotavia asioita, myös jälkiruokia. Jos ei voi kypsentää tai lämmittää niin sellaista. Teetä, proteiinia, maitojauhe olisi kiva jos se ei jää kellumaan veteen ja sulaa sinne. Jotkut puristeet myös ok. Desinfiointiaine ja ensiapujuttuja. Ehtii näitä katsella ajan myötä. Juomapullo voi olla kätevä. Astioiden pesuun helpot ratkaisut tai kertakäyttöisiä. Entä käsipesut tai kosteusliinat.

Juuri näin. Ihmiset ovat erilaisia niin ruokailutapoineen kuin muutenkin. Ja tosiaan ei sitä kotivaraa ole just nyt pakko hankkia vaan pikkuhiljaa. Sitä voi vaikka ensin käyttää mielikuvitustaan ja miettiä, mitä kaikkea tarvitsisi, jos huomenna aamulla heräisi siihen, ettei hanasta tule vettä eikä ole sähköjä. Ja se tilanne kestäisi 72 tuntia. Sitten, kun on tehnyt omasta mielestään tärkeimmät hankinnat, kokeilee. Päättää, että huomenna aamulla en laita valoja päälle, en käytä sähkölaitteita enkä käytä hanasta tulevaa vettä. En käy edes suihkussa enkä pese käsiäni. Sitten kokeilee, millaista on elää siten 72 tuntia ja kirjoittaa senkolmen päivän aikan ylös ne asiat, joita itseasiassa olisivat olleet tosi tarpeellisia. Ja sitten vähitellen alkaa hankkia niitä. 

Mä itse asun kaksikerroksisessa rivitaloasunnossa. Vietän hyvin suuren osan ajasta yläkerrassa. Jos tulisi laaja sähkökatko, oman asuntoni lisäksi sähköt menisi myös naapuritaloista ja lisäksi katuvalot sammuisivat. Mun ehdoton top 1 on valo, jonka avulla pääsisin pimeässä portaat alas alakertaan. Tähän kävisi tietysti taskulmappu, mutta mä olen hankkinut koko yläkerran käytävälle ja portaisiin liiketunnistimilla varustetut paristoilla otimivat lamput. Säilytän sitten taskulamppuja, paristoja yms alakerrassa. Kerrostalossa tai muuten yksikerroksisessa asunnossa asuvalla ei tietenkään olisi ongelmaa portaissa kulkemisessa pilkkopimeässä, koska niitä portaita ei edes olisi. Pitää siis kotivaraa suunnitellessaan miettiä, mitä juuri minä tarvitsisin ja mikä olisi minulle tärkeintä. Iman Buranaa pärjää suurin osa ihmisistä, mutta ilman insuliinia ei 1. tyypin diabeetikko pärjää. Eli tarvitseeko lääkkeitä vai ei, riittppu ihan ihmisestä.  Jollekin toiselle sitten jokin muu on tärkeintä. 

Vierailija
85/85 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

50 eurolla saa tosi paljon vettä ja ruokaa. Sitten tekee hankalampaa, jos pitää ruveta retkikeitintä, taskulamppua ja muuta ostamaan samalla rahalla. Keitin vaikuttaa myös paljon siihen millaista ruokaa kannattaa ostaa. Pastat, puurot, kastikkeet, kahvit, teet nyt on vaan mukavampaa lämpimään kuin kylmään veteen tehtynä.

Totta kai omakotitalossa, jossa on tulisija, on helpompaa olla omavarainen. Mutta osa kommentoijista ei tuntunut ajattelevan, että kyllä kerrostalossakin saa tehtyä ruokaa retkikeittimellä, tai voi olla partsi ja grilli.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan viisi