Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kummilapsen vanhemmat pitävät minua lahja-automaattina

Vierailija
10.12.2023 |

Minulla on päiväkoti-ikäinen kummilapsi, jota näen ehkä ihan maksimissaan kolme kertaa vuodessa. Lapsen vanhempi on kaverini, mutta olemme etääntyneet viime vuosina välimatkan ja eri elämäntilanteiden johdosta. Kummilapsi ei näin ollen ole läheinen ja en tiedä hänestä juuri mitään.

Näin joulun tai syntymäpäivieni aikaan alkaa ottamaan aivoon, koska näköjään tehtäväni kummina olisi kuskata tälle lähes tuntemattomalle naperolle kalliita lahjoja. Nytkin sain joululahjatoiveita kysellessä esimerkkejä, jotka maksavat 70-100€. Mielestäni tämä on mautonta, sillä kaverini kyllä tietää, etten ole mikään suurituloinen. 

Nyt painin sen kanssa, onko pakko ostaa edes 30€ arvoista muovirojua mukulalle, jota hädin tuskin edes tapaan ikinä, mutten toisaalta haluaisi aktiivisesti tuhota välejä kaveriini.

Kohtalotovereita / mielipiteitä paljonko on kohtuullista käyttää kummilapsen lahjaan? 

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta lapselle palapeli tai kirja. 

Vierailija
2/37 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kysyit toiveita ja sitten väität, että sinua pidetään lahja-automaattina 🤭 Tuskin he olisivat muuten odottaneet sinulta mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tunne kunnolla kummilastani välimatkan vuoksi. On 3 v. Ostin tänä vuonna kirjan, joka maksoi 13 e. Toisen kummilapsen kanssa olen tekemisissä viikoittain ja on mulle läheisempi, hänelle ostin kirjan ja pelin, yht. 35 e. 

Vierailija
4/37 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neulo lapaset ja pipo.

Vierailija
5/37 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta joku kristillinen kirja. Kummin tehtävä on osallistua lapsen kristilliseen kasvatukseen. Jos lapsen vanhemmat ottavat nokkiinsa, kysy heiltä miksi kastoivat lapsensa.

Vierailija
6/37 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkki, älä jatkossa kysy toiveita. Osta joku kirja, lapsille luetaan muutenkin liian vähän. 

Vierailija
7/37 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin kysyt lahjatoiveita ja sitten valitat? Osta mitä haluat tai anna rahaa. 

Vierailija
8/37 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ratkaisin kummilapsiasian siten, etten jouluna antanut heille lahjoja ollenkaan. Varsinkaan kun olivat pieniä. Suku kyllä osti lapsille lahjoja, joten sinne minunkin pakettini olisivat vain hukkuneet suureen röykkiöön jättämättä muistikuvia. Lahjat vein syntymäpäivisin ja yritin olla oikein antelias kummi silloin. 

Vierailija
9/37 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kuin edellä, olen aina ostanut vain syntymäpäivälahjan. 

Vierailija
10/37 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjahevosta ei kurkita suuhun. Annat sellaisen lahjan kuin tykkäät että on hyvä ja kukkarollesi soveltuva. Saajat kiittäkööt kauniisti ja tyytykööt siihen mitä saavat. Vain moukat arvostelee ääneen saamiaan lahjoja. Pitäkööt mölyt mahassaan vaan.

Vierailija
11/37 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs läksit?! Itse aloit koiran virkaan.

Vierailija
12/37 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain viime joulun alla,  kummilapseni vanhemmilta tilaamatta ja pyytämättä lapsen lahjatoiveen puhelimeeni,  kuvien ja kaupan osoitteita myöten, mistä voin käydä ostamassa lahjan ja hintalappu oli lähes 120€. 

Jätin oatamatta, enkä reagoinut mitenkään viestiin ja joululahjaksi lähetin reilun kympin maksavan kirjan. Eipä tullut lahjasta edes kiitosta. Tänä vuonna en tiedä vielä, ostatko lahjan vai en.

Joiltakin nykyvanhemmilta on mennyt markkinahumussa suhteellisuudentaju ja käytöstavat. 

Vierailija
13/37 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kysyit toiveita ja sitten väität, että sinua pidetään lahja-automaattina 🤭 Tuskin he olisivat muuten odottaneet sinulta mitään.

Sovinnollisena ihmisenä melestäni toiveiden kysyminen on kohteliasta ja joku pieni lahja on ihan ok. Kalliiden lahjojen pyytäminen taas ihmiseltä, joka hädin tuskin on perheesi elämässä, on tökeröä ja silkkaa ahneutta. Niitä varten on vanhemmat itse tai isovanhemmat. 

Kaverini tuntien kysymättä ja lahjomatta jättäminen taas johtaa 100% varmuudella mykkäkouluun ja/tai passiivis-aggressiivisuuteen.

T: Ap 

Vierailija
14/37 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano suoraan että et noin kalliita lahjoja osta kenellekään. Sano vaikka että sinusta maailmassa on tarpeeksi krääsää, että on ilmastoteko vähentää materialismia. Jos menet käymään vie joku kympin lahja, jos et niin onnentoivotus koko perheelle whats appilla riittää.

Vierailija
15/37 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä aihe herää aina jouluna, onkohan yhtään kummia joka on oikeasti tekemisissä kummilapsensa kanssa vielä vuosien kuluttuakin?

Ja m i k s i ihmeessä ihmiset edes ryhtyvät kummiksi, kun ei siihen ole yhtään järkisyytä?! 

Vierailija
16/37 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meidän perhe odota automaattisesti keneltäkään lahjoja. Ei edes isovanhemmilta, saati joltain, jonka kanssa ei juurikaan olla tekemisissä. Joka vuosi kuitenkin tulee kyselyjä joltain siskonkumminkaimalta ja näihin vastataan rehellisesti, mitä lapsi haluaa ja siihen lisäksi "pakolliset" kirjat yms halvat jutut. Taidanpa ensi kerralla sanoa rehellisesti, että älkää ostako mitään, kun ei edes tunneta, kerta siitä tulee sellainen olo, että he ovat lahja-automaatteja tämän vuoksi.

Vierailija
17/37 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs jos ei ole rahaa.Voi järkkyä kuinka vaikeeta vaan on lopettaa ostaminen. Ihme koukussa jos ei osaa sanoa että ei ole rahaa tai ei sano mitään. Ostakaa itse lahjanne.

Minä en tajua miksi pitää ostaa lahjoja toisten lapsille. Sitten ihmettelen miksi he eivät ole menneet itse kummiksi kenellekkään.

Vierailija
18/37 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkki: älä kysy jatkossa lahjatoiveita, vaan kysy minkälaisista asioista lapsi tällä hetkellä tykkää. Sitten kun vastaavat, että tykkää vaikka Muumeista tai Frozenista, niin ostat jotain siihen teemaan sopivaa, joka sopii myös omaan budjettiin. Vaihtoehtoja on paljon enemmän, kun ostaa teeman mukaan, eikä jotain tiettyä 100 euron lelua.

Vierailija
19/37 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoita, että alat säästämään lapselle rahaa, etkä enää osta varsinaisia lahjoja. Avaa tili mihin laitat 30 € jouluna ja synttäriä. 10 vuodessa kertyy 600 € ja korot. Anna nämä rahat hänelle vaikka täyttäessään 18

Vierailija
20/37 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se riippuu. Joillekin merkitsee kummilapsi ja joillekin kaukainen. Vanhemman vaatimukset varmaan näivettävät ihmissuhteet helposti. Onko heillä itsellä rahaa tai mummot, papat. Vai miksi hän kysyy kallista, myykö ne vai tosiaan lapselle. Osa kyselee ehkä siksi kun tietää mitä lapsi toivoo. Mutta päälahjat ostaa vanhempi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kolme