Mitä ihmiset oikein lotraa suihkussa??
Hiukset ja kriittiset paikat pesaisee ihan muutamassa sekunnissa niin miksi moni naapuri lorottaa vettä jopa 20 minuuttia yhtä soittoa. Mahtaa olla komeat tasauslaskut näillä, itse saan aina takaisinpäin.
Kommentit (150)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan tajunnut, miksi jotain ärsyttää tuntemattomien ihmisten suihkussa kuluttamat minuutit. Tämä suihkuraivo on ihan vuodesta toiseen palstan sekopäiden kestoaihe. Sama kuin lietsoisi itsensä raivoon siitä, että joku pitää kotona sukkia, tai harjaa hiuksia, tai käyttää kukallisia lakanoita, tai juo puolukkamehua. Yhtä kiinnostavaa toisten suihkut. Pääasia, että siellä suihkussa käydään. Sen verran pahanhajuisia ihmisiä tulee kohdattua.
Eihän tämä veden lotraaminen ole mitenkään verrattavissa johonkin sukkien pitämiseen.
Pahimmillaan siinä homehduttaa koko talon kun suihkussa vain lämmitellään pitkiä aikoja. Vesihöyry imeytyy rakenteisiin.
Osalla kirjoittajista huonelämpötila on alle 20 astetta, joten ehtiikö mikään paikka kunnolla kuivuakaan ennen seuraavaa
Joo Suomi onkin ainut maa, jossa kosteissa tiloissa on hometta. Meilläkin oli tosi siisti ja kuiva kylpyhuone, kunnes se päätettiin uusia ja kurkattiin rakenteisiin. Ihan samalla tavalla se vesi tekee tuhojaan siellä ulkomaillakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lämmitän varpaitani. Oma talo ja omat vesilaskut ja itse maksettu veden lämmitys, ei pitäisi haitata ketään muuta kuin itseäni, jos yhdellä suihkulla vedän boilerin tyhjäksi. Siihen en edes minä pysty.
Kyllä energiantuhlaus vaikuttaa ihan kaikkiin.
Voit ihan vapaasti kuluttaa vähemmän energiaa. Ihan itse. Ei sun lupaa tarvi kysellä.
Aina tosin helpompaa vaatia muita tekemään, jotta ei itse tarvi vaivautua
"Joo Suomi onkin ainut maa, jossa kosteissa tiloissa on hometta. Meilläkin oli tosi siisti ja kuiva kylpyhuone, kunnes se päätettiin uusia ja kurkattiin rakenteisiin. Ihan samalla tavalla se vesi tekee tuhojaan siellä ulkomaillakin."
En minä sanonutkaan ettei tee tai voisi tehdä. Pointtina oli se että Suomessa ollaan ihan hysteerisiä asian suhteen - ei todellakaan ole normaalia murehtia keskustelupalstalla tuntemattomien ihmisten suihkutteluita ja että ehtiikö heidän kylppärinsä kuivua ollenkaan. Suomessa on varmaan maailman parhaiten rakennetut talot ja kosteat tilat ja nimenomaan hometta hyvin ehkäistään. Täällä ulkomailla kukaan ei ota paineita ja kylpyhuoneet kuivuvat ilman sen suurempaa murehtimista toisten suihkujen pituuksista.
Mitä se kenellekään kuuluu, kauanko ja paljonko vettä kukin kuluttaa kotonaan? Jokainen sen veden itse maksamaan joutuu, mitä kuluttaakin. Ja monella suomalaisella on vielä oma kaivokin. Jos Suomesta on vesi loppumassa, sopii osoittaa todisteet siitä. Ja ne vedenlämmityskulutkin maksetaan itse.
Jos joku on turhaa rahan- ja energianhukkaa niin lattialämmitys ja ilmalämpöpumput.
Suomessa on iät ja ajat tarjettu villasukilla ym. lämpimällä vaatetuksella ja normaalilla patteri- ja tulisijalämmittämisellä!
Vierailija kirjoitti:
Mitä se kenellekään kuuluu, kauanko ja paljonko vettä kukin kuluttaa kotonaan? Jokainen sen veden itse maksamaan joutuu, mitä kuluttaakin. Ja monella suomalaisella on vielä oma kaivokin. Jos Suomesta on vesi loppumassa, sopii osoittaa todisteet siitä. Ja ne vedenlämmityskulutkin maksetaan itse.
Mies valutti tuntikausia kuumaa vettä hanasta ja aiheutti taloyhtiöön kymmenien tuhansien eurojen korjauslaskut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan tajunnut, miksi jotain ärsyttää tuntemattomien ihmisten suihkussa kuluttamat minuutit. Tämä suihkuraivo on ihan vuodesta toiseen palstan sekopäiden kestoaihe. Sama kuin lietsoisi itsensä raivoon siitä, että joku pitää kotona sukkia, tai harjaa hiuksia, tai käyttää kukallisia lakanoita, tai juo puolukkamehua. Yhtä kiinnostavaa toisten suihkut. Pääasia, että siellä suihkussa käydään. Sen verran pahanhajuisia ihmisiä tulee kohdattua.
Eihän tämä veden lotraaminen ole mitenkään verrattavissa johonkin sukkien pitämiseen.
Pahimmillaan siinä homehduttaa koko talon kun suihkussa vain lämmitellään pitkiä aikoja. Vesihöyry imeytyy rakenteisiin.
Osalla kirjoittajista huonelämpötila on alle 20 astetta, joten ehtiikö
No on sitten vedeneristys ollut huonosti tehty, sehän sitä hometta siellä aiheuttaa.
Täälläkin asunossa on niin kylmä ,että pitääpä mennä suikuun lämmittelemään.1-0 turhaa näiden vih touhuamat energia säästöt.
Vierailija kirjoitti:
"Joo Suomi onkin ainut maa, jossa kosteissa tiloissa on hometta. Meilläkin oli tosi siisti ja kuiva kylpyhuone, kunnes se päätettiin uusia ja kurkattiin rakenteisiin. Ihan samalla tavalla se vesi tekee tuhojaan siellä ulkomaillakin."
En minä sanonutkaan ettei tee tai voisi tehdä. Pointtina oli se että Suomessa ollaan ihan hysteerisiä asian suhteen - ei todellakaan ole normaalia murehtia keskustelupalstalla tuntemattomien ihmisten suihkutteluita ja että ehtiikö heidän kylppärinsä kuivua ollenkaan. Suomessa on varmaan maailman parhaiten rakennetut talot ja kosteat tilat ja nimenomaan hometta hyvin ehkäistään. Täällä ulkomailla kukaan ei ota paineita ja kylpyhuoneet kuivuvat ilman sen suurempaa murehtimista toisten suihkujen pituuksista.
Alapeukut viuhuu :D mutta tämähän on aivan totta. Missään ei harrasteta yhtä autuasta naapurien kyttäämistä kuin Suomessa - paitsi Saksassa! Mutta eipä ole minulle ikinä tullut edes mieleenkään, täällä ulkomailla siis, että kuinkahan kauan naapurini on suihkussa ja missä ajassa hänen suihkunsa kuivuu. Tietenkin täällä on myös hölmöjä ratkaisuja kuten pesukoneet viemärittömissä tiloissa, mutta jotenkin täällä silti kaikki selviää hengissä. Alapeukuttakaa, olkaa hyvät :D.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alapeukut viuhuu :D mutta tämähän on aivan totta. Missään ei harrasteta yhtä autuasta naapurien kyttäämistä kuin Suomessa - paitsi Saksas
Naapurien vesileikit voi aiheuttaa vaurioita omaankin kämppään, niin kyllä minua ainakin kiinnostaa.
Ja jos muuttaa uuteen kotiin, niin onhan sillä väliä miten edelliset asukkaat on sitä asuntoa kohdelleet.
Vuokran suuruudessa se voi myös näkyä. Jos edelliset asukkaat ovat olleet holtittomia veden käyttäjiä, niin VA saattaakin nostaa seuraavan vesimaksua.
Ap:lla ajantaju heittää, kun kuvittelee pesevänsä hiukset parissa sekuntissa
Tasauslasku riippuu täysin ennakko maksusta. Sama laskeeko vettä viisi minuuttia vai tunnin. Meilläkin vuosittain kulutuseroa ollut yli 20 kuutiota puoleen ja toiseen.
Kokeiltiin miehen kaa vuosi sitten syksyllä suihkun käytön rajoittamista viiteen minuuttiin, kun siitä energian ja veden säästöstä niin hirveesti kohkattiin. Kumpikin koettiin, että viisi minuuttia kunnolliseen pesuun, joka sisältää hiusten pesu ja hoitoaineen sekä vartalon pesun, on liian lyhyt aika. Keho ei ehtinyt kunnolla lämmetä ja suihkusta piti tulla kiireellä pois, hoitoainekaan ei ehtinyt vaikuttaa. Suihku tuntui hätäiseltä eikä ollenkaan miellyttävältä.
Lopetettiin kellon kyttääminen ja nyt kumpikin on suihkussa ihan rauhassa n. 10 min kerrallaan, joskus voi heittää parilla minuutilla suuntaan tai toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Kokeiltiin miehen kaa vuosi sitten syksyllä suihkun käytön rajoittamista viiteen minuuttiin, kun siitä energian ja veden säästöstä niin hirveesti kohkattiin. Kumpikin koettiin, että viisi minuuttia kunnolliseen pesuun, joka sisältää hiusten pesu ja hoitoaineen sekä vartalon pesun, on liian lyhyt aika. Keho ei ehtinyt kunnolla lämmetä ja suihkusta piti tulla kiireellä pois, hoitoainekaan ei ehtinyt vaikuttaa. Suihku tuntui hätäiseltä eikä ollenkaan miellyttävältä.
Lopetettiin kellon kyttääminen ja nyt kumpikin on suihkussa ihan rauhassa n. 10 min kerrallaan, joskus voi heittää parilla minuutilla suuntaan tai toiseen.
Suihkun tarkoitus on puhdistaa, ei lämmittää kehoa.
Miten tuo viisi minuuttia vaikuttaa hoitoaineen vaikuttamiseen?
Peset hiukset shampoolla, huuhtelet ja suljet vesihanan.
Lisäät hoitoaineen, annat vaikuttaa ja huuhtelet.
Kyse ei siis ole siitä etteikö kylpyhuoneessa voisi viettää aikaa. Vaan siitä, että se hana ei ole turhaa auki koko aikaa.
Minä läträän just niinkuin huvittaa. Muuten en paljoa kuluta. En osta turhaa, en syö liikaa, en omista paljon sähkölaitteita. Ja ennenkaikkea, ei ole lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osalla kirjoittajista huonelämpötila on alle 20 astetta, joten ehtiikö mikään paikka kunnolla kuivuakaan ennen seuraavaa suihkukertaa.
Nimenomaan nyt talvella suihku kuivuu hyvin. Kesällä meillä ei ole lämmitys päällä ollenkaan, ja silloin ei kuivu helposti.
Lotraan koska olen umpijäässä näin talvella ja se on ainut keino lämmetä kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alapeukut viuhuu :D mutta tämähän on aivan totta. Missään ei harrasteta yhtä autuasta naapurien kyttäämistä kuin Suomessa - paitsi Saksas
Saksa on kyllä kyttääjien luvattu maa, en ole missään samanlaista kokenut. Naapureilta tuli noottia mm. siitä että autoni on vinoon pysäköity ja tekee asuinalueesta epäsiistin näköisen. Ja auto siis pysäköity omaan pihaan, eikä edes mitenkään poikittain vaan vain aavistuksen vinossa. Samoin nurmikkoa olisi pitänyt ilmeisesti olla päivittäin kynsisaksilla siistimässä, ettei joka toinen vastaantuleva naapuri olisi muka huolestuneena kysellyt olenko sairastellut kun nurtsi on rehottanut valtoimenaan jo MONTA PÄIVÄÄ, herranen aika.Viikonloppuna jos ajelit nurtsin niin viimeistään keskiviikkona alkoi hienovarainen vihjailu.
Homeeseen en kuitenkaan Saksassa törmännyt , Espanjassa sen sijaan vuokraamani asunnon seinässä oli useampi neliömetri paksua hometta. Pari kertaa kun ilmoitin vuokranantajalle niin joku ukko sitten kävi häthätää pesaisemassa enimmät pois ja veti uuden maalin päälle. Onneksi oli vain muutaman kuukauden työkeikka, hajun perusteella rakennus oli kauttaaltaan homeessa ja aamuisin heräsi aina aivan röörit tukossa, mutta paikallisia ei tuntunut kiinnostavan.
No täällä ulkomailla on monenlaista kylpyhuoneviritelmää ja toki kosteusongelmiakin on, mutta esim omassa kämpässäni lämpötila on talvisin n. 18 astetta ja hyvin se suihku kuivuu kun pitää tuulettimen päällä, oven auki ja huoneisto tuuletetaan päivittäin. Ei ole hometta tai muita vastaavia ongelmia. Tuntuu että vain Suomessa murehditaan homeesta ja kosteudessa tällaisella intohimolla.