Miksei naisten tekemistä asiattomuuksista tehdä Me Too kampanjaa, naisena ihmettelen?
Ihan näin naisena ihmettelen. Itsellä pelottavimmat, ahdistavimmat, ilkeimmät ja ihan uhkaavatkin teot on tulleet naisilta koko elämän aikana. Pelkään jopa naisia vähän. Usein miehiltä saa asiakaspalvelussakin ystävällisempää palvelua, kuin naisilta.
Naisilla on aina semmoinen asrnne, että mitä sä tuut siihen nillittämään, pyöritelläänpä vähän silmiä.
Naiset kommentoi mm. ulkonäköä estottomasti "miten sä olet noin lihonut, eikö lähde mieskin kohta kävelemään"
"Ei kyllä sovi sulle yhtään nuo hiukset ja meikki, näytät aika halvalta"
"Hirvee tuo sun raskausvatsa, mä en oo nähnyt ikinä noin kookasta. On kyllä rumaa.. vai ettei siellä oo sitten kaks kerralla?"
Plus kun teet yhden virheen, alkaa ämmittely, h.uorittelu, idiootiksi haukkuminen, sekä muu kiusaaminen. Aina myös kun on uhattu fyysisesti, asialla on ollut nainen. Vasta jouduin naapurin emännän uhkailua kokemaan, kun olin kuulemma kolannut lunta hänen autopaikalleen vahingossa.
Minulla on ollut myös naisstalkkeri, joka teki elämästäni h-elvettiä. Ei hän ollut ihastunut minuun, vaan oli jostain syystä keksinyt, että minun elämää pitää seurata. Hän väijyi taloni lähistöllä, lähetti minulle ulostetta, avasi kirjeeni postilaatikosta ja teki perättömiä huoli-ilmoituksia minusta ja lapsistani sosiaalitoimeen. Tämä aika oli todella ahdistavaa, ennen kun hän sai lähestymiskiellon.
Myös oma äitini oli todella julma ja väkivaltainen minua kohtaan.
Mietin vaan että milloin näistä saa puhua? Ehkä miehet tekee joskus oman Me Too-kampanjan, ja siihen saa osallistua myös naiset. Tai sitten joku on rohkea ja uskaltaa tehdä sen ihan naisena..
Varmasti, kun alkaa miettiä, on voinut joku mies joskus kommentoida vartaloani seksuaalisesti. Ehkä jostain syystä tän henkilön aseman takia, kommentti ei ole tuntunut hyvältä. Mutta olen täysin ohittanut asian, ehkä olen sitten tyhmä? Ei se ole jäänyt ahdistamaan, eikä kummittelemaan mieleeni, samalla tavalla kun nuo muut asiat. Olen ajatellut, että onpa säälittävä ukko, ja jatkanut matkaa.. Enkä siis tarkoita, että näin tulisi toimia. On hyvä, että asiat tulee ilmi, koska taustalla voi olla myös isompia ahdistelutapauksia ja kun uskaltaa puhua, myös muut uskaltaa puhua. Tämä asia ei vain ole ns. "tuntunut miltään" muun kokemani varjossa.
Kaverini joka on parturi-kampaaja, kertoi että välillä joka päivä on naisasiakkaiden kanssa yhtä tuskaa. Kuulemma haukutaan ja jopa syljetään, jos ei saada juuri haluamaansa kampausta.. jätetään maksamatta, uhataan lyödä. Kuulemma miehet poistuu tuolista tyytyväisenä, toki miesten kampaukset on yksinkertaisia.. Mun mielestä tämä ammatti on yksi esimerkki, missä naisten pahuus todella tulee esille.
En jotenkin jaksa uskoo, et oisin ainoa? Mitä mieltä muut on?
Kommentit (25)
Miehet voi tehdä oman man too kampanjansa ja nostaa esiin kokemaansa seksuaalista ahdistelua. Sitäkin tapahtuu varmasti. Mutta ei puhumiseen mitään kampanjaa tarvi, kyllähän sinä voit kokemuksistasi avautua muutenkin.
Hassu juttu kuinka eri tavalla tämä menee.
Kun on puhe naisten asioista, se on kaikkien yhteinen asia.
Kun on puhe miesten asioista, se on miesten asia (ja miehet jotka puhuvat miesten asioista, ovat vässyköitä).
Kun puhutaan miesten asioista, silloin ei puhuta miesten asioista.
Kun puhutaan miesten asioista, on puhuttava naistenkin asioista (tai mieluiten pelkästään niistä).
Et vissiin ole kuullut me too -kampanjasta ja siitä, että se on jokaiselle?
Valitettavasti vaan miehet tekevät sellaiset 99 prosenttia seksuaalirikoksista ja yleensä uhrina on joko nainen tai toinen mies. En ole varma, mutta miehet kai joko halusivat itse erottautua "me too" -kampanjasta, eivät halua puhua kokemuksistaan tai eivät ole kokeneet seksuaalista väkivaltaa.
Vierailija kirjoitti:
Eli naisten tekemä häirintä on ollut ahdistavaa, mutta miesten tekemän häirinnän ohitat olankohautuksella? Ok.
Niinpä, vähän jännä klangi aloittajan sepustuksessa.
Naisena naista vastaan olisin jossain määrin ainakin fyysiseltä kantilta tasavertainen vs. jotain miestä vastaan olisin lähes aina alakynnessä.
Me too on ihan kaikille, jotka ovat kokeneet seksuaalista häirintää.