Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen menossa gynekologille vuotohäiriöiden takia, mitä odottaa?

Vierailija
10.12.2023 |

Mitä gyne voi tehdä yhdellä vastaanottokäynnillä asian selvittämiseksi? Mulla on siis kuukautiset jo loppumassa (ikää 47), viimeksi ollut keväällä, sitä ennen oli kuukausien tauko ja epäsäännöllistä on ollut jo vuosia. Nyt on kuitenkin tiputteluvuotoa ollut. Mulla ei olisi rahaa käydä montaa kertaa yksityisellä ja hirvittää vähän. Ilman ultrausta tai verikokeita ei kai pystytä paljonkaan saamaan selville? 

Kommentit (75)

Vierailija
61/75 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Gynekologia on erikoisala. Tk lääkärit eivät tiedä tarpeeksi asiasta, eikä ole resursseja hoitaa edes tavallisia vaivoja. 

Hyvä että menet gynelle Ap.

En ymmärrä kommenttiasi. Tk:sta ohjataan erikoislääkärille. Kyllä julkisella puolella gynekologeja on, ihan jokaisella hyvinvointialueella on naistentautien osastot. Ei ole pakko maksaa törkyhintoja yksityiselle puolelle. Itse en ole ikinä maksanut yksityisestä gynestä. Aina olen käynyt julkisella puolella.

N50

Hyvinvointialueet, hah! Ovat täysin kriisissä. Ei terv keskuksissa ole gynekologeja. Erittäin painavista syistä voi ehkä saada lähetteen naistentautien sairaalaan. 

Täällä Pk seudulla on koko julkinen terv hoito aivan romahtanut. 

Meneekö jengi

Menee? Puoskarin ei tartte ulkoa osata Suomea voidakseen kommikoida riittävän hyvin. 

62/75 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edullisemmalla pääset kun menet terveysasemalle tai ehkäisyneuvolaan hakemaan Mirena-hormonikierukan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/75 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoista, että joku on sitä mieltä, että vuotohäiriöitä ei pitäisi tutkia. Vuotohäiriöt toki voivat olla aika harmittomiakin ja kuulua esivaihdevuosioireisiin, mutta niiden taustalla voi olla esimerkiksi kasvaimia. Itseltäni löytyi syövän esiaste.

Vierailija
64/75 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole edes tullut koskaan ajatelleeksi, että julkisella olisi gynejä, kun en terkkarissa sellaisiin ole törmännyt. Olen automaattisesti aina käynyt yksityisellä  samoin kaikki kaverini. Oishan tuo jo ajatuksenakin täysin mahdoton. Mua ei todellakaan tutki kukaan muu kuin naistentautien erikoislääkäri. 

Kyllä, julkisellakin työskentelee naistentautien erikoislääkäreitä naistentautien poliklinikoilla. Jos perusterveydenhuollossa löydetään jotain poikkeavaa, saa lähetteen lisätutkimuksiin erikoissairaanhoitoon.

Jos taas haluaa muuten vaan käydä säännöllisesti ultrassa tai papakokeessa gynekologin vastaanotolla, joutuu käynnit hoitamaan yksityisellä.

" Jos perusterveydenhuollossa löydetään jotain poikkeavaa". Tässähän se on, minä en mene missään nimessä sinne perusterveydenhoitoon yhdenkään minkäänmaalaisen jostakin repäistyn lääkärin tutkittavaksi, joka ei ole naisen alapäätä edes nähnyt. Sentään itsesuojeluvaistoni pelaa.

Vierailija
65/75 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla onneksi tuo limakalvonäyte ei sattunut liikaa. Olen synnyttämätön. Kohdunkaulasta kun ottivat kiinni jollain instrumentilla, niin tuntui pieni nipistävä kipu (gyne oli suihkauttanut puudutussuihketta ensin). Sondin vieminen kohtuonteloon kohdunkaulakanavan kautta sattui jonkin verran, mutta gyne onneksi teki sen nopeasti. Itse imunäytteen otto tuntui kuukautiskivuilta. Vuotoa tuli näytteenottopäivänä aika runsaasti ja sitten parina sen jälkeisenä päivänä. Tuli yllärinä koko näytteen otto, joten en ollut osanut varautua edes kipulääkkeellä, mutta nyt kun sen on käynyt läpi kerran, niin luulen, että jos toinen kerta tulee, niin en ota kipulääkettä silloinkaan. Ei sillä, että tahtoisin tuntea kipua, vaan siksi, että koitan ottaa lääkkeitä vain, jos tuntuu etten pärjää ilm

Minulle on myös  otettu pihdeillä kohdunkaulasta kiinni ilman puudutusta, joten tiedän miltä sekin tuntuu.   Kohdunsuuni on vieläpä ns. taaksepäin auki, joten joka hiton kerta, kun sen läpi pitää jotain saada, niin sitä pitää sitten vetää ja kääntää, joten ihan mukavasti juilii.

Edelleenkin ymärrän täysin, että joku on voinut kokea tukimuksen kivuliaana ja ymmärrän senkin, että pelko voi kehittyä. On minullakin pelkoja. Monella ihmisellä on. Tosi ikävää ylipäätään, että kellekään tulee kokemus siitä, että häntä ei potilaana kuultu. Olen itse käynyt yhden lääketieteeseen liittyvän pelkoni vuoksi pelkopolilla pari kertaa juttelemassa, kun kerran se oli estämässä täysin minun menemiseni erääseen tutkimukseen (ei ollut gynen tutkimus kyseessä). Sanoin vain yksinkertaisesti tk-lääkärille, että en mene, kuolen sitten mieluummin tähän. Sain sitten lennosta lähetteen pelkopolille.

Eiköhän lääkäreillä ole aina joku syy siihen miksei joskus puuduteta. Minä en voi tietää miksi, kannattaisi aina kysyä lääkäriltä: potilaallahan on oikeus saada kysyä ja saada vastaus.

Vierailija
66/75 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmeen häiriöitä nuo muka on? Ihan normaalia esivaihtarimeininkiä. Lekuri toivottavasti kertoo sinulle tämän ja kysyy, onko muita oireita ja kiinnostaako hormonikorvaushoito.

Vierailija
67/75 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erikoista, että joku on sitä mieltä, että vuotohäiriöitä ei pitäisi tutkia. Vuotohäiriöt toki voivat olla aika harmittomiakin ja kuulua esivaihdevuosioireisiin, mutta niiden taustalla voi olla esimerkiksi kasvaimia. Itseltäni löytyi syövän esiaste.

Sama! Vuotohäiriöiden taustalta löytyi lukuisten tutkimusten jälkeen kehittyvä syöpä. Siihen oli 0,5 % mahdolisuus ja minä sitten voitin niissä arpajaisissa. Onneksi se löytyi niin varhaisessa vaiheessa.

Vierailija
68/75 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeen häiriöitä nuo muka on? Ihan normaalia esivaihtarimeininkiä. Lekuri toivottavasti kertoo sinulle tämän ja kysyy, onko muita oireita ja kiinnostaako hormonikorvaushoito.

Vuotohäiriöiden syy pitää aina selvittää, koska voi olla syöpä. Kun se on suljettu pois ja kokeet viittaavat vaihtareihin, niin sitten voi sanoa, että johtuu vaihtareista. Naisillä lisääntymiselimistön syövät eivät välttämättä aiheuta pitkään aikaan mitään muita oireita kuin vuotohäiriöitä ja sitten ehtivät leviämään ja tekemään etäpesäkkeitä.

Vierailija
69/75 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Edullisemmalla pääset kun menet terveysasemalle tai ehkäisyneuvolaan hakemaan Mirena-hormonikierukan. 

Tein näin, etenkin, kun kuulin, että sen saa ilmaiseksi julkisen puolen tk:sta, jos on liian runsaat kuukautiset tai esim. endometrioosi.  Enpä sitten saanut, olisin ollut itsekin sen valmis maksamaan ja olisin mennyt yksityiselle, mutta sain ajan nopeammin julkisen puolen ehkäisyneuvolaan kuin yksityiselle gynelle olisin saanut, niin päätin mennä sitten julkiselle. Ehkäisyneuvolan lääkäri totesi ettei voi ottaa vastuulleen, että vuotohäiriöni taustalla on jotain hoitoa vaativaa, joten käyt gynen polilla, lähete lähtee täältä perjantaina, käy labrassa sitä ennen, heippa. Sain siis näin helposti lähetteen julkisen puolen gynelle. Toisaalta oireeni olivat sellaiset, että ei ihme, että ehkäisyneuvolan lääkäri sanoi, että pitää tutkia nyt tarkemmin.

Olen joskus miettinyt, että miksei tässä voisi toimia kuten julkisen puolen hammaslääkärin tarkastukseen: potilas saa mennä tarkastukseen hammaslääkärille, varata itse ajan, hammaslääkäri tutkii, määrää hoidon, jos on tarpeen ja sitten kertoo milloin seuraava tarkastus.  tä.  Aika kalliiksi  yhteiskunnalle tulee sekin, että naiset kärvistelevät oireidensa kanssa liian pitkään, pahimmillaan syöpä ehtii kehittyöä sellaiseksi, että pitää aloittaa kallimmaat syöpähoidot, kun olisi selvitty halvemmalla, jos syöpä olisi todettu varhaisessa vaiheessa. Joillekin ilmeisesti se yksityisen gynen parinsadan normaalikäyntikin on liian kallis rasti. EI ole naisen elämä halpaa ja ikävää, että päättäjät eivät tätä tajua.

Vierailija
70/75 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle se käynti oli järkyttävää kiduttamista. 

Tungettiin väkisin se joku levitin ja sitten varottamatta otettiin Pipelle-näyte. Sattui kuin synnytyssupistukset. Vuodin verta viikon ja limakalvot oli niin kipeät että pissaaminenkin kirveli. Ota kipulääkkeitä etukäteen. 

Hmm, minulta otettiin vaihdevuosien jälkeen Pipelle-näyte ja poistettiin polyyppi. Molemmilla kerroilla oli ohjeena ottaa 1 g Panadol Fortea ja muistaakseni 800 mg Buranaa etukäteen, ihan kivuttomasti menivät molemmat toimenpiteet. Tai no polyypin poistossa se instrumentin laitto kohtuun sattui vähän mutta kesti noin puoli sekuntia. Itse toimenpide oli täysin kivuton.Jälkikäteenkään en muistaaksein tarvinnut kipulääkitystä, ainakaan mainittavammin.

Vierailija
71/75 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hoksautuksena, niin pyytäkää sitä puudutussumutetta kohdunsuuhun, ite sain vielä lisäksi puudutusgeeliä kohdun kaulakanavaan. Ensimmäinen pipelle-näyte kohdun sisältä oli aika kivulias, mutta toisella kertaa lääkäri laittoi nuo puudutteet niin oli lähes kivuton. Enää ei pipellet pelota.

Vierailija
72/75 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kenellekään käynyt vuotohäiriöiden selvittelyissä niin, että papa on moitteeton, pipelle on normaali, hysterosonografiassa pieni polyyppi ja keskikokoinen myooma, mutta molemmat sen tyyppisiä että tuskin vuotojen taustalla, mutta silti laitetaan hysteroskopiaan ja siellä sitten löytyisikin jotain vuodon syyksi? jos on, niin millaisia syitä sieltä sitten on löytynyt?

Ittellä hysteroskopia edessä, gyne arveli, että luultavasti polyyppi poistetaan varmuuden vuoksi ja laitetaan varuilta sitten sekin patologille tutkittavaksi, mutta muuten sitten vain tarkistetaan näkökontrollissa kohtuontelo, jos siellä on jotain mitä ultraukset tai pipelle ei paljastaneet.

Vierailija
73/75 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään tuli kutsu gynen polille tutkimuksiin vuotohäiriöiden takia. Tk:sta laittoivat lähetteen viime vuoden puolella. Aika helposti sen sain, mutta lääkärille piti odottaa tk:n puolelle kohtalaisen pitkään ja sitä ennen piti tajuta tarpeeksi selkeästi kertoa hoitajalle, että vuodot ovat niin pahat että ei niitä voi enää kestää.

Lähetteessä oli pyydetty ultraäänitutkimusta ja endometrium-näytettä.

Samalla kuulemma ehkä laittavat hormonikierukan siellä, jos ei löydy mitään esteitä tai sitten ohjaavat hormonikierukan asennukseen ehkäisyneuvolaan (tk-lääkäri ainakin sanoi, että aika usein on käynyt sitten niin, että asennetaan siellä, jos potilas ei kierukkaa vastusta. tk:ssa eivät suostu asentamaan, jos vuotohäiriö on uusi oire eikä sen syytä ole selvitetty). Verikokeissa pitää käydä ennen sinne menoa ja virtsanäyte antamassa. Papan otti tk-lääkäri samalla käynnillä, jossa teki sisätukimuksen.

Ihan kiva, että pääsi näin helpolla julkiselle gynelle, vaikka odotusaika olikin pitkä. jokainen runsaista kuukautisista kärsivä tietää millaista se pahimmillaan on.

Vierailija
74/75 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit odottaa hyvää palvelua mutta isoa rahanmenoa.

Vierailija
75/75 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityisellä isoa rahanmenoa. Vuotohäiriöissä, kun pitää sulkea syövän mahdollisuus pois, etenkin, jos löydökset eivät ole selkeästi hyvänlaatuiseksi viittaavia.

minulla hysteroskopia jo takana ja jotenkin ensikäynnillä gynen polilla alkoi jo tulla selväksi, että aikovat kohdallani sulkea perusteellisilla tutkimuksilla syövän pois. Ultran, endometriumnäytteen ja hysterosonografian teki ihan "rivigynekologi", mutta ne tulokset sitten, näytteet ja ultrien kuvat tarkasti sairalaan syöpätauteja hoitava gyne, sain myöhemmin kuulla, kun siellä oli muutoksia, joista ei voinut olla ihan varma, tai joista ei saatu  hysterosonografian avullakaan kunnolla selvää. hysteroskopian teki samainen syöpiin ja niiden tunnistamiseen erikoistunut gynekologi ja siellä oli sitten pari muutakin gyneä mukana opiskelemassa. Toisaalta hyvä näin, että sitten  voi olla aika varma, mutta aika jännää oli ja etenkin risoi se, että koko ajan piti muistaa milloin viimeksi oli kuukautiset, milloin on ollut välivuotoja, milloin mitäkin kipuja.  EIvätkä ole vieläkään varmoja, vaan uusi tutkimusrumba sitten muutaman kuukauden kuluttua, jotta voidaan varmistaa sitten toistaiseksi ei syöpää tulos.  ehdotin jo jossain vaiheessa, että mitäs jos otettaisiin koko kohtu pois ja sendataan se  vaan patologille, mutta lääkärit sanoivat vain, että ei niitä nykyisin noin vain poisteta, että ei tässä vielä siinä pisteessä olla.