Olen menossa gynekologille vuotohäiriöiden takia, mitä odottaa?
Mitä gyne voi tehdä yhdellä vastaanottokäynnillä asian selvittämiseksi? Mulla on siis kuukautiset jo loppumassa (ikää 47), viimeksi ollut keväällä, sitä ennen oli kuukausien tauko ja epäsäännöllistä on ollut jo vuosia. Nyt on kuitenkin tiputteluvuotoa ollut. Mulla ei olisi rahaa käydä montaa kertaa yksityisellä ja hirvittää vähän. Ilman ultrausta tai verikokeita ei kai pystytä paljonkaan saamaan selville?
Kommentit (75)
Ultraus ja perustutkimus yksityisellä ennen joulua 270 euroa. Lähete yliopistosairaalaan, tammikuun lopulle aika, jossa otetaan mm. uusi ultra ja "koepaloja" kohdusta. Tämä juurikin vuotohäiriöiden takia.
Vierailija kirjoitti:
Mikähän ihmisiä sinne yksityiselle ajaa? Kaikkiin vaivoihin olen kyllä saanut hoitoa ihan julkiselta puolelta. Mutta mikäs siinä, jos haluaa maksaa itsensä kipeäksi palvelusta, jota saisi halvemmallakin.
Voi miten väärässä olet. Ei sinne julkiselle pääse.
Suosittelee varmaan kierukkaa tai hormonikorvaushoitoa. Jos sulla on siis haittaa epäsäännöllisesti vuodosta tai muita vaihdevuosioireita. Varaudu laskuun. Juuri ennen joulua gynekologi 150€ + samalla otettu ultra toiset 150€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä tuossa ole mitään erikoista eikä häiriöitä edes. Normaalia sinun iässäsi, tavallista esivaihdevuosimenoa. Itsellänikin oli ikävuodet 46-51 jolloin menkat lopulta loppui kokonaan, sellaista että välillä saattoi olla vaikka 7 kk menkat pois, sitten vuotoa, joskus tiputteluvuotoa kuukausia, sitten taas "normikuukautisia", välillä runsaita vuotoja, välillä niukkoja. Sellaista se on ennen kuin loppuu. Itse en ikinä käyttänyt mitään hormonihoitoja, kun en kokenut tarvitsevani, ainoat vaihdevuosioireet kun oli nuo epäsäännölliset vuodot.
Minulle tk-lääkäri sanoi, että vuotohäiriöt pitää aina tutkia, jos on uusi oire. Sain lähetteen naistentautien polille ja aika paljon tutkimuksia siellä tehtiin. Joskus katselin yksityisten lääkäriasemien hintoja ja tajusin, että jos siellä olisin käynyt tutkmuksissa, niin pelkästään tutkimusten hinta olisi ollut kaikkiaan y
Oletko tuota ikäluokkaa siis? Koska tokihan ne pitäisi tutkia, jos vaikka 30-vuotiaalla olisi, mutta kun on tukevasti esivaihdevuosi-iässä, niin ei silloin välttämättä katsota tarpeelliseksi, kun kuuluu ihan luonnolliseen normaaliin prosessiin. Kaikille tulee "vuotohäiriöitä" 5-10 vuotta ennen kuin menkat kokonaan loppuu, eikä se ole minkään ongelman merkki.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole edes tullut koskaan ajatelleeksi, että julkisella olisi gynejä, kun en terkkarissa sellaisiin ole törmännyt. Olen automaattisesti aina käynyt yksityisellä samoin kaikki kaverini. Oishan tuo jo ajatuksenakin täysin mahdoton. Mua ei todellakaan tutki kukaan muu kuin naistentautien erikoislääkäri.
Kyllä, julkisellakin työskentelee naistentautien erikoislääkäreitä naistentautien poliklinikoilla. Jos perusterveydenhuollossa löydetään jotain poikkeavaa, saa lähetteen lisätutkimuksiin erikoissairaanhoitoon.
Jos taas haluaa muuten vaan käydä säännöllisesti ultrassa tai papakokeessa gynekologin vastaanotolla, joutuu käynnit hoitamaan yksityisellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän ihmisiä sinne yksityiselle ajaa? Kaikkiin vaivoihin olen kyllä saanut hoitoa ihan julkiselta puolelta. Mutta mikäs siinä, jos haluaa maksaa itsensä kipeäksi palvelusta, jota saisi halvemmallakin.
Voi miten väärässä olet. Ei sinne julkiselle pääse.
Juuri sain tk:sta lähetteen julkisen puolen gynelle jatkotutkimuksiin. Siellä on ensin tarkoitus tehdä ultra ja sitten ottaa limakalvonäyte vuotohäiriöiden ja runsastuneiden vuotojen vuoksi. Tätä ennen pitää käydä labrassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä tuossa ole mitään erikoista eikä häiriöitä edes. Normaalia sinun iässäsi, tavallista esivaihdevuosimenoa. Itsellänikin oli ikävuodet 46-51 jolloin menkat lopulta loppui kokonaan, sellaista että välillä saattoi olla vaikka 7 kk menkat pois, sitten vuotoa, joskus tiputteluvuotoa kuukausia, sitten taas "normikuukautisia", välillä runsaita vuotoja, välillä niukkoja. Sellaista se on ennen kuin loppuu. Itse en ikinä käyttänyt mitään hormonihoitoja, kun en kokenut tarvitsevani, ainoat vaihdevuosioireet kun oli nuo epäsäännölliset vuodot.
Minulle tk-lääkäri sanoi, että vuotohäiriöt pitää aina tutkia, jos on uusi oire. Sain lähetteen naistentautien polille ja aika paljon tutkimuksia siellä tehtiin. Joskus katselin yksityisten lääkäriasemien hintoja ja tajusin, että jos siellä olisin käynyt tutkmuksissa, niin pel
olen 47. minkäänlaisia vaihdevuosioireita ei ole vielä ollut ja kiertokin säännöllinen. minä esitin lääkärille myös vaihdevuositeorian ja kyysin, että jos nämä ovatkin vain sitä. lääkäri sanoi, että tokihan voi olla, mutta silti pitää tutkia.
Mitä odottaa? Alapään ronklaamista ja kallista laskua.
"Milloin lääkäriin
Jos ylimääräinen vuoto on uusi oire ja se toistuu useammassa kierrossa, on syytä käydä gynekologisessa tutkimuksessa. Vaihdevuosien jälkeinen emätinvuoto on aina syytä tutkia. Kohdun limakalvonäytteen otto näissä tilanteissa on tärkeää.
Ennen lääkärikäyntiä on hyvä tarkkailla vuotorytmiä ja kirjata oma kuukautistilanne. Useat vuotohäiriöt eivät tarvitse hoitoa, kun oireen hyvänlaatuisuudesta ja vaarattomuudesta on varmistuttu." lähde: terveyskirjasto, välivuodot
Vierailija kirjoitti:
Mulle se käynti oli järkyttävää kiduttamista.
Tungettiin väkisin se joku levitin ja sitten varottamatta otettiin Pipelle-näyte. Sattui kuin synnytyssupistukset. Vuodin verta viikon ja limakalvot oli niin kipeät että pissaaminenkin kirveli. Ota kipulääkkeitä etukäteen.
Mulla aivan sama kokemus. Ikää 46 v ja vuotohäiriöiden takia otettiin proseduurin mukaisesti kohdusta näytepala. Jumakauta mitä kidutusta se oli ja sattui kuin synnytyssupistukset. Huusin aivan täysiä kivusta siinä. Kohtu oli arka viikon.
Eli jos ton ikäisenä on vuotohäiriöitä, tehdään ultra, otetaan kohdusta näyte ja sitten otetaan verikoe FSH eli folliikkelia stimuloiva hormoni. Siitä verikokeesta nähdään, ovatko vaihdevuodet alkaneet.
Kohdun näytteestä nähdään, onko mitään pahanlaatuista.
Ultrasta näkee gyne paljonkin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä odottaa? Alapään ronklaamista ja kallista laskua.
Julkisella tk-maksu, sairaalasta tulee poliklinikkalasku. Ensivaiheessa tulee sisätutkimus, labroja, ultra ja otetaan endometriumnäyte, jos oireet vaativat. Niiden perusteella sitten mietitään jatkot ja mikä on paras hoito. Jos jotain löytyy, niin sitten tulee muita tutkimuksia, esim. ketjussa aiemmin mainittu hysterosonografia ja mahdollisesti hysteroskopia. Jos niissäkin jotain, niin sitten voi tulla leikkaustakin tai muita lisätutkimuksia.
Minulla onneksi tuo limakalvonäyte ei sattunut liikaa. Olen synnyttämätön. Kohdunkaulasta kun ottivat kiinni jollain instrumentilla, niin tuntui pieni nipistävä kipu (gyne oli suihkauttanut puudutussuihketta ensin). Sondin vieminen kohtuonteloon kohdunkaulakanavan kautta sattui jonkin verran, mutta gyne onneksi teki sen nopeasti. Itse imunäytteen otto tuntui kuukautiskivuilta. Vuotoa tuli näytteenottopäivänä aika runsaasti ja sitten parina sen jälkeisenä päivänä. Tuli yllärinä koko näytteen otto, joten en ollut osanut varautua edes kipulääkkeellä, mutta nyt kun sen on käynyt läpi kerran, niin luulen, että jos toinen kerta tulee, niin en ota kipulääkettä silloinkaan. Ei sillä, että tahtoisin tuntea kipua, vaan siksi, että koitan ottaa lääkkeitä vain, jos tuntuu etten pärjää ilman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle tk-lääkäri sanoi, että vuotohäiriöt pitää aina tutkia, jos on uusi oire. Sain lähetteen naistentautien polille ja aika paljon tutkimuksia siellä tehtiin. Joskus katselin yksityisten lääkäriasemien hintoja ja tajusin, että jos siellä olisin käynyt tutkmuksissa, niin pel
Ei nyt sentään ihan kaikille tule... äidilläni loppui kuukautiset kuin seinään, ei mitään vuoto-ongelmia ja hänen äidillään sama. Toivon, että itsellenikin käy samoin.
Vierailija kirjoitti:
Juu, minäkin suosittelen ehdottomasti julkista jos rahat on tiukilla. Minä sain lähetteen Tyksiin, otettiin ultrat ja näytteet ja verikokeet ja maksoi vain sen poliklinikkamaksun. Ja etenkin jos tulee esim. myyomien tai polyyppien poisto tms, niin tuo olisi yksityisellä varsin hintavaa.
Käyn yksityisellä säännöllisesti. Kun myoomia ja mitkään, jo täällä mainitut vaihtiehdot vuodon tyrehdyttämiseen ei toiminut, kirjoitti kiireellisen lähetteen esh:n piiriin. Sieltä sain lääkkeen, jolla vuodot pysynyt poissa 2 vuotta. Jatkohoito ja seuranta gynellä.
Suosittelen menemään ensimmäisenä tk:hon. Voi tulla yksityisellä hyvinkin kalliiksi, jos löytyy jotain. YKsityinenkin toki voi kirjoittaa sitten lähetteen julkisen puolen tutkimuksiin siinä missä tk-lääkärikin: erikoissairaanhoitohan määrää millä perustein heille otetaan tutkimuksiin ja hoitoihin, joten yksityisellä on siitä samat tiedot kuin tk-lääkärilläkin. Sikäli yksityinen on varmasti nopeampi, kun pääsee suoraan ohittamaan hoitajabarrikaadin ja ne hoitajat, jotka tahtovat diagnosoida tietyn ikäisen potilaan vaivat suoraan vaihdevuosiksi. TÄmä riippuu hirveästi tk:sta, jossain voi olla jopa sellaisia hoitajia, jotka ymmärtävät, että diagnoosia (edes vaihdevuosidiagnoosia) ei voi tehdä ilman potilaan tutkimista. (saatika, että hoitajilla ei ole diagnoosioikeutta)
Meidän erikoissairaanhoitopiiri ottaa vastaan myös ultratutkimusta tarvitsevat naiset. Kaikkialla ei näin ole. Siihenkin on ohjeistus, että mitkä naistenvaivat ultrataan julkisella.
Minulla löytyi mm. polyyppeja, joista yksi paljastui sellaiseksi, joka aiheuttaisi syövän. Jos en olisi ollut rasittava potilas hoitajalle, en olisi pääsyt tk:ssa lääkärin vastaanotolle. Lääkäri kyllä sitten otti oireeni tosissaan tk:ssa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla onneksi tuo limakalvonäyte ei sattunut liikaa. Olen synnyttämätön. Kohdunkaulasta kun ottivat kiinni jollain instrumentilla, niin tuntui pieni nipistävä kipu (gyne oli suihkauttanut puudutussuihketta ensin). Sondin vieminen kohtuonteloon kohdunkaulakanavan kautta sattui jonkin verran, mutta gyne onneksi teki sen nopeasti. Itse imunäytteen otto tuntui kuukautiskivuilta. Vuotoa tuli näytteenottopäivänä aika runsaasti ja sitten parina sen jälkeisenä päivänä. Tuli yllärinä koko näytteen otto, joten en ollut osanut varautua edes kipulääkkeellä, mutta nyt kun sen on käynyt läpi kerran, niin luulen, että jos toinen kerta tulee, niin en ota kipulääkettä silloinkaan. Ei sillä, että tahtoisin tuntea kipua, vaan siksi, että koitan ottaa lääkkeitä vain, jos tuntuu etten pärjää ilman.
No kai huomaat, miksi sinulla "ei sattunut liikaa". Ei hampaan paikkaaminenkaan kuulu sattua, jos on puudutettu.
Minullekin tehtiin pipelle ilman puudutusta. On aiemmin tehty munajohtimien aukiolotutkimukset ja alkio on istutettu kohtuuni katetrilla eikä se sattunut, nyt sattui ihan jo pelkät alkutoimet, saatika itse näytteenotto. Ei voi olla muuta syytä kuin osaamaton gyne. Vastaavia "kohtututkimuksia" kun on tehty aiemmin ilman järkyttävää kipua. Kipu tuntui siis repivänä koko alavartalossa, jalkapohjissa asti oli se kipu ja särky, eikä pystynyt liikkumaan.
Nämä tehtiin yksityisellä, tehtiin ultraus (näkyi polyyppi) ja pipellenäyte otettiin ja hintaa noin 300 tuli. Sain lähetteen jatkotutkimuksiin hysteroskopiaan ja polyypin poistoa varten polille, mutta en uskaltanut mennä sinne. Kipu oli ihan helvettiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kai huomaat, miksi sinulla "ei sattunut liikaa". Ei hampaan paikkaaminen
kohdunkaulan puudutus suihkeella puuduttaa vain sen kohdan, johon puudutusainetta suihkutetaan....
eri.
Ikävää, että sinulla meni noin. Toivottavasti kuitenkin jotain kautta olet mennyt hysteroskopiaan etkä jäänyt elämään polyyppisi kanssa.
(ei kannata provosoitua, jos joku kertoo että toimenpide oli siedettävä. Ei merkitse sitä etteikö joku muu olisi voinut kokea toisin. Gyne selitti minulle joskus, että kivun tunne voi riippua myös kuukautiskierron vaiheesta puhumattakaan muista syistä. Yksi kerta voi sattua liikaa, toinen ei yhtään, vaikka olisi sama lääkäri ottamassa näytettä.)
Hysteroskopioita on minulle tehty kaksi. Pivä ennen toista skopiaa kohtuni päätti alkaa kipuilemaan ja olin jo toimenpidehuoneeseen mennessä niin kivulias ja kohdun supistelujen takia oli myös pahoinvointia, että lääkäri päätti kutsua paikalle anestesialääkärin. Tuosta toisesta en sitten muuta muistakaan. Ensimmäinen hysteroskopia meni ihan parilla pienehköllä kipukohtauksella, ei ollut mitään verrattuna kuukautiskipuihin.
oli kaikkiaan jotain 4000 euroa yksityisellä (ensikäynti ja sen yhteydessä tehdyt lisätutkimukset, labrat, hysteroskopia ilman anestesiaa, patologin lausunnot, kierukan asennus hysteroskopian yhteydessä, kontrollikäynti hysteroskopian jälkeen ja sen jälkeen vuosittaiset kontrollit. välillä pitää käydä mammografiassakin. Saatoi kokonaisuudessaan menä yli 4k euroakin.
Gyne sanoi jo ensikäynnillä, että minun oireillani voi kyllä kirjoittaa lähetteen julkisellekin, että menee helposti oireillani siellä läpi, mutta halusin, että tehdään yksityisesti, koska pystyin maksamaan ja halusin koko ajan käydä sitten samalla lääkärillä (olen lääkärikammoinen ja se helpottaa, jos saan aina käydä samalla)
Saan jatkossakin seurantalähetteet julkiselle, jos vaikka rahatilanne muuttuu, mutta nyt menen näin.
Varmaan siis joudut ainakin 300 eurolla köyhtymään sitten voit sanoa, että ei ole rahaa enempään, saanko lähetteen julkiselle (tästä syystä kannattaa ehkä suoraan suunnistaa tk:sta hakemaan lähetettä, koska nuo tutkimukset sitten kuitenkin tehdään uudelleen sinulle, joten maksoit sen 300 sitten ikäänkuin turhan takia, siis JOS jotain löytyykin). Gyne sanoi joskus, että jos kuukautiset ovat olleet jo poissa yli vuoden (se luetaan menopaussiksi) ja alkaa vuotaa uudelleen, niin silloin kyllä lähdetään heti sulkemaan pois syövän mahfollisuutta, ellei sitten ensikäynnillä käy selvästi ilmi oireille jotain muuta syytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kai huomaat, miksi s
"kohdunkaulan puudutus suihkeella puuduttaa vain sen kohdan, johon puudutusainetta suihkutetaan...."
Ei se ole mikään "vain".
Kohdunkaula on erittäin kipuherkkä kohta. Toimenpiteen kivuliain kohta. Toimenpiteen alkuvaiheessa jollain pihdeillä otetaan ote kohdunkaulan napukasta, ja siitä alkaen on ihan helvettiä, jos lääkäri on kovakourainen. Se puudutus vie (olisi vienyt) todella ison osan kipua pois. Se jalkapohjiin säteilevä kipu on lähtöisin nimenomaan kohdunkaulasta. Sen takia tässä toimenpiteessä JOTKUT lääkärit käyttävät keittosuolaa avaamaan sitä kohdunkaulaa tai käyttävät puudutetta. Koska se reitti kyllä tiedetään erittäin kipuherkäksi.
"ei kannata provosoitua, jos joku kertoo että toimenpide oli siedettävä"
Älä puhu kuin lapselle. En provosoidu siitä,
vaan siitä, että hoito ja kohtelu on näköjään täysin sattumanvaraista. Näköjään jotkut puudutetaan, jotkut ei, vaikka pyytäisi. Millä hemmetin perusteella. Vielä kuukausien päästäkin kihoaa kyynelet silmiin siitä kivusta ja kivun vähättelystä, kun vain ajattelee sitä toimenpidettä.
Aika harvoin vaan saa julkisen puolen gynelle lähetettä. Siksi jengi joutuu menemään yksityiselle. Tk lääkäri ei kirjoita sitä lähetettä.