Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen menossa gynekologille vuotohäiriöiden takia, mitä odottaa?

Vierailija
10.12.2023 |

Mitä gyne voi tehdä yhdellä vastaanottokäynnillä asian selvittämiseksi? Mulla on siis kuukautiset jo loppumassa (ikää 47), viimeksi ollut keväällä, sitä ennen oli kuukausien tauko ja epäsäännöllistä on ollut jo vuosia. Nyt on kuitenkin tiputteluvuotoa ollut. Mulla ei olisi rahaa käydä montaa kertaa yksityisellä ja hirvittää vähän. Ilman ultrausta tai verikokeita ei kai pystytä paljonkaan saamaan selville? 

Kommentit (75)

Vierailija
21/75 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Gynekologia on erikoisala. Tk lääkärit eivät tiedä tarpeeksi asiasta, eikä ole resursseja hoitaa edes tavallisia vaivoja. 

Hyvä että menet gynelle Ap.

Tk-lääkäriltä saa lähetteen gynelle jos on tarvetta. 

Vierailija
22/75 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Gynekologia on erikoisala. Tk lääkärit eivät tiedä tarpeeksi asiasta, eikä ole resursseja hoitaa edes tavallisia vaivoja. 

Erittäin painavat syyt täytyy olla, kuten syöpäepäily. 

Tk lääkärillä ei lisäksi välttämättä ole ammattitaitoa arvioida mikä tilanne on. Gynekologia on erikoisala kuten silmälääkäri esim.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/75 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä kommenttiasi. Tk:sta ohjataan erikoislääkärille. Kyllä julkisella puolella gynekologeja on, ihan jokaisella hyvinvointialueella on naistentautien osastot. Ei ole pakko maksaa törkyhintoja yksityiselle puolelle. Itse en ole ikinä maksanut yksityisestä gynestä. Aina olen käynyt julkisella puolella.

N50

Vierailija
24/75 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavani sisko kävi työterveydessä vuotojen takia. Ei saanut mitään apua tai lähetettä eteenpäin. Ikää 60 vuotta. Syöväksi se osoittautui, mutta se ehti leviämään joka paikkaan ja hän menehtyi. Ei kannata säästää väärässä paikassa. Mieluummin vaikka yksityiselle.

Vaikeaa on terveyskeskuksen kautta päästä gynelle, ellei tosiaan valehtele rajusti oireitaan ja palveleeko se sitten hoitoa sellainen? Uskoisin, että aloittajan tapauksessa todettaisiin jo ajanvarauksessa, että vaihdevuosista johtuu ja lääkäriin pääsy torpattaisiin. Ainakin meillä näin. 

Vierailija
25/75 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tk lääkärillä ei lisäksi välttämättä ole ammattitaitoa arvioida mikä tilanne on. Gynekologia on erikoisala kuten silmälääkäri esim.

No ei tarvitse olla syöpäepäily, kunhan on oireita joihin tk-lääkäri ei osaa auttaa. Toisaalta välivuodot on juuri sellainen oire jossa yksi selitys on kasvaimet. En ymmärrä miksi lähtökohtaisesti suoraan menisi yksityiselle. Itse olen aina päässyt julkiselle gynelle. Toki olisin silti voinut mennä yksityiselle myöhemminkin jos ei apua tai lähetettä olisi millään tullut. En vaan tajua syytä miksi kantaisi rahat suoraan yksityiselle jos taloudellinen tilanne on tiukka. 

Vierailija
26/75 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttavani sisko kävi työterveydessä vuotojen takia. Ei saanut mitään apua tai lähetettä eteenpäin. Ikää 60 vuotta. Syöväksi se osoittautui, mutta se ehti leviämään joka paikkaan ja hän menehtyi. Ei kannata säästää väärässä paikassa. Mieluummin vaikka yksityiselle.

Vaikeaa on terveyskeskuksen kautta päästä gynelle, ellei tosiaan valehtele rajusti oireitaan ja palveleeko se sitten hoitoa sellainen? Uskoisin, että aloittajan tapauksessa todettaisiin jo ajanvarauksessa, että vaihdevuosista johtuu ja lääkäriin pääsy torpattaisiin. Ainakin meillä näin. 

Vai niin. Minä taas sain heti ajan tk:sta yliopistosairaalaan kun oli hyvin runsaat kuukautiset jotka laski hemoglobiinia, ei edes mitään syöpäepäilyä. 

(Työterveys sitä paitsi on yleensä sitä yksityistä puolta, eikä julkista.)

Vierailija
27/75 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä kommenttiasi. Tk:sta ohjataan erikoislääkärille. Kyllä julkisella puolella gynekologeja on, ihan jokaisella hyvinvointialueella on naistentautien osastot. Ei ole pakko maksaa törkyhintoja yksityiselle puolelle. Itse en ole ikinä maksanut yksityisestä gynestä. Aina olen käynyt julkisella puolella.

N50

Hyvinvointialueet, hah! Ovat täysin kriisissä. Ei terv keskuksissa ole gynekologeja. Erittäin painavista syistä voi ehkä saada lähetteen naistentautien sairaalaan. 

Täällä Pk seudulla on koko julkinen terv hoito aivan romahtanut. 

Meneekö jengi oikeasti gynekologisissa ongelmissa, " ota Burana" puoskareille, jotka eivät osaa edes Suomea riittävästi? 

Itse en ainakaan menisi alapäätäni levittämään Lähi Idästä tai Afrikasta tulleelle mieslääkärille...

Vierailija
28/75 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N50

Eipä sinne oikein pääse. En ymmärrä mitä temppuja pitäisi tehdä, että gynelle pääsee. Olen vuosien mittaan maininnut ongelmista ja joka kerta tarjotaan ratkaisuksi papakoetta tai masennuslääkkeitä vaihdevuosioireisiin. 

Vierailija
29/75 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin myös vuotohäiriöiden takia gynellä joulukuun puolella. Tk-lääkäri teki ensin normaalin sisätukitmuksen ja labrassa sukupuolitautitestit ja raskaustesti, sekä muita veriekokeita. Sitten gynen polille, jossa gyne teki ultran, siellä oli poikkeamia, joten gyne päätti, että tehdään samalla sonografia (kohtuun ruiskutettiin keittosuolalliuosta ja katsottiin uudelleen ultralla), ultran ja tänä sonografian välissä otettiin pipelle-näyte. Kaikki meni ilman kipulääkettä, mikä ylläti itseäni. gyne suihkautti puudutussuihketta kohdunkaulaan kyllä, mikä varmaan helpotti kipujen kanssa. Itse se imunäytteen otto tuntui normaaleilta kuukautiskivuilta.  Jälkeenpäin kohtu sitten kipuili aika railakkaasti kotona ja vuotoa oli, kun sieltä vuosi sitten ne keittosuolat pois ja vuoto mitä nyt tuli. Mulle ei sittne jäänyt tähän nää tutkimukset, eli jouduin sieltä sitten vielä hysteroskopiaan ja samalla laittoivat kierukan: olis tarkoitus katsoa, että lopettaako myoomat kasvunsa sillä kierukalla ja loppuuko vuodot. Tässä vaiheessa nyt olen. (kierukkaa ei tuputettu, vaan kysyttiin olenko itse halukas ja sanoin,e ttä mitä vaan, kunhan menkat saa pois). Enpä olisi uskonut, että vuotohäiriöistä tulee näin järeät tutkimukset...

Vierailija
30/75 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N50

Eipä sinne oikein pääse. En ymmärrä mitä temppuja pitäisi tehdä, että gynelle pääsee. Olen vuosien mittaan maininnut ongelmista ja joka kerta tarjotaan ratkaisuksi papakoetta tai masennuslääkkeitä vaihdevuosioireisiin. 

jos tarvitaan erikoislääkärin arviota tai tutkimuksia, niin lähete sinne annetaan. Käypähoito -sivuilta muistaakeni näkee ohjeet miten mitäkin oiretta tutkitaan ja milloin lähete erikoissairaanhoitoon. SItä ennen pitää toki käydä tk-lääkärissä.

Minä sain lähetteen naistentautien polille kierukan asennukseen. tk-lääkäri kun katsoi, että se on siinä ja siinä, että mahtuuko, että hän ei uskalla lähteä asentamaan, että laittaa lähetteen gynelle, joka voi sitten arvioida, että voiko asentaa. Gyne katsoi, että se on siinä ja siinä, kokeillaan ja täällä polilla sitten kontrolli 4 kuukauden päästä. Saation päästä erikoissairaanhoitoon "pelkän" kierukan asennukseen siksi, että se oli osa sairauden hoitoa, en tiedä pääsisikö muuten, mutta kyllä siis erikoissairaanhoitoon saa lähetteen. Pitää vain älytä ensin kammeta itsensä ihan lääkärin vastaanotolla asti ja kiltisti kokeilla kaikki mitä lääkäri ehdottaa ja sitten sen jälkeen sitten, kun hoidot tai kikat ei tepsi, niin laittavat eirkoissairaanhoitoon. Kannattaa. Itse ainakin sain noin ilmaisen kierukan asenuksen ja kontrollit. yksityisellä olisi tullut kallista lystiä siitä

Vierailija
31/75 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N50

Hyvinvointialueet, hah! Ovat täysin kriisissä. Ei terv keskuksissa ole gynekologeja. Erittäin painavista syistä voi ehkä saada lähetteen naistentautien sairaalaan. 

Täällä Pk seudulla on koko julkinen terv hoito aivan romahtanut. 

Meneekö jengi

menen, jos se on se lääkärikontakti, jota tarvitaan erikoissairaanhoidon lähetteeseen, minulle on se ja sama mistä maasta lääkärin geenit ovat. Ihan samalla lailla huonosti suomea puhuva lääkäri osaa lukea erikoissairaanhoidon ohjeistuksesta, että milloin potilas lähetetään eteenpäin, kuin hyvin suomea puhuva. 

Vierailija
32/75 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos rahat on tiukassa, niin yrittäisin päästä terveyskeskuksen yleislääkärille. Sietä kautta voidaan ottaa sukupuolitestit (tehdään epäselvissä tilanteissa), perus labrat (myös hormonitasojen selvittelyt), voidaan määrätä lääkkeet (esim. terolut/ estrogeeni/ hormonikorvaushoito). Ja sieltä ohjataan tarvittaessa ultraan tai erikoissairaanhoitoon lisäselvittelyihin. 

Sinun tilanteessa en laittaisi kaikkia rahoja gynelle, vaan aloittaisin yleislääkäristä.

En suosittele. 

Vierailija
33/75 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tuossa ole mitään erikoista eikä häiriöitä edes. Normaalia sinun iässäsi, tavallista esivaihdevuosimenoa. Itsellänikin oli ikävuodet 46-51 jolloin menkat lopulta loppui kokonaan, sellaista että välillä saattoi olla vaikka 7 kk menkat pois, sitten vuotoa, joskus tiputteluvuotoa kuukausia, sitten taas "normikuukautisia", välillä runsaita vuotoja, välillä niukkoja. Sellaista se on ennen kuin loppuu. Itse en ikinä käyttänyt mitään hormonihoitoja, kun en kokenut tarvitsevani, ainoat vaihdevuosioireet kun oli nuo epäsäännölliset vuodot. 

Vierailija
34/75 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös yksi, joka kävi reitin tk-lääkärin kautta Naistentautien poliklinikalle. Omat tutkimukseni alkoivat anemiasta, missä yhteydessä ruvettiin ihmettelemään, onko kuukautiset ihan normaalit. No, eihän ne olleet, vaikka olin itse niihin ""sopeutunut"". Lähete naistentautien poliklinikalle, missä ultraus, sisätutkimus ja parit näytteet. Löytyi myooma ja vähän muuta häikkää.

Gyne suositteli kierukkaa ja traneksaamihappoa. Kierukka tuikattiin (ilmaiseksi) samalla käynnillä, vaikka en varsinaisesti sitä siis mennyt hakemaan.

Vierailija
35/75 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikähän ihmisiä sinne yksityiselle ajaa? Kaikkiin vaivoihin olen kyllä saanut hoitoa ihan julkiselta puolelta. Mutta mikäs siinä, jos haluaa maksaa itsensä kipeäksi palvelusta, jota saisi halvemmallakin.

Mikäs siinä, jos olet valmis alapäätutkimukseen, jonka tekee suomenkieltä osaamaton ties missä lääkäriopintoja saanut nuori mies, joka on ollut Suomessa muutaman vuoden. Että siitä vaan tutkimuksiin.

Vierailija
36/75 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole edes tullut koskaan ajatelleeksi, että julkisella olisi gynejä, kun en terkkarissa sellaisiin ole törmännyt. Olen automaattisesti aina käynyt yksityisellä  samoin kaikki kaverini. Oishan tuo jo ajatuksenakin täysin mahdoton. Mua ei todellakaan tutki kukaan muu kuin naistentautien erikoislääkäri. 

Vierailija
37/75 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No olen itse käynyt julkisella ja ei ole ollut ongelmia. Enkä nyt kyllä ymmärrä mitä lääkäriin edes menee kun vaihdevuodet alkaa 45-55 vuotiaana. Ja oireisiin kuuluu vuotohäiriöt jne. 

Vierailija
38/75 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin juuri yksityisellä (papa, ultra) ja hinta oli n. 370e. Kyllä kela saisi kompensoida hinnasta enemmän, ei siellä kukaan turhaan rumppaa.

Vierailija
39/75 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä tuossa ole mitään erikoista eikä häiriöitä edes. Normaalia sinun iässäsi, tavallista esivaihdevuosimenoa. Itsellänikin oli ikävuodet 46-51 jolloin menkat lopulta loppui kokonaan, sellaista että välillä saattoi olla vaikka 7 kk menkat pois, sitten vuotoa, joskus tiputteluvuotoa kuukausia, sitten taas "normikuukautisia", välillä runsaita vuotoja, välillä niukkoja. Sellaista se on ennen kuin loppuu. Itse en ikinä käyttänyt mitään hormonihoitoja, kun en kokenut tarvitsevani, ainoat vaihdevuosioireet kun oli nuo epäsäännölliset vuodot. 

Minulle tk-lääkäri sanoi, että vuotohäiriöt pitää aina tutkia, jos on uusi oire. Sain lähetteen naistentautien polille ja aika paljon tutkimuksia siellä tehtiin. Joskus katselin yksityisten lääkäriasemien hintoja ja tajusin, että jos siellä olisin käynyt tutkmuksissa, niin pelkästään tutkimusten hinta olisi ollut kaikkiaan yli 1000 euroa. Niiden jälkeen sitten tuli magneettikuvaus ja leikkaus. Yksityiseltä varmasti oli leikkauslähete laitettu julkiselle, mutta ihan kiitollinen olen siitä, että pääsin julkisille tutkimuksiin - ja että ylipätäään tajusin mennä lääkärille valittamaan vuotohäiriöistä.

Vierailija
40/75 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle se käynti oli järkyttävää kiduttamista. 

Tungettiin väkisin se joku levitin ja sitten varottamatta otettiin Pipelle-näyte. Sattui kuin synnytyssupistukset. Vuodin verta viikon ja limakalvot oli niin kipeät että pissaaminenkin kirveli. Ota kipulääkkeitä etukäteen. 

Sitten ollut kyllä osaamaton gyne. Ei se satu vaihdevuosissa sen enempää kuin normaalistikaan, vaikka limakalvot ohentuneet.