Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen menossa gynekologille vuotohäiriöiden takia, mitä odottaa?

Vierailija
10.12.2023 |

Mitä gyne voi tehdä yhdellä vastaanottokäynnillä asian selvittämiseksi? Mulla on siis kuukautiset jo loppumassa (ikää 47), viimeksi ollut keväällä, sitä ennen oli kuukausien tauko ja epäsäännöllistä on ollut jo vuosia. Nyt on kuitenkin tiputteluvuotoa ollut. Mulla ei olisi rahaa käydä montaa kertaa yksityisellä ja hirvittää vähän. Ilman ultrausta tai verikokeita ei kai pystytä paljonkaan saamaan selville? 

Kommentit (75)

Vierailija
1/75 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota mukaan almanakkasi tms. jossa olet pitänyt kuukautisista kirjaa alkamisineen ja kestoineen. Siitä on apua sen arvioimisessa, missä vaiheessa vaihdevuosia olet menossa. Tämä tapa opetettiin ainakin minulle sekö kotona että koulun terveysoppitunneilla.

Vierailija
2/75 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menet nyt sinne vaan stressaamatta miten käynti menee. Siitä että murehdit etukäteen ei ole mitään hyötyä vaan pelkästään haittaa itsellesi. Luota siihen että asiat järjestyvät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/75 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota mukaan almanakkasi tms. jossa olet pitänyt kuukautisista kirjaa alkamisineen ja kestoineen. Siitä on apua sen arvioimisessa, missä vaiheessa vaihdevuosia olet menossa. Tämä tapa opetettiin ainakin minulle sekö kotona että koulun terveysoppitunneilla.

No ei tarvitse olla mitään almanakkaa tarkkojen vuotoajankohtien/kestojen kanssa mukana. Vaikka ei siitä haittaakaan ole.

Vierailija
4/75 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi löytyä esim. myomia, ei ne aina ole kovin kivuliaita, mutta saattaa aiheuttaa vuotohäiriöitä. Vaihdevuosiin voi määrätä myös keltarauhashormoni lääkityksen, jos sille ei ole esteitä.

Vierailija
5/75 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla muutamaa vuotta nuorempana vaihtoehdoiksi annettiin hormonikierukka tai e-pillerit. Sitä ennen Terolut-kuuri. Ei siis mitään sen kummempaa.

Vierailija
6/75 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle se käynti oli järkyttävää kiduttamista. 

Tungettiin väkisin se joku levitin ja sitten varottamatta otettiin Pipelle-näyte. Sattui kuin synnytyssupistukset. Vuodin verta viikon ja limakalvot oli niin kipeät että pissaaminenkin kirveli. Ota kipulääkkeitä etukäteen. 

Vierailija
7/75 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukautiset on olleet niin epäsäännölliset jo vuosia, että ei ole mitään käsitystä, milloin on olleet. Keväällä oli viimeksi. Sitä ennen taas kuukausia poissa. Lähinnä kiinnostaa, että pystyykö gynekologi tekemään oikein mitään yhdellä kerralla, että millaiset kustannukset tästä tulee, kun rahaa on 500 (kaikki säästöt).

Vierailija
8/75 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin todennäköisesti suosittelee ultrausta. Ainakin minulle gyne sanoi, että ultraamalla tietää parhaiten jos jotain mättää. Mahdollisesti suosittelee myös sukupuolitautitestiä (klamydia, tippuri) jos ollut irtosuhteita. Verikoetta tuskin tarvitaan. 

Vierailija
9/75 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli todella runsaat kuukautiset 5kk tauon jälkeen, luulin että niitä ei tule enää. Jouduin lopulta käymään päivystyksessä tolkuttoman vuodon takia ja sain Primolutkuurin ja Caprilon, niillä vuoto tyrehtyi. Sen jälkeen tuli kutsu gynelle joka muistaakseni ultrasi sisäisesti. Katsoi kuinka paksu kohdunlimakalvo on ja miltä siellä muuten näytti. Mulla ei ollut ylimääräistä ongelmaa silloin. Keho tuottaa estrogeeniä, muttei keltarauhasta enää, joten sain kehotteen syödä Primolut kuureja niin pitkään kunnes kuukautisia ei tule enää. Voi olla että ottaa sulta ap papa-näytteen, ellet ole lähiaikoina käynyt sitä otattamassa. Ja se ultraus.

Vierailija
10/75 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli todella runsaat kuukautiset 5kk tauon jälkeen, luulin että niitä ei tule enää. Jouduin lopulta käymään päivystyksessä tolkuttoman vuodon takia ja sain Primolutkuurin ja Caprilon, niillä vuoto tyrehtyi. Sen jälkeen tuli kutsu gynelle joka muistaakseni ultrasi sisäisesti. Katsoi kuinka paksu kohdunlimakalvo on ja miltä siellä muuten näytti. Mulla ei ollut ylimääräistä ongelmaa silloin. Keho tuottaa estrogeeniä, muttei keltarauhasta enää, joten sain kehotteen syödä Primolut kuureja niin pitkään kunnes kuukautisia ei tule enää. Voi olla että ottaa sulta ap papa-näytteen, ellet ole lähiaikoina käynyt sitä otattamassa. Ja se ultraus.

Joo, varmaan siihen ultraukseen kannattaa varautua . 

Papa on otettu nelivitosena, eikä siinä ollut mitään.

Mun viimeiset kuukautiset on ollut ihan mahdottomia, verta on tullut älyttömästi. Nyt on ollut vain vähän tuhrua pari kertaa. Kai tämä silti on syytä selvittää, niin saan rauhan.

Vierailija
11/75 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos rahat on tiukassa, niin yrittäisin päästä terveyskeskuksen yleislääkärille. Sietä kautta voidaan ottaa sukupuolitestit (tehdään epäselvissä tilanteissa), perus labrat (myös hormonitasojen selvittelyt), voidaan määrätä lääkkeet (esim. terolut/ estrogeeni/ hormonikorvaushoito). Ja sieltä ohjataan tarvittaessa ultraan tai erikoissairaanhoitoon lisäselvittelyihin. 

Sinun tilanteessa en laittaisi kaikkia rahoja gynelle, vaan aloittaisin yleislääkäristä.

Vierailija
12/75 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

riippuu oletko käyttänyt kierukkaa vai pillereitä   vai ollut kokokaan ilman

Vierailija
13/75 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tungettiin väkisin se joku levitin ja sitten varottamatta otettiin Pipelle-näyte. Sattui kuin synnytyssupistukset. Vuodin verta viikon ja limakalvot oli niin kipeät että pissaaminenkin kirveli. Ota kipulääkkeitä etukäteen. 

Kuvailet estrogeenivajetta. 

Vierailija
14/75 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin kävin vuotohäiriöiden takia tk-lääkärillä tässä syksyllä. Olen 46 ja menkat on olleet säännölliset aina, kunnes alkuvuodesta tuli heittelyä joka suuntaan ja vuodon määrä kasvoi tosi suureksi. Ei hormonaalista ehkäisyä, ihan luomuna olen. 

Tk:n puolella otetyikn perus verikokeita ja sp-taudit, niissä kaikki viitearvoissa. Sisätutkimus, jossa kaikki ok. Ultrata ei voinut, koska tk:ssa ei ollut laitetta. Välivuotojen ja yhdynnän jälkeisten vuotojen takia lähete erikoissairaanhoitoon, jossa kävin hiljattain. 

Gyne jututti, ultrasi ja tutki, otti näytteen kohdun limakalvolta. Suositteli vahvasti hormonikierukkaa, jotta lähestyvät vaihdevuodet olisi sitten helpommat, arveli että siitä vuotohäiriötkin johtuu. Minulta ei siis löytynyt myoomia tai kystia jotka aiheuttaisi vuotohäiriöt, joten laittoi esivaihdevuosien piikkiin vuodot ja muut oireet. 

Sen olen oppinut, että tk:n puolella ei pidä vähätellä omia oireitaan, tai hoitoa ei saa. 

Vierailija
15/75 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän ihmisiä sinne yksityiselle ajaa? Kaikkiin vaivoihin olen kyllä saanut hoitoa ihan julkiselta puolelta. Mutta mikäs siinä, jos haluaa maksaa itsensä kipeäksi palvelusta, jota saisi halvemmallakin.

Vierailija
16/75 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvailet estrogeenivajetta. 

Ei ole, en ole vaihdevuosissakaan vielä. Se levitin oli liian suuri, gynekologi runnoi sen silti voimalla ja kohdun limakalvosta otettava Pipelle-näyte on ihan tyypillisesti kivulias. Muissa maissa laitetaan puudutussuihke kohtaan, josta se otetaan. Suomessa ei. 

Vierailija
17/75 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla otettiin ultra ja pipelle. Ei se sattunut, mutta ota silti särkylääke etukäteen. Löytyi kasvaimia ja tuli lähete poliklinikalle. Verikoe otettiin myös hormonitasoja määrittämään. 

Vierailija
18/75 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, minäkin suosittelen ehdottomasti julkista jos rahat on tiukilla. Minä sain lähetteen Tyksiin, otettiin ultrat ja näytteet ja verikokeet ja maksoi vain sen poliklinikkamaksun. Ja etenkin jos tulee esim. myyomien tai polyyppien poisto tms, niin tuo olisi yksityisellä varsin hintavaa. 

Vierailija
19/75 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kallista lystiä oli. Kävin Terveystalossa viime kesänä. Ultrattiin ja otettiin papa. Hoituu yhdellä kertaa. Verikokeet eivät kaiketi niin oleelliset. Ne voi otattaa tk:n kautta, jos on tarvis.

Vierailija
20/75 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gynekologia on erikoisala. Tk lääkärit eivät tiedä tarpeeksi asiasta, eikä ole resursseja hoitaa edes tavallisia vaivoja. 

Hyvä että menet gynelle Ap.