Suomi on hylkäämässä vanhukset-lapset hoitavat jatkossa
Ikäihmisten hoivavastuu siirtyy yhteiskunnalta yhä enemmän perheille. Päivystykset pysyvät ruuhkaisina.
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000010018756.html
Kommentit (527)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtiolla ja kaupungilla molemmilla tarjotaan tota e-passia.
T. Hönö
Kun porukkaa irtisanotaan niin työkokeilussa työmarkkinatuella 595 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa /työpäivä ei saa e-passia eikä ole työterveyshuoltoa, mutta Kela vaatii sairaslomalapun.
Kyllä ihmisellä pitäisi voida olla edes yksi harrastus tai sitten lemmikki.
Nyt on vain vauvapalsta ja hallitus leikkaukset.
Itse en osaa edes ostaa lippua jääkiekko-otteluun tai junaan. En ole koskaan mennyt linja-autolla tai junalla yksin toiseen kaupunkiin.
HÖNÖ
Ihan asiallinen keskustelu ja erittäin tärkeästä yhteiskunnallisesta aiheesta, mutta joku tai jotkut keksivät sitten tulla hönöttelemään tännekin. Vai onko hönöttelijöiiden tarkoituskin, että aiheesta ei keskutella?
Irtisanomissuojaa heikennetään. On se kurjaa, kun moni joutuu lopettamaan lemmikin, kun saa irtisanomislapun käteen ja ansiosidonnaiset on leikattu.
Hesarin mielipiteissä joku sanoi osuvasti, että jos kyseessä olisivat m muuttajat johan kaikenmaailman ihmisoikeusjuristit olisivat jyrähtämässä. Heille järjestysi hetkessä hoiva ja huolenpito, 3 ravisevaa ateriaa ja välipalat, lakimiehet ja sosiaalityöntekijät ajamaan heidän asiaansa jne.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhuksiltakin täytyy alkaa odottamaan enemmän. Ei voida olettaa, että jokainen voi asua kotonaan omakotitalossa kaukana palveluista loppuun asti. Täytyy tehdä ratkaisuja asioidensa suhteen silloin, kun on vielä kykeneväinen.
Juuri näin. Saatan muistaa väärin, mutta muistelen, että aikoinaan jo kotihoidon piirissä oleva vanhus ei voinutkaan enää muuttaa lähemmäksi lapsiaan, koska oli jo sen oman kotikuntansa vastuulla. Uusi kunta ei halunnut ottaa vastuulleen vanhusta. Vai oliko vaan niin, että jos vanhus oli jo laitoshoidossa, ei voinut muuttaa lähemmäs omaisiaan, jotta omaiset olisivat voineet osallistua vanhuksen hoitoon enemmän, Muistaako joku?
Eikö olisikin ihanaa, jos vanhuksella olisi edes lapset lähempänä? Kun kuulo heikentyy, muisti takkuilee ja näkö on huono, niin olisi upeaa edes tavata lapsiaan? Laki, joka tähtäisi siihen, että vanhuksella olisi oikeus asua niin lähellä lapsiaan, että tapaaminen olisi mahdollista. Saadan silti kaiken hoidon mitä tarvitsee.
Ihan asiallinen keskustelu ja erittäin tärkeästä yhteiskunnallisesta aiheesta, mutta joku tai jotkut keksivät sitten tulla hönöttelemään tännekin. Vai onko hönöttelijöiiden tarkoituskin, että aiheesta ei keskutella?
Se on tamperelainen mielisairas joka pilaa kaikki ketjut.
Vierailija kirjoitti:
Irtisanomissuojaa heikennetään. On se kurjaa, kun moni joutuu lopettamaan lemmikin, kun saa irtisanomislapun käteen ja ansiosidonnaiset on leikattu.
Jos ikää on 50 niin täytyisi päästä kokemaan edes junalla toisessa kaupungissa käynti
HÖNÖ
Vierailija kirjoitti:
Vanhuksiltakin täytyy alkaa odottamaan enemmän. Ei voida olettaa, että jokainen voi asua kotonaan omakotitalossa kaukana palveluista loppuun asti. Täytyy tehdä ratkaisuja asioidensa suhteen silloin, kun on vielä kykeneväinen.
Juuri näin. Saatan muistaa väärin, mutta muistelen, että aikoinaan jo kotihoidon piirissä oleva vanhus ei voinutkaan enää muuttaa lähemmäksi lapsiaan, koska oli jo sen oman kotikuntansa vastuulla. Uusi kunta ei halunnut ottaa vastuulleen vanhusta. Vai oliko vaan niin, että jos vanhus oli jo laitoshoidossa, ei voinut muuttaa lähemmäs omaisiaan, jotta omaiset olisivat voineet osallistua vanhuksen hoitoon enemmän, Muistaako joku?
Joskus oli noin mutta ei enää nykyään. Kyllä myös vanhuksella on oikeus muuttaa asuinpaikkansa, joskus siihen käytännössä velvoitetaan jos esim. sopiva palveluasumispaikka on naapurikunnassa.
Vierailija kirjoitti:
Se on tamperelainen mielisairas joka pilaa kaikki ketjut.
Katselin kesällä vr :n junaa. Ja olisi niin tehnyt mieli mennä kyytiin. Olen ollut junassa 30 vuotta sitten.
HÖNÖ
Nro 296: "Eikö olisikin ihanaa, jos vanhuksella olisi edes lapset lähempänä? Kun kuulo heikentyy, muisti takkuilee ja näkö on huono, niin olisi upeaa edes tavata lapsiaan? Laki, joka tähtäisi siihen, että vanhuksella olisi oikeus asua niin lähellä lapsiaan, että tapaaminen olisi mahdollista. Saadan silti kaiken hoidon mitä tarvitsee."
Jo pelkästään se, että vanhus olisi hoivakodissa lähellä lapsiaan ja lapsenlapsiaan, ihan varmasti parantaisi tilannetta. Siis sitä vanhuksen kokemaa yksinäisyyttä. Nyt, jos asuu hoivakodissa satojen kilometrien päässä,. ona ivan selvää, ettei siellä lapset ja lapsenlapåset kovin usein käy. Siitä olen varma, että ainakin jossain vaiheessa oli se tilanne, että jos vanhus oli jo hoivakodissa, hoivakotipaikkaa ei voinut enää vaihtaa lähemmäs lapsiaan. Sitä en muista, koskiko tämä mysö kotihoidossa olevia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus oli noin mutta ei enää nykyään. Kyllä myös vanhuksella on oikeus muuttaa asuinpaikkansa, joskus siihen käytännössä velv
Kiitos tiedosta!
Vierailija kirjoitti:
Ja aina se hoitovastuu lankeaa tyttärelle ja jos sisaruksissa on naimattomia niin tällehän se lankeaa.
Totta. Ja tässäkin ketjussa on puhuttu miniöistäkin. Ei miniän tarvitse appivanhemmistaan huolehtia. Onhan niillä appivanhemmilla se poikakin. Mulla on elämäni aikana ollut useitakin tilanteita, joissa olen tarvinnut sairastumisteni vuoksi apua. Kertaakaan mun tyttäreni tai miniäni ei ole tullut avuksi. Mun poikani on kyllä tullut. Ja mun poikani on se, joka käy auttelemassa isovanhempiaankin. Vaikka keskellä yötä. Tytär ja miniä ei lotkauta korviasankaan, jos pitäisi keskellä yötä lähteä etsimään kissojen ja koirien kanssa muistisairasta mummia. Mun poika lähtee aina, jos apua mummin etsimiseen pyydän.
Ihana poika Sulla, hyvin olet kasvattanut, iloitse.
Minua ei missään nimessä tarvitse lasten hoitaa. Päätin sen jo vuosia sitten.
Minua voi hoitaa vaikka robotti , eikös niitäkin jo ole olemassa ?
Ja tarviiko edes hirveen vanhana, sairaana ja kykenemättömänä enää hoitaakaan.... Minä toivon vaikka eutanasiaa sitten kun vointi on romahtanut eikä toivoa ole.
Kun hoitajia on entistä vähemmän ja heillä on kiireistä ja tärkeämpääkin tekemistä, kuin ravata huonovointisen mummon tykönä.
Ystävällisin terveisin mummo
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on satojatuhansia työttömiä, ihan varmasti heistä osan voisi kouluttaa oppisopimuksella hoiva-avustajiksi ja ehkä lähihoitajiksikin.
Työvoimasta ei ole pulaa.
No mutta eihän se käy kun se ei ole trendikäs tai mediaseksikäs ammatti. Tahtoo olla somevaikuttaja, influensseri tai bloggaaja tai vähintään etätöissä roikkuen teamsissa vaativassa asiantuntijatyössä. Vai vielä perseitä pyyhkimään, pyh.
Vierailija kirjoitti:
Säästöpaineissa on keksitty uusi termi: yhteisöllinen asuminen.Sillä tarkoitetaan ikäihmisten asumisyksikköä, jossa jokaisella on oma asunto.
Vuodeosastoja on viime kuukausina lakkautettu yksi toisensa jälkeen. Seuraavaksi sulkemista odottavat ympärivuorokautiset yksiköt.
Jos ympärivuorokautinen yksikkö muuttuu yhteisölliseksi, siellä ei enää ole öisin paikalla hoitohenkilökuntaa.
Hoitohenkilökuntaa ei välttämättä ole paikalla päivisinkään. Yhteisöllisen asumisen voi nimittäin järjestää niin, että hoitajat tekevät vain käyntejä kotihoidon tapaan.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos on arvioinut, että yhteisölliseen asumiseen on pakko siirtyä. Kasvavalle vanhusväestölle ei muuten löydy hoitopaikkoja.
Käytännössähän tuo tarkoittaa nk senioritaloja, joita on rakennettu jo vuosikausia. Siinä mielessä ihan hyvä aja
Olen vasta 60-v, mutta en todellakaan halua muuttaa senioritalon vain siksi, että kotihoidon on kätevämpi liikkua. Haluan asua kotonani.
Toki tehostetun palvelun taloon menen sitten, kun en kykene olemaan yhtään yksin kotona.
Vierailija kirjoitti:
Mummeleitten ja papparaisten ei kannata jakaa ennen maallista mammonaa että saa kotiin hoitoa.
Moni mummeli ja papparainen on pihi. Ajattelevat, että eihän sitä rahaa nyt omaan hyvinvointiinsa voi käyttää. Perinnöksi pitää jättää lapsilleen. Kuitenkin moni mummelin ja papparaisen lapsi luopuu ihan mielellään perinnöstään, jos sen vuoksi ei tarvitse hoitaa mummelia ja papparaista.
Jag tror att en viktig del fattas i den ekvationen. Gamla människor vet vilka deras inkomster och tillgångar är, men de vet inte för en hur lång tid de behöver dem.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja aina se hoitovastuu lankeaa tyttärelle ja jos sisaruksissa on naimattomia niin tällehän se lankeaa.
Totta. Ja tässäkin ketjussa on puhuttu miniöistäkin. Ei miniän tarvitse appivanhemmistaan huolehtia. Onhan niillä appivanhemmilla se poikakin. Mulla on elämäni aikana ollut useitakin tilanteita, joissa olen tarvinnut sairastumisteni vuoksi apua. Kertaakaan mun tyttäreni tai miniäni ei ole tullut avuksi. Mun poikani on kyllä tullut. Ja mun poikani on se, joka käy auttelemassa isovanhempiaankin. Vaikka keskellä yötä. Tytär ja miniä ei lotkauta korviasankaan, jos pitäisi keskellä yötä lähteä etsimään kissojen ja koirien kanssa muistisairasta mummia. Mun poika lähtee aina, jos apua mummin etsimiseen pyydän.
Ihana poika Sulla, hyvin olet kasvattanut, iloitse.
Kiitos. Lisään tähän nyt vielä sen verran (joku saattoi aiemmasta ajatella, että tyttäreni olisi jotenkin ilkeä tai itsekäs), niin tyttärelläni on synnynnäinen fyysinen vamma, jonka vuoksi hän ei edes pysty olemaan apuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on satojatuhansia työttömiä, ihan varmasti heistä osan voisi kouluttaa oppisopimuksella hoiva-avustajiksi ja ehkä lähihoitajiksikin.
Työvoimasta ei ole pulaa.
No mutta eihän se käy kun se ei ole trendikäs tai mediaseksikäs ammatti. Tahtoo olla somevaikuttaja, influensseri tai bloggaaja tai vähintään etätöissä roikkuen teamsissa vaativassa asiantuntijatyössä. Vai vielä perseitä pyyhkimään, pyh.
Sairaanhoitajaksi opiskelemaan haki vuosi sitten 27678 ja pääsi vain 2773.
Myös lähihoitajakurssit on täynnä.
Helsingissä on 34000 työtöntä ja Tampereella 23000.
Kyllä taas tulee laki, että lapset huolehtivat vanhemmistaan.
Tuo laki oli 1960-luvulle asti ja ihan varmaan tulee taas.
Vain yksi hyvä puoli: ehkä suomalaiset alkaa tehdä taas enemmän lapsia :)
Mun mielestä olisi hyvä, että työttömällä voisi olla joku lemmikki, jos on aina kotona.
Mutta kun kaikki on liian kallista.
HÖNÖ