Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

2 tyypin diabetes hoitamaton vuosia, mitä seurauksia?

Vierailija
09.12.2023 |

Samoin korkea verenpaine. Hoidosta huolimatta, verensokerit ei ole aisoissa.

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vesku Loirilla, Jope Ruonansuulla ja Juicella taisi olla D2 ja rankat elintavat.

Ennemmin tai myöhemmin kostautuu, mutta on toisaalta myös hyvin yksilöllistä.

Juice jätti dialyysihoidot kesken. 

Vierailija
22/53 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä olet itse tehnyt asian eteen, että verensokeri normalisoituisi. Rouvalla oli 7.6. Muutti ruokailutavat, syö herkullisia kasvis ,kana vihannes jne diabeetikolle sallittuja ruokia. Ei juo mitään mehuja, viinaa yms. Käy joka päivä 1/2 tunnin lenkillä vähintään .

Paino tippui normaaliin ja samoin verensokeri on nyt 5.8. Lenkkeilykin vaikuttaa näemmä enemmän kuin  verenpainelääke.On ilo silmälle nyt katsella. Joten oma apu, paras apu.

Ei mitään väliä onko 5 vai 7.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, kerron myös että oli vuosia hoitamaton ennen kun hoito viimein aloitettiin. 

Tarkoittaa siis sitä ettei käynyt lääkärillä, eikö vain?

Vierailija
24/53 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon työssäni tavannut noin 40v aivoinfarktin saaneita ihan hyväkuntoisen näköisiä ihmisiä. Taustalla vuosia hoitamaton korkea verenpaine ja/tai veren rasva-arvot. 

Vierailija
25/53 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kyllä ne elinvauriot kehittyvät aika nopeastikin, varsinkin jos/kun elintavat eivät ole muuttuneet. Munuaisvaurioita, valtimokovettumia- ja ahtaumia, neuropatiaa. Tulee kroonisia haavoja jalkoihin jotka eivät parane, kuolioita ja amputaatioita seurauksena. 

Korkea verenpaine, DM2, tupakointi, viina, keskivartalolihavuus, siinä ainekset kärsimyksiin ja kuolemaan. 

Vierailija
26/53 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkeet alentavat vain verensokeria ja ne eivät pysäytä taudin etenemistä kuten munuaisten vajaatoiminnan kehittymistä. Vain elintapamuutoksilla voi vaikuttaa insuliiniresistenssiin, sisäelinrasvoihin ja matala-asteiseen tulehdukseen, mikä kakkostyypin diabeteksen lopulta aiheuttaa.

Vierailija
27/53 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö, höpö taas. Monet sairastavat DM kakkosta tietämättään.

Elintapamuutoksilla pääsee myös eroon sekä lääkityksestä että diabeteksestä, kakkosesta siis.

Amputaatiot ja sokeutuminen liittyvät enemmän DM ykköseen.

Dm 1:n komplikaatiot on tosi harvinaisia verrattuna kakkostyyppiin koska yleensä hoitotasapaino on hyvä ja jo lapsuudessa opeteltu. Ylivoimaisesti isoin osa diabetekseen liittyvistä silmäongelmista ja amputaatioista ja kroonisista haavoista liittyy kyllä nimenomaan kakkostyyppiin. Toki niitä ykköstyypissäkin esiintyy. Molemmat toki hoitamalla pysyvät tasapainossa mutta dm kakkoseen liittyy usein huomattavasti heikompi motivaatio itsehoitoon.

Vierailija
28/53 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin moni ottaa vaan pillerit,mutta  jatkaa syömistä samaan malliin..

Vierailija
29/53 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä olet itse tehnyt asian eteen, että verensokeri normalisoituisi. Rouvalla oli 7.6. Muutti ruokailutavat, syö herkullisia kasvis ,kana vihannes jne diabeetikolle sallittuja ruokia. Ei juo mitään mehuja, viinaa yms. Käy joka päivä 1/2 tunnin lenkillä vähintään .

Paino tippui normaaliin ja samoin verensokeri on nyt 5.8. Lenkkeilykin vaikuttaa näemmä enemmän kuin  verenpainelääke. On ilo silmälle nyt katsella. Joten oma apu, paras apu.

Melko vaikea maallikoiden sanoa, mitä vaurioita on ehtinyt syntyä, mutta ihmisen keho on ihmeellinen ja monet vauriot korjaantuvat, kun muuttaa elintapoja paremmaksi, pudottaa painoa ja saa arvot kohdilleen. Mutta työtähän se vaatii, pitkäjänteistä ja johdonmukaista.

Mulla myös verensokeri oli koholla terveellisistä elintavoista huolimatta. Olen tehnyt korjausliikkeitä, mielenkiintoista nähdä mitä arvot nyt ovat. En halua lääkitystä ennen kuin on ihan pakko.

Vierailija
30/53 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sama juttu kun Lahdessa lopettivat diabeetikkojen säännölliset terveystarkatukset. Aikaisemmin kun tuli säännöllisesti kutsu diabetesvastaanotolle niin siellä tuli käytyä. Sitten tuli Harjun terveys ja kaikki lopetettiin. Yritin muutaman kerran itse sinne varata aikaa mutta aina oli joku loma-aika, henkilövajausta tai jotain ja käskivät soittaa myöhemmin. Sitten se vain jäi. En ole johonkin neljään vuoteen käynyt enää diabetesvastaanotolla. Vielä tässä sentään silti hengissä ollaan.

Vierailija
31/53 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paino tippui normaaliin ja samoin verensokeri on nyt 5.8. Lenkkeilykin vaikuttaa näemmä enemmän kuin  verenpainelääke.On ilo silmälle nyt katsella. Joten oma apu, paras apu.

Ei mitään väliä onko 5 vai 7.

Kyllä on väliä.

Vierailija
32/53 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksistanne. 

Vierailija
33/53 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon työssäni tavannut noin 40v aivoinfarktin saaneita ihan hyväkuntoisen näköisiä ihmisiä. Taustalla vuosia hoitamaton korkea verenpaine ja/tai veren rasva-arvot. 

Niin kyllä sitä voi saada vakavan taudin vaikka verensokeri olisi ok.

Vierailija
34/53 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elintapamuutoksilla pääsee myös eroon sekä lääkityksestä että diabeteksestä, kakkosesta siis.

Isälläni oli vuosia diabetes kakkonen, eikä päässyt siitä koskaan eroon, vaikka eli terveellisesti. Eikä ollut lihava, vaan pikemminkin päinvastoin. Ei syönyt pizzoja ja hampurilaisia, koska isä oli ns.vanhan kansan ihminen, joka tykkäsi syödä tavallista kotiruokaa. Nyt minulla ja veljelläni on DM kakkonen. Vahvasti perinnöllistä, ainakin meidän tapauksessa. 

Vierailija
35/53 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isälläni oli vuosia diabetes kakkonen, eikä päässyt siitä koskaan eroon, vaikka eli terveellisesti. Eikä ollut lihava, vaan pikemminkin päinvastoin. Ei syönyt pizzoja ja hampurilaisia, koska isä oli ns.vanhan kansan ihminen, joka tykkäsi syödä tavallista kotiruokaa. Nyt minulla ja veljelläni on DM kakkonen. Vahvasti perinnöllistä, ainakin meidän tapauksessa. 

Niin, mikä se "terveellinen" sitten mahtaa olla? Ruualla on suuri merkitys, varsinkin kun se on "perinnöllistä"

Vierailija
36/53 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolema kolkuttaa ovelle

Vierailija
38/53 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juttele lääkärisi kanssa, siellähän se selviää. Pahimmassa tapauksessa munuaiset pettää ja näkö lähtee.

Jalan amputaatio myös.

Vierailija
39/53 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minut on viety laittomasti pääntarkistukseen ja hoidettiin diabetestä samalla.

Tästä johtuen syön niin helvetisti makeaa kuin ikinä enkä mene terkkareille sun muille koskaan ikinä. 

Olin jo katkonut välit koko psykiatriasontaan, enkä tiennyt että stasi saa tehdä mitä tahansa.

Tukehtukaa pullaan, homolit.

*mums mums röyh*

Onpas samankaltainen tilanne kuin täälläkin, ihan kuin kuvailisit ikävään sävyyn jonkun toisen tilannetta etkä omaasi. Mikähän tyyppi oikein olet.

Itselläni tutkittiin alle 50:n pitkän sokerin takia, ovatko munuaiset vaurioituneet, vaikka edellisestä tarkistuksesta ei ole pitkä aika. Kuulemma tilanne ei ole aivan toivoton vielä, kun sokeroitunut hb ei ole tuon pahempi.

Lisäksi kerrottiin, että d2 voinut puhjeta, koska kilpirauhasen vajaatoiminta päällä.

Vierailija
40/53 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sama juttu kun Lahdessa lopettivat diabeetikkojen säännölliset terveystarkatukset. Aikaisemmin kun tuli säännöllisesti kutsu diabetesvastaanotolle niin siellä tuli käytyä. Sitten tuli Harjun terveys ja kaikki lopetettiin. Yritin muutaman kerran itse sinne varata aikaa mutta aina oli joku loma-aika, henkilövajausta tai jotain ja käskivät soittaa myöhemmin. Sitten se vain jäi. En ole johonkin neljään vuoteen käynyt enää diabetesvastaanotolla. Vielä tässä sentään silti hengissä ollaan.

Mitä sä sait niistä terveystarkastuksista? Eikös joka paikassa kuulu vuosikontrolli veriarvojen suhteen? Jokainen nyt voi itse mitata verensokerinsa mittarilla. Meillä on mahdollisuus varata aika diabeteshoitajalle, mutta parin alkukäynnin jälkeen en ole kokenut tarvetta mennä. Alkukäynnillä sain sokerimittarin ja liuskat. Nyt sokeri tasapainossa ja enää niitä ei kustanneta yhteiskunnan piikkiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yksi