Yliopisto-opiskelijat eivät aina hallitse tieteen käsitteitä edes valmistuttuaan? Vaikea uskoa
Kai pitää paikkansa.
ps. En panosta tähän avaukseen tämän enempää, koska voisi olla hukkaan heitettyä työtä.
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävää että yliopistosta valmistuu ihmisiä, joiden mukaan oma henkilökohtainen mielipide täyttää tieteellisyyden kriteerit.
Eikä tässä vielä kaikki. Nämä sitten kehittelevät ja manipuloivat tutkimuksiaan, jotka sopii tähän omaan mielipiteeseen ja agendaan ja soppa on valmis. Sitten näitä virheellisiä käsityksiä siteeraataan YLE:n pääuutisissa täytenä totena.
Ylivoimainen enemmistö yliopistosta valmistuneista ei tule koskaan tekemään yhtään tutkimusta. Maisterin paperit ulos ja töihin, parin vuoden päästä jo suurin osa tieteen tekemiseen liittyvästä koulutuksesta unohtunut.Siis sekin vähä mikä ykkösillä mentiin opiskeluaikoina läpi.
Itse asiassa suurin osa korkeakouluista valmistuneista tekee jotain, mihin kuuluu ainakin vahva osa tutkimustyötä: erilaisia suunnitelmia (jotka aina perustuvat pohjatiedon ja tavoitteen selvittämiselle eli tutkimukselle) ja raportteja. Lähinnä kai vain opettajat selviävät työstään ilman tutkimusta - ja sekin vain josei tarvitse suunnitella mitään edes omaa opetusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä ihmettele. Minun uskoni uusien sukupolvien nokkeluuteen hyytyi viimeistään tähän artikkeliin. Sen vielä sietäisi, etteivät graduvaiheen opiskelijat hallitse asiakirja-asetuksia, mutta se on jo liikaa, että he eivät osaa ottaa niistä itse selvää.
"Word-ohjelmasta on tullut mörkö, joka haittaa jopa opiskelijoiden valmistumista"
https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000007932911.html
FM -95
Mun gradunteon työläin yksittäinen asia oli saada valmiiseen tuotokseen sivunumerot sellaisella tavalla, joka vastaa laitoksen antamaa ohjeistusta. En enää muista yksityiskohtia, mutta kuvaus oli sellainen, että mikään Wordin valmis vaihtoehto ei vastannut sitä. Ensin oli useampi sivunumeroton sivu, ja sen jälkeen kun sivunumerot alkoivat, ei ensimmäisen sivun numero ollut ykkönen eikä myöskään se kuinka mones sivu se oikeasti oli, vaan jotain muu
Mitä h ttoa sä selität? Julkaisun ensimmäinen (1.) sivu on sen kansi -- ilman mitään poikkeuksia. Sun kaltaisten i ioottien takia netti on täynnä pdf:iä, joissa sivunumerot eivät vastaa sisällysluetteloa.
Kuinkahan hyvin AMK-opiskelijat hallitsevat tieteen käsitteet? Olisi kiva saada vertailu.
Itseäni tämä ei kyllä pätkääkään ihmetytä. Eihän ne käsitteet suurimmalle osalle sano yhtään mitään ja vielä harvempaa kiinnostaa. Kriittistä ajattelua yliopistossa ei ole opetettu enää aikoihin, luennolla sanotaan että tämä tyyppi sanoi näin ja piste. Tentissä kysytään mitä tyyppi sanoi. Jos kyseenalaistaa niin häiritsee luentoa tai saa tentistä hylätyn. Joskus kurssia vetää tutkija itse, joka tenttaa omia tutkimuksiaan. Tosi iso osa yliopistossa opiskelevista on aidosti tyhmiä. Heitä ei kiinnosta oikeasti mikään tiede, ainoastaan haalaribileet ja valmistuminen, että saa rahaa.
Kannattaa joskus huvikseen etsiä alimman mahdollisen arvosanan graduja. Nämäkin ihmiset ovat maistereita.
Opiskelin Helsingin yliopistossa vierasta kieltä kymmenisen vuotta sitten. Osa opiskelijoista ei tiennyt, mitä eroa on substantiivilla ja subjektilla. Nykyään tilanne lienee vielä pahempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä ihmettele. Minun uskoni uusien sukupolvien nokkeluuteen hyytyi viimeistään tähän artikkeliin. Sen vielä sietäisi, etteivät graduvaiheen opiskelijat hallitse asiakirja-asetuksia, mutta se on jo liikaa, että he eivät osaa ottaa niistä itse selvää.
"Word-ohjelmasta on tullut mörkö, joka haittaa jopa opiskelijoiden valmistumista"
https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000007932911.html
FM -95
Miten otat selvää, kun ne ovat kuin jokin valtion salaisuus?
Meillä on olemassa professorin ohjeet opinnäytetöihin, mutta olen pian graduni tehnyt, enkä ole vielä nähnyt niitä ohjeita useista pyynnöistäni huolimatta. Sama tilanne on kaikilla muillakin. Sivuaineissani ohjeet ovat kyllä jaossa niin, että niiltä on aivan mahdoton välttyä. Oman kandini ja graduni olen tehnyt soveltamalla no
Aikaraja on yhdyssana!
Niile, jotka ovat ketjussa kertoneet opinnäytetöiden ulkoisten vaatimusten mahdottomuudesta ja valitelleet sitä, ettei proffa ohjeista riittävästi, on alla lukemista. Myös ne sivunumerot ja kappalejaot ja lähdeviitteet kuuluvat asioihin, jotka selvitetään itse, ei kinuta proffalta. Ei gradun kuulu olla kiva ja helppo rustattava. Jos opinnäytetyö tuntuu ylivoimaiselta, eivät kyvyt sitten vain riitä maisteriksi asti.
"Opinnäyte on nimensä mukaisesti näyte siitä, että opiskelija pystyy suoriutumaan laajahkosta tutkimusprosessista itsenäisesti. Graduprosessi itsessään taas on oppimisen väline, jonka avulla opetellaan mm.
tietolähteiden löytämistä ja kriittistä hyödyntämistä
omien näkemysten ja lähteistä saadun tiedon yhdistämistä
erilaisten tutkimusmetodien käyttöä
käsitteiden määrittelyä ja luokittelujen tekemistä
selkeän, ymmärrettävän asiatyylin käyttöä
johtopäätösten tekemistä ja johdonmukaista asioiden käsittelyä
asioiden esittämistä helposti omaksuttavassa muodossa
kokonaisuuksien hallintaa
taitoa ja sitkeyttä selviytyä laajasta yhtäjaksoisesta tehtävästä
ajankäytön hallintaa ja itsekuria."
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan hyvin AMK-opiskelijat hallitsevat tieteen käsitteet? Olisi kiva saada vertailu.
Jotkut hallitsevat, jotkut eivät. Tämä on niitä juttuja, joita ei tarvitse osata, jollei halua. Aita on erittäin matalalla, ja jokainen pääsee kyllä yli.
Vierailija kirjoitti:
Niile, jotka ovat ketjussa kertoneet opinnäytetöiden ulkoisten vaatimusten mahdottomuudesta ja valitelleet sitä, ettei proffa ohjeista riittävästi, on alla lukemista. Myös ne sivunumerot ja kappalejaot ja lähdeviitteet kuuluvat asioihin, jotka selvitetään itse, ei kinuta proffalta. Ei gradun kuulu olla kiva ja helppo rustattava. Jos opinnäytetyö tuntuu ylivoimaiselta, eivät kyvyt sitten vain riitä maisteriksi asti.
"Opinnäyte on nimensä mukaisesti näyte siitä, että opiskelija pystyy suoriutumaan laajahkosta tutkimusprosessista itsenäisesti. Graduprosessi itsessään taas on oppimisen väline, jonka avulla opetellaan mm.
selke
Kerro, mistä ne selvitetään, kun ne ohjeet, joiden mukaan sivunumerot, lähdeviitteet yms. pitäisi tehdä, ovat tasan proffalla ja ohjaajilla. Opiskelijat ovat laittaneet kymmeniä sähköposteja ja kysyneet myös kasvokkain saadakseen niistä kopion tai tiedoston Moodleen, mutta ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
käsitteiden määrittelyä
Jollei mikään kyseleminen auta, etsitte nipun saman tiedekunnan opinnäytetöitä ja katsotte mallia. Jos haluatte olla oikein eteviä, otatte mallia proffan omista töistä. Teette gradunne suurin piirtein valmiiksi ja lähetätte eteenpäin. Kyllä viimeistään silloin teille kerrotaan, missä virheet ovat ja mitä niille pitäisi tehdä.
Ihan mielenkiinnosta: mitä se proffa vastaa silloin, kun häneltä kysyy kasvotusten, mistä ohjeet saa?
Tottahan se on. Koulut on usein niin, et opiskellaan tentteihin v*tusti ja kun tentit on suoritettu ja läpi on päästy, niin about 80% luetusta ja ymmärretystä unohtuu parin viikon sisään. Noinhan se menee. Tulee mieleen kun seuraan videoita Jenkkien presidenttivaalien ehdokkaista. Jotkut noista on valmiita lähettämään Nato joukkoja Ukrainaan, mutta kun kysytään, niin eivät osaa edes nimetä alueita, joita Venäjä parhaillaan miehittää. Koulutusta löytyy monelta. Tää nyt oli vähän hatara esimerkki, mutta ei se koulutodistus välttämättä aina tarkoita, että ihminen tietää asioista paljon.
"Yliopisto-opiskelijat eivät aina hallitse tieteen käsitteitä edes valmistuttuaan"
Eivät varmaan,kun eivät yliopisto-opettejatkaan hallitse. Tampereen yliopistossa opetetaan kuten Vuokkoset mainoksessa, että miehetkin voivat synnyttää. Luonnontieteellisten perustotuuksien kiistäminen niitä sotkemalla on ilmeisesti joidenkin mielestä sitä "kriittistä ajattelua", jota tuossakin jutussa peräänkuultetaan. Mutta kun se ei ole mitään muuta kuin sivistymättömyyttä ja tieteenvastaista ideologista puppua, jota tyrkytettään nuorille sukupolville tieteen viimeisenä sanana..
Vierailija kirjoitti:
Tasoerot ovat todellisuutta kaikilla koulutusasteilla.
eikös uliopistoon ole jotain pääsyvaatimuksia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tasoerot ovat todellisuutta kaikilla koulutusasteilla.
eikös uliopistoon ole jotain pääsyvaatimuksia?
Riittää, että olet vihervasemmistolainen feministi. Jotkut uliopistot antavat opintopisteitä mielenosoituksissa notkumisesta ja häiriköinnistä.
Työelämässähän tieteellistä kirjoittamista tarvitaan todella vähän, vaikka tuottaisit tekstejä työksesi.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea uskoa?! No kun ottaa huomioon minkälaisia loisijoita nuo uliopistoissa luuhavat takkutukat on järkiään, niin ei ole ollenkaan vaikea uskoa. Suurinosa noista lojuu uliopistoilla vuosia vain sen tähden että saa tukielättinä loisia ja vältellä töihinmenoa.
Nyt on niin muinainen trolli, että moikka vaan, Bäckman!
Vierailija kirjoitti:
selke
Eri laitoksilla ja eri tiedekunnilla voi olla aivan erilaiset ohjeet muotoseikoista ja esim. Viittausten teosta. Ei ole olemassa mitään yleispätevää formaattia, josta "täytyy ottaa selvää". Joillain laitoksilla sanotaan että valitkaa nyt joku viittaustapa ja käyttäkää sitä johdonmukaisesti samoin muut muotoseikat saa itse säveltää miten lystää tai katsoa muiden tiedekuntien/ yliopistojen ohjeista, mikäli vastaavia löytyy.
Minä en ymmärrä miksi jostain sivunumeroista tai muista muoto seikoista pitää ylipäätään tehdä joku ongelma, joka vaan vie aikaa ja huomiota itse työltä? Jos ne asiat on hankala saada toimimaan vaatimusten mukaisesti, niin silloin ne vaatimukset on tehty puhtaasti kiusaamismielessä. Luulisi että tekstinkäsittelyohjelma on suunniteltu niin, että tällaiset asiat eivät tuottaisi ylimääräistä päänvaivaa, sehän sen ohjelman idean pitäisi olla, helpottaa kirjoitustyötä, että voisi keskittyä itse asiaan.
Ylivoimainen enemmistö yliopistosta valmistuneista ei tule koskaan tekemään yhtään tutkimusta. Maisterin paperit ulos ja töihin, parin vuoden päästä jo suurin osa tieteen tekemiseen liittyvästä koulutuksesta unohtunut.Siis sekin vähä mikä ykkösillä mentiin opiskeluaikoina läpi.