Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yliopisto-opiskelijat eivät aina hallitse tieteen käsitteitä edes valmistuttuaan? Vaikea uskoa

Vierailija
09.12.2023 |

Kai pitää paikkansa. 

https://yle.fi/a/74-20062986

ps. En panosta tähän avaukseen tämän enempää, koska voisi olla hukkaan heitettyä työtä.

Kommentit (69)

Vierailija
1/69 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta se on. Koulutus on kumileimasin.

Vierailija
2/69 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävää että yliopistosta valmistuu ihmisiä, joiden mukaan oma henkilökohtainen mielipide täyttää tieteellisyyden kriteerit.

Eikä tässä vielä kaikki. Nämä sitten kehittelevät ja manipuloivat tutkimuksiaan, jotka sopii tähän omaan mielipiteeseen ja agendaan ja soppa on valmis. Sitten näitä virheellisiä käsityksiä siteeraataan YLE:n pääuutisissa täytenä totena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/69 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu myös alasta. Toiset alat on teoreettisempia, toiset käytännöllisempiä. Teoreettisemmilla aloilla käsitteet ovat keskeisemmässä osassa 

Vierailija
4/69 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On noi yliopisto-opiskelijoiden jututkin kyllä niin huvittavia, mitä tuossa artikkelissa on. Jauhavat tieteellisen ajattelun konktekstissa "kriittisestä ajattelusta". Jep jep. Voi kun näiden perttien ja pirkkojen pitäisi tajuta, että tuo kriittinen ajattelu kuuluu jo ihan peruskoulun oppimäärään. Ei yliopisto-opiskelijan pitäisi enää höpöttää noista perusjutuista.

Vierailija
5/69 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On noi yliopisto-opiskelijoiden jututkin kyllä niin huvittavia, mitä tuossa artikkelissa on. Jauhavat tieteellisen ajattelun konktekstissa "kriittisestä ajattelusta". Jep jep. Voi kun näiden perttien ja pirkkojen pitäisi tajuta, että tuo kriittinen ajattelu kuuluu jo ihan peruskoulun oppimäärään. Ei yliopisto-opiskelijan pitäisi enää höpöttää noista perusjutuista.

Pisa tutkimukset kyllä kertoo ihan muuta. 

Vierailija
6/69 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tasoerot ovat todellisuutta kaikilla koulutusasteilla.

Vierailija
7/69 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman muuta looginen päättelykyky ja tieteellisuus väistyy taka-alalle kun homma toimii niin että ensin poliitikko/virkamies päättää asian ja sen jälkeen ottaa esiin "asiantuntijan" joka tukee tuota poliitikon jo etukäteen päättämää asiaa.

Tutkimuksessa on myös tämä "tarkoitus pyhittää keinot" ajatus.

Vierailija
8/69 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eduskunta on näitä.täynnä.

Vierailija
9/69 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järkyttävää että yliopistosta valmistuu ihmisiä, joiden mukaan oma henkilökohtainen mielipide täyttää tieteellisyyden kriteerit.

Eikä tässä vielä kaikki. Nämä sitten kehittelevät ja manipuloivat tutkimuksiaan, jotka sopii tähän omaan mielipiteeseen ja agendaan ja soppa on valmis. Sitten näitä virheellisiä käsityksiä siteeraataan YLE:n pääuutisissa täytenä totena.

Näinhän ympäristön suojeluun liittyvistä laeista on opetettu vuosikymmeniä:

Suojelupykälät voi heittää roskiin

Vain poikkeukset, eli ympäristöä tuhoavat pykälät ovat voimassa ja vain niitä noudatetaan

= Luontokatomme tänään

Vierailija
10/69 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetan kieliä lukiossa. Aina on ollut joku, joka ei ole tiennyt, mikä esimerkiksi verbi on, mutta nykyään tietämättömiä on niin paljon, että pitää aina ensimmäisenä määritellä  peruskäsitteet. 

Vierailija
11/69 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ihmettele. Minun uskoni uusien sukupolvien nokkeluuteen hyytyi viimeistään tähän artikkeliin. Sen vielä sietäisi, etteivät graduvaiheen opiskelijat hallitse asiakirja-asetuksia, mutta se on jo liikaa, että he eivät osaa ottaa niistä itse selvää.

"Word-ohjelmasta on tullut mörkö, joka haittaa jopa opiskelijoiden valmistumista"

https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000007932911.html

FM -95

Vierailija
12/69 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä ihmettele. Minun uskoni uusien sukupolvien nokkeluuteen hyytyi viimeistään tähän artikkeliin. Sen vielä sietäisi, etteivät graduvaiheen opiskelijat hallitse asiakirja-asetuksia, mutta se on jo liikaa, että he eivät osaa ottaa niistä itse selvää.

"Word-ohjelmasta on tullut mörkö, joka haittaa jopa opiskelijoiden valmistumista"

FM -95

Miten otat selvää, kun ne ovat kuin jokin valtion salaisuus?

Meillä on olemassa professorin ohjeet opinnäytetöihin, mutta olen pian graduni tehnyt, enkä ole vielä nähnyt niitä ohjeita useista pyynnöistäni huolimatta. Sama tilanne on kaikilla muillakin. Sivuaineissani ohjeet ovat kyllä jaossa niin, että niiltä on aivan mahdoton välttyä. Oman kandini ja graduni olen tehnyt soveltamalla noiden sivuaineiden ohjeita ja jos arvosana sen takia laskee, laskekoon. Evätköön myös valmistumisen, mutta en aio muuttaa mitään ennen kuin on ohjeet mustana valkoisella.

Ja kyllä, tällaista tämä on osassa paikkoja. Elämäni paras päivä tulee olemaan se, kun pääsen yliopistosta eroon. 

Vierailija
13/69 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opetan kieliä lukiossa. Aina on ollut joku, joka ei ole tiennyt, mikä esimerkiksi verbi on, mutta nykyään tietämättömiä on niin paljon, että pitää aina ensimmäisenä määritellä  peruskäsitteet. 

Johtuu siitä että riittää että asiat muistaa kokeissa.  Opiskelijat siis opiskelee kokeita varten kai teillä lukiossa puhutaan paljon yo kirjoituksista?

Vierailija
14/69 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ja sitten mekin, jotka ollaan vastavalmistuneina vielä ne hallinneet, unohdamme ne työelämässä, missä tuota osaamista ei arvosteta. Valitettavasti.

Vierailija
15/69 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

FM -95

Miten otat selvää, kun ne ovat kuin jokin valtion salaisuus?

Meillä on olemassa professorin ohjeet opinnäytetöihin, mutta olen pian graduni tehnyt, enkä ole vielä nähnyt niitä ohjeita useista pyynnöistäni huolimatta. Sama tilanne on kaikilla muillakin. Sivuaineissani ohjeet ovat kyllä jaossa niin, että niiltä on aivan mahdoton välttyä. Oman kandini ja graduni olen tehnyt soveltamalla noiden sivuaineiden ohjeita ja jos arvosana sen takia

Minä otan aina puhutteluun sen joka ei tee työtään kunnolla ja annan aika rajan hoitaa asia. Sen jälkeen käyn asian läpi hänen esihenkilön kanssa. Kun teen tämän selväksi niin ei ole ollut ongelmia professoreiden kanssa.

Vierailija
16/69 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos woke! Kiitos intersektionaalinen feminismi!

Miten poliittinen valveutuneisuus tai rasismi liittyy aloitukseen?

"Woke (lausutaan englanniksi /woʊk/) on Yhdysvaltain afroamerikkalaisen väestön englannista peräisin oleva käsite, joka tarkoittaa poliittisesti valveutunutta, erityisesti rasisminsyrjinnän ja muun yhteiskunnallisen epäoikeudenmukaisuuden tiedostavaa henkilöä. Käsite woke nousi suuren yleisön tietoon vuodesta 2014 alkaen Black Lives Matter -liikkeen kautta.[1][2][3] Vuosikymmenen lopulla yhdysvaltalainen konservatiivinen oikeisto alkoi käyttää wokea halveksuvana ilmaisuna, jolla viitattiin erilaisiin arvoliberalismiin tai vasemmistoon liittyviin aatteisiin.[2][4][5][6]"

Vai onko kuitenkin kyse tuosta äärioikeiston huutelusta?

Vierailija
17/69 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tänä päivänä sen suurempaa kirosanaa olekaan kuin kriittinen ajattelu.

Vuosikausia on porukka lynkattu ihan puhtaasti kysymysten esittämisestä, niin outoa se olisi jos ei se ajan myötä alkaisi käsittämään kaikkea ajattelua, että mitään kuulemaansa ei sovi kyseenalaistaa tai edes miettiä sen suuremmin. 

Vierailija
18/69 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea uskoa?! No kun ottaa huomioon minkälaisia loisijoita nuo uliopistoissa luuhavat takkutukat on järkiään, niin ei ole ollenkaan vaikea uskoa. Suurinosa noista lojuu uliopistoilla vuosia vain sen tähden että saa tukielättinä loisia ja vältellä töihinmenoa.

Vierailija
19/69 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

FM -95

Mun gradunteon työläin yksittäinen asia oli saada valmiiseen tuotokseen sivunumerot sellaisella tavalla, joka vastaa laitoksen antamaa ohjeistusta. En enää muista yksityiskohtia, mutta kuvaus oli sellainen, että mikään Wordin valmis vaihtoehto ei vastannut sitä. Ensin oli useampi sivunumeroton sivu, ja sen jälkeen kun sivunumerot alkoivat, ei ensimmäisen sivun numero ollut ykkönen eikä myöskään se kuinka mones sivu se oikeasti oli, vaan jotain muuta. Jonkinlaista ohjeistusta asiaan oli saatavilla, mutta ilmeisesti Wordin versioiden muuttumisen takia ne eivät täydellisesti toimineet. Lopulta onnistui, mutta hirveä kikkailu siinä oli.

FM 2013

Vierailija
20/69 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuota. Matematiikka ja fysiikkakin kuuluvat peruskoulun oppimäärään. Eikö niistäkään ole sen jälkeen enää mitään uutta opittavaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi seitsemän