Minäkin kyselen täältä diagnoosia oireilleni... =)
Josko löytyis joku, joka vaikka tietäiskin jotain.
Eli rinnoistani tihkuaa puristamalla maitomaista eritettä, rintoja lisäksi aristaa hieman. Viime imetyksestä on jo niin kauan, ettei tällaista pitäisi olla.
Kuvottaa, ihan kuin raskausaikana.
Päätä särkee.
Raskaudet meillä aloitellaan klinikalla, joten siitä tuskin on kyse. Lisäksi menkat on ollut kaksi viikkoa sitten, ja ihan normaalit mielestäni.
Kommentit (8)
Hakutulokset sanalla ' chiari-frommelin oireyhtymä' :
Termit:
Chiari-Frommelin oireyhtymä
prolaktiinin liikaerityksestä aiheutuva epänormaalin kauan jatkuva maidoneritys ja kuukautisten puuttuminen synnytyksen jälkeen
Chiari-Frommelin oireyhtymä
nostan tätä vielä, kiitän aiempia vastaajia, ja odottelen, josko joku keksis vielä jotain.
En pelkästään ajankulukseni kysele, vaan oon oikeesti vähän huolissani.
Pelännyt jotain aivolisäkekasvainta tai muuta...
Pää on välillä tosi pöperö. Migreenitaipumusta on ollut ennenkin, nykyään ehkä hieman useammin kohtauksia kuin ennen.
Lääkäriin pitäis kai mennä, mutta täällä meidän suunnalla ei tahdo kunnon lääkäreille päästä. Yksityisiä ei juuri ole, eikä kyllä rahaakaan sellaiseen. Ja terveyskeskukseen pääsee lähinnä kai vain päivystystapaukset.
jos vielä kysyjät on linjoilla (mä olin muualla hetken)
En käytä lääkkeitä
Kuukautiset on kohtalaisen säännölliset, kierto pääsääntöisesti noin 28vrk, tosin tuhruttelua/erittäin niukkaa vuotoa voi olla viikonkin ennen varsinaista vuotoa. Tuo varsinainen vuoto sitten onkin yleensä pari kolme päivää kuin saavista kaatais ja sit taas muutama tuhrupäivä.
T. ap
http: //www. terveyskirjasto. fi/terveyskirjasto/tk. koti?p_artikkeli=dlk00153&p_haku=Maitovuoto%20rinnoista
Maitovuotoon on monia selityksiä. Itse olen käynyt menneen kolmen vuoden aikana läpi aikamoisen ruljanssin, kun syytä selvitettiin. Imetin vuoden, minkä jälkeen maito on vuotanut rinnoista itsestään 2 seuraavaa vuotta niin, että paita on ollut märkänä yhden jos toisenkin kerran. Kun lopulta kropan hivenainetasapaino (rauta, kalsium, d yms) menivät aivan sekaisin, sain lähetteet tutkimuksiin. Prolaktiini oli normaali, aivojen magneettikuvassa aivolisäke normaali, rinnat normaalit, kohtu ja munasarjat ok, kuukautiskierto säännöllinen ja kaikki muutenkin kunnossa. Mutta, myös minua kuvottaa : (.
Kävin lopulta, 2 v odotettuani, läpi erikoislääkärin (hormoniasiantuntija) tutkimuksen ja sain vastauksen: mussa ei ole mitään vikaa. Diagnoosi siis " galaktorrea" (mikä tarkoittaa tietääkseni maidon vuotamista). Se kuulemma on ERITTÄIN harvinaista, että maidon silkka vuotaminen jatkuu ilman syytä. Sain pitkän lääkekuurin, jota käytetään myös prolaktinooman hoidossa. Se on auttanut ja rinnat tyhjentyneet pikku hiljaa, mutta pelkään, kun kuuri loppuu...alkaako maito tulla uudestaan, kuten edellisen kuurin jälkeen? On muuten ei-ratkihauska kokemus, kun 2,5-vuotiaan tytön äidillä rinnat täyttyy maidolla yhtäkkiä, kuten vastasynnyttäneellä. Se oli tuskallista ja ikävää. Kun ei ole enää vauvaa, joka tyhjentäis muhkuraisen kovat kummut.
Mutta, ennen kuin pyydät keneltäkään reseptiä, tulee vuodon syy ehdottomasti selvittää. Syy voi nimittäin olla vakava! Mä kuuntelin aikani gynen vitsejä siitä kuinka " sinä taidat olla raskaana" " susta olis tullut hyvä imettäjä" tms. Maitovuoto voi olla merkki prolaktinoomasta (eli pienestä aivolisäkkeen kasvaimesta). Se selviää monesti jo veren prolaktiinitestissä. P-pitoisuutta voi kuitenkin nostaa myös häiriöt kilpirauhasessa, joten ne verikokeet tulee samalla myös tarkistaa! Viimeisenä sitten magneettikuva, johon harvoin on tarvetta. Mussa ei ollut mitään vikaa, mutta maito sen kun jatkoi valumistaan. Sulla ilmeisesti maito ei valu niin hulluna kuin se valui mulla. Mutta silti, ota selvää syystä. Ensimmäisenä käppäile gynelle, jolta saat lähetteet verikokeisiin. Tosin, jos maitoa ei tule kuin tippa pari, on siitä turha repiä peliverkkareitaan - eikä lääkärikään asiaan tällöin puutu. Eri juttu on, jos tosiaan paitasi kastuu. Tsemppiä. Äläkä puristele yhtään ; )!
Jos lääkärisi ei tunne maidon vuotamisen lopettavia lääkkeitä, tiedän ainakin kaksi; näistä molempia käytetään siis prolaktinooman ja myös Parkinsonin taudin hoitoon. Rankkoja kuureja ovat, koska vaikuttavat kropan prolaktiinitasoon. Dostinex ja Parlodel ovat näiden lääkkeiden nimet. Niitä ei kirjoiteta turhaan ja ihan syvällä rintaäänellä: sivuvaikutukset ovat sen verta rankat, etten kehoita huvikseen kenenkään pillereitä syövän. Mun oli pakko.
käy lääkärissä niin tutkivat tarvitsetko lääkityksen