Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

X jätti korkeakoulun kesken ja jäi vapaaehtoisesti työttömäksi.

Vierailija
08.12.2023 |

Ei keskustella haastattelusta henkilöstä itsestään jotta tätä keskustelua ei poisteta!

Mitä mieltä olet tämän kaltaisesta ajattelutavasta? Googlaa otsikko, kyseessä Iltasanomien artikkeli.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän sen että ei kiinnosta huonolla palkalla tehdä töitä sata lasissa.. mutta töitä voi tehdä myös rennoin ottein, eikä siitä potkuja saa :-) Itse olen isossa firmassa töissä ja teen varmaan 70% siitä mikä on asetettu minulle tavoitteeksi, eikä kukaan valita. Ja jaksan töiden jälkeen touhuta muutakin! Silloin en varmasti jaksaisi jos antaisin itsestäni 110%.

Voi se väärä ala olla hyväpalkkainenkin. Väärä ala silti, oli huono tai hyvä palkka.

Vierailija
22/29 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaisiko itseäsi tehdä töitä sellaisessa työpaikassa, jossa kehotetaan suorastaan vaaditaan tekemään rikoksia tai jopa maanpetoksia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tavallaan "ymmärrän" hänen ajattelunsa. Olin ihan samanlainen rebel itsekin nuorena. Kuin olisi keksinyt pyörän uudelleen. Onneksi kuitenkin vanhempani saivat minuun taottua järkeä päähän edes jossain vaiheessa. 

Tuollainen ajattelu on ihan normaalia nuorille. Mutta jos esimerkiksi itse olisin jatkanut sillä linjalla, kyllä nyt keski-ikäisenä  harmittaisi, kun ei olisikaan mulla maksettua omistusasuntoa, eläisin sossutuilla joita supistetaan ja tullaan supistamaan jatkossakin, eikä persekään enää myy. Ja iän myötä tässä on tullut JO NYT terveysongelmia ja kalliita lääkkeitä. Ei niitä yhteiskunta maksa. 

Tiedoksi vaan nuorille.

Vierailija
24/29 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitä itsekin mietti välillä opiskellessa synkkinä hetkinä, että entä jos haistattaisi pitkät järjestelmälle. Opiskelijana kun käytännössä joutuu elämään velaksi ja jatkuvasti vääntää vähienkin vastikkeellisten tukien saamiseksi. 

Sen sijaan kun keskeyttää opinnot, onkin oikeutettu normaaliin sosiaaliturvaan, jossa ei ole velvollisuutta elää lainaksi.

Eli kannattaisi vähän miettiä, onko järjestelmä kunnossa, jos opintojen keskeyttäminen on taloudellisesti yksilölle viisaampaa.

Jos koulutusta oikeasti arvostettaisiin, niin opiskelijoita ei perustuslain hengen vastaisesti laitettaisi eriarvoiseen asemaan, vaan heille tarjottaisiin sama sosiaaliturva, kuin sillekin sakille, joka vain elelee yhteiskunnan rahoilla.

Terveisin nimimerkki opinto-oikeus vanhentunut ja tutkinto valmistumatta, koska oli pakko siirtyä työelämään kesken opintojen.

Vierailija
25/29 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sitä itsekin mietti välillä opiskellessa synkkinä hetkinä, että entä jos haistattaisi pitkät järjestelmälle. Opiskelijana kun käytännössä joutuu elämään velaksi ja jatkuvasti vääntää vähienkin vastikkeellisten tukien saamiseksi. 

Sen sijaan kun keskeyttää opinnot, onkin oikeutettu normaaliin sosiaaliturvaan, jossa ei ole velvollisuutta elää lainaksi.

Eli kannattaisi vähän miettiä, onko järjestelmä kunnossa, jos opintojen keskeyttäminen on taloudellisesti yksilölle viisaampaa.

Jos koulutusta oikeasti arvostettaisiin, niin opiskelijoita ei perustuslain hengen vastaisesti laitettaisi eriarvoiseen asemaan, vaan heille tarjottaisiin sama sosiaaliturva, kuin sillekin sakille, joka vain elelee yhteiskunnan rahoilla.

Terveisin nimimerkki opinto-oikeus vanhentunut ja tutkinto valmistumatta, koska oli pakko siirtyä työelämään kesken opintojen.

Niin, tämä on yksi näitä hyvinvointivaltion ongelmia. Halutaanko me sitten toisaalta tänne lisää pahoinvointiakaan, mikä väistämättä tulee jos minkäänlaista sosiaalitukea ei ole? 

Kyllähän meillä on ihan oikeasti todella kehno sosiaalituki, kun siitä on oikein EU:n taholta tullut moitteita monta kertaa. 

Minusta ongelma on lähinnä siinä ettei meillä Suomessa ole olemassa mitään minimipalkkaa, mitä jokaisen tulisi saada. Ja sen takia työssä käyvätkin ovat joutuneet hakemaan esimerkiksi asumistukia. 

Ei sen niin pitäisi mennä, että työssä käyvät hakee tukia, kyllä se riittävä elanto pitäisi tulla työnantajalta eikä yhteiskunnalta. Ehkä nykyinen hallituksemme yrittääkin tässä patistaa työnantajia nostamaan palkkoja. 

Sen kun näkis..

Vierailija
26/29 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tajua sitä, miten tämä X on ilman koulutusta saanut ylipäänsä työttömyysetuutta. Jos ei ole ammatillista koulutusta, tulee odotusaika, joka on 21 viikkoa. No, ehkä jutussa ei aivan kaikkea kerrottu...

Mutta joo, tavallaan kyllä kadehdin häntä. Uskon itsekin, että elämässäni tapahtuisi paljon hyvää jos ei tarvitsisi käydä töissä. Saisi tehdä täydellä voimalla niitä itselle merkityksellisiä projekteja, kuten no, taidetta ja kirjoittaa. Vaan eipä ole taloudellisesti mahdollista minulle. Pidän tuota myös eettisesti tosi kyseenalaisena. En tiedä, kestäisinkö olla "elätettävänä", vaan mieluummin teen niin, että sen oman itseni elättämisen ohella etsin keinoja, joilla voin toteuttaa projektejani. Haluan uskoa, että pidemmän päälle tämä vaikeampi tie antaa enemmän... Pakko kyllä sanoa, että hieman kadehdinkin tällaisia tyyppejä. 

Vierailija
27/29 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minuakin aikoinaan otti aivoon kun itse kituutin ja kaverit vaan juhli ja nussi. Yhteiskunta maksoi kaiken. Mutta ei vituta enää nyt kun ikää on jo paljon. 

Minulla on edes vähän omaisuutta ja kavereilla (niillä jotka ovat enää edes hengissä) vain ulosottovelkoja ja pelkkä tuulen huuhtoma perse. 

Ainoastaan se katkeruus on mulla, etten sitten koskaan saanutkaan sitä työtä mihin kouluttauduin. Mutta tässä kohtaa elämää, ihan ok. Kunhan tein edes jotain.

Tän kun sais nuoret tajuamaan. Mahdollisimman ajoissa töihin, ihan mihin vaan töihin ja heti vaan säästämään omaan asuntoon. VARSINKIN SILLOIN KUN ASUU VIELÄ VANHEMPIENSA LUONA! Silloin on helppo säästää. 

Vierailija
28/29 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
29/29 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tää nyt se lehtijut blondi nainen, jolla tummat isot silmälasit. Luultavatsi hän halusi vain mainosta hänen podcastilleen ja käyttänyt tätä vain mainostamiseen. Mutta kyllä ymmärrän hänen valintansa. Luultavasti hänelle iski uupumus opinnoissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän seitsemän